Helsinki

  • 570 516
  • 3 512

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Mä en muista kovinkaan monta sellaista lakkoa, että koko metroliikenne on seis. Jotain radankorjaustaukoja on ollut ja korvaavaa bussiliikennettä tilalla. Mutta tuollainen totaalibreikki on aika harvinainen näin vajaan 15 vuoden kokemuksella.
No ei varmaankaan metrot, siinä olet oikeassa. En minäkään muista. Ja tarkemmin ajatellen, ei sporatkaan pahemmin lakkoile. Tulihan taas yleistettyä.

E: google kertoi seuraavia:
lakko-seisautti-paakaupunkiseudun-joukkoliikenteen-1998

Mutta eihän tuo näköjään yleistä ole.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Helsingin valtuusto odotetusti hyväksyi kruunusiltojen kohonneet kustannukset. Osmo Soininvaaralta blogissaan hyvä tiivistys kustannuskohusta, joka oli lähes täysin Vapaavuoren ja kokoomuksen disinformaatiota ja epärehellistä vaalikampanjaa: Valtuusto hyväksyi Kruunuratikoiden kohonneet kustannukset
Vapaavuoren rooli tuossa istuvana pormestarina on hyvinkin arveluttava vaaliasetelmasta huolimatta. Vaikka kyllähän pääministeritkin ihan samoin levittävät vaalien alla sujuvasti propagandaa ja disinformaatiota. Ei tuo hyvää johtamista kuitenkaan ole.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Helsinki pysähtyy to-pe.


Onneksi on etätyö. Kaikilla ei valitettavasti ole.
Eniten sääliksi käy niitä lukiolaisia, joilla on kirjoitukset nyt to-pe. Turhaa ylimääräistä stressiä heille.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Helsingissä kaavaillaan asukaspysäköinnin hinnan nostamista yhdeksäänkymppiin kuukaudessa.
Muutin justikään keskustaan. Ei tuo huuhaa-ajatus nyt sinällään yllätyksenä tule, mutta avataanpa sen ilmadtovaikutuksia omalta osaltani:
Tarvitsen autoa töihin pääsemiseen toisinaan. Tämä on fakta, ei mikään persuläppä. Julkinen liikenne ei kertakaikkiaan vie minua aamukuudeksi Mäntsälään. Vaimoni tarvitsee sitä myös välillä työhön liittyvien painavien objektien liikutteluun. Jopa verottaja hyväksyi sen perusteeksi, joten on todella validi syy.
Autoa en kuitenkaan tarvitse päivittäin. Nyt mennään rajapintaan, jossa täytyy miettiä, kannattaako asukaspysäköintilupaa lunastaa lainkaan (jotta voisi kulkea julkisilla töihin useimpina päivinä) vai ajelisiko 100% autolla.

Hyvin ne vetää, kun toinen käsi ei tiedä mitä toinen tekee. Hoitaisivat nyt edes nuo maksumahdollisuudet niin, että kaikkialla voisi maksaa kortilla. Vähän absurdeja nuo kolikkomittarit katujen varrella, vaikka nostalgikko olenkin.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hyvin ne vetää, kun toinen käsi ei tiedä mitä toinen tekee. Hoitaisivat nyt edes nuo maksumahdollisuudet niin, että kaikkialla voisi maksaa kortilla. Vähän absurdeja nuo kolikkomittarit katujen varrella, vaikka nostalgikko olenkin.

Eikö sovelluksella voi kuitenkin maksaa kaikkialla?

edit: Lisäksi keskustassa vyöhykkeellä 1 pysäköinti maksaa neljä euroa tunnilta, eli asukaspysäköintitunnuksen hinnalla pystyy "irtolipuilla" pysäköimään jopa 22,5 tuntia eli 45 min päivässä keskimäärin,
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Eikö sovelluksella voi kuitenkin maksaa kaikkialla?

edit: Lisäksi keskustassa vyöhykkeellä 1 pysäköinti maksaa neljä euroa tunnilta, eli asukaspysäköintitunnuksen hinnalla pystyy "irtolipuilla" pysäköimään jopa 22,5 tuntia eli 45 min päivässä keskimäärin,

Kakkosvyöhyke riittää. Siellä on viikonloput ilmaisia ja hinta vähän halvempi. Tämä ilta meni kivasti kiekkopaikoilla. Parina muuna iltana mennyt 1-3 euroa. Olen kyllä huomannut, että sovellukset käyvät. En vaan ymmärrä, mihin niitä tarvitaan normaalien maksujärjestelmien lisäksi. En ole ladannut. Pidän vastenmielisenä nykyistä app-viidakkoa.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En vaan ymmärrä, mihin niitä tarvitaan normaalien maksujärjestelmien lisäksi.
Säästää aikaa, voin vain autolta pois kävellessä maksaa pysäköinnin, ilman että tarvitsee käydä automaatilla ja takaisin. Ajansäästö vähentää tarvetta ajaa ylinopeutta ja ehtii vaikka matkalla pysähtyä pyyhkimään huurtuneet lasit.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Säästää aikaa, voin vain autolta pois kävellessä maksaa pysäköinnin, ilman että tarvitsee käydä automaatilla ja takaisin. Ajansäästö vähentää tarvetta ajaa ylinopeutta ja ehtii vaikka matkalla pysähtyä pyyhkimään huurtuneet lasit.

Kotiin tullessa ei yleensä ole kiire, jollei sitten vessaan. Mutta joo. Pääasia, että normaalit maksuvälineet käyvät ja jollain aikavälillä saa sen nykyisen hintaisen asukaspysäköinnin hankituksi niin pitkälle ajalle, kuin mahdollista (tässäkin kohtaa kaupunki kannustaa olemaan luopumatta autosta noilla poskettomilla hinnankorotussuunnitelmilla).
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuli eilen käytyä pitkästä aikaa autolla keskustassa. Aika hankala oli löytää paikkaa Bulevardin läheisyydestä, mutta lopulta uudenmaankadulta löytyi. Ihmettelin, kun joku vanha äijänkäppänä kipitti hätääntyneen näköisenä edestakaisin kunnes tajusin sen etsineen pysäköintiautomaattia.

Itse klikkailin noin 15sekunnissa Easyparkin sovelluksella 50minuuttia pysäköintiaikaa. Lopulta meidän meno hieman venyi, niin onneksi sovellus muistutti ja sain jatkettua 10minuuttia sovelluksessa helposti.

Tuli jotenkin tämä ketju mieleen, kuka helvetti jaksaa vielä ravata etsimään niitä pysäköintiautomaatteja, kun yhdellä sovelluksella voit helposti hoitaa tuon tilanteen.
 

Paastainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP & 80-luvun HoNsU
Itse klikkailin noin 15sekunnissa Easyparkin sovelluksella 50minuuttia pysäköintiaikaa. Lopulta meidän meno hieman venyi, niin onneksi sovellus muistutti ja sain jatkettua 10minuuttia sovelluksessa helposti.

Tampereella käytetään Moovyä, siinä laitetaan perille tullessa startti ja lähtiessä stop, toimiva ratkaisu tuokin.
Toimii myöskin paikallisissa parkkihalleissa rekkari tunnistuksella
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Itse klikkailin noin 15sekunnissa Easyparkin sovelluksella 50minuuttia pysäköintiaikaa. Lopulta meidän meno hieman venyi, niin onneksi sovellus muistutti ja sain jatkettua 10minuuttia sovelluksessa helposti
Paljonko muuten maksoi, jos saa udella?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mulla on Easypark yleisimmässä käytössä, koska on kotikunnassa se ykkössovellus ja lisäksi yleisin Suomessa muutenkin. Taskuparkin latasin joskus, kun sai ilmaisen parkkeerauksen johonkin keskeiseen paikkaan ekalla käyttökerralla. Eilen sitten Tampereen Stockmanniin ajaessa kamera tunnisti rekkarin ja sovellus oli lähtenyt rullaamaan automaattisesti. Poislähtiessä sama juttu - portti auki ja sovellukseen ilmoitus pysäköinnin päättymisestä, veloitus kortilta. Peukku tälle.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo

HC-piiperöt taas vauhdissa tulevalla viikolla keskustassa. Onneksi Helsingin keskustaan ei ole enää juuri mitään pakottavaa syytä mennä. Luulen, että joku muukin miettii samoin. Tämä nyt varmaan nimenomaan elävöittää keskustaa ja vauhdittaa joukkoliikenteen käyttöä.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Itse tapaan valita ostos- ja muutkin käyntikohteet sen mukaan, että parkkeeraamisesta ei tarvitse maksaa. On mulla Easypark kännykässä, koska latasin sen edellisen työnantajan aloitteesta. Omia parkkeerauksia olen maksanut kerran keskustassa, kerran Töölöntorilla kun oltiin vanhusten kanssa Mamma Rosassa syömässä ja muutamaan kertaan Tornisairaalassa, kun tämä kesä meni kokonaan sairastaessa. Noin muuten ei kyllä tulisi kuuloonkaan maksaa auton laittamisesta väliaikaiseen parkkiin, vaan sen pitää kuulua mielestäni ehdottomasti ns. palveluun. Tunti, pari kiekolla asioidessa jne.

Helsingin keskustaan on tätä nykyä todella harvoin asiaa selvinpäin. Oikeastaan vain kolme sellaista kohdetta tulee mieleen, joita ei ole muualla: Bulevardin sikiöseulontayksikkö, Ekberg ja Chez Marius. Onneksi nuo ovat kaikki parinkymmenen metrin päässä toisistaan niin hoituu kerralla ja voi suht hyvin mennä julkisilla vaikka ei se koskaan mitään kivaa ole. Ravintolat ja baarit ovat sitten asia erikseen.

---

Taannoin kävelin Forumin läpi, ja voi hyvä ihme miten autiota siellä tätä nykyä on. Tuntui että vain noin joka kolmannessa liiketilassa oli vuokralainen. Sen sijaan itse kauppakeskus oli täynnä tyhjäntoimittajia, siis väkeä, joka ei selkeästikään ole aikeissa ostaa mitään, vaan ovat vain tulleet käytäville maleksimaan ja viettämään aikaa. Eivätkä nämä olleet vain jotain koulusta lintsaavia nuoria, vaan mukana oli paljon itseni ikäistä väkeä ja vanhempaakin.

Ylipäätään koko keskusta on ihan kummallisella tolalla. Elielin aukion ja Bulevardin välisellä matkalla haisee kuselle ja roskille, kaduilla on paljon porukkaa vetämässä täysin avoimesti Lidlin punaista bisseä arkipäivänä ennen lounasaikaa, taksitolpilla läjäpäin kuskeja seiskoskelee toimettomina väittelemässä kumpi on paskempi, Marrakesh vai Kinshasa ja joka paikassa meinaa jäädä sähköskootterin alle.

Viimeksi mainituissa pahin tilanne on juurikin Bulsalla. Ilmeisesti pyöräkaista on näille sankareille liian kapea, joten tykittelevät menemään jalkakäytävällä. Itse osasin jotenkuten varoa, mutta nykyään moni kulkee kaupungilla ne sen Sekaisin Marista -kohtauksen mieleen tuovat langattomat kuulokkeet korvissaan, etteivät huomaa yhtään mitä ympärillä tapahtuu. Eihän se kävelijöiden vika ole, mutta aika jatkuvasti syntyi todellisia läheltä piti -tilanteita potkulautojen ja jalankulkijoiden välillä.

Todella huonoa kehitystä. Sähköpotkulautojen vuokraaminen pitäisi ehdottomasti kieltää tai vähintäänkin sellaisten käyttöä voimakkaasti säännellä.
 

Oles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Leijonat
Taannoin kävelin Forumin läpi, ja voi hyvä ihme miten autiota siellä tätä nykyä on. Tuntui että vain noin joka kolmannessa liiketilassa oli vuokralainen. Sen sijaan itse kauppakeskus oli täynnä tyhjäntoimittajia, siis väkeä, joka ei selkeästikään ole aikeissa ostaa mitään, vaan ovat vain tulleet käytäville maleksimaan ja viettämään aikaa. Eivätkä nämä olleet vain jotain koulusta lintsaavia nuoria, vaan mukana oli paljon itseni ikäistä väkeä ja vanhempaakin.

Olen kanssa huomioinut, että Forum on aika tyhjän oloinen ja on ollut sitä jo jonkin aikaa. Varmaan koronan aikaansaannos, kun siellä on enimmäkseen ollut noita vaateliikkeitä, joka on alana kärsinyt pahasti, joskin osassa tyhjistä liiketiloista oli muidenkin alojen liikkeitä. Sinänsä hassua, kun vieressä Kampin kauppakeskuksessa on kuitenkin aika täyttä, vaikka siellä oli hetken enemmän tiloja tyhjillään, niin tilanne on kuitenkin parantunut. Mikäköhän syynä, ettei Forum innosta vai onko vaan talouden tilanteestä kiinni?

Olin eilen Triplassa pitkästä aikaa ja siellä oli kyllä väkeä. Tuli vähän käveltyä ympäriinsä ja oli sielläkin liiketiloja tyhjillään, mutta aika vähän mitä nyt näin ja ne on maastottu paljon paremmin kuin Forumissa tai vaikka Redissä, jonka tyhjät liiketilat huomaa helposti, koska niihin näkee sisälle helposti ja pimeät tilat erottuvat helposti.
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, SaPko, Ivan Huml
No huhhuh! Sairasta.

Silti keskustan rajalliset autopaikat ovat pääsääntöisesti käytössä. Tämä kertoo enemmän siitä, että rajallisen hyödykkeen kysyntä ja tarjonta kohtaavat.

Vähäpäästöisellä autolla, kuten plugarilla, saa muuten pysäköinnin puoleen hintaan.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Silti keskustan rajalliset autopaikat ovat pääsääntöisesti käytössä. Tämä kertoo enemmän siitä, että rajallisen hyödykkeen kysyntä ja tarjonta kohtaavat.

Vähäpäästöisellä autolla, kuten plugarilla, saa muuten pysäköinnin puoleen hintaan.
Kuinka suuri osa pysäköinnistä tulee tuntiveloituksilla ja kuinka suuri osa erilaisilla sopimuksilla, kuten asukaspysäköintitunnuksilla ja firmojen tekemillä diileillä? Mun on vaikea uskoa, että jengi parkkeeraisi neljän euron tuntitaksalla kovinkaan paljoa, vaan enemmänkin kadunvarret täyttyvät asukkaiden autoista.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Kuinka suuri osa pysäköinnistä tulee tuntiveloituksilla ja kuinka suuri osa erilaisilla sopimuksilla, kuten asukaspysäköintitunnuksilla ja firmojen tekemillä diileillä? Mun on vaikea uskoa, että jengi parkkeeraisi neljän euron tuntitaksalla kovinkaan paljoa, vaan enemmänkin kadunvarret täyttyvät asukkaiden autoista.
On tuo Stockan halliin verrattuna kuitenkin halpaa.

Vakiohinnat
Ma-Su 7.00 - 21.00€ 3,50/ 30min
Ilta 21.00 - 24.00€ 1,00/ 25min
Yö 24.00 - 7.00€ 1,00/ alkava tunti
€ 42,00/24h
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: V-G-

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Omasta mielestä keskustan pysäköinti on suht ok hintaista. Julkisilla reissu maksaisi jotain 6 euron luokkaa yhteensä ja aikaa kuluisi aivan pirusti enemmän, mielummin suhaan vartilla keskustaan ja maksan vaikka sen 4 euroa asioistani. Kyllähän tuossa mukavuudestakin maksetaan, varsinkin syys/talviaikaan julkisilla sukkuloiminen on ihan perseestä. Tulee kuitenkin niin harvoin oikeasti tärkeää asiaa keskustaan, että tuon maksaa vielä.

Kun olisi vielä vähäpäästöinen auto, niin saisi tosiaan puoleen hintaan parkin. Sitten olisi jo todella helppoa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös