Helsinki

  • 605 320
  • 3 663

L. Öysä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valioliiga
Kruunuvuoren sillat ovat myös suht hirveä ratkaisu, ja tuhoavat merellisen Helsingin maiseman. Tunneli Laajasaloon olisi ollut paljon kätevämpi.
Tämä on hyvä esimerkki siitä, että näihin asioihin on yhtä monta mielipidettä kuin on kommentoijaakin. Itse en ymmärrä miten tuo tuhoaa merellisen maiseman, koska nimenomaan maiseman kannalta tuosta tulee hieno maamerkki. Itse olisin kyllä sallinut autoilunkin sillan kautta.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Keskustan varsinaisen liikenteen ja Kaivokadun ratkaisun suhteen oleellinen ei ole keskustatunneli vaan jo olemassaoleva keskustan _huoltotunneli_. Koko ytimen yhtiöt, parkkihallit jne. pitäisi pakottaa liittymään siihen. Läpiajoliikenne on oma juttunsa, mutta se on oikeasti aika niché, keskustan markkinan autojen kannalta se huoltotunneli riittäisi hyvin pitkälle. Ongelma on, ettei Helsinki ole halunnut pakottaa (miten tulee tuttu tunne yhden hallin kohdalla) omistajia ja kiinteistöjä siihen mukaan, jolloin tunneli on jäänyt etenkin idän suunnasta täysin torsoksi.

Tämä ~15 vuotta aivan ytimessä töissä olleena, autoilevana henkilönä, ja käytän erittäin paljon keskustan palveluita. Tämä tunneli on nytkin osa suunnitelmaa, mutta toivottavasti sille tulee nyt keppi ja/tai porkkana keinona siihen, että kaikki keskustan hallit kytketään.

(Toki Kaivokadun sulku aidosti haittaa kaikkia niitä neljää päivittäistä Krunikassa asuvaa, Espooseen autoilevaa, mutta se on sitten vähän asia, jonka ehdoilla ei liikennettä suunnitella.)
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: McK

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tämä on hyvä esimerkki siitä, että näihin asioihin on yhtä monta mielipidettä kuin on kommentoijaakin. Itse en ymmärrä miten tuo tuhoaa merellisen maiseman, koska nimenomaan maiseman kannalta tuosta tulee hieno maamerkki. Itse olisin kyllä sallinut autoilunkin sillan kautta.
Samaa mieltä tästä. Hieno maamerkki ja mitä oletettavimmin jo lähitulevaisuudessa yksi kaupungin symboleista. Pimeinä vuodenaikoina toivottavasti sillalla tullaan näkemään myös näyttäviä valaistuksia.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mitä tulee maamerkkeihin, tulevan arkkiehtuuri- ja designmuseon suunnittelukilpailuun osallistuneet 623 ehdotusta on julkaistu. Finalistit julkaistaan joulukuussa ja voittaja syyskuussa 2025.

Erittäin mielenkiintoinen kisahan tämä on näin arkkitehtuuria ja kaupunkisuunnittelua seuraavan näkökulmasta. Todella monenlaisia ehdotuksia ja parhaassa tapauksessa tuleva museo tulee olemaan pääkaupunkimme tuleva vetonaula Sydneyn oopperatalon ja Bilbaon Guggenheim-museon tapaan.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

MegaForce

Jäsen
Tämä on hyvä esimerkki siitä, että näihin asioihin on yhtä monta mielipidettä kuin on kommentoijaakin. Itse en ymmärrä miten tuo tuhoaa merellisen maiseman, koska nimenomaan maiseman kannalta tuosta tulee hieno maamerkki. Itse olisin kyllä sallinut autoilunkin sillan kautta.
Ainakin turisteille Korkeasaareen meno nimenomaan lautalla on ollut/oli asia, joka toi retkeen lisämausteensa. Nyt sillan myötä tässä ei mielestäni ole mitään mieltä enää. Lisäksi silta blokkaa Herttoniemenrannasta sekä Kulosaaresta näkymän Suomenlinnaan ja avomerelle. Tämän jälkeen saadaan ihmetellä pitkää siltaa ja ratikoita.

Parempi olisi ollut rakennuttaa merenalainen tunneli sekä autoille, että julkiselle liikenteelle. Kruunuvuorenrannan valmistuttua Laajasalon silta ja Herttoniemi tulevat ruuhkautumaan täysin.

Mielestäni Lapinlahden-, Laittasaaren-, Kulosaaren- ja Vuosaaren siltija voitaisiin tehdä näyttävämmiksi.
 
Viimeksi muokattu:

L. Öysä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valioliiga
Lisäksi silta blokkaa Herttoniemenrannasta sekä Kulosaaresta näkymän Suomenlinnaan ja avomerelle. Tämän jälkeen saadaan ihmetellä pitkää siltaa ja ratikoita.
Itse näillä rannoilla asuvana tykkään siitä miten silta tulee maisemaa muuttamaan. Merta idässä kyllä riittää ja sitä saa tuijotella niin paljon kuin ehtii ja jaksaa. Kyllä sinne yksi iso siltakin mahtuu maisemaan.

Muutenkin tykkään, kun joskus uskalletaan tehdä jotain arkkitehtuurisesti vähän rohkeampaa. Meillä on ihan tarpeeksi "ei nyt tehdä siitä ainakaan liian korkeaa/leveää/pitkää/näyttävää" -rakentamista.
 
Itse näillä rannoilla asuvana tykkään siitä miten silta tulee maisemaa muuttamaan.
Itse en asu Helsingissä enää mutta jo kun katseli vasta valmisteilla olevaa siltarakennelmaa, se näytti aivan käsittämättömän hienolta. Se missä Helsingissä on onnistuttu erinomaisesti on miten kokonaisten kaupunginosien ulkoasu muodostaa yhtenäisen kokonaisuuden, mikä ei ole helppoa uudisrakentamisessa.

Luontomaiseman säilyttämisessä huomaan kyllä itse suhtautuvani toiseen "siltahahmotelmaan" hyvinkin kriittisesti. Kyseessä tietenkin kaavailtu pyöräbaana Meilahden kallioilla. Minulla riittää henkilökohtaisella tasolla niin paljon muistoja hetkistä kun noilla kallioilla olen joko itse tai läheisimpien ihmisten kanssa viettänyt aikaa. Huolimatta vuodenajasta pidän sitä ehkä itselleni jopa ikonisimpana Helsinkimaisemana, jossa yhdistyy jonkinlainen luonnonpuhtaus, Helsingin ytimellisyys merkittävimpänä suomalaisena kaupunkina, taustalla Salmisaaren voimala-alue yhdistää maisemaan teollisen luonteen ja jotenkin ajaton maisema yhdistyy "nykyaikaan".

Minä olen tässä pyöräsillan rakennushahmotelmassa vanha jäärä, joka pitäisi tuon maiseman pilaamista jos sinne rakennettaisiin jotakin kaavailtua. Voi olla että krunikan siltaa vastustavat kokevat tuon sillan kohdalla jotain kuvailemaani. Kun asiaa miettii niin eihän sen tarvitsisi olla varsinaisesti pois maisemasta jos siellä olisi pyöräbaana, mutta silti suhtaudun asiaan jyrkästi ja tunnepitoisesti. Sen voi kuitenkin sanoa että asenne ei ole näkemättä paskaa, vaan ne hahmotelmat ovat aivan kamalia oikeasti.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mitä tulee maamerkkeihin, tulevan arkkiehtuuri- ja designmuseon suunnittelukilpailuun osallistuneet 623 ehdotusta on julkaistu. Finalistit julkaistaan joulukuussa ja voittaja syyskuussa 2025.

Erittäin mielenkiintoinen kisahan tämä on näin arkkitehtuuria ja kaupunkisuunnittelua seuraavan näkökulmasta. Todella monenlaisia ehdotuksia ja parhaassa tapauksessa tuleva museo tulee olemaan pääkaupunkimme tuleva vetonaula Sydneyn oopperatalon ja Bilbaon Guggenheim-museon tapaan.
Olisipa hienoa, jos voittajaksi valikoituisi hieman näyttävämpi ja erikoisempi vaihtoehto. Pahoin pelkään, että päädytään ankeaan ja muodottomaan, olipa tuolla ehdokkaissakin neliön mallisia tönöjä.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olisipa hienoa, jos voittajaksi valikoituisi hieman näyttävämpi ja erikoisempi vaihtoehto. Pahoin pelkään, että päädytään ankeaan ja muodottomaan, olipa tuolla ehdokkaissakin neliön mallisia tönöjä.
Saa nähdä todellakin, mihin raati tulee päätymään finalistien ja voittajan osalta. Sadoissa ehdotuksissa kun on missä kahlata. Kieltämättä myös vähän sellaiset fiilikset, että voittaja on joka tapauksessa sieltä mitään sanomattomimmasta päästä, ettei vain herkkää kansallismaisemaa horjutettaisi liikaa. Nythän olisi harvinainen mahdollisuus saada kaupungin aivan paraatipaikalle todellista wow-arkkitehtuuriakin, mutta saa nähdä, riittääkö rohkeus.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ainakin turisteille Korkeasaareen meno nimenomaan lautalla on ollut/oli asia, joka toi retkeen lisämausteensa. Nyt sillan myötä tässä ei mielestäni ole mitään mieltä enää.

Ei kai sinne ole ollut moneen vuoteen enää suuremmin mieltä mennä lautalla, kun Isoisänsilta avattiin ja Kaliksesta pääsee helposti metrolta kävellen. Eiköhän se paatti kuitenkin nichenä säily.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Ainakin turisteille Korkeasaareen meno nimenomaan lautalla on ollut/oli asia, joka toi retkeen lisämausteensa. Nyt sillan myötä tässä ei mielestäni ole mitään mieltä enää.
Tuossa keskiviikkona kun oli Kissojen Yö K-18 editionissa Korkeasaaressa niin kävin katsomassa sitä lauttaa. Kyllä sinne oli ihmisiä menossa, enkä usko että olivat edes turisteja. Näytti olevan vähän jotain jonon tapaistakin. Itse päätin sitten mennä kävellen Kalasataman metroasemalle kun jaloittelu on välillä ihan mukavaa (ihan kuin ei olisi muutenkin päässyt kävelemään siinä eläimiä katsellessa).
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Kyllä pitää espoolaisen veronmaksajan saada ajaa omalla autollaan keskustan läpi. Jalankulkijat voisi piilottaa maan alle, ratikoista tehdä väistämisvelvollisia ja autoilijalle vihreä aalto, muuten keskusta kuolee.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Kyllä pitää espoolaisen veronmaksajan saada ajaa omalla autollaan keskustan läpi. Jalankulkijat voisi piilottaa maan alle, ratikoista tehdä väistämisvelvollisia ja autoilijalle vihreä aalto, muuten keskusta kuolee.
Monet terassitkin voisi poistaa kyllä katujen varsilta kun vievät tilaa autoilta jotka voisi muuten parkkeerata siihen. Samoin tuossa Rautatientorilla on mielestäni hyvin tilaa autoille kyllä siihenkin saisi parkkipaikan laittaa.
 
Suosikkijoukkue
HPK
Tuossa keskiviikkona kun oli Kissojen Yö K-18 editionissa Korkeasaaressa niin kävin katsomassa sitä lauttaa. Kyllä sinne oli ihmisiä menossa, enkä usko että olivat edes turisteja. Näytti olevan vähän jotain jonon tapaistakin. Itse päätin sitten mennä kävellen Kalasataman metroasemalle kun jaloittelu on välillä ihan mukavaa (ihan kuin ei olisi muutenkin päässyt kävelemään siinä eläimiä katsellessa).

Elokuussa tuli käytyä korkeasaaressa. Metrolla mentiin ja lautalla tultiin. Kyllä tuolla lautalla ihan hyvin väkeä oli siihen nähden, että Korkeasaari tuntui täysin autiolta aiemmin päivällä olleen huonon kelin takia. Lapsille tuo on varmaan aika siisti juttu ja omakin jälkikasvu oli aika innoissaan.

Mitä siltaan tulee niin sehän näyttää todella hienolta ja sopii mielestäni maisemaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös