Helsinki

  • 570 396
  • 3 512

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tämä on ollut yksi asia mihin ulkomaalaiset kiinnittävät Suomessa huomiota, jalankulkijat seisovat odottamassa vihreän valon vaihtumista vaikkei autoja näkyisi mailla taikka halmeilla. Helsinki on siinä mielessä kansainvälistynyt viime vuosikymmenien aikana

Itse asiassa Saksassa olen nähnyt samaa punaisten kunnioitusta. Ihan joka puolella muualla maailmassa se punainen on enempi varoitus, että nyt ei parane ylittää tietä katsomatta sivuilleen.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Ensi vuonna alkaa Manskun peruskorjaus. Jee!


Muutenkin ruuhkainen keskusta menee vielä ruuhkaisemmaksi.
Pisti muuten silmään taas tämä: "Tämä tarkoittaa, että 53 lehmusta kaadetaan. Kaupunki on arvioinut puut huonokuntoisiksi." Kaikki Helsingin katujen lehmukset ja muut hienot puut kuolevat pystyyn, koska teitä suolataan niin helvetisti. Ja teitä suolataan auraamisen asemesta siksi, että bussit voisivat ajaa talvellakin kesärenkailla. Aina sama tarina.

Just huomasin tuossa, että Malminkartano aiotaan myllätä. Ei sieltä, missä se on jo valmiiksi pilalla, vaan sieltä, missä on vielä vähän metsää jäljellä, eli asematunnelin päältä. Helsingin kaupunkiympäristön toimiala on helsinkiläisen pahin vihollinen, ja jokainen sen johtaja ja vastuuhenkilö tulisi laittaa vankilaan rikoksista kaupunkia vastaan.

Aina välillä mietin, että pitäisikö vain ottaa ja muuttaa helvettiin täältä.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tänään tuli taas kerran sivusilmällä seurattua lähijunassa kun konduktöörit suorittivat lipuntarkastusta. Allekirjoittaneelta
matkakortti toki löytyy, mutta mistä johtuu että HSL-alueen tarkastusmaksu on tainnut reilusti yli kymmenen vuotta olla sama 80 euroa?

Samassa ajassa inflaatio on syönyt "kohtuullisesti" Euron ostovoimaa ja lähes kaikki on euromääräisesti kalliimpaa, kuin joskus 2010-luvun vaihteessa, mukaanlukien matkaliput. Yhtä lailla ihmisten palkat ja sosiaalietuudet ovat kasvaneet, mutta niin vain liputta matkustamisesta määrättävä maksu on edelleen sama. Vaikka valtaenemmistöltä lippu löytyykin, pidän huolestuttavana että liputta matkustamisesta tulee vuosi vuodelta "kannattavampaa".

Mitä ajatuksia herättää muissa? Ovatko tarkastusmaksut lähtökohtaisestikin "köyhien kyykyttämistä", vai voisiko summan nostaa kertarykäyksellä sataseen ja tästä eteenpäin korottaa yleisen hintatason nousua seuraten?
Eiköhän tuo ole jo nyt ihan kohtuullisen kova rangaistus verrattuna rikkeeseen. Itse tuossa yhtenä päivänä matkustin vahingossa pummilla, kun olin ajatuksissani, enkä metroon mennessä maksanut mitään. (Aika paljon on ollut kuukausikortti käytössä, joten vaikka nyt ei ole, niin ei sitä lippua tule sillä tavoin miettineeksi jokaista matkaa varten, kun kk-kortissa on saattanut olla vaikka 3 kk maksettuna putkeen.) Pari pysäkinväliä menin siis pummilla. Metrosta poistuessani tajusin, että ei prkl, enpä huomannut ostaa lippua. Ei tullut tarkastajia, ja selvisin maksutta. Vitutti kyl pelkkä ajatuskin 80 € pikavoitosta. Paluumatkalla puolituntia myöhemmin oli sitten lippu. Tuollaisesta unohduksesta 80 € kirpaisee ihan riittävästi. Sitten on tämä pummilla ajavien porukka. Mä luulen, ettei niitä kiinnosta, vaikka se maksu olisi 180 €. Normi-ihmiselle (joita suurin osa kuitenkin on) tuo 80 € on riittävä. Ja sanktiot tulisi määritellä sen ison normijoukon mukaan, eikä mennä pienen vähemmistön ehdoilla.

Sama juttu pysäköintisakkojen kanssa. Sen kerran, kun pysäköinnin maksullisuuden unohdin (kaveri soitti just, kun olin saanut auton parkkiin), jäi se pysäköinti maksamatta. Vitutti kyl maksaa se, mitä se maksoi (saman 80 € ? ). Seuraavilla kerroilla muistui kyllä varmistaa, että se maksu on maksettu. Oppirahoja siis, ja ihan riittäviä ainakin itselleni.

Sain muuten muutama vuosi sitten Espanjassa pysäköintisakon. En nyt muista, olisiko se ollut 40 €. Illalla sitten katselin sen sakon toista puolta maksuohjeita varten, ja huomasin (googlella kääntäen) jotain ihan helvetin yllättävää: sen saman sakkolipukkeen kun kävi muutaman päivän aikana työntämässä siihen pysäköintiautomaattiin, ja maksamalla sen pysäköinnin hinnan tuplana (jotain neljä euroa), sakko mitätöityi. Kulttuurieroja. Sakoilla ei yritetä kartuttaa julkisyhteisön (valtion/kunnan) kassaa, vaan pyritään jakamaan niitä paikkoja useille autoilijoille (esim. maks 4 tunnin pysäköinti). Oli ihan helvetinmoinen AHAA -elämys, että näinkin voi siis kansa tai kansan edustajat (eduskunta, kunnan valtuusto tms.) päättää. Pisteet Espanjalle.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Pisti muuten silmään taas tämä: "Tämä tarkoittaa, että 53 lehmusta kaadetaan. Kaupunki on arvioinut puut huonokuntoisiksi." Kaikki Helsingin katujen lehmukset ja muut hienot puut kuolevat pystyyn, koska teitä suolataan niin helvetisti. Ja teitä suolataan auraamisen asemesta siksi, että bussit voisivat ajaa talvellakin kesärenkailla. Aina sama tarina.

Just huomasin tuossa, että Malminkartano aiotaan myllätä. Ei sieltä, missä se on jo valmiiksi pilalla, vaan sieltä, missä on vielä vähän metsää jäljellä, eli asematunnelin päältä. Helsingin kaupunkiympäristön toimiala on helsinkiläisen pahin vihollinen, ja jokainen sen johtaja ja vastuuhenkilö tulisi laittaa vankilaan rikoksista kaupunkia vastaan.

Aina välillä mietin, että pitäisikö vain ottaa ja muuttaa helvettiin täältä.


Tämä on kyllä ihan uskomattoman surullista ja aiheuttaa ns. kestovitutuksen joka ikinen kevät. Eikä siis koske pelkästään Helsinkiä, tänään Järvenpäässä ajellessani huomasin, että sieltä oli laitettu tuttu metsäalue matalaksi ja kalliot räjäytetty uuden kerrostalokompleksin tieltä. Vieressä olisi tosin ollut pajupuskia täynnä oleva joutomaa-alue, mutta mitäs sitä pienistä, oikeasti mitä helvettiä liikkuu kaupunkisuunnittelun mielessä?

Helsingissä Hermannin rantatien, Vallilan ja Pasilan puunkaadot uuden ratikkalinjan tieltä ovat olleet pinnalla tänä keväänä. Sama paska jatkuu siis vuodesta toiseen, ilmastonmuutoksen varjolla tuhotaan mahdollisimman paljon täysikasvuisia puita ja tilalle laitetaan sitten muutama taimi tai pahimmassa tapauksessa niitä kusisia tuijanperkeleitä. Jos yhtään miettii pidemmälle, mitä kaupungeissa tullaan tulevina hellekesinä tarvitsemaan, niin se on juurikin isojen puiden tuoma varjo ja virkistävä mikroilmasto.

Samaa tapahtuu pienemmässä mittakaavassa meidänkin naapurustossa Pohjois-Helsingissä, viereinen rivitaloyhtiö laittoi kaikki isommat lehtipuut tontiltaan matalaksi muutama viikko sitten ja saman teki tämän takana oleva omakotitalo viime syksynä. Jäljelle jäi sitten ne tuijat...

Muutto on käynyt mielessä täälläkin, toisaalta ymmärrän tiivistämistarpeen, mutta en todellakaan hyväksy nykyistä tuhoamislinjaa.
 
Viimeksi muokattu:

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Ogelin keskusta menee kokonaan uusiksi tuossa muutaman vuoden sisällä ja esimerkiksi Oulunkylän torin kohdalle tulee kerrostaloja. Kulkurin uni -muistopatsas siirtyy lähelle vanhaa asemaa, joka pysyy paikallaan. Harmi sinänsä, sillä pidän alueen nykyisestä ulkonäöstä ja toimivuudesta sekä siitä, että talot ovat enimmäkseen hyvin matalia. Tosin ostarin päivittäminen uudempaan on puolestaan ihan tervetullut uutinen, sillä se on aikansa elänyt.


Nuo uudet kerrostalot tulevat blokkaamaan tehokkaasti näkymän asemalle, vaikka niiden väliin jääkin aukkoja. Ymmärrän kyllä, että taloudellisista syistä ostarin seutu tulee olemaan hyvin tiivistä, mutta olisihan sinne voinut jättää hieman enemmän avaruutta. Mielenkiinnolla jään seuraamaan alueen muuttumista.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse kyllä tervehdin Oulunkylän uudistusta ilolla. Sijainti on vain kivenheitto kantakaupungista ja raideyhteyksien solmukohtana mahdollisuudet todelliselle urbanisaatiolle ovat kohtuulliset. Alueen soisinkin kokevan "tikkurilat". Paikkoja täydennysrakentamiselle riittää ja myös alueelle ominaisten pienkerrostalojen korvaamista tehokkaammilla soisin tutkittavan, mikäli esimerkiksi tämä on saneeraamista kannattavampaa.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Itse kyllä tervehdin Oulunkylän uudistusta ilolla. Sijainti on vain kivenheitto kantakaupungista ja raideyhteyksien solmukohtana mahdollisuudet todelliselle urbanisaatiolle ovat kohtuulliset. Alueen soisinkin kokevan "tikkurilat". Paikkoja täydennysrakentamiselle riittää ja myös alueelle ominaisten pienkerrostalojen korvaamista tehokkaammilla soisin tutkittavan, mikäli esimerkiksi tämä on saneeraamista kannattavampaa.
Kaikkea sitä saakin lukea.

Fakta on se, että Ogeli menee tuossa lopullisesti pilalle. Kehityshän alkoi jo toiselta puolelta rataa, kun mukava puisto rakennettiin täyteen rumia laatikoita, mutta nyt myös tuo aidosti miellyttävä miljöö muutetaan kansalaistensäilytyslähiöksi ja talopelloksi. Kaupunkia suunnitellaan pelkästään tehokkus edellä, ja seurauksena on silkkaa dystopiapaskaa kuten Jätkäsaari.

Se on totta, että ostarin puoli saakin mennä uusiksi, mutta tuo torivoudintien päädyn pilaaminen on vaihteeksi täysin anteeksiantamatonta.

Edelleen harmittaa, että Sinnemäkeä ja hänen hengenheimolaisiaan ei voida vangita edes silloin kun kaupunkia vastaan tehdyt rikokset käyvät ilmeisiksi hitaimmillekin. Tuhottua kaupunkia ei koskaan saada takaisin - varsinkaan luontoa - mutta vastuulliset kusipäät saavat kyllä kulkea vapaana. Harmittaa todella.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kaikkea sitä saakin lukea.

Fakta on se, että Ogeli menee tuossa lopullisesti pilalle. Kehityshän alkoi jo toiselta puolelta rataa, kun mukava puisto rakennettiin täyteen rumia laatikoita, mutta nyt myös tuo aidosti miellyttävä miljöö muutetaan kansalaistensäilytyslähiöksi ja talopelloksi. Kaupunkia suunnitellaan pelkästään tehokkus edellä, ja seurauksena on silkkaa dystopiapaskaa kuten Jätkäsaari.

Se on totta, että ostarin puoli saakin mennä uusiksi, mutta tuo torivoudintien päädyn pilaaminen on vaihteeksi täysin anteeksiantamatonta.

Edelleen harmittaa, että Sinnemäkeä ja hänen hengenheimolaisiaan ei voida vangita edes silloin kun kaupunkia vastaan tehdyt rikokset käyvät ilmeisiksi hitaimmillekin. Tuhottua kaupunkia ei koskaan saada takaisin - varsinkaan luontoa - mutta vastuulliset kusipäät saavat kyllä kulkea vapaana. Harmittaa todella.

Ymmärrän sinänsä näkemyksesi, vaikka eri mieltä olenkin. Itse "luontoihmisenä" ja yhtäältä urbanistina toivon kasvavan kaupungin rakentuvan juurikin tiiviin korttelikaupungin malliin ja säästäen samalla viheralueita rakentamiselta. Tiivis, joukkoliikenne- ja jalankulku edellä rakennettu kaupunki mahdollistaa myös toimivat ja kannattavat lähipalvelut ja luo edellytykset myös autottomalle elämälle.

Jätkäsaaresta voi olla montaa mieltä, eikä arkkitehtuuri saa allekirjoittaneeltakaan ihan täysiä pisteitä, mutta en näe Jätkäsaarta, tai muita kokonaan uusia alueita sen "dystooppisempina", kuin vaikka Kamppia tai Kruununhakaa, mitkä yhtä lailla ovat erittäin tehokkaasti rakennettuja kaupunginosia. Mikäli Jätkäsaaresta olisi lähdetty tekemään harvaan rakennettua lähiötä, olisi tämä ollut suuren luokan virhe. Alue on toki vielä keskeneräinen, mutta ainakin omiin korviin on kantautunut asukkaiden viihtyvän hyvin ja itsekin tykkään koukata siellä kävelylenkilläni.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Ogelista ei saa tulla uutta Malmia. Se on ainoa toiveeni. Malmi ja varsinkin sen keskusta on erityisesti marraskuussa vielä normaaliakin masentavampi paikka johtuen alueen "arkkitehtuurista" eli kolhoja taloja on ympäri keskustaa. Oikeastaan ainoa kauniimpi alue Malmilla on Tullivuorentiellä oleva asuinalue, josta avautuu hienot peltomaisemat etelään päin.

Ogeliin kuuluvat nimenomaan matalat rakennukset, joissa on vähän ajan patinaa sekä avarat pihat ja kävelykadut. Luonto on koko ajan lähellä ja alue on asemanseudun ja ostarin ulkopuolella todella rauhallista ja vihreää. Vaikka liikennettä on paljon, se soljuu varsin mukavasti jopa pahimpaan ruuhka-aikaan, oltiin sitten millä kadulla tahansa.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mielipiteitä on selvästi moneksi, mikä on hyvä asia. Ymmärrän sinänsä hyvin, että tiivis korttelikaupunki pöhinöineen voi ahdistaa joitain, mutta heille on tarjolla väljempiä alueita myös tästä eteenpäin, vaikka PK-seudun keskeisimmille paikoille nyt rakennetaankin paljon. Itse olen aina viihtynyt kaupunkikeskustoissa ja tässä mielessä en harmittele tätä kehityskulkua.

Mielenkiintoista toki yhtäältä, että harva tuntuu kokevan Töölöä, Kalliota tai vaikka Kaartinkaupunkia minään ongelmana, vaan oleellisina osina pääkaupunkimme, mutta lähellekään samaa tiheyttä pääsevät uudisalueet herättävät närää. Yli puolen vuosisadan takainen ihanne "puutarhakaupungista" on selvästi iskostunut syvälle mielenmaisemaamme.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mielenkiintoista toki yhtäältä, että harva tuntuu kokevan Töölöä, Kalliota tai vaikka Kaartinkaupunkia minään ongelmana, vaan oleellisina osina pääkaupunkimme, mutta lähellekään samaa tiheyttä pääsevät uudisalueet herättävät närää. Yli puolen vuosisadan takainen ihanne "puutarhakaupungista" on selvästi iskostunut syvälle mielenmaisemaamme.

Pointti on nimenomaan siinä, että ihan kaikkia alueita ei tarvitse rakentaa tukkoon ja uudistaa (lue: rumentaa). Monilla vanhoilla kaupunginosilla, kuten nyt vaikkapa Ogelilla, on oma henkensä. Se on monelle syy asua vuosikausia alueella, vaikka muuallekin voisi muuttaa. Se henki ja fiilis tuhotaan tunkemalla ”jotain uutta ja erilaista”.

Sitten on uusia asuinalueita, jotka rakennetaan nollasta ja rakennetaan usein johonkin aiemmin ei-asuinkäytössä olevalle alueelle. Niin kuin vaikka nyt tämä Postipuisto tai mikä lie. Siihen ja vastaaviin voi sitten rakentaa mun puolestani vähän korkeampaakin pytinkiä ja tunkea vaikka 10000 ihmistä samalle alueelle.

Jätkäsaaressa mua ei vaivaa se, että siellä on paljon asuntoja vieri vieressä. Voi hyvin ollakin, onhan se yksi Stadin ja samalla koko Suomen kalleimpia alueita. Mua häiritsee se, että arkkitehtuuri on aivan käsittämättömän hirveää. Erilaisuus ei aina ole hyvästä. Varsinkaan tolla paikalla. Paskanruskeaa, vihreää ja oranssia… MIKSI? Ei vain voi ymmärtää.
 
Viimeksi muokattu:

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hyvä että tämä asia otettiin esille ihan Hesarissa.


Menin eilen ohi tuosta joskus puoli neljän aikaan, ja järjestyshäiriöiden ja väkivallan uhka oli jotenkin ihan käsinkosketeltavaa. Myös Piritorilla oli porukkaa, jotka kamapäissään tukkivat kapean kulkuväylän, ei puhettakaan että olisi päässyt polkupyörällä rauhassa ajamaan S-Marketin oven edestä.

Jotain tuolle on nyt pakko tehdä, miten kaupunki voi olla noin kädetön megaluokan ongelman edessä?
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hyvä että tämä asia otettiin esille ihan Hesarissa.


Menin eilen ohi tuosta joskus puoli neljän aikaan, ja järjestyshäiriöiden ja väkivallan uhka oli jotenkin ihan käsinkosketeltavaa. Myös Piritorilla oli porukkaa, jotka kamapäissään tukkivat kapean kulkuväylän, ei puhettakaan että olisi päässyt polkupyörällä rauhassa ajamaan S-Marketin oven edestä.

Jotain tuolle on nyt pakko tehdä, miten kaupunki voi olla noin kädetön megaluokan ongelman edessä?
Samaa olen ajatellut tänne kirjoitella. Ihan kuin olisi mennyt tuon remontin ja "siistimisen" myötä huonompaan suuntaan koko alue. Känniläisethän ei perinteisesti kovinkaan haittaa ja ovat jopa osa Sörkan historiaa, mutta piripäät ovat aika epämiellyttävä lisä siihen päälle.
 

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
Samaa olen ajatellut tänne kirjoitella. Ihan kuin olisi mennyt tuon remontin ja "siistimisen" myötä huonompaan suuntaan koko alue. Känniläisethän ei perinteisesti kovinkaan haittaa ja ovat jopa osa Sörkan historiaa, mutta piripäät ovat aika epämiellyttävä lisä siihen päälle.
Huomattavasti huonompaan suuntaan on mennyt. Tuntuu myös, että valvonta on vähentynyt. Jossain vaiheessa Kurvissa oli aina yksi kyttäauto parkissa, kun siitä käveli ohi. En muista tänä vuonna nähneeni kertaakaan. Sen sijaan piripäitten määrä on kasvanut, heistä ei enää meinaa päästä ohi ja niitä tuntuu olevan about joka puolella.

Ei pitäisi olla niin mahdoton tehtävä siirtää tuota keskittymää tuosta jonnekin ihan muualle tai vähentää sitä merkittävästi ja hajauttaa tuo väki ympäriinsä eikä masentamaan jotain tiettyä paikkaa läsnäolollaan.

Monesti kuulee väitteitä, että ei niistä haittaa ole. No ei yleensä varmaan olekaan, jos siitä vain kulkee ohi, mutta niille, jotka tuolla joutuvat asioimaan päivittäin noista on valtavasti harmia.

Siten onkin ihme ja harmi, että tämä alue on nyt vain päätetty luovuttaa piripäitten vapaaseen käyttöön. Vankilat on joo täynnä, peruskäyttäjien sakottaminen ei tuo tuloja, vain kuluja ja katkollekaan niitä ei voi väkisin viedä. On sitten ratkaisu käyttöhuoneet tai yksinkertaisesti tyyppien pamputtaminen ja kärrääminen pois paikalta niin pitkään, että tajuavat siirtyä muille maille, niin jotain silti tulisi tehdä. Sörkkä on kuitenkin melkoisen keskeistä Helsinkiä ja tuo tyyppien häiriökäyttäytyminen on haitaksi helvetin monelle alueen asukkaalle, yritykselle ja alueella liikkuvalle.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Nyt Helsingin Poliisi valvoo aluetta tehostetusti ainakin 5. kesäkuuta asti. Ja näyttää tuolla P-torilla maija olevan parkissa, kun siitä ohi kävelee. En tietenkään osaa sanoa, onko se siellä koko ajan. Mutta kyllähän se aika villin näköinen mesta on, kuten koko Hesarikin. Jotenkin hurjaa ajatella, miten parin sadan metrin aikana homma rauhoittuu huomattavasti, eli itse kun asustelee Hämeentiellä lähellä Sörnäisten metroasemaa, niin välilä tuntuu, että näinkö olisi samassa kaupunginosassa, vaikka tosiaan kämpiltä P-torille on vain muutaman minsan kävelymatka.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
@Individual Ethän sinä ole samassa kaupunginosassa. Metroasema Piritoreineen on Alppiharjua, sinä ilmeisestikin (kond. kun en tiedä missä kohti Hämeentietä asut) asut Kalliossa.

No joo, nää on näitä lillukanvarsia ja pilkkuja.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
@Individual Ethän sinä ole samassa kaupunginosassa. Metroasema Piritoreineen on Alppiharjua, sinä ilmeisestikin (kond. kun en tiedä missä kohti Hämeentietä asut) asut Kalliossa.

No joo, nää on näitä lillukanvarsia ja pilkkuja.
No hei, helmikuun lopussa muuttanut vasta, niin en ole vielä skenessä. ;)
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
@Fat Cat @Flou tuo Sörkan valikoituminen piripäiden ja muiden hörhöjen mekaksi on harmillisesti isolta osaltaan logististen tekijöiden tuomaa. Eli meillä on kaksi isoa asuntolaa, joista toinen Mäkelänkadulla Vallilan pohjoisrajalla ja toinen Ruusulankadulla Töölössä. Näiden kaikkien kolmen (Mäkelänkatu, Kurvi, Ruusulankatu) välillä kulkee kätevästi ykkösen ratikka. Kaman myyntiä on vähän vaikea sovittaa Vallilan ja Pasilan rajalle tai vaihtoehtoisesti Taka-Töölöön, joten se on keskittynyt "päähubiin", eli Kurviin Sörnäisten aseman ympäristöön.

Jos hommaan haluttaisiin "jariaarnio"-luokan ratkaisu, niin poliisi osoittaisi myyjille omat paikat ja hajauttaisi ne eri puolille Suur-Kalliota. "Tässä kun pysyt, niin katsotaan hommaa läpi sormien..." Sitten taas oikeat pitkän aikavälin moraalisesti kestävät ratkaisut ovat haastavampia toteuttaa. Olen itse ehdottomasti tuetun asumisen kannalla, jopa sellaisen, joka sallii päihteet asumisyksikössä. Koska se vaihtoehto tälle olisi vielä niin paljon pahempi ja sivullisille jopa vaarallisempi. Mutta kyllähän tuo Kurvin nykymeno vituttaa. Piripäät Vaasanpuistikossa ja kerjäläiset Vilhonvuorenkujan risteyksessä.

Loppupeleissä asialle tuskin ollaan kovin kiinnostuneita tekemään yhtään mitään, koska nykytilanteessa lieveilmiöt rajoittuvat kuitenkin niin pienelle alueelle, että puuttumista ei nähdä viranomaispiireissä vaivan arvoiseksi. Toivottavasti alueen yrittäjien ja asukkaiden ääntä saadaan paremmin esiin sekä mukaan myös todellisia toimenpide-ehdotuksia pelkän valittamisen sijaan.
 

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
@Fat Cat @Flou tuo Sörkan valikoituminen piripäiden ja muiden hörhöjen mekaksi on harmillisesti isolta osaltaan logististen tekijöiden tuomaa. Eli meillä on kaksi isoa asuntolaa, joista toinen Mäkelänkadulla Vallilan pohjoisrajalla ja toinen Ruusulankadulla Töölössä. Näiden kaikkien kolmen (Mäkelänkatu, Kurvi, Ruusulankatu) välillä kulkee kätevästi ykkösen ratikka. Kaman myyntiä on vähän vaikea sovittaa Vallilan ja Pasilan rajalle tai vaihtoehtoisesti Taka-Töölöön, joten se on keskittynyt "päähubiin", eli Kurviin Sörnäisten aseman ympäristöön.
Asuntoloita on itse asiassa neljä siinä sopivan matkan päässä. Alppikatu 25 ja Alppikatu 2/Hesari 50. Noiden sinun mainitsemiesi lisäksi.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kyllähän tuo Kurvi on nykyään yksi persreikä. Aiemmin siellä tuli käytyä esimerkiksi Kolmessa Kaisassa, mutta enää ei tunnetuista syistä huvita. Koko paskan ympärille voisi rakentaa vaikka muurin, kunhan varmistettaisiin, että piripäät jäävät sen sisälle ja niillä on tarpeeksi huumeita. Metroaseman voisi myös sulkea. Parin vuoden päästä voisi käydä sitten katsomassa, miten jengillä menee.
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Asuntoloita on itse asiassa neljä siinä sopivan matkan päässä. Alppikatu 25 ja Alppikatu 2/Hesari 50. Noiden sinun mainitsemiesi lisäksi.
Jep, totta höpiset. Saatan nyt muistaa aivan väärin, mutta noissa Diakonissalaitoksen asuntoloissa pitää olla käyttämättä, kun taas Sininauhasäätiöllä Mäkelänkadulla sekä Ruusulankadun yksikössä ei ole nollatoleranssia.
 

Jeffrey

Jäsen
Asuntoloita on itse asiassa neljä siinä sopivan matkan päässä. Alppikatu 25 ja Alppikatu 2/Hesari 50. Noiden sinun mainitsemiesi lisäksi.

Castreninkadulla on myös yksi ja toki kurviin pääsee halutessaan melko näppärästi myös esimerkiksi Pitäjänmäen yksiköstä.

Mutta joo, apua kaipaavia on paljon, ja heihin linkittyville lieveilmiöille tulisi ne silmät avata itse kunkin meistä. Toki näin töölöläisenä olen ihan tyytyväinen siitä, että RK10 sakki lopulta melko vähän Töölössä mekastaa. Vaikka kyllä heidän kanssaan noin kerta vuoteen ajautuu suoraan itseensä kohdistuvaan uhkaan ja ehkä toinen kerta tai kaksi vuoteen saa havaita lentäviä terassikalusteita yms. vähän etäämmältä.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Castreninkadulla on myös yksi ja toki kurviin pääsee halutessaan melko näppärästi myös esimerkiksi Pitäjänmäen yksiköstä.

Mutta joo, apua kaipaavia on paljon, ja heihin linkittyville lieveilmiöille tulisi ne silmät avata itse kunkin meistä. Toki näin töölöläisenä olen ihan tyytyväinen siitä, että RK10 sakki lopulta melko vähän Töölössä mekastaa. Vaikka kyllä heidän kanssaan noin kerta vuoteen ajautuu suoraan itseensä kohdistuvaan uhkaan ja ehkä toinen kerta tai kaksi vuoteen saa havaita lentäviä terassikalusteita yms. vähän etäämmältä.
Ennen kuin tuo sininauhasäätiön ylläpitämä Ruusulankatu 10 avattiin, Töölössä oli fillareita lukitsemattomina sisäpihoilla. Avaamisen jälkeen töölöläiset oppivat vuodessa, että naapurusto on muuttunut, ja kaikki "romufillaritkin" ovat lukittuina. Ei siis enää riitä se, että sisäpihoille pääsy on lukkojen takana.

Naapurusto muuttui samalla tavoin myös Hietaniemenkadun palvelukeskuksen aloitettua toimintansa. Mua vituttaa se, että Hietaniemenkadun palvelukeskuksen vieressä on kaupungin iso päiväkoti. Nimby-porukkaa on tietysti kaikkialla, mutta tuota ratkaisua en oikeasti ymmärrä. Vanhemmalla, joka hakee lapsiaan päiväkodista voisi esim. olla asiaa viereiseen kauppaan, mutta eihän se kauppa oikein ole vaihtoehto, kun se jengi on mitä on. (Lapsia viedessä ongelmaa ei ole, koska tuo jengi nukkuu vielä.) Mulla on kaveri, joka asuu siinä lähellä. Sanoo mieluummin kävelevänsä Kampin kauppakeskukseen kuin asioi tuossa kaupassa.
 

Moonshine Man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreät Jääkärit
On kyllä kieltämättä huonossa hapessa tuo Piritorin alue. Itse en pahemmin Kalliossa ja Sörnäisissä viihdy, mutta ne muutamat kerrat esimerkiksi tän vuoden puolella kun on kävellyt tuosta yöllä baariin tai kotiin niin yleinen meininki on kyllä tuntunut todella huonovointiselta. Taitaa olla aika harvinaista Suomessa tällainen, että huumeet muodostuvat niin näkyväksi ongelmaksi, että yritykset mieluummin sulkevat ovensa? Saa nähdä miten kaupunki alkaa tätä ratkomaan.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Oles
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös