Itse tapaan valita ostos- ja muutkin käyntikohteet sen mukaan, että parkkeeraamisesta ei tarvitse maksaa. On mulla Easypark kännykässä, koska latasin sen edellisen työnantajan aloitteesta. Omia parkkeerauksia olen maksanut kerran keskustassa, kerran Töölöntorilla kun oltiin vanhusten kanssa Mamma Rosassa syömässä ja muutamaan kertaan Tornisairaalassa, kun tämä kesä meni kokonaan sairastaessa. Noin muuten ei kyllä tulisi kuuloonkaan maksaa auton laittamisesta väliaikaiseen parkkiin, vaan sen pitää kuulua mielestäni ehdottomasti ns. palveluun. Tunti, pari kiekolla asioidessa jne.
Helsingin keskustaan on tätä nykyä todella harvoin asiaa selvinpäin. Oikeastaan vain kolme sellaista kohdetta tulee mieleen, joita ei ole muualla: Bulevardin sikiöseulontayksikkö, Ekberg ja Chez Marius. Onneksi nuo ovat kaikki parinkymmenen metrin päässä toisistaan niin hoituu kerralla ja voi suht hyvin mennä julkisilla vaikka ei se koskaan mitään kivaa ole. Ravintolat ja baarit ovat sitten asia erikseen.
---
Taannoin kävelin Forumin läpi, ja voi hyvä ihme miten autiota siellä tätä nykyä on. Tuntui että vain noin joka kolmannessa liiketilassa oli vuokralainen. Sen sijaan itse kauppakeskus oli täynnä tyhjäntoimittajia, siis väkeä, joka ei selkeästikään ole aikeissa ostaa mitään, vaan ovat vain tulleet käytäville maleksimaan ja viettämään aikaa. Eivätkä nämä olleet vain jotain koulusta lintsaavia nuoria, vaan mukana oli paljon itseni ikäistä väkeä ja vanhempaakin.
Ylipäätään koko keskusta on ihan kummallisella tolalla. Elielin aukion ja Bulevardin välisellä matkalla haisee kuselle ja roskille, kaduilla on paljon porukkaa vetämässä täysin avoimesti Lidlin punaista bisseä arkipäivänä ennen lounasaikaa, taksitolpilla läjäpäin kuskeja seiskoskelee toimettomina väittelemässä kumpi on paskempi, Marrakesh vai Kinshasa ja joka paikassa meinaa jäädä sähköskootterin alle.
Viimeksi mainituissa pahin tilanne on juurikin Bulsalla. Ilmeisesti pyöräkaista on näille sankareille liian kapea, joten tykittelevät menemään jalkakäytävällä. Itse osasin jotenkuten varoa, mutta nykyään moni kulkee kaupungilla ne sen Sekaisin Marista -kohtauksen mieleen tuovat langattomat kuulokkeet korvissaan, etteivät huomaa yhtään mitä ympärillä tapahtuu. Eihän se kävelijöiden vika ole, mutta aika jatkuvasti syntyi todellisia läheltä piti -tilanteita potkulautojen ja jalankulkijoiden välillä.
Todella huonoa kehitystä. Sähköpotkulautojen vuokraaminen pitäisi ehdottomasti kieltää tai vähintäänkin sellaisten käyttöä voimakkaasti säännellä.