Helsinki

  • 617 104
  • 3 726

Mälkiä

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, juridiset esteet
Tässäkin pilataan maailman toimivinta kaupunkia:


Ei jumalauta miten absurdia! Ei löydy sanoja tätä touhua kuvaamaan.
”Jos 80 prosenttia töistä saadaan tehtyä hyvin, ne loput 20 prosenttia paistavat käyttäjien silmiin ja ärsyttävät. Tarkastajia ei kuitenkaan saa joka asiaan”

Hieman alkoi pelottaa tuo Hämeentien remontin lopputulos...
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tässäkin pilataan maailman toimivinta kaupunkia:


Ei jumalauta miten absurdia! Ei löydy sanoja tätä touhua kuvaamaan.

Kun jutun eilen luin, niin jokunen hetki piti miettiä, miten hommat voidaan hoitaa noin kokonaisvaltaisen pieleen joka suhteessa. Kaiken huippuna oli se risteyksen unohtuminen suunnitelmista, ihan täyttä kummelia koko homma.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: V-G-
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Hieman alkoi pelottaa tuo Hämeentien remontin lopputulos...
Onneksi ainakin Kurvi näyttäisi olevan päällisin puolin kunnossa. Katsotaan sitten, millaiseksi väli Hakaniemeen asti muodostuu.

Ja tuo Ogelin säätö on kyllä jotakin äärimmäisen hämmentävää. Erityisesti tuo Janon edessä olleen erittäin toimivan bussipysäkin muuttaminen pariksi aivan turhaksi parkkipaikaksi.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Erityisesti tuo Janon edessä olleen erittäin toimivan bussipysäkin muuttaminen pariksi aivan turhaksi parkkipaikaksi.
Tämä on se kaikkein surkuhupaisin juttu. Kerralla seitsemän oikein:
1. Bussipysäkki pois bussipysäkiltä
2. Bussipysäkki autojen eteen
3. Korotettu keskijakaja ettei pääse ohi
4. Pyöräkaista loppuu kesken kaiken
5. Kävelykaista loppuu
6. Ohjeet puuttuvat kokonaan
7. PARIN AUTON PARKKIPAIKKA OLUTRAVINTOLAN ETEEN

Ei helvata mitä alibityötä tässä kaupungissa tehdään...
 

Mälkiä

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, juridiset esteet
Tämä melkein unohtui:

MITÄ tulee keskustelua herättäneeseen linja-autopysäkin siirtoon, Jaatinen sanoo, että se on liikennesuunnittelullinen kysymys. Hän huomauttaa, että on ihan tarkoituksellista, ettei kadulla käytännössä pääse ohittamaan.

”Tällaisia liikenneratkaisuja, joissa bussit tahdistavat liikennettä, on esimerkiksi Viikissä”, Jaatinen sanoo.


- liikennesuunnittelullinen kysymys kyllä, mutta miksi
- on tarkoituksellista, ettei pääse ohittamaan, mutta miksi
- tällaisia ratkaisuja on muuallakin, mutta miksi
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tämä melkein unohtui:

MITÄ tulee keskustelua herättäneeseen linja-autopysäkin siirtoon, Jaatinen sanoo, että se on liikennesuunnittelullinen kysymys. Hän huomauttaa, että on ihan tarkoituksellista, ettei kadulla käytännössä pääse ohittamaan.

”Tällaisia liikenneratkaisuja, joissa bussit tahdistavat liikennettä, on esimerkiksi Viikissä”, Jaatinen sanoo.


- liikennesuunnittelullinen kysymys kyllä, mutta miksi
- on tarkoituksellista, ettei pääse ohittamaan, mutta miksi
- tällaisia ratkaisuja on muuallakin, mutta miksi
Tuolla viitataan varmaan Viikin Tilanhoitajankaareen, mutta sen verran molemmilla teillä liikkuneena täytyy sanoa, että liikennemäärät taitavat tuolla Oulunkylässä olevan suuremmat. Tämän lisäksi jos ajattelemme samaa "liikenneratkaisua" Viikin normaalikoulun edessä, niin siinä pääsee kyllä ohittamaan bussin vaikka ilmeisesti se ei ole tarkoitus.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Veikkaisin, että liikennevalotkin tahdittavat liikennettä hieman samaan tyyliin. Eli tuskin kyse on puhtaasta kiusanteosta.
Ehkä. Mutta tuo kun sattuu (mitä ei varmaan kukaan ottanut huomioon) HSL:n kuskien vaihtopysäkki. Siinä sitten jonotetaan turhaan kun kuskit vaihtaa. Oisi tuon pysäkin jättää sinne missä se olikin. On tuo muutenkin surullisen huono toteutus.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: V-G-

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Mankkaalla on ala- ja yläkoulun kohdalla pysäkit, joiden kohdalla ei mahdu ohittamaan ja hyvä niin. Ei toki aikataulun tasausta tai kuskin vaihtoa kuten tuossa Ågelissa eikä toki tuollaisella pysäkillä pidäkään olla.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihan sama, mistä julkisen puolen asiasta on kysymys, 9/10 menee toteutuksen osalta ihan vihkoon. Jos pitää rakentaa koirapuisto, sitä ei suinkaan saada esim. viikossa aikaiseksi, mitä voisi kuvitella, kun alue on olemassa ja se pitäisi ainoastaan aidata ja hankkia sinne ehkä penkki tai pari ja koiranpaskaroskis. Ensin maa pitää myllätä turhaan, sitten ne aitapalat on monta kuukautta odottamassa, että ne joku näppärä työmies kävisi pystyttämässä. Sitten, kun aidat on vihdoin parin kuukauden odottelun jälkeen pystyssä, aitaukseen laitetaan nurmikko. Siis koirille nurmikko. Pariin kuukauteen nurtsilla ei saa kävellä, joten koirapuisto on pois käytöstä. Kun se koirapuisto vihdoin saadaan auki n. 4kk työnseisauksen jälkeen, seuraavana keväänä koirapuiston keskellä oleva nurmikko on pois käytöstä ja aidattu, jolloin koirapuiston kapasiteetista 1/3 on siis käytön ulkopuolella. Mitä järkeä koko touhussa on? Miksi koirat tarvitsevat nurmikkoa, joka ei kestä kulutusta? Miksi veronmaksajien rahaa laitetaan niinkin typerään asiaan kuin koirapuiston nurmikkoon, kun se ei juurikaan tuo lisäarvoa kenellekään? Ko. koirapuiston välittömässä läheisyydessä on runsaasti nurmikkoa, joskin sen on vallannut hanhilauma, mutta silti. Eikö kukaan oikeasti mieti käytännöllisyyttä tai lopullisia kustannuksia. Alueen ihmiset halusivat vain aidatun alueen, missä voisi pitää koiria vapaana. Väärin haluttu.

Jos yksityisellä puolella tehtäisiin samanlaisia päätöksiä ja vedettäisiin hommat yhtä vasurilla kuin kaupungilla, asiakkaat olisivat loppuneet jo ajat sitten. Kukaan ei montaa kertaa maksa älyttömistä suunnitelmista, järkyttävän ylipitkistä aikatauluista ja jatkuvasta korjaustarpeesta. En edes jaksa alkaa paasata Fredan aukaisemisesta uudelleen, mikä sekin oli aivan käsittämätön moka. Ilmeisesti rahaa vain on liikaa eikä ole ihan niin justiinsa. Joka kerta, kun aletaan tehdä jotain uutta, päällimmäisin tunne on jonkinlainen pelko siitä, että lopputulos on joko järjetön tai aiheuttaa kaupunkilaisille turhaa vaivaa tai ajankulua. Ja yleensä aina asian olisi kuitenkin voinut ratkaista jotenkin järkevämminkin ilman suurta vaivaa. Noi Ogelin muutoksetkin ovat täyttä typeryyttä, täysin järjen vastaisia. Jos mä tekisin mun duunissa tuollaisia mogia ja noin urpoja päätöksiä, olisin saanut monoa jo ajat sitten. Mutta kaupungilla kaikki on vain business as usuall, hyvää duunia, hei. Jengi on kato vaan niin muutosvastarintaista.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
”Jos 80 prosenttia töistä saadaan tehtyä hyvin, ne loput 20 prosenttia paistavat käyttäjien silmiin ja ärsyttävät.”
...

Tämä on kyllä kommentti suoraan jostain Neuvostoliitosta. Suomesta on todellakin tullut mañana-maa, tosin kallis sellainen, jossa tehdään asiat vähän sinnepäin.

Eikös Oulunkylässä vähän aika sitten romahtanut koulurakennuksen vain hetki ennen uusittu katto? Sitten on tällaisia juttuja:

 
Viimeksi muokattu:

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
Tämä melkein unohtui:

MITÄ tulee keskustelua herättäneeseen linja-autopysäkin siirtoon, Jaatinen sanoo, että se on liikennesuunnittelullinen kysymys. Hän huomauttaa, että on ihan tarkoituksellista, ettei kadulla käytännössä pääse ohittamaan.

”Tällaisia liikenneratkaisuja, joissa bussit tahdistavat liikennettä, on esimerkiksi Viikissä”, Jaatinen sanoo.


- liikennesuunnittelullinen kysymys kyllä, mutta miksi
- on tarkoituksellista, ettei pääse ohittamaan, mutta miksi
- tällaisia ratkaisuja on muuallakin, mutta miksi

Tää on sitä vihreätä kiusantekoa parhaimmillaan. Mitäs sitten, kun paloautot ja lanssit on jumissa tuossa bussin taakse muodustuneessa letkassa? Tulee kyllä hyvin kalliiksi tämä teitten tarkoituksellinen kurjistaminen, vaikka väkimäärä vain lisääntyy pääkaupunkiseudulla. Ymmärrän kyllä, että saastuttavia autoja halutaan pois kadulta, mutta tämä jonojen luominen vain kiusanteon vuoksi, ei vähennä saasteita. Kuljetusauton pitää edelleen kuljettaa tuotteensa, lapsia pitää edelleen kärrätä harrastuksiin ja/tai kouluun/tarhaan. Julkisilla ei kaikki yksinkertaisesti onnistu.

Kun aina pitää ajatella vain niitä ääripäitä, eikä voi kulkea "keskellä". Helsinki voisi olla liikenteellisesti oikein hyvässä kunnossa, jos sitä kehitettäisiin suunnitelmallisesti poistamaan pahimpia ruuhkia, autoja keskustan kaduilta sekä samalla luoden julkiselle liikenteelle toimivia liikennöintireittejä, unohtamatta sankaripyöräilijöitten raitteja. Kaikelle tuolle kyllä löytyisi rahaa, jos vallassa roikkuvat viherfasistit eivät olisi liian keskittyneitä sanomaan kaikelle muulle ei, paitsi keskuspuiston jyräämiselle ja meritäytöille.

On siinä meillä viherpuolue, joka pilaa juurikin ne alueet, mitkä vielä ovat vihreitä kaupungissa. Ja, jos on aivan pakko tiivistää joka puolella, voisivat oikeasti kannustaa taloyhtiöitä lisäämään sen yhden asuinkerroksen remonttien yhteydessä. Nämä lukuisat 2-6 kerroksen talot eivät varsinaisesti ole mitenkään erityisen tiivistä rakentamista.
 
Viimeksi muokattu:

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos ekologisuudesta halutaan puhua, niin olisi mielenkiintoista kuulla Vihreiden kanta siihen, miksi Stadissa liikennevalot on suunniteltu niin, että kaikki seisoo valoissa? Vihreiden valojen jälkeen seuraavat valot onkin jo punaiset ja tämä jokaisten valojen kohdalla. 20 min. automatka on helposti 30+ min. ihan vain siksi, että seistään punaisissa. Todella ekologista.

En ole samanlaiseen järjestelmälliseen autoilijoiden kiusantekoon törmännyt missään muualla maailmassa kuin Helsingissä törmään joka päivä. Näillä automäärillä kaikki ruuhkat (ehkä pl. joulu- ja juhannusruuhkat jossain valtateillä) ovat vain keinotekoisia ruuhkia.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihan sama, mistä julkisen puolen asiasta on kysymys, 9/10 menee toteutuksen osalta ihan vihkoon.
Olen huvittuneena seurannut Mechelininkadulle jo vuosi sitten asennettua modernia mopeuskameraa, joka on edelleen ottamatta käyttöön. Maksoi jotain 25000 euroa ja nyt poliisi ja Helsinki vääntävät kättä, kuka maksaa tolpan vaatiman sähkön ja tolppa seisoo siinä toimettomana.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Hämeentien ympäristö ja Ogeli ovat olleet jo pitkään sellaisia alueita, missä ei todellakaan tee mieli ajaa autolla. Se kertoo varmaan näiden tietöiden onnistumisesta.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Hämeentien ympäristö ja Ogeli ovat olleet jo pitkään sellaisia alueita, missä ei todellakaan tee mieli ajaa autolla. Se kertoo varmaan näiden tietöiden onnistumisesta.
Jos siellä on hyvä mieli ajaa tsygällä niin tietyöt on onnistuneet, vai?

Ja itse olen 95% autoilija tämän asian suhteen.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
”Kolme miljoonaa euroa kankkulan kaivoon” – Pirkkolan urheiluhallin yrittäjä kertoo tapahtumasarjasta, joka voi vielä tulla hänelle kalliiksi
Kaupunkisuunnittelu | ”Kolme miljoonaa euroa kankkulan kaivoon” – Pirkkolan urheiluhallin yrittäjä kertoo tapahtumasarjasta, joka voi vielä tulla hänelle kalliiksi
Hyvä Stadi.
Kaikki kunnia Keskuspuistolle, joka on alueena ihan huikea, mutta kyllähän toi on aika surullista. Uutisessa olevasta kartasta jo näkyy, että ei tuossa olla mitään jättimäistä tekemässä, vaan yhtä uutta rakennusta Pirkkolaan.

”Jos suuret puut kaadetaan, lähiulkoilualue menetetään ja parkkipaikan laajennus tarkoittaa lisää autoja, niin onko se vastuullista kaupunkisuunnittelua?”

Mkay.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kaikki kunnia Keskuspuistolle, joka on alueena ihan huikea, mutta kyllähän toi on aika surullista. Uutisessa olevasta kartasta jo näkyy, että ei tuossa olla mitään jättimäistä tekemässä, vaan yhtä uutta rakennusta Pirkkolaan.

”Jos suuret puut kaadetaan, lähiulkoilualue menetetään ja parkkipaikan laajennus tarkoittaa lisää autoja, niin onko se vastuullista kaupunkisuunnittelua?”

Mkay.

No, onhan se prosessi ollut aika kummallinen. Vieressä on parkkipaikan ja urheilukentän välissä kaistale, johon tuo rakennus olisi sopinut hyvin - sen sijaan se on ollut pakko saada keskuspuiston kaikkein kapeimpaan kohtaan poistamaan mm. useamman suositun polkujuoksureitin siltä kohdin.

Jos juuri nyt alettaisiin suunnitella Helsinkiin Pirkkolan tyyppinen urheilukeskus, ei sitä varmasti keskelle metsää tuollaiseen kohtaan rakennettaisi - täydellistä typeryyttä on laajentaa aluetta entisestään ja kaventaa tilaa, kun se mahtuisi sinne sisäpuolellekin tai vaihtoehtoisesti Raide-Jokerin varteen alemmas nykyisen vajaakäytölle jääneen pysäköinnin tilalle. Näitä vaihtoehtoja on esitetty vuosien ajan, mutta jostain oudosta syystä niitä ei ole kuunneltu - samalla julkinen perustelu on ollut se, että ”urheiluseurat tukevat”, kun kuulemisiin on esitetty vastustavia kommentteja sellaisista Keskuspuiston kannalta verrattain keskeisistä lajiryhmistä kuin vaikkapa yleisurheilu (trail), hiihto ja suunnistus.

On syntynyt aika vahva vaikutelma, että juuri se räjäytettävä kallio on jollekin ehditty aikanaan epävirallisesti rakennuspaikaksi luvata, eikä tämän myötä muuta haluta kuunnella. Kannattaa käydä tsekkaamassa, miten kapeaksi Keskuspuisto käy siinä _kapeimmassa kohdassaan_ jos vielä parkkipaikkaa hallin lisäksi laajennetaan (täysin tarpeettomasti, kun nykyisetkin ovat vajaakäytöllä ja raide-Jokeri tuo eteläpuolelle toisen ison yhteyden).
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Lähinnä tässä prosessissa ihmetyttää ja ottaa päähän että _nyt_ kaikkien kierrosten jälkeen vielä laitetaan homma jäihin. Voisihan noita aiemminkin miettiä, silleen kunnolla. Ennen rakennuslupaa, esimerkiksi?

Paikka on toki tuttu, mutta kauan sitten - jos tuo parkkis on vajaakäytöllä, niin siihen sitten. Halli sinänsä on tarpeellinen, siitä ei ole kenelläkään valittamista, jos olen oikein ymmärtänyt.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Lähinnä tässä prosessissa ihmetyttää ja ottaa päähän että _nyt_ kaikkien kierrosten jälkeen vielä laitetaan homma jäihin. Voisihan noita aiemminkin miettiä, silleen kunnolla. Ennen rakennuslupaa, esimerkiksi?
Helsingin tapa toimia tällaisissa on vain täysin läpimätä. Tuossakin päätökset on aikanaan tehty kaikessa hiljaisuudessa. Tämä johtuu tietysti siitä, että päättäjä tiesivät oikein hyvin, että metsän kaataminen kohtaisi vastustusta.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Helsingin tapa toimia tällaisissa on vain täysin läpimätä. Tuossakin päätökset on aikanaan tehty kaikessa hiljaisuudessa. Tämä johtuu tietysti siitä, että päättäjä tiesivät oikein hyvin, että metsän kaataminen kohtaisi vastustusta.
No niin. Etteivät ottaneet huomioon kuitenkaan että vastustus tulee, sitten kuitenkin? Nyt sitten syyttömän yrittäjän harteille. Hyvä Stadi.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No niin. Etteivät ottaneet huomioon kuitenkaan että vastustus tulee, sitten kuitenkin? Nyt sitten syyttömän yrittäjän harteille. Hyvä Stadi.
Just näin. Ei se sen liikunta-yrittäjän vika ole, että kaupunkiorganisaatio suhmuroi. Ja siis ihan täysin varma tieto on myös se, että nuo kaupunki"bulevardien" tontit ja työmaat on jo lupailtu (en mainitse yritysten nimiä, mutta) SRV:lle, NCC:lle, YIT:lle jne. Sitten kun vastustus jatkuu ja kasvaa, kaupungin pitää keksiä kaikenlaisia keppihevosia ja muita selityksiä, jotta se todellinen tavoite, eli rakennusliikkeiden uhkailujen toteutumisen välttäminen onnistuu. Tunnen valitettavan hyvin sen, miten Helsinki KYMP toimii, ja se toimii juurikin noin. Se on täydellisesti rakennusalan lieassa, koska rakennusala käyttää käytännössä kaikkea valtaa Helsingin kasvusuunnitelmien toteutumisessa.
 

Jeffrey

Jäsen
Joskus perehdyin tuohon vastustajien kirjelmään ja kyllähän se osoitti laajaa tietämättömyyttä asioista. Esitettiin esimerkiksi suuren parkkihallin rakennuttamista luonnon suojelemiseksi, ja parkkihallin rahoittamista parkkimaksuilla tuolla alueella. Se määrä mitä luontoa tuhottaisiin tuossa maan alle rakentamisessa ei tulisi koskaan takaisin säästämällä tuo pieni kaistale. Parkkihalli myös maksaisi sen 5-10 MEUR, ja sen repiminen jumppatyttöjen vanhemmilta kuullostaa melko kovalta hankkeelta.

Mielestäni Hesarin jutussa tuo uuden hallin paikka on piirretty varsin suureksi, samoin kuin parkkipaikan jatke. Eivät ne oikeasti noin isoja ole mittasuhteiltaan. Pirkkolan ongelma on epätasainen käyttäjävirta, ja ei tuo parkkipaikan vajaakäyttö mikään fakta ole. Parkkipaikka tosiaan on vajaana suurimman osan ajasta, mutta ihan päivittäin se on ruuhkatunnit ääriään myöten täynnä. Aiheuttaen myös turvallisuusriskejä koska tila on niin ahdas.

Enkä nyt ihan myöskään allekirjoita näkemystä siitä, että hanke hirveästi vähentäisi liikuntamahdollisuuksia. Linkissä olevassa ilmakuvassa saa hyvin selkoa siitä mikä tilanne on. Ei tuolla uimahallin viereisellä tontilla nyt juuri mitään ole, maksimissaan muutama hassu polku. Parkkipaikan laajennus veisi lähinnä yhden mätäojan parkkipaikan kyljestä.


En toki minäkään laittaisi vastaan, että esimerkiksi puretun jäähallin paikalle olisi rakennettu useita maanalaisia kerroksia ja mahtava uusi pytinki. Siltikin jo sen vaikutukset luonnolle olisi olleet kohtuuttomat verrattuna yhteen pieneen ojaiseen metsäkaistaleeseen ja pääosin joutomaana toimivaan tonttiin.

Ongelma on myös kaupungin kaavoitusmonopoli, ja kaupungin laillisesti harmaalla alueella pyörivät toimet kaavoituksessa ja lupamenettelyissä.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Stora Enson uusi pääkonttori nousee siis Skattalle tuohon Allas Sea Poolin vierestä purettavan rötiskön tilalle. Vaihtoehtoja riittää vielä . Noista henkilökohtainen, ja varsin selkeä suosikki on tuo "Uusi Aalto" niminen ehdotus. Pahoin kuitenkin pelkään, että jokin noista laatikkomalleista jälleen kisan voittaa. Veikkaan voittajaksi ihan puhtaalla mutulla tuota "Zander" nimistä ehdotelmaa.

Tämä kilpailu saatiin päätökseen ja voittajaksi nousi Spring: Arkkitehtuuri | Tällainen puurakennus nousee paraatipaikalle Katajanokalle – tilat muun muassa hotellille ja Stora Enson pääkonttorille

Jutussa on pari kuvaa rakennuksen sisältä. Ovat kyllä omaa silmää miellyttäviä. Toivotaan nyt sitten, että tuo pysyy edes suurinpiirtein tuon näköisenä loppuun asti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös