Mainos

Helsinki

  • 621 389
  • 3 731

Oles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Leijonat
Tämä kilpailu saatiin päätökseen ja voittajaksi nousi Spring: Arkkitehtuuri | Tällainen puurakennus nousee paraatipaikalle Katajanokalle – tilat muun muassa hotellille ja Stora Enson pääkonttorille

Jutussa on pari kuvaa rakennuksen sisältä. Ovat kyllä omaa silmää miellyttäviä. Toivotaan nyt sitten, että tuo pysyy edes suurinpiirtein tuon näköisenä loppuun asti.

Ei ollut suosikkini, mutta ei ollut huonoinkaan. Ulkoa päin voisi olla näyttävämpi, vaikka toki tuollaisena sopii ympäristöönsä hyvin. Havainnekuvan perusteella ei vaan näytä kovin näyttävältä vastarannalta päin, toivottavasti todellisuudessa näyttää sitten paremmalta. Hemmetin hieno sisältä ja onneksi yksikään niistä laatikoista ei voittanut.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mitä tämä "tehty kaikessa hiljaisuudessa" oikein tarkoittaa? Alueen asemakaavasta ja sen muutoksesta on järjestetty kaikki lainmukaiset kuulemiskierrokset ja tiedotettu asianmukaisesti. Ei liene kaupungin vika, jos asiasta aletaan nostatella kohua jälkijättöisesti.
Kyse on siitä, ettei järjestöjä, tässä tapauksessa Pohjois-Haagan ja Maunulan seutujen kaupunginosayhdistyksiä, Helsingin Luonnonsuojeluyhdistystä yms. ole millään lailla kutsuttu kuulemaan muutoksista. Jos kaupunki haluaisi olla aidosti läpinäkyvä ja kannattaa päätöksenteossaan lähidemokratiaa, se kutsuisi kaupunkilaiset tällaisten järjestöjen kautta mukaan jo valmisteluvaiheessa. Tuon kaavamuutoksen kohdalla tiedotus tapahtui julkisen hallinnon mustaan aukkoon, eli sivuille, joita kukaan ei lue.

Voidaanko kaupunkilaisia ja järjestöjä syyttää siitä, ettei tiedotteita lueta yllä linkatun kaltaisilta sivuilta yms. tiedotuskanavilta? Ehkä, mutta toisaalta kaupunki tietää varsin hyvin, ettei sen sivustoilla ole ollut juurikaan kävijöitä (nyttemmin, siis joskus vuodesta 2018 eteenpäin tilanne on hieman muuttunut) ja tätä on käytetty tietoisesti hyväksi. On täysin selvää, että kaupungin oman toiminnan kannalta on katsottu edulliseksi, ettei tiedotus ole mahdollisimman toimivaa, sillä siten vältytään valituskierroksilta. Niitä pidetään Helsingin kaupunkiorganisaatiossa turhina hidasteina. Tällainen toiminta on lähidemokratian vastaista ja keskeisesti ristiriidassa läpinäkyvyyden periaatteen kanssa. Kaupunki haluaa saada aikaan tietyn lopputuloksen ja on valmis taivuttamaan periaatteitaan saavuttaakseen sen mahdollisimman nopeasti ja kivuttomasti, vaikka se tarkoittaisi kaupunkilaisten toiveiden vastaista toimintaa.

Sitä paitsi julkisessa päätöksenteossa myös hitaus on usein hyve, jonka avulla voidaan monesti välttyä epämääräisiltä, toimimattomilta, epädemokraattisilta ja yksinkertaisesti vääriltä ratkaisuilta.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No, jos prosessi on kestänyt jo kaavan hyväksymisestä lähtien noin kuusi vuotta (?) niin ei kai tässä kovin hurjaa vauhtia ole edetty.
Juu, tämä oli enemmänkin yleinen piikki Helsingin kaupunkiorganisaatiolle siitä, miten monesti hoitavat tiettyjen päätösten valmistelua ja läpivientiä. Helsingin kaupunkiympäristön toimiala on yksi omien hankkeideni sidosryhmistä, joten olen katsellut heidän toimintaansa nyt muutaman vuoden lähietäisyydeltä. Siitä tuo loppukaneetti kumpusi.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Keskuspuiston arvo kaupunkilaisten käsityksissä on kyllä noussut tuonakin aikana paljon. Kaupunki on reagoinut tähän ja hakee nyt aktiivisesti uutta paikkaa ja kehottaen yrittäjää yhteistyöhön. Itse asiassa tuo yrittäjä ei tätä yleisempää tuulen muutosta ole sisäistänyt ja on alkanut ampua itseään jalkaan "suojellaanko tässä mieluummin sammalta kuin lapsia" -puheillaan, jotka muistuttavat lähinnä susihysteerikkojen argumentteja.

Sanoisin, että keskuspuiston käyttö on myös kasvanut paljon. Kovaa keskustelua käydään metsän ja polkujen kulumisesta. Pohjois-etelä -suunnassa tuolla on paljon liikennettä ja tosiaan kyseessä on puiston kapein kohta, joten ei ihme, että ihmiset reagoivat.
 

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
Tämä kilpailu saatiin päätökseen ja voittajaksi nousi Spring: Arkkitehtuuri | Tällainen puurakennus nousee paraatipaikalle Katajanokalle – tilat muun muassa hotellille ja Stora Enson pääkonttorille

Jutussa on pari kuvaa rakennuksen sisältä. Ovat kyllä omaa silmää miellyttäviä. Toivotaan nyt sitten, että tuo pysyy edes suurinpiirtein tuon näköisenä loppuun asti.

Rakennus itsessään on todella hieno. Minusta ongelma on se, että tuo rakennus ei taas uppoa muuten Skattan rakennuskantaan, jolla on kuitenkin aika omanlainen tyylinsä.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Missä on Helsingin keskustan halvin tuoppi? Saako alle 5 euron?
Mitäs Roskapankissa tai Relaxinissa maksaa nykyään? Viimeksi kun kävin, maksoin alle 3 euroa, tai ainakin Roskapankissa 2,5e mutta siitäkin on monta vuotta
 

MegaForce

Jäsen
Mitäs Roskapankissa tai Relaxinissa maksaa nykyään? Viimeksi kun kävin, maksoin alle 3 euroa, tai ainakin Roskapankissa 2,5e mutta siitäkin on monta vuotta
Viimeksi kun Hesarilla kävin niin Relaxin ei ollut pystyssä. Kävin siellä about vuosi sitten jolloin edullisin tuoppi oli 4€ luokkaa. Roskapankissa sama. Bar Helsing Kaarlenkadulla taas tarjosi 3,5€ hintaan kun viimeksi kävin siellä vuosi sitten kesällä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: V-G-

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nyt se saatanan Sinnemäki on päästänyt asuntosijoittajat Elielinaukion kimppuun.


Tätähän sinne juuri tarvitaan, bussit Kamppiin (joka on jo nyt täysin ylikuormitettu) , historiallinen Vltava matalaksi ja tilalle joku perkeleen betonista, lasista ja teräksestä valmistettu hybridihirviö lisäämään rakennusten välistä "keskustelua". Ja samalla tietenkin uusi pyöräväylä helpottamaan pienen vähemmistön elämää.

Aukion idea on varmaan kaikille muille kuin tuolle urpolle jutussa olevalle asuntosijoittajalle täysin selvä; jos sinne nyt se kompleksi rakennetaan, hävitetään samalla mahdollisuus tarkastella rautatieaseman historiallista julkisivua riittävältä etäisyydeltä, sekä vaikeutetaan suhteettomasti bussilla kulkevien matkustajien kauttaliikkumista.

Oikeasti haluaisin asiasta tutkivaa journalismia, jossa selvitetään mm. suunnittelukilpailussa liikkuvia rahavirtoja; millä rahalla Sinnemäki on ostettu toimimaan jälleen kerran vastoin puolueensa perusperiaatteita. Tuntuu, että Helsinki elää tällä hetkellä Turun taudin toista tulemista vimmaisine tiivistämishankkeineen, joilta eivät ole turvassa vehreät viheralueet eivätkä avoimet kaupunkiaukiot. Kaikki vapaat neliöt nähdään vain rahantekomielessä.

Jos sinne on nyt jotain pakko keksiä, niin aloittakaa vaikka puiden istuttamisella, sillä se maailma oikeasti pelastuu. Nyt täytetään vain sijoittajien taskuja ostettujen poliitikkojen avulla.
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
@koukku
Tuossa harmittaa eniten Vltavan mahdollinen poistuminen rakennuskartalta. Sen toiminnan siirtäminen toisiin tiloihin olisi myös kardinaalivirhe. Tietysti keskustan kehittäminen on koko ajan tapetilla, mutta onhan tuo alue jo rakennettu aika täyteen. Asema itsessään on rakennushistoriaa sen suurimmassa merkityksessään, joten sen sumppaaminen modernilla rakennuksella on mielestäni anteeksiantamatonta.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mä oon täysin eri mieltä, sinällään sama mitä ne tuohon kehittää, mutta jos sillä saadaan tuo todella epäsiisti ja turvaton alue siistiksi, niin mahtava homma.

Itse onneksi käytän pääasiallisesti autoa työmatkoihin, mutta vituttaa vaimon puolesta, kun joutuu siitä päivittäin töihin kulkea. Älytön määrä juoppoja, nistejä, manneja ja muuta roskajengiä parveilee tuossa. Lisäksi ne tappelevat taksikuskit.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mä oon täysin eri mieltä, sinällään sama mitä ne tuohon kehittää, mutta jos sillä saadaan tuo todella epäsiisti ja turvaton alue siistiksi, niin mahtava homma.

Itse onneksi käytän pääasiallisesti autoa työmatkoihin, mutta vituttaa vaimon puolesta, kun joutuu siitä päivittäin töihin kulkea. Älytön määrä juoppoja, nistejä, manneja ja muuta roskajengiä parveilee tuossa. Lisäksi ne tappelevat taksikuskit.

Eiköhän siihen turvattomuuteen jotain muutakin keksisi kuin Vltavan purkamisen jonkun kompleksin tieltä. Avoin alue menisi tällöin pienempiin osiin, jonka valvominen katvealueineen olisi entistä vaikeampaa. Ja jos bussit työnnetään Kamppiin, niin onnea vaan matkustajille. Taksikuskeista, nisteistä jne. tietenkin ihan samaa mieltä, jotain suunnittelua alue todellakin kaipaa.

Edit. Eikö Vltava oikeasti ole suojeltu rakennus?
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Jos yli 100-vuotias jugendrakennus Helsingin keskustassa ei ole suojeltu, niin jossain on virhe. Täysin käsittämätöntä, jos Vltava puretaan. Muutenkin tuo aseman ympäristö on tavallaan valmis, ei siihen pitäisi puuttua mitenkään.
 

Raatelurakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Liverpool, Jokerit.
Viestistä on annettu rikepiste
Anni Sinnemäki on nykyisin gryndereiden huora. Maksakaa tarpeeksi niin kaikki käy, niin ykkönen kuin kakkonen ja kolmosvaihtoehdolla saat vielä kyseisen samppanjasosialistin puhumaan pehmeitä firman tilaisuuteen. Mutta miksipä kukaan tätä viherpunakhmeriä minnekkään omiin tiloihinsa haluaisi, saattaisi alkaa saarnaamaan ympäristöarvoista joista itse taitaa olla pihalla kuin Hakkaraisen Teuvo.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Jos yli 100-vuotias jugendrakennus Helsingin keskustassa ei ole suojeltu, niin jossain on virhe. Täysin käsittämätöntä, jos Vltava puretaan. Muutenkin tuo aseman ympäristö on tavallaan valmis, ei siihen pitäisi puuttua mitenkään.
On sr2 suojeltu:

”Sr-merkintä kaavassa tarkoittaa sitä, että rakennus on määrätty säilytettäväksi tai suojelluksi. Suojeluluokkia on kolme: sr-1, sr-2 ja sr-3. Sr-2 tarkoittaa rakennustaiteellisesti ja kulttuurihistoriallisesti arvokasta rakennusta. Rakennusta tai sen osaa ei saa purkaa eikä siinä saa tehdä sellaisia korjaus, muutos- tai lisärakentamistöitä, jotka heikentävät rakennustaiteellisia ja historiallisia arvoja tai muuttavat arkkitehtuurin ominaispiirteitä. Korjaamisen lähtökohtana tulee olla rakennuksen alkuperäisten tai niihin verrattavien rakenteiden, rakennusosien, julkisivujen, vesikaton, ikkunoiden, ulko-ovien ja niiden yksityiskohtien, materiaalien ja värien säilyttäminen.”

Helsingissä on noin 4000 asemakaavalla suojeltua rakennusta. Helsingin ajantasa-asemakaavaa voi tarkastella kaupungin karttapalvelusta http://kartta.hel.fi . Vedä kartalta hiirellä esiin haluttu alue. Suurenna karttakuvaa liukusäätimellä ja tarkenna kohteeseen. Klikkaa vasemmalta valikosta kohtaa "Kaavoitus ja liikennesuunnittelu" → "Voimassa olevat" → "Asemakaavat" → "Ajantasa-asemakaava (maanpäällinen, värillinen)". Voit entisestään suurentaa kuvaa, jotta varsin pienin kirjaimin merkityt suojelumerkinnät erottuvat tonteilta.
 
Viimeksi muokattu:

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ja nämähän rakentamisen jälkeen raitistuvat ja lähtevät hakemaan töitä.

Ei sillä, vituttaa itseänikin tuosta töihin mennessä ja tullessa kävellä.

Niin mulle on ihan sama mitä ne jatkossa tekevät, jatkakoon vaikka sitä sekoilua kunhan tekevät sen jossain missä eivät ole ahdistelemassa sitä jengiä, joka niiden sekoilun kustantaa verojen kautta.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
bussit Kamppiin (joka on jo nyt täysin ylikuormitettu) ,
Kommentoin vain lainattua tekstiä. Eikös länsimetron aloitettua toimintansa Kampin bussiterminaalin ole nykyään "alikuormitettu"? Sieltähän poistui iso määrä Espoon busseja.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös