Helsinki

  • 571 372
  • 3 516

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
Jep, totta höpiset. Saatan nyt muistaa aivan väärin, mutta noissa Diakonissalaitoksen asuntoloissa pitää olla käyttämättä, kun taas Sininauhasäätiöllä Mäkelänkadulla sekä Ruusulankadun yksikössä ei ole nollatoleranssia.

Diakonissalaitoksen kiinteistössä on sen verta monta eri yksikköä, että en osaa sanoa mitkä niiden linjaukset on. Ihan yhtä lailla siellä on porukkaa, joka vetää kaksin käsin tavaraa kuin kaikissa muissakin vastaavissa paikoissa. Toki myös paljon niitä, jotka eivät käytä mitään tai käyvät korkeintaan korvaushoidossa.
 

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
On kyllä kieltämättä huonossa hapessa tuo Piritorin alue. Itse en pahemmin Kalliossa ja Sörnäisissä viihdy, mutta ne muutamat kerrat esimerkiksi tän vuoden puolella kun on kävellyt tuosta yöllä baariin tai kotiin niin yleinen meininki on kyllä tuntunut todella huonovointiselta. Taitaa olla aika harvinaista Suomessa tällainen, että huumeet muodostuvat niin näkyväksi ongelmaksi, että yritykset mieluummin sulkevat ovensa? Saa nähdä miten kaupunki alkaa tätä ratkomaan.
Ei se kyllä niin saisi mennä että yritystoiminta joutuu polvilleen piripäiden takia, siinä ollaan pahasti
menossa väärään suuntaan. Ajoin viime viikolla ensimmäisen kerran aikoihin siitä ohi, ja se oli kyllä
todella karmean näköistä meininkiä.

Nyt kun siellä on se metroaseman remppa meneillään, niin sekoilu näyttää olevan entistä tiiviimpää
kun kaikki sekopäät notkuu talojen reunoja vasten, ja blokkaavat kauppojen edustat.
 

Oles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Leijonat
@Individual Ethän sinä ole samassa kaupunginosassa. Metroasema Piritoreineen on Alppiharjua, sinä ilmeisestikin (kond. kun en tiedä missä kohti Hämeentietä asut) asut Kalliossa.

No joo, nää on näitä lillukanvarsia ja pilkkuja.

Tämä on muuten jännää, kun olen vuosien varrella törmännyt tähän ilmiöön, että juuri tuosta itäisen kantakaupungin alueesta puhuttaessa tullaan korjaamaan, että mikä on Kalliota ja mikä ei. Mistään muusta alueesta en ole nähnyt vastaavaa korjaamisen tarvetta kuin Kalliosta ja sen lähialueista. Mietin välillä, että onko Kalliota edes olemassa, kun kaikki on aina Hakaniemeä, Sörnäistä, Harjua tai Alppiharjua tai mitä näitä nyt onkaan. Missä se Kallio oikeasti on?

Onko näiden alueiden osalta ne erot sen verta epäselviä, ettei porukka tiedä, missä menee raja? Joku Kulosaari tai Eira on aika helppo hahmottaa omaksi alueeksi, vaan mikä erottaa Kallion Alppiharjusta? Näyttää samalta eikä niitä erota mikään iso tie tai muu asia. Näillä alueilla on myös aika sama henki. Toisaalta, ei esimerkiksi Töölön alueella ole noin paljoa pienempiä alueita. On Etu- ja Taka-Töölö. siinä se. Ehkä jonkin verran kinataan siitä, missä kohtaa alkaa Meilahti. Ei kuitenkaan ole niin paljoa eri alueita kuin toisella puolella Töölönlahtea, joten ei ole samalla tavalla mahdollisuuksia mennä alueissa sekaisin.

Ehkä se juuri on, että Kallion ympärillä on noita alueita, joita on vaikea erottaa omiksi alueiksiin, joten erehdyksiä sattuu. Kallio on myös hyvin tunnettu, joten herkemmin alueesta puhuessa puhuu Kalliosta, kun ei ole kuullutkaan Harjusta.

Olen myös huomannut Kurvin muuttuneen verrattuna aikaan ennen koronaa, vaikka silloinkin siellä oli menoa ja meininkiä. En sen takia vietä siellä aikaa, vaikka en ole itse kokenut mitään uhkaavaa siellä. Kyllähän tuolla liikkuessa tulee kiinnitettyä enemmän huomiota muihin ihmisiin varmuuden vuoksi eikä siellä mielellään odottele ratikkaa esimerkiksi. Alueessa on isojen väkimäärien takia potentiaalia olla hyvä pieni kaupallinen keskittymä, joten olisi siinä mielessä kaupungin intresseissä tehdä asialle jotain.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
@Oles
Eihän tuolla mitään väliä ole. Itsekin usein sanon olevani alunperin Kalliosta, enkä Alppiharjusta. Jos siis joku sattuu kysymään. Enkä mä edes tiedä miksi sitä aluetta silloin kutsuttiin kun mut sinne 49v sitten kopassa kannettiin.
Helpompaa, useimmat kuitenkin on silloin enemmän ”kartalla”.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Oles

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joku Kulosaari tai Eira on aika helppo hahmottaa omaksi alueeksi, vaan mikä erottaa Kallion Alppiharjusta?
No jaa, ei minusta esim. Eiran ja Ullanlinnan raja ole yhtään sen selkeämpi kuin vaikka Kallion ja Alppiharjun.
 

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
@Oles
Eihän tuolla mitään väliä ole. Itsekin usein sanon olevani alunperin Kalliosta, enkä Alppiharjusta. Jos siis joku sattuu kysymään. Enkä mä edes tiedä miksi sitä aluetta silloin kutsuttiin kun mut sinne 49v sitten kopassa kannettiin.
Helpompaa, useimmat kuitenkin on silloin enemmän ”kartalla”.
Tuo on vähän sama juttu kun eteläistä Helsinkiä , poislukien Rööperiä usein kutsutaan yleisesti Eiraksi, vaikka siellä on joukossa Ullanlinnaa ja Kaartinkaupunkiakin, varsinainen Eirahan ei ole niin kovin iso alue kuitenkaan. Itse olen syntyjään Viiskulmasta, joten olen kai sitten Ullanlinnassa kasvanut.
 

ElmerMoody

Jäsen
Suosikkijoukkue
✦ IFK ✦
On totta että Harju usein mielletään osaksi Kalliota, mutta ei nuo rajat muuten nyt niin hankalia ole hahmottaa. Harjunkin saa rajattua helposti ulos kun ymmärtää että Hesari on Kallion pohjoisraja.
 

Liitteet

  • CF90B535-2AA9-4239-B35B-356505C48CA5.jpeg
    CF90B535-2AA9-4239-B35B-356505C48CA5.jpeg
    73,1 KB · kertaa luettu: 213
  • F934C5B7-D79E-4040-8AC6-D2073966FCA7.jpeg
    F934C5B7-D79E-4040-8AC6-D2073966FCA7.jpeg
    144,9 KB · kertaa luettu: 220

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Helsingissähän on myös sekavahko suurpiiri- ja peruspiirijako, ja Kallio on paitsi kaupunginosa, myös yksi peruspiireistä. Kallion peruspiiriin kuuluvat myös nämä ympäröivät alueet Sörnäisiä ja Merihakaa myöten. Ei ole siis ihme, jos Kallion käsite välillä hämärtyy. Muutenkin tuo itäinen kantakaupunki tuntuu olevan näissä nimiasioissa(kin) kaikkein sekavinta aluetta. Esimerkiksi Hakaniemeähän ei ole virallisena kaupunginosana olemassa, sehän on Siltasaari. Ja silti kaikki puhuvat Hakaniemestä.
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Harju on "henkistä" Kalliota aika pitkälle ja itse en siitä ole koskaan "ottanut itseeni", jos joku sanoo käyneenä Kalliossa ja oli (VOITTEKO USKOA) Vaasankadulla. Mutta! Enemmän häiritsee kun useissa medioissa puhutaan höpöjä, kun ihan yksinkertainen wikipediavilkaisu olisi tämän asian osalta auttanut totuuden äärelle.

Samaa toksista dogmaattisuutta esiintyy myös Punavuoren rajojen kohdalla, jossa "tietäjät tietää", minne asti Kamppi ulottuu.
 

ElmerMoody

Jäsen
Suosikkijoukkue
✦ IFK ✦
Ainoa asia joka mua häiritsee feikki-Kalliona on, kun Etuovi.comissa mainostetaan Merihaan ghettokämppiä sanoilla ”Koe Kallio upealla merinäköalalla!”. Merihaka on Merihaka. Täysin oma kuplansa. Pitäisi räjäyttää mereen koko hirvitys. Toki heiltähän on upeat maisemat Krunikkaan, mutta vastavuoroisesti Krunikkalaisia vituttaa varmaan joka kerta kun istuvat ikkunan ääreen aamukahville.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ainoa asia joka mua häiritsee feikki-Kalliona on, kun Etuovi.comissa mainostetaan Merihaan ghettokämppiä sanoilla ”Koe Kallio upealla merinäköalalla!”. Merihaka on Merihaka. Täysin oma kuplansa. Pitäisi räjäyttää mereen koko hirvitys. Toki heiltähän on upeat maisemat Krunikkaan, mutta vastavuoroisesti Krunikkalaisia vituttaa varmaan joka kerta kun istuvat ikkunan ääreen aamukahville.
No ei Merihaka Kalliota ole, se on totta. Mutta muutenhan siinä on paljon etuja Kallioon ja muuhun itäiseen kantakaupunkiin nähden. Parempi sijainti, isommat kämpät, autoillekin tilaa. Kyllä silloin 60-70-luvuilla tehtiin paljon järkevääkin. Arkkitehtuurista voi sitten olla monta mieltä, ihan samaa tyyliähän se on Itä-Pasilan kanssa. Ero Itä-Pasilaan on se, että Merihaan sijainti on parempi ja siellä ei ole ainakaan vielä moskeijaa. Oma valintani olisi noista ihan selvä, mutta onneksi ei tarvitse valita.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Oles

Jeffrey

Jäsen
Kallio vetää nimenä maalaisia niin paljon, että nimen käyttäminen myös ympärystöalueilla on ihan looginen. Kallio on mahdollisesti yksi tunnetuimpia asuinalueita Helsingissä ja se on se nimi minkä maalaiset osaa tuonne Etuoven tai Oikotien hakuun kirjoittaa.

Tämä varmasti osaltaan sotkee sitä ihmisten käsitystä Kalliosta ja siellä asuvat ihmiset kokevat asuvansa Kalliossa kun ennen junaan hyppäämistä sen nimen sinne hakuun kirjoitti ja sillä sen kämppänsä löysi. Siinä vaiheessa nyt sitten on jo yksi ja sama onko alue oikeasti Alppiharjua, Sörkkää tai vaikka Merihakaa. Ei siinä vaiheessa ainakaan kotipuoleen haluta sanoa asuvansa Merihaassa vaan kyllä se Kallio on joka omaksi asuinalueeksi nimellisesti valikoituu.

Tätä täysin samaa ilmiötä on havaittavissa myös Espooseen muuttavien maalaisten keskuudessa. He muuttavat jonnekin Laaksolahteen jostain Isokyröstä, mutta sanovat asuvansa Helsingissä.

Ei paljasjalkainen laaksolahtelainen sano kotikaupungikseen Helsinki tai alppiharjulainen asuvansa Kalliossa. Tämä on yksi kaupunkikulttuurin muutos jota maalaiset meille tuovat ja kiinteistönvälittäjät mielellänsä ruokkivat. Harvassa on ne tapaukset jossa ilkeyttään asuinalueita sotketaan toisiinsa. Tähän ilmiöön törmää useitten ehkä Meilahti-Töölö akselilla kun jopa hyvin syvältä Meikusta yritetään myydä Töölön hinnoilla. Kalliossa tätä kehitystä kiihdyttää vuokranvälitysmarkkina, Espoossa ihmisten tyhmyys.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Pohjoisbaana etenee hiljalleen.


Aion koeajaa kyseisen reitin sillä sekunnilla, kun se valmistuu.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Pohjoisbaanan suunnassa harmittaa edelleen Linnunlaulun tienoo. Se mäkien kiipeäminen ja mutkittelu on liki vilkkaimmassa kohdassa todella ärsyttävää. Noin muutenhan linjaus toimii jo nyt varsin hyvin vaikka Hyrylästä asti.
 

Oles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Leijonat
No ei Merihaka Kalliota ole, se on totta. Mutta muutenhan siinä on paljon etuja Kallioon ja muuhun itäiseen kantakaupunkiin nähden. Parempi sijainti, isommat kämpät, autoillekin tilaa. Kyllä silloin 60-70-luvuilla tehtiin paljon järkevääkin. Arkkitehtuurista voi sitten olla monta mieltä, ihan samaa tyyliähän se on Itä-Pasilan kanssa. Ero Itä-Pasilaan on se, että Merihaan sijainti on parempi ja siellä ei ole ainakaan vielä moskeijaa. Oma valintani olisi noista ihan selvä, mutta onneksi ei tarvitse valita.

Merihaka on jännästi jäänyt ihmisiltä huomiotta, vaikka se on vähän kuin Kallion jatke. Siellä asuu paljon samanhenkistä porukkaa kuin Kalliossa ja siellä on oma meininkinsä. Kallion ja keskustaan pääsee nopeasti eikä tarvitse juuri kärsiä noiden alueiden lieveilmiöistä kuten nistilaumoista tai melusta. Löytyy palloiluhallia, ulkokuntosalia, mattolaiturilta voi mennä uimaan, on kauppa ja lähes legendaarinen baari Sir Oliver. Kellarista löytyy myös raivoomo. Ja tosiaankin monista asunnoista näkee merelle tai Kruunuhakaan. Olen myös kuullut alueen yhteisöllisestä tunnelmasta hyvää. Olen yllättynyt, ettei alueesta ole oikein minkäänlaista hypeä. Nuorille urbaanin elämän haikailijoille tuohan on mitä mainioin lokaatio.

Muuten kun tässä hiljattain oli puhetta Kurvista, niin Hesarissa oli mielenkiintoinen ja aika hälyttävä juttu poliisin kolme viikkoa jatkuneesta tehovalvonnasta alueella. Kolmen viikon aikana tavoitettu 123 etsintäkuulutettua. Kertoo minkälaista porukkaa tuollakin pyörii.

 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onpahan touhua. Joitain päitä luulisi tippuvan. Suomi - tietoyhteiskunta, kukahan perkele tuonkin väitteen on joskus keksinyt.

Tuo Sarastia on kyllä kanssa yksi perkele, olen nyt muutaman vuoden saanut nauttia heidän palveluistaan ja aina saa kytätä palkkanauhat, kun ei vaan pysty luottamaan siihen, että homma (viimeinkin) toimisi. Jos ongelmia on ollut jo pienten/keskisuurien kuntien tapauksessa, niin siihenkin peilaten tämä Helsingin tilanne ei todellakaan tullut yllätyksenä. Kun Helsingin Sarastia-suunnitelmista viime vuonna kuultiin, niin ainakin meidän työpaikalla oltiin varmoja, että Helsinki tulee haukkaamaan ison kasan paskaa ratkaisunsa myötä. Ja niinhän siinä sitten kävikin.

Edit. Sillä tavalla koskettaa läheltä tämäkin, että olen ainakin ensi lukuvuoden juurikin Helsingin kaupungin palkkalistoilla, eli Sarastia säilyy, mutta ongelmat kasvavat potenssiin kolme...
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Kun Helsingin Sarastia-suunnitelmista viime vuonna kuultiin, niin ainakin meidän työpaikalla oltiin varmoja, että Helsinki tulee haukkaamaan ison kasan paskaa ratkaisunsa myötä. Ja niinhän siinä sitten kävikin.
Paljonkohan "säästö" oli aikoinaan tähän ratkaisuun päädyttäessä ja paljonko lisäkuluja on nyt ilmaantunut kaiken sekoilun myötä?
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Paljonkohan "säästö" oli aikoinaan tähän ratkaisuun päädyttäessä ja paljonko lisäkuluja on nyt ilmaantunut kaiken sekoilun myötä?

Tämä olisi kyllä hauska tietää. Ja toivon mukaan näille pisimpään palkkaa odottamaan joutuneille maksetaan sellaiset korvaukset, että vaihtohyöty sulaa viimeistään siihen. Uskomatonta perseilyä monessa mielessä.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Tuo Sarastia on kyllä kanssa yksi perkele, olen nyt muutaman vuoden saanut nauttia heidän palveluistaan ja aina saa kytätä palkkanauhat, kun ei vaan pysty luottamaan siihen, että homma (viimeinkin) toimisi. Jos ongelmia on ollut jo pienten/keskisuurien kuntien tapauksessa, niin siihenkin peilaten tämä Helsingin tilanne ei todellakaan tullut yllätyksenä. Kun Helsingin Sarastia-suunnitelmista viime vuonna kuultiin, niin ainakin meidän työpaikalla oltiin varmoja, että Helsinki tulee haukkaamaan ison kasan paskaa ratkaisunsa myötä. Ja niinhän siinä sitten kävikin.

Edit. Sillä tavalla koskettaa läheltä tämäkin, että olen ainakin ensi lukuvuoden juurikin Helsingin kaupungin palkkalistoilla, eli Sarastia säilyy, mutta ongelmat kasvavat potenssiin kolme...
Kun itse kuulin, että tämmöinen Sarastia tulee, niin tein pikaisen googletuksen, kun en firmasta mitään tiennyt. Viidessä minuutissa vakuutuin, että nyt lyötiin kädet paskaan, vastaan tuli vain negatiivisia kokemuksia.

Järjestelmän vaihto sinänsä oli perusteltu. Vanha oli toimiva, mutta se oli pelkkä palkkahallinto-järjestelmä, ja kaupunki halusi samaan järjestelmään mm. virkavapaa- ja poissaoloasiat ja lomatiedot. Vanha toimi kuin junan vessa, mutta ei se pystynyt näihin uusiin haasteisiin vastaamaan. Tätä CGI:lle tarjottiinkin, mutta eivät lähteneet systeemiään kehittämään. Mulla ei ole palkkoja jäänyt saamatta lainkaan tai edes virheitä ollut. Toivottavasti kaikki saavat pian omansa. Viivästyskorot pitää muuten itse hakea, kaupunki vittuilee, eikä voi noitakaan oma-aloitteisesti hoitaa. Helsinki oli pitkään hyvä työnantaja ainakin opetuspuolella, mutta nyt lasketeltu alamäkeä muutama vuosi.
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Helsingin kaupunki ja HSL ovat useiden eri tahojen pyynnöstä päättäneet kääntää Helsingin ja Espoon metroasemien nimet myös englanniksi, jotta anglosaksisista maista matkustavien olisi helpompaa suunnistaa kaupungissa. Kaupunkisuunnittelulautakunta hyväksyi tällä viikolla konsultti- ja käännöstoimisto La Connerie'n ehdotuksen uusista nimistä. Kyltit ja opasteet päivitetään kesän aikana.

Asemat ovat englanninkielisiltä nimiltään seuraavat idästä länteen:

Pohjoinen haara:

Middle One's Village

Shireton

Millstream

Eteläinen haara:

Flux Island

Crossington

Shoppington

Yhdistynyt linja:

East Center

Hedgehog Road

Duke Cape

Wildfire Island

Fish Harbour

South Cape

Paddock Cape

Helsinki's University

Railway's Market Square

The Trip

Grass Bay

Ferry Island

Birch Island

Bowling Pin Cape

Wave University

Stephenton

Sport Park

Meadow Mound

Matthew's Village
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ai että mä nautin, kun Sinnemäki ja Helsingin kaupungin hyväsisarveli-verkosto laitetaan kunnolla lujille ja ajetaan nurkkaan suhmurointiensa kanssa.


Linkissä jatkoa Viitala-saagalle, tapahtumapaikkana idyllinen Meilahden huvila-alue.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Tehy on tehnyt rikosilmoituksen Helsingin kaupungin palkanmaksun liittyvistä virheellisyyksistä. Eihän tällaisen pitäisi olla mahdollista enää vuonna 2022, joten täytyyhän tuo selvittää perin pohjin.

 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös