Tänään tuli taas kerran sivusilmällä seurattua lähijunassa kun konduktöörit suorittivat lipuntarkastusta. Allekirjoittaneelta
matkakortti toki löytyy, mutta mistä johtuu että HSL-alueen tarkastusmaksu on tainnut reilusti yli kymmenen vuotta olla sama 80 euroa?
Samassa ajassa inflaatio on syönyt "kohtuullisesti" Euron ostovoimaa ja lähes kaikki on euromääräisesti kalliimpaa, kuin joskus 2010-luvun vaihteessa, mukaanlukien matkaliput. Yhtä lailla ihmisten palkat ja sosiaalietuudet ovat kasvaneet, mutta niin vain liputta matkustamisesta määrättävä maksu on edelleen sama. Vaikka valtaenemmistöltä lippu löytyykin, pidän huolestuttavana että liputta matkustamisesta tulee vuosi vuodelta "kannattavampaa".
Mitä ajatuksia herättää muissa? Ovatko tarkastusmaksut lähtökohtaisestikin "köyhien kyykyttämistä", vai voisiko summan nostaa kertarykäyksellä sataseen ja tästä eteenpäin korottaa yleisen hintatason nousua seuraten?
Eiköhän tuo ole jo nyt ihan kohtuullisen kova rangaistus verrattuna rikkeeseen. Itse tuossa yhtenä päivänä matkustin vahingossa pummilla, kun olin ajatuksissani, enkä metroon mennessä maksanut mitään. (Aika paljon on ollut kuukausikortti käytössä, joten vaikka nyt ei ole, niin ei sitä lippua tule sillä tavoin miettineeksi jokaista matkaa varten, kun kk-kortissa on saattanut olla vaikka 3 kk maksettuna putkeen.) Pari pysäkinväliä menin siis pummilla. Metrosta poistuessani tajusin, että ei prkl, enpä huomannut ostaa lippua. Ei tullut tarkastajia, ja selvisin maksutta. Vitutti kyl pelkkä ajatuskin 80 € pikavoitosta. Paluumatkalla puolituntia myöhemmin oli sitten lippu. Tuollaisesta unohduksesta 80 € kirpaisee ihan riittävästi. Sitten on tämä pummilla ajavien porukka. Mä luulen, ettei niitä kiinnosta, vaikka se maksu olisi 180 €. Normi-ihmiselle (joita suurin osa kuitenkin on) tuo 80 € on riittävä. Ja sanktiot tulisi määritellä sen ison normijoukon mukaan, eikä mennä pienen vähemmistön ehdoilla.
Sama juttu pysäköintisakkojen kanssa. Sen kerran, kun pysäköinnin maksullisuuden unohdin (kaveri soitti just, kun olin saanut auton parkkiin), jäi se pysäköinti maksamatta. Vitutti kyl maksaa se, mitä se maksoi (saman 80 € ? ). Seuraavilla kerroilla muistui kyllä varmistaa, että se maksu on maksettu. Oppirahoja siis, ja ihan riittäviä ainakin itselleni.
Sain muuten muutama vuosi sitten Espanjassa pysäköintisakon. En nyt muista, olisiko se ollut 40 €. Illalla sitten katselin sen sakon toista puolta maksuohjeita varten, ja huomasin (googlella kääntäen) jotain ihan helvetin yllättävää: sen saman sakkolipukkeen kun kävi muutaman päivän aikana työntämässä siihen pysäköintiautomaattiin, ja maksamalla sen pysäköinnin hinnan tuplana (jotain neljä euroa), sakko mitätöityi. Kulttuurieroja. Sakoilla ei yritetä kartuttaa julkisyhteisön (valtion/kunnan) kassaa, vaan pyritään jakamaan niitä paikkoja useille autoilijoille (esim. maks 4 tunnin pysäköinti). Oli ihan helvetinmoinen AHAA -elämys, että näinkin voi siis kansa tai kansan edustajat (eduskunta, kunnan valtuusto tms.) päättää. Pisteet Espanjalle.