Helsinki

  • 570 452
  • 3 512

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tottunut keskieuroopassa näihin liikuviin ruokapaikkoihin ja ne on luonnut semmosta mukavaa street food -kulttuuria. Oon nyt iloinnut siitä, et tää kulttuuri ois vihdoin rantautumassa tänne Helsinkiinkin, mut ei sit ilmeisesti.

Tähän juurikin nyt pyritään eli siirtymään keskusta-alueella korostuneesti liikkuviin ratkaisuihin.

Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan tavoitteena on, että grillivaunuille ja -autoille osoitetuista pysyvistä kioskipaikoista luovutaan ja nykyisin grillivaunua kioskipaikoilla pitävät ohjataan toimimaan Helsingin kaupungin liikkuvan myynnin periaatteiden mukaisesti tai tekemään ketterä kioski -sopimus kaupungin kanssa.

hel.fi
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
On tuo Kaari kyllä melkoinen liikennehelvetti näin joulun alla. Niin pahat ruuhkat, että tarvitaan liikenteenohjaajia. Hirveät jonot kehältä Kannelmäkeen ja myös sieltä poispäin. En tiedä, mitä taikuutta Kaaressa on, mutta mielestäni esimerkiksi Sellossa ei ole näin pahoja ruuhkia, vaikka se sijaitsee aika samanlaisessa paikassa, ihan valtaväylän vieressä mutta tiukan kaupunkirakenteen sisällä. Okei, Selloon pääsee julkisilla paremmin, mutta en tiedä, selittääkö se kaikkea. Kaari oli liikenteellisesti nihkeä paikka jo silloin, kun se oli pelkkä Kannelmäen Prisma.
 

ElmerMoody

Jäsen
Suosikkijoukkue
✦ IFK ✦
Itse en ole koskaan ollut riittävän jurrissa ottaakseni tuota. Paradoksaalista sinänsä, että kunnon tuiterissa tuo on varmasti täysin mahdoton syötävä.

Edit. Jäikö nälkä? :D

Haha! Ei jääny ei. Taisin syödä seuraavan kerran joku vuorokausi myöhemmin ja silloinkin piti ihan keskittyä hommaan.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: V-G-

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
On tuo Kaari kyllä melkoinen liikennehelvetti näin joulun alla. Niin pahat ruuhkat, että tarvitaan liikenteenohjaajia. Hirveät jonot kehältä Kannelmäkeen ja myös sieltä poispäin. En tiedä, mitä taikuutta Kaaressa on, mutta mielestäni esimerkiksi Sellossa ei ole näin pahoja ruuhkia, vaikka se sijaitsee aika samanlaisessa paikassa, ihan valtaväylän vieressä mutta tiukan kaupunkirakenteen sisällä. Okei, Selloon pääsee julkisilla paremmin, mutta en tiedä, selittääkö se kaikkea. Kaari oli liikenteellisesti nihkeä paikka jo silloin, kun se oli pelkkä Kannelmäen Prisma.

Väittäisin, että se yhdistelmä pienestä parkkihallista (jossa jengi ei osaa ajaa vaan jarruttelee ihan joka paikassa), suhteellisen ruuhkaisesta liikenneympyrästä ja siihen suoraan tulevasta kehä 1:n rampista on sellainen, että tuo on joulun alla aina jumissa.

Itse vertaisin tuota enemmän Jumboon, samalla tavalla suurin osa tulee autolla. Ja en suosittele menemään kumpaankaan joulun alla autolla. Tai no Kaari toimii klo 6 aamulla :D
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Väittäisin, että se yhdistelmä pienestä parkkihallista (jossa jengi ei osaa ajaa vaan jarruttelee ihan joka paikassa), suhteellisen ruuhkaisesta liikenneympyrästä ja siihen suoraan tulevasta kehä 1:n rampista on sellainen, että tuo on joulun alla aina jumissa.

Itse vertaisin tuota enemmän Jumboon, samalla tavalla suurin osa tulee autolla. Ja en suosittele menemään kumpaankaan joulun alla autolla. Tai no Kaari toimii klo 6 aamulla :D
Joo, Kaaren parkkihalli on pienehkö, mutta katolla on aina tilaa. Kaaren kattoparkki on erinomainen, en tajua miksi jengi ei käytä sitä. Siitä pääsee jopa kahdelle eri puolelle kauppakeskusta. Itse ajan Kaaressa aina katolle, kuten myös Sellossa. Ja Kaaressa katolle ajaminen ei ole sellaista spiraalissa pyörimistä kuin Sellossa, vaan paljon helpompaa. Sinänsä kattoparkki ei kuitenkaan ratkaise noita Kaaren ongelmia, kun sieltä tullaan pois lopulta ihan samaa tietä kuin hallista.

Jumbo-vertaus toimii siinä mielessä, että ongelmat ovat siellä samanlaiset, mutta kyllähän Jumboon pääsee paljon useammasta eri suunnasta kuin Kaareen, ja siten siellä on myös useampia poistumisväyliä. Eikä siellä ole samalla lailla tilaongelmia ja ahtautta, kuten Kaaressa. Ehkä se katuverkon ahtaus ja surkean pienet rampit on Kaaren suurin ongelma, eikä siihen tule helpotusta, koska kehää ei voi siirtää eikä rakennuksia purkaa. Etäisesti myös muistelen, ettei Kaaren edustalla ollut liikenneympyrää takavuosina. Millaistakohan helvettiä se olisi ilman.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Jos katsotaan liikenneympyrästä parkkihalliin päin, liukuporrashuoneen vasemmalla puolella lähellä uloskäyntiä on aina tilaa. Joskus joutuu tosin sietämään muuta liikennettä.
Jos tässä puhutaan edelleen Kaaresta, niin kyllä, myös piha-alueella on yleensä hyvin tilaa. Osa paikoista on käsittääkseni henkilökunnalle, mutta ei se suuri määrä ole. Tuonnekin voi aina autonsa laittaa, jos haluaa, vapaita paikkoja löytyy hyvin.

Jonkun pitäisi nyt selvittää tämä asia: minkä helvetin takia Kaaressa kaikki tunkevat siihen törkeän ahtaaseen parkkihalliin? Vaikka on kattoparkki ja pihapaikkojakin. Eihän Kannelmäessä tunnetusti toimintaa aina järki ohjaa, mutta tulee tuonne väkeä muualtakin.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Jos tässä puhutaan edelleen Kaaresta, niin kyllä, myös piha-alueella on yleensä hyvin tilaa.
Kannattaa sitten kuitenkin pihalle parkkeeratessa muistaa, että siellä on tunnin jälkeen maksullinen parkki. Maksu hoituu kännykkäsovelluksella. Hallissa ja katolla sama juttu kolmen tunnin jälkeen.

Kun Kaari avautui, niin kolisi tyhjyyttään ja sääliksi kävi. Näköjään ihmiset löytäneet kuitenkin paikan.
Kaarihan avautui rajusti keskeneräisenä, eli siellä oli melkein valmis Prisma ja pari muuta kauppaa auki, mutta esim. se Alkon, apteekin yms. liikkeiden puoleinen pitkä käytävä ei ollut auki. Samoin yläkerrassa oli vain muutama pienempi liike, ei kahviloita eikä mitään erityisen tunnettuja paikkoja aluksi. Tämä varmasti selitti tyhjyyttä osaltaan. Nythän sitten joulun aika onkin aivan helvettiä, minkä olen itse menossa huomenna testaamaan, kattoparkkiin toki.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kun Kaari avautui, niin kolisi tyhjyyttään ja sääliksi kävi. Näköjään ihmiset löytäneet kuitenkin paikan.
On siellä erikoisliikkeissä ollut silti vaihtuvuutta. Yllätyin esimerkiksi siitä, että Henkkamaukka lopettaa siellä. Joku Carlingsin lopettaminen ei yllättänyt, mutta tämä yllätti. Jännää on taas se, että Sokos kaiketi pärjää. Ehkä kantsulaisten ostovoima on arvioitua kovempi.

Mutta Prismahan se Kaarta pystyssä pitää. Kaaren Prismasta tuli valmistuttuaan maan suurin Prisma, sitä ennen tuo arvonimi kuului Kouvolan Prismalle. Tuolla paikalla on ollut iso marketti lähemmäs 50 vuotta, jo Kannelmäen Maxin ajoista saakka. Itsekin sanon usein vanhasta tottumuksesta, että lähden käymään Kannelmäen Prismassa, vaikka Kaarta tarkoitan.
 

Oles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Leijonat
Kun Kaari avautui, niin kolisi tyhjyyttään ja sääliksi kävi. Näköjään ihmiset löytäneet kuitenkin paikan.

Näin tämä tuntuu menevän kaikkien kauppakeskusten kanssa. Menee hetki ennen kuin ihmiset muuttavat käyttäytymistään. Jopa Redissä oli muistini mukaan tasaista kasvua kävijämäärissä ennen koronaa. En tiedä mikä tilanne nyt on, aika tyhjää siellä on ollut kun olen itse käynyt. K-Superissa olen nähnyt jonoja, kun olen käynyt. Ihan käsittämättömästi suunniteltu koko mesta.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Näin tämä tuntuu menevän kaikkien kauppakeskusten kanssa. Menee hetki ennen kuin ihmiset muuttavat käyttäytymistään. Jopa Redissä oli muistini mukaan tasaista kasvua kävijämäärissä ennen koronaa. En tiedä mikä tilanne nyt on, aika tyhjää siellä on ollut kun olen itse käynyt.
Redissä sitä kasvua tulee varmaan helpommin kuin muualla, kun alkutaival on ollut niin nihkeä. Ja silti varmaan ihan oikeansuuntainen arvio tuo, että ainakin nykyään alku voi olla nihkeä, ihan sen alkupiikin jälkeen. Redillä sitä nihkeää on kai ollut silti pidempään.

Ylipäänsä pk-seudulla on liikaa kauppakeskuksia. Kyllä niille kaikille varmaan jonkin verran asiakkaita riittää lähialueilta, mutta olen aina miettinyt, riittääkö tarpeeksi. Joku iso marketti pärjää aina, samoin yleensä ketjuravintolat, mutta erikoisliikkeet ovat eri asia, niillä on tukalampaa. Luultavasti kauppakeskukset tulevat muuttumaan siihen suuntaan, että niissä on enemmän esimerkiksi kunnallisia palveluja. Myös jotkut kuntosalit pärjäävät kyllä normaaliaikana. Tulevaisuus on se, että kauppakeskuksiin mennään hoitamaan välttämättömiä asioita, mutta ei niissä kyllä enää mitään elämyksellisyyttä ole, vaikka sitä on joskus yritetty kovasti alleviivata.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Jopa Redissä oli muistini mukaan tasaista kasvua kävijämäärissä ennen koronaa. En tiedä mikä tilanne nyt on, aika tyhjää siellä on ollut kun olen itse käynyt.

On toi vieläkin melkoisen autio mesta ja tuo suunnittelu suorastaan korostaa sitä. Tuolla suuri osa muista asiakkaista jää jonkun "kaarteen" tai vastaavan taakse kuin huomaamatta, mikä luo vaikutelmaa olemisesta yksin. Asiakkaana tykkään tuosta hiljaisuudesta ja nopeasta palvelusta ihan törkeästi, mutta yrittäjäksi en lähtisi tuonne sitten millään. Varsinkin ne vähänkään "sivummalla" olevat liikkeet ovat oikesti niin hyvin piilotettu, että kovin montaa ihmistä ei kyllä edes ohi kulje, saati löydä sisälle. Näin joulun alla kun tuolla on vertaillut, niin asiakasmäärissä se K-Superin vieressä oleva postin piste vaikuttaa silmämääräisesti ainoalta selkeästi ihmisiä vetävältä paikalta. Varmaan osittain siksi, että Kallion suunnilta paljon postia sinne näinä aikoina ohjautuu.

Käsittämättömän suunnittelun lisäksi toi tuntuu olevan vähän sivussa. Itään päin matkaavalla tulee Itistä, Eastonia ja muuta, keskustan palvelut taas vaativat vain pari metroasemaa enemmän jos esimerkiksi Sörnäisistä liikkuu. Mun on vaikea nähdä miksi esimerkiksi joku keskustasta tuleva itähelsinkiläinen jäisi työmatkalla pois Kalasatamassa hoitamaan asioitaan sen sijasta, että hoitaisi ne "kaukana idässä" tai suoraan keskustassa. Sporalla pääsee nopeahkosti Kalliosta Triplaan ja loppujen lopuksi dösiä tuntuu kulkevan yllättävän vähän ja pääsääntöisesti melko rajatulta alueelta. Vähän kun Google Mapsia ja HSL:n reittisovellusta katseli, niin alta parin kilometrin säteeltä saa jo noin 20 minuuttia suuntaansa matka-ajaksi jos ei asu aivan metroaseman tai Teollisuuskadun holleilla. Se on mun mielestä ihan käsittämätön aika kun huomioi miten lähellä tuo "suur-Kallion" alue on. Monen katsomani alueen kohdalla tuo 20 minuuttia vaati vielä joko vaihtoa tai aavistuksen pidempää kävelyä, siinä missä keskustaan pääsi suoraan pienemmällä vaivalla.

Tuli muuten tehtyä elämäni mukavimmat jouluostokset tuolta viime viikolla. Ei jonoa missään, apua sai myyjiltä per heti ja kaikki tarvittavat oli saman katon alla. Feissareita tai mitä lie hesarikauppiaita oli K1-kerroksessa siinä Alkon edessä, mutta nekin oli helppo väistää. Varmaan viisi kertaa tuli toki kuljettua samoista kohdista kun pohjapiirros ei kaikilta osin ole päänupissa ja mitään "reittisuunnittelua" en pysty (vielä) tuolla tekemään, mutta silti kokonaisuutena erittäin nopea visiitti käytyjen liikkeiden lukumäärällä mitattuna. Turvaväleistä ei paljon tarvinnut välittää, sen verran väljää oli liikkua. Tykkäsin.
 

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
Redissä sitä kasvua tulee varmaan helpommin kuin muualla, kun alkutaival on ollut niin nihkeä. Ja silti varmaan ihan oikeansuuntainen arvio tuo, että ainakin nykyään alku voi olla nihkeä, ihan sen alkupiikin jälkeen. Redillä sitä nihkeää on kai ollut silti pidempään.

Ylipäänsä pk-seudulla on liikaa kauppakeskuksia. Kyllä niille kaikille varmaan jonkin verran asiakkaita riittää lähialueilta, mutta olen aina miettinyt, riittääkö tarpeeksi. Joku iso marketti pärjää aina, samoin yleensä ketjuravintolat, mutta erikoisliikkeet ovat eri asia, niillä on tukalampaa. Luultavasti kauppakeskukset tulevat muuttumaan siihen suuntaan, että niissä on enemmän esimerkiksi kunnallisia palveluja. Myös jotkut kuntosalit pärjäävät kyllä normaaliaikana. Tulevaisuus on se, että kauppakeskuksiin mennään hoitamaan välttämättömiä asioita, mutta ei niissä kyllä enää mitään elämyksellisyyttä ole, vaikka sitä on joskus yritetty kovasti alleviivata.

Redissä sitä kasvua tulee ihan jo sen myötä, että Kalasataman alueelle rakentuu niitä uusia taloja kuitenkin "koko ajan". Alueella asuvillehan tuo paikka on todella hyvä. Löytyy leffateatterit ja kaikki ihan siitä vierestä. Kyllä minä ainakin viihtyisin siellä, jos tuolta olisi varaa ostaa oma asunto.

Muistelenko omiani, mutta eikös 1 tai 2 noista tornitaloista pitänyt olla valmiina siinä vaiheessa, kun kauppakeskus avattiin? Siinä on heti aika monta kävijää poissa, kun tuon kokoiset talot viivästyvät. Tälle keskeneräiselle Kalasatamallehan tuo paikka on yksinkertaisesti ihan liian iso. Siinä vaiheessa, kun Kalasataman alue on valmis, on myös tuon kauppakeskuksen kävijämäärä terveellä pohjalla. Toki silloinkin voi miettiä, että löytyykö kaikkiin erikoisliikkeisiin kävijöitä, kun lähistöllä on aika paljon muitakin ostoskeskuksia.

Ja eihän tuon keskuksen rakentamista voinut enää viivästyttää. Asuntoja on myyty aika pitkälti sillä perusteella, että tietyt palvelut tulee vuoteen x mennessä ja, kun nämä viivästyivät oli myös narina aika kova. Siwa/K-Market ja Alepa, ei ihan ollut sitä mitä odotettiin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Oles

Oles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Leijonat
Redissä sitä kasvua tulee varmaan helpommin kuin muualla, kun alkutaival on ollut niin nihkeä. Ja silti varmaan ihan oikeansuuntainen arvio tuo, että ainakin nykyään alku voi olla nihkeä, ihan sen alkupiikin jälkeen. Redillä sitä nihkeää on kai ollut silti pidempään.

Redin kannalta kasvua tulee luonnostaan, kun sen ympärille rakennetaan koko ajan niin kuin @Flou sanoikin. Muutaman kuukauden välein alueelle valmistuu joku rakennus, johon tulee mahdollisesti satoja asukkaita, joille Redi on lähin kauppakeskus ja se on muutenkin matkan varrella. Uskoisin, että on silti liian iso tuolla sijainnilla.

Kampin Keskuksellakin oli alussa vaikeaa, vaikka sijaitsee keskellä keskustaa. Ruoholahden kauppakeskuksella meni myös aikansa löytää asiakkaansa ja Triplastakin on väännetty jo juttuja, kuinka hiljaista oli avaamisen jälkeen ja kuinka liikkeet X ja Y ovat olleet vaikeuksissa ja joku on lopettanut. Aina ne uutiset jaksavat kansaa yllättää, vaikka joka kauppakeskuksen kohdalla on sama homma.

Ylipäänsä pk-seudulla on liikaa kauppakeskuksia. Kyllä niille kaikille varmaan jonkin verran asiakkaita riittää lähialueilta, mutta olen aina miettinyt, riittääkö tarpeeksi. Joku iso marketti pärjää aina, samoin yleensä ketjuravintolat, mutta erikoisliikkeet ovat eri asia, niillä on tukalampaa. Luultavasti kauppakeskukset tulevat muuttumaan siihen suuntaan, että niissä on enemmän esimerkiksi kunnallisia palveluja. Myös jotkut kuntosalit pärjäävät kyllä normaaliaikana. Tulevaisuus on se, että kauppakeskuksiin mennään hoitamaan välttämättömiä asioita, mutta ei niissä kyllä enää mitään elämyksellisyyttä ole, vaikka sitä on joskus yritetty kovasti alleviivata.

On kyllä varmasti liikaa ja kun ne eivät pääosin hirveästi eroa toisistaan, niin ainoa kilpailuetu toisiinsa nähden on sijainti. Ei oikein ole mitään erityistä syytä valita yhtä kauppakeskusta toisen sijaan kuin sen perusteella, mikä on lähinnä. Kämp erottautuu ehkä eniten.

Noita elämyshommia on tänä päivänä Suomessa leffateatterit ja pakohuoneet yms. Monista kauppakeskuksista löytyy ihan hyviäkin ravintoloita, joita varten kannattaa mennä niihin syömään. Pitää olla jotakin, jonka takia jää sinne rakennukseen pyörimään eikä vaan kauppaan sisään ja sitten ulos. Himoshoppailijat sitten erikseen, ketkä menevät kaupasta kauppaan ja jaksavat viettää aikaa noissa. Tavarakaupan siirtyessä yhä enemmän nettiin keskukset tarvitsevat juuri näitä vuokralaisikseen. Kunnalliset palvelut myös ovat hyviä, koska aina on joku joka haluaa hoitaa asiat paikanpäällä.

Oli muuten mukava kävellä viime viikolla Punavuoren alueella ja ihmetellä pikkuliikkeiden tarjontaa. Niin paljon mielenkiintoisempia ja jännempiä kauppoja kuin kauppakeskusten perus H&M:t ja Dressmannit.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ja eihän tuon keskuksen rakentamista voinut enää viivästyttää. Asuntoja on myyty aika pitkälti sillä perusteella, että tietyt palvelut tulee vuoteen x mennessä ja, kun nämä viivästyivät oli myös narina aika kova. Siwa/K-Market ja Alepa, ei ihan ollut sitä mitä odotettiin.
Kalasatamassa se kauppakeskus kuitenkin saatiin rakennettua - ja ilmeisesti aika luvatun kaltaisena. Vantaallahan Kivistöä markkinoitiin vuosikaudet kauppakeskuksella, joka olisi suurempi kuin Jumbo, mutta eipä ole kauppakeskusta näkynyt. Asunnot ovat olleet hintavia siihen nähden, että sijainti on ihan metsässä - vaikkakin radan varrella - ja palvelut surkeat. Autoilijoillekaan Kivistöä ei ole tehty helpoksi, vaikka ilman autoa siellä olisi ainakin nykyisellään vaikea olla.

Nyt siellä alkaa kai kuitenkin tapahtua:

Vantaan Kivistön kauppakeskus tähtää avaavansa joulumyyntiin vuonna 2022 - Kaupunki | HS.fi

Saas nähdä, millaisena tuo lopulta toteutuu. Jumbon kokoluokka oli selvää haihattelua, tämä jää ihan kääpiöksi siihen verrattuna. Lisäksi keskukseen on tulossa jonkin verran kaupungin palveluja, jotka olisivat Kivistössä muutenkin, joten aikamoinen antikliimaksi on tulossa. Joku S-Market, Alko ja pari erikoisliikettä, siinä se varmaan. Voi olla joillain asunnonostajilla aika petetty olo.

Monista kauppakeskuksista löytyy ihan hyviäkin ravintoloita, joita varten kannattaa mennä niihin syömään. Pitää olla jotakin, jonka takia jää sinne rakennukseen pyörimään eikä vaan kauppaan sisään ja sitten ulos.
Joitain hyviäkin ravintoloita löytyy toki, mutta oman kokemukseni mukaan kauppakeskusten ravintolat ovat valitettavan usein keskinkertaisia ketjuravintoloita ja burgerpaikkoja. Nämä vain vetävät väkeä, kun ne sopivat aika monille ja nimenomaan lapsiperheille. Uskaltaisin väittää, että aika harva menee kauppakeskukseen kuitenkaan ravintolan takia. Sinne ravintolaan mennään, jos ostosreissulla tulee nälkä, mutta harvoin sieltä varmaan mitään kulinaarisia elämyksiä etsitään.
 

Oles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Leijonat
Muistelenko omiani, mutta eikös 1 tai 2 noista tornitaloista pitänyt olla valmiina siinä vaiheessa, kun kauppakeskus avattiin? Siinä on heti aika monta kävijää poissa, kun tuon kokoiset talot viivästyvät. Tälle keskeneräiselle Kalasatamallehan tuo paikka on yksinkertaisesti ihan liian iso. Siinä vaiheessa, kun Kalasataman alue on valmis, on myös tuon kauppakeskuksen kävijämäärä terveellä pohjalla. Toki silloinkin voi miettiä, että löytyykö kaikkiin erikoisliikkeisiin kävijöitä, kun lähistöllä on aika paljon muitakin ostoskeskuksia.

Käsittääkseni torneista ei pitänyt vielä olla yksikään valmiina, kun kauppakeskus aukesi ellei sitten se ollut joku todella aikainen suunnitelma. Alhaalta ylöspäin tuotakin rakennelmaa on rakennettu ja käytännössähän tornit rakentuvat kauppakeskuksen katolle, niin olihan se selvää, että keskus valmistuu paljon ennen yhtäkään tornia. Sinänsä hyvä, että on haluttu tuoda palveluita hyvissä ajoin alueelle eikä vasta myöhemmin. Ikävämpi homma niille pienyrittäjille, jotka eivät voi odottaa vuosia, että paikasta tulee kannattava. Muistan lukeneeni, kun jotakuta ketjuliikkeen pomoa haastateltiin, että hän oli ihan tietoinen ettei liike tulisi olemaan kannattava useampaan vuoteen. Sitten jos ja kun kauppapaikasta tulee kannattava, niin on liian myöhäistä pyrkiä apajille, kun ei ole sopivan kokoisia tiloja jäljellä.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Autoilijoillekaan Kivistöä ei ole tehty helpoksi, vaikka ilman autoa siellä olisi ainakin nykyisellään vaikea olla.
Itse asiassa autoilijoille Kivistöä on suunniteltu päämäärätietoisesti mahdollisimman vaikeaksi. Tätä varten on käytetty hyvinkin paljon kokoustunteja ja hidastetöyssyt, liikennevalo-ohjaus, bussien liikennöinti, parkkeeraaminen jnejnejne on kaikki mietitty niin, että autoa olisi mahdollisimman vaikea käyttää. Peruste on se, että käytettäisiin sitten enemmän julkisia ja hiilineutraaliustavoite 2030 pysyisi mahdollisuuksien rajoissa.

Ja kyllä, asukkaat sekä yritykset ovat olleet raivoissaan. Asuntojakin on aika saakelisti myymättä. Enkä muuten ihan heti lipaisisi ennen kuin se kauppakeskus sinne todella tipahtaa.

Olen istunut niissä kokouksissa joten tiedän mistä puhun. Se on täysin järjen vastaista touhua.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Itse asiassa autoilijoille Kivistöä on suunniteltu päämäärätietoisesti mahdollisimman vaikeaksi. Tätä varten on käytetty hyvinkin paljon kokoustunteja ja hidastetöyssyt, liikennevalo-ohjaus, bussien liikennöinti, parkkeeraaminen jnejnejne on kaikki mietitty niin, että autoa olisi mahdollisimman vaikea käyttää. Peruste on se, että käytettäisiin sitten enemmän julkisia ja hiilineutraaliustavoite 2030 pysyisi mahdollisuuksien rajoissa.

Ja kyllä, asukkaat sekä yritykset ovat olleet raivoissaan. Asuntojakin on aika saakelisti myymättä. Enkä muuten ihan heti lipaisisi ennen kuin se kauppakeskus sinne todella tipahtaa.

Olen istunut niissä kokouksissa joten tiedän mistä puhun. Se on täysin järjen vastaista touhua.
Joo, ilmaukseni oli melko lievä siihen nähden, mihin Kivistössä on pyritty. Tuo autoilijoiden kiusaaminen on täysin käsittämätöntä, kun alueella on surkeat palvelut ja esimerkiksi Jumboon on vaikea mennä julkisilla. Autoilun hankaloittamisen ymmärtäisi vähän paremmin jossain Helsingin keskusta-alueella, mutta ei keskellä metsää Vantaan perukoilla. Ihmiset eivät lopeta autoilua, kun niin käsketään. Ihmiset lopettavat autoilun, kun löytyy parempia tapoja liikkua.

Kivistön koko idea on ollut vahvasti riippuvainen siitä Jumboa ja koko elämää suuremmasta kauppakeskuksesta, mutta kun sitä ei tule, niin vaihtoehtoina on joko autoilun helpottaminen tai alueen näivettyminen pikku hiljaa. Ilmeisesti Vantaan kaupunki tavoittelee jälkimmäistä. Tuo mahdollinen tuleva kauppakeskus on niin pieni, että kivistöläisten on jatkossakin pakko käydä hakemassa jotkut palvelut muualta. Jos siitä tulee liian hankalaa, ihmiset muuttavat pois tai eivät muuta alueelle lainkaan. Ennen pitkää sen täytyy näkyä myös asuntojen hinnoissa.

Ja lisäähän Kivistöön on rakennettu edelleen, vaikka asuntoja on paljon myymättä. En tiedä, kuka ne ostaa. Ehkä sijoittajat voivat ostaa niitä vuokra-asunnoiksi. Kivan näköinen alue, mutta kovin ruusuista tulevaisuutta en sillä näe. Ja Vantaan kaupunkihan on tehnyt tämän ihan itse.
 

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
Kalasatamassa se kauppakeskus kuitenkin saatiin rakennettua - ja ilmeisesti aika luvatun kaltaisena. Vantaallahan Kivistöä markkinoitiin vuosikaudet kauppakeskuksella, joka olisi suurempi kuin Jumbo, mutta eipä ole kauppakeskusta näkynyt. Asunnot ovat olleet hintavia siihen nähden, että sijainti on ihan metsässä - vaikkakin radan varrella - ja palvelut surkeat. Autoilijoillekaan Kivistöä ei ole tehty helpoksi, vaikka ilman autoa siellä olisi ainakin nykyisellään vaikea olla.

Nyt siellä alkaa kai kuitenkin tapahtua:

Vantaan Kivistön kauppakeskus tähtää avaavansa joulumyyntiin vuonna 2022 - Kaupunki | HS.fi

Saas nähdä, millaisena tuo lopulta toteutuu. Jumbon kokoluokka oli selvää haihattelua, tämä jää ihan kääpiöksi siihen verrattuna. Lisäksi keskukseen on tulossa jonkin verran kaupungin palveluja, jotka olisivat Kivistössä muutenkin, joten aikamoinen antikliimaksi on tulossa. Joku S-Market, Alko ja pari erikoisliikettä, siinä se varmaan. Voi olla joillain asunnonostajilla aika petetty olo.

Toinen Jumbon kokoinen kauppakeskus Vantaalle oli kyllä aika älytöntä haihattelua jo lähtökohdiltaan. Mutta hyvin on ilmeisesti myyty asuntoja noilla lupauksilla, eikä sitten lopulta ole edes saatu niitä palveluita alueelle, mitä on lupailtu.

Tuo Kivistön valikoituminen kakkosjumboksi naurattaa etenkin, kun miettii kuinka lähellä se Jumbo on Kivistöä. Eikä sillä, varmasti lähialueelta olisi asiakkaita löytynyt Kivistön sijainnilla. Tuo kokoluokka on vain pistetty överiksi. Iso ruokakauppa toki varmasti vetäisi ihmisiä, mutta ne lukuisat Jumbot vaateliikkeet, jotka on joka hemmetin kauppakeskuksessa? Rohkenen epäillä, että niille ei asiakaskuntaa ihan riittävästi olisi löytynyt.
 

Oto Hascak

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Siis onkos tämä ympäristörikokseksi luokiteltava Malmin kentä lanaus siis toteutumassa? Ja jos oikein ymmärrän, Vihreät tukevat tätä? Ja taitaa Kokoomuksestakin olla ykkösketju tuon kannalla. Aika outoa puhua tuon jälkeen ilmaston tilasta.

No on niitä Kokoomuksessa järkevääkin porukkaa. Vihreät taitaa olla täysillä tuon ympäristörikoksen kannalla, mikä nyt ei tule yllätyksenä.



 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kivistössä/Keimolassa kaikki asunnot eivät todellakaan ole lähellä juna-asemaa, vaan vaatii todella reippaan patikoimisen/fillaroinnin tai siirtymisen omalla autolla. Autopaikkoja on todella vähän asukkaille, joskus kuulin jopa sellaisen suunnitelman, kuin yksi paikka per kolme asuntoa (?). Onhan siellä tietysti ainakin yksi Alepa ja yksi baari.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Siis onkos tämä ympäristörikokseksi luokiteltava Malmin kentä lanaus siis toteutumassa? Ja jos oikein ymmärrän, Vihreät tukevat tätä? Ja taitaa Kokoomuksestakin olla ykkösketju tuon kannalla. Aika outoa puhua tuon jälkeen ilmaston tilasta.

No on niitä Kokoomuksessa järkevääkin porukkaa. Vihreät taitaa olla täysillä tuon ympäristörikoksen kannalla, mikä nyt ei tule yllätyksenä.




Kyllä vain. Tänään on annettu 31.1 asti aikaa tyhjentää kenttä. Täysin perseestä on ollut kaupungin toiminta koko tämän farssin ajan. Muistaakseni kolme eri kansalaisaloitetta kentän puolesta on kerännyt yli 50 000 ääntä, mutta asia ei ole edennyt yhtään mihinkään kaupungin valtuustossa. Kaupunkia ei ole kiinnostanut edes keskustella asiasta Malmin lentokenttäyhdistyksen kanssa ja nyt yrittävät vielä häätää yrittäjiä pois kentältä vedoten käräjäoikeuden päätökseen, joka ei ole vielä edes lainvoimainen. Lisäksi kaupungin oli määrä osoittaa korvaava kenttä lentokenttätoimijoille, ennen kuin kentän käytöstä voidaan luopua. Ei ole paljoa korvaavaa kenttää näkynyt.

Lentokenttäyhdistys on valittanut hovioikeuteen, joten lentäminen jatkuu ainakin niin pitkään, kunnes tälle saadaan lainvoimainen päätös.

Mikäli päätös on kaupungin kannalta myönteinen, niin mielenkiinnolla odotan käykö kentälle samoin kuin Östersundomille, jonne piti olla tulossa vaikka ja kuinka asuntoja ja muuta, mutta mitään ei ole tapahtunut. Mikäli rakentaminen käynnistyy, niin mielenkiinnolla odotan myös sitä, kuinka isoiksi rakennuskustannukset kasvavat, kun ilmeisesti vaatii moninkertaisen paalutuksen suomaan takia.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Itselläni on neutraali suhtautuminen jatkoon, mutta korjaan silti virheitä:

Kyllä vain. Tänään on annettu 31.1 asti aikaa tyhjentää kenttä. Täysin perseestä on ollut kaupungin toiminta koko tämän farssin ajan.

Todellisuudessa kaupunki on joustanut paljon. Kun vuokrasopimus päättyi 2019 lopussa ja päättymisen vahvisti myös käräjäoikeus, kaupunki on odottanut häädön suhteen, myös juridisista syistä. Vuokrasopimuksen päätös on aina vuokraajan päätettävissä lainmukaista linjaa noudattaen. Ylipäätään ajattelu, jossa toisen omaisuus otetaan vuokralle ja vuokra-ajan päättymisen jälkeen nostellaan kanteita päättyneestä sopimuksesta piittaamatta, on verrattavissa sosialistiseen toimintaan.

Muistaakseni kolme eri kansalaisaloitetta kentän puolesta on kerännyt yli 50 000 ääntä, mutta asia ei ole edennyt yhtään mihinkään kaupungin valtuustossa. Kaupunkia ei ole kiinnostanut edes keskustella asiasta Malmin lentokenttäyhdistyksen kanssa ja nyt yrittävät vielä häätää yrittäjiä pois kentältä vedoten käräjäoikeuden päätökseen, joka ei ole vielä edes lainvoimainen. Lisäksi kaupungin oli määrä osoittaa korvaava kenttä lentokenttätoimijoille, ennen kuin kentän käytöstä voidaan luopua. Ei ole paljoa korvaavaa kenttää näkynyt.

Ei kaupungilla ole velvoitetta osoittaa korvaavaa kenttää. Sen sijaan kaupunki on myöhässä asumisalueen kanssa. Vuoden 2021 aikana kaupunki keskittyy ensimmäisten asumisen asemakaavojen laatimiseen ja päätöksentekoon sekä katujen ja kunnallistekniikan suunnitteluun. Lisäksi valmistellaan esirakentamista, maakaasun runkoputken siirtoa ja väliaikaiskäytön laajentamista.
 
Viimeksi muokattu:

Vepe21

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kiekko-Vantaa, Mainz 05
Kivistössä/Keimolassa kaikki asunnot eivät todellakaan ole lähellä juna-asemaa, vaan vaatii todella reippaan patikoimisen/fillaroinnin tai siirtymisen omalla autolla. Autopaikkoja on todella vähän asukkaille, joskus kuulin jopa sellaisen suunnitelman, kuin yksi paikka per kolme asuntoa (?). Onhan siellä tietysti ainakin yksi Alepa ja yksi baari.

Ja TV:stäkin tuttu grilli! Ei sitä saa unohtaa. Toki nuo ovat tällä vanhalla puolella, uudella puolella on sitten yksi K-market, baari ja kebuloita ja parturi-kampaamoja vaikka muille jakaa.

No mutta näin vakavammin, sinänsä tuo idea autottomasta Kivistöstä ei ole huono, mutta toteutus ontuu ja pahasti.

Tuo asema on kyllä huonolla kohtaa, mutta siinä on varmaankin haettu jonkinnäköistä kompromissia liityntäpysäköinnin suhteen (se suurempi p-aluehan on kolmostien toisella puolella). Suurin ongelma tuon aseman suhteen on se, että tuon Keimolantien itäpuolella ei ole sisäänkäyntiä sinne asemalle. Jos tuo asema olisi suurimmaksi osaksi Keimolantien toisella puolella, niin autopaikkaongelma varmaankin helpottaisi, kun suurempi määrä ihmisiä pääsisi helpommin sinne asemalle. Mukavuus on kuitenkin aika merkittävä osa valintoja.

Tuohon pysäköintiongelmaan vaikuttaa myös se, että asuntosijoittajat eivät juurikaan ole ostaneet niitä autopaikkoja ja rakennuttajat eivät niitä itse ole laittaneet vuokralle. Lisäksi kaikkea suunniteltuja p-halleja ei ole vielä edes rakennettu, osittain johtuen tuosta ostoskeskussekoilusta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös