Helsinki

  • 623 036
  • 3 731

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mitä tulee maamerkkeihin, tulevan arkkiehtuuri- ja designmuseon suunnittelukilpailuun osallistuneet 623 ehdotusta on julkaistu. Finalistit julkaistaan joulukuussa ja voittaja syyskuussa 2025.

Erittäin mielenkiintoinen kisahan tämä on näin arkkitehtuuria ja kaupunkisuunnittelua seuraavan näkökulmasta. Todella monenlaisia ehdotuksia ja parhaassa tapauksessa tuleva museo tulee olemaan pääkaupunkimme tuleva vetonaula Sydneyn oopperatalon ja Bilbaon Guggenheim-museon tapaan.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

MegaForce

Jäsen
Tämä on hyvä esimerkki siitä, että näihin asioihin on yhtä monta mielipidettä kuin on kommentoijaakin. Itse en ymmärrä miten tuo tuhoaa merellisen maiseman, koska nimenomaan maiseman kannalta tuosta tulee hieno maamerkki. Itse olisin kyllä sallinut autoilunkin sillan kautta.
Ainakin turisteille Korkeasaareen meno nimenomaan lautalla on ollut/oli asia, joka toi retkeen lisämausteensa. Nyt sillan myötä tässä ei mielestäni ole mitään mieltä enää. Lisäksi silta blokkaa Herttoniemenrannasta sekä Kulosaaresta näkymän Suomenlinnaan ja avomerelle. Tämän jälkeen saadaan ihmetellä pitkää siltaa ja ratikoita.

Parempi olisi ollut rakennuttaa merenalainen tunneli sekä autoille, että julkiselle liikenteelle. Kruunuvuorenrannan valmistuttua Laajasalon silta ja Herttoniemi tulevat ruuhkautumaan täysin.

Mielestäni Lapinlahden-, Laittasaaren-, Kulosaaren- ja Vuosaaren siltija voitaisiin tehdä näyttävämmiksi.
 
Viimeksi muokattu:

L. Öysä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valioliiga
Lisäksi silta blokkaa Herttoniemenrannasta sekä Kulosaaresta näkymän Suomenlinnaan ja avomerelle. Tämän jälkeen saadaan ihmetellä pitkää siltaa ja ratikoita.
Itse näillä rannoilla asuvana tykkään siitä miten silta tulee maisemaa muuttamaan. Merta idässä kyllä riittää ja sitä saa tuijotella niin paljon kuin ehtii ja jaksaa. Kyllä sinne yksi iso siltakin mahtuu maisemaan.

Muutenkin tykkään, kun joskus uskalletaan tehdä jotain arkkitehtuurisesti vähän rohkeampaa. Meillä on ihan tarpeeksi "ei nyt tehdä siitä ainakaan liian korkeaa/leveää/pitkää/näyttävää" -rakentamista.
 
Itse näillä rannoilla asuvana tykkään siitä miten silta tulee maisemaa muuttamaan.
Itse en asu Helsingissä enää mutta jo kun katseli vasta valmisteilla olevaa siltarakennelmaa, se näytti aivan käsittämättömän hienolta. Se missä Helsingissä on onnistuttu erinomaisesti on miten kokonaisten kaupunginosien ulkoasu muodostaa yhtenäisen kokonaisuuden, mikä ei ole helppoa uudisrakentamisessa.

Luontomaiseman säilyttämisessä huomaan kyllä itse suhtautuvani toiseen "siltahahmotelmaan" hyvinkin kriittisesti. Kyseessä tietenkin kaavailtu pyöräbaana Meilahden kallioilla. Minulla riittää henkilökohtaisella tasolla niin paljon muistoja hetkistä kun noilla kallioilla olen joko itse tai läheisimpien ihmisten kanssa viettänyt aikaa. Huolimatta vuodenajasta pidän sitä ehkä itselleni jopa ikonisimpana Helsinkimaisemana, jossa yhdistyy jonkinlainen luonnonpuhtaus, Helsingin ytimellisyys merkittävimpänä suomalaisena kaupunkina, taustalla Salmisaaren voimala-alue yhdistää maisemaan teollisen luonteen ja jotenkin ajaton maisema yhdistyy "nykyaikaan".

Minä olen tässä pyöräsillan rakennushahmotelmassa vanha jäärä, joka pitäisi tuon maiseman pilaamista jos sinne rakennettaisiin jotakin kaavailtua. Voi olla että krunikan siltaa vastustavat kokevat tuon sillan kohdalla jotain kuvailemaani. Kun asiaa miettii niin eihän sen tarvitsisi olla varsinaisesti pois maisemasta jos siellä olisi pyöräbaana, mutta silti suhtaudun asiaan jyrkästi ja tunnepitoisesti. Sen voi kuitenkin sanoa että asenne ei ole näkemättä paskaa, vaan ne hahmotelmat ovat aivan kamalia oikeasti.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mitä tulee maamerkkeihin, tulevan arkkiehtuuri- ja designmuseon suunnittelukilpailuun osallistuneet 623 ehdotusta on julkaistu. Finalistit julkaistaan joulukuussa ja voittaja syyskuussa 2025.

Erittäin mielenkiintoinen kisahan tämä on näin arkkitehtuuria ja kaupunkisuunnittelua seuraavan näkökulmasta. Todella monenlaisia ehdotuksia ja parhaassa tapauksessa tuleva museo tulee olemaan pääkaupunkimme tuleva vetonaula Sydneyn oopperatalon ja Bilbaon Guggenheim-museon tapaan.
Olisipa hienoa, jos voittajaksi valikoituisi hieman näyttävämpi ja erikoisempi vaihtoehto. Pahoin pelkään, että päädytään ankeaan ja muodottomaan, olipa tuolla ehdokkaissakin neliön mallisia tönöjä.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olisipa hienoa, jos voittajaksi valikoituisi hieman näyttävämpi ja erikoisempi vaihtoehto. Pahoin pelkään, että päädytään ankeaan ja muodottomaan, olipa tuolla ehdokkaissakin neliön mallisia tönöjä.
Saa nähdä todellakin, mihin raati tulee päätymään finalistien ja voittajan osalta. Sadoissa ehdotuksissa kun on missä kahlata. Kieltämättä myös vähän sellaiset fiilikset, että voittaja on joka tapauksessa sieltä mitään sanomattomimmasta päästä, ettei vain herkkää kansallismaisemaa horjutettaisi liikaa. Nythän olisi harvinainen mahdollisuus saada kaupungin aivan paraatipaikalle todellista wow-arkkitehtuuriakin, mutta saa nähdä, riittääkö rohkeus.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ainakin turisteille Korkeasaareen meno nimenomaan lautalla on ollut/oli asia, joka toi retkeen lisämausteensa. Nyt sillan myötä tässä ei mielestäni ole mitään mieltä enää.

Ei kai sinne ole ollut moneen vuoteen enää suuremmin mieltä mennä lautalla, kun Isoisänsilta avattiin ja Kaliksesta pääsee helposti metrolta kävellen. Eiköhän se paatti kuitenkin nichenä säily.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Ainakin turisteille Korkeasaareen meno nimenomaan lautalla on ollut/oli asia, joka toi retkeen lisämausteensa. Nyt sillan myötä tässä ei mielestäni ole mitään mieltä enää.
Tuossa keskiviikkona kun oli Kissojen Yö K-18 editionissa Korkeasaaressa niin kävin katsomassa sitä lauttaa. Kyllä sinne oli ihmisiä menossa, enkä usko että olivat edes turisteja. Näytti olevan vähän jotain jonon tapaistakin. Itse päätin sitten mennä kävellen Kalasataman metroasemalle kun jaloittelu on välillä ihan mukavaa (ihan kuin ei olisi muutenkin päässyt kävelemään siinä eläimiä katsellessa).
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Kyllä pitää espoolaisen veronmaksajan saada ajaa omalla autollaan keskustan läpi. Jalankulkijat voisi piilottaa maan alle, ratikoista tehdä väistämisvelvollisia ja autoilijalle vihreä aalto, muuten keskusta kuolee.
Monet terassitkin voisi poistaa kyllä katujen varsilta kun vievät tilaa autoilta jotka voisi muuten parkkeerata siihen. Samoin tuossa Rautatientorilla on mielestäni hyvin tilaa autoille kyllä siihenkin saisi parkkipaikan laittaa.
 
Suosikkijoukkue
Ei merkittävän kaupungin pallokerho
Tuossa keskiviikkona kun oli Kissojen Yö K-18 editionissa Korkeasaaressa niin kävin katsomassa sitä lauttaa. Kyllä sinne oli ihmisiä menossa, enkä usko että olivat edes turisteja. Näytti olevan vähän jotain jonon tapaistakin. Itse päätin sitten mennä kävellen Kalasataman metroasemalle kun jaloittelu on välillä ihan mukavaa (ihan kuin ei olisi muutenkin päässyt kävelemään siinä eläimiä katsellessa).

Elokuussa tuli käytyä korkeasaaressa. Metrolla mentiin ja lautalla tultiin. Kyllä tuolla lautalla ihan hyvin väkeä oli siihen nähden, että Korkeasaari tuntui täysin autiolta aiemmin päivällä olleen huonon kelin takia. Lapsille tuo on varmaan aika siisti juttu ja omakin jälkikasvu oli aika innoissaan.

Mitä siltaan tulee niin sehän näyttää todella hienolta ja sopii mielestäni maisemaan.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Ja taas mennään, tai tarkemmin sanottuna ensi keväänä. On nyt lyhyen ajan sisällä ollut aika paljon näitä kansalaisen arkeen vaikuttavia remontti- ja rakennusprojekteja. Pakkohan niitä on tehdä, mutta en minä ainakaan muista, että tällaista "myllerrystä" olisi ollut hetkeen*. En ole tietystikään täällä asunut kuin reilut 2 vuotta vasta, mutta sitä ennen aika säännöllisesti (1krt/ 1-3kk) vieraillut. Pitäisiköhän Helsingin kaupungin antaa vaikka vuodeksi ilmainen joukkoliikenne kaikille tästä kestämisestä? :)

edit: Hämeentien remontti kyllä*

 
Viimeksi muokattu:

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Veden ympäröimä suurkaupunki. Paljon siltoja, tunneleita ja muuta infraa kovassa käytössä ja vuodenaikojen kuluttavana. Kestämistähän näissä rempoissa on, mutta tällaista se vain taitaa olla.
 
Suosikkijoukkue
Ei merkittävän kaupungin pallokerho
Veden ympäröimä suurkaupunki. Paljon siltoja, tunneleita ja muuta infraa kovassa käytössä ja vuodenaikojen kuluttavana. Kestämistähän näissä rempoissa on, mutta tällaista se vain taitaa olla.

Helsinkihän kasvoi kovaa vauhtia siinä 60-80 luvuilla ja olisiko osa infrasta sitten tuota ikäluokkaa. Eli remontteja tulee vastaan vähän kovemmalla tahdilla. Tämä siis vaan ihan omaa mutuilua.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Helsinkihän kasvoi kovaa vauhtia siinä 60-80 luvuilla ja olisiko osa infrasta sitten tuota ikäluokkaa. Eli remontteja tulee vastaan vähän kovemmalla tahdilla. Tämä siis vaan ihan omaa mutuilua.

Helsingin seutu kasvoi, itse Helsingin väkimäärähän noina aikoina nimenomaan väheni. Voimakas kasvu on tämän vuosituhannen aikaa. Nyt korjattava infra on pääosin paljon vanhempaa, liki sata vuotta vanhaa.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Helsingin seutu kasvoi, itse Helsingin väkimäärähän noina aikoina nimenomaan väheni. Voimakas kasvu on tämän vuosituhannen aikaa. Nyt korjattava infra on pääosin paljon vanhempaa, liki sata vuotta vanhaa.
Mannerheimintien alla ollut vesiputki oli 146 vuotta vanha. Remppaa "vähän" haittasi se, että vieressä (Töölö) oli/on paljon asuntoja, joihin piti saada vettä myös rempan aikana.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit

Kaupunki arvioi, että Eteläisessä Postipuistossa kaatopaikan kunnostus maksaa noin 18 miljoonaa euroa ja alueen katu-urakka noin 24 miljoonaa euroa. Lisäksi tulee jätteen käsittelykustannuksia noin 20 miljoonaa euroa.

Erikoiselta kuulostava projekti. Luulisi, että tuo pläntti kannattaisi jättää muuhun käyttöön, ja rukata kämppiä muualle. Näissä infraprojekteissa kaupungilla tuntuu olevan loputon kassa.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP

Kaupunki arvioi, että Eteläisessä Postipuistossa kaatopaikan kunnostus maksaa noin 18 miljoonaa euroa ja alueen katu-urakka noin 24 miljoonaa euroa. Lisäksi tulee jätteen käsittelykustannuksia noin 20 miljoonaa euroa.

Erikoiselta kuulostava projekti. Luulisi, että tuo pläntti kannattaisi jättää muuhun käyttöön, ja rukata kämppiä muualle. Näissä infraprojekteissa kaupungilla tuntuu olevan loputon kassa.

Jos lasketaan mukaan kaatopaikasta kaivelun myötä ilmaan vapautuvat hiiliyhdisteet sekä tietenkin koko urakan hiilipiikkikuorma, niin ei tässä kyllä ilmaston asialla olla enää edes Annin propagandajulisteissa. Täysin käsittämätöntä. Mutta kun energiatehokkuus, elinkaariarviointi on so last season.
 

Jeffrey

Jäsen
Suhteellisen tavanomaista rakentamisessa, että vanhoilta kiinteistöiltä löytyy erinäköisiä jätteitä ja vaikkapa teollisuuskiinteistöiltä ihan oikeita ympäristömyrkkyjä. Toki tässä kyseessä oikeasti vanha kaatopaikka ja sen myötä valtava urakka. En osaa arvioida ylöskaivuun ympäristövaikutuksia, mutta perus maalaisjärjellä pidän hyvänä maaperän puhdistamisen. Ei ne myrkyt sinne kuulu ja aikanaan tullee esii joka tapauksessa.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Suhteellisen tavanomaista rakentamisessa, että vanhoilta kiinteistöiltä löytyy erinäköisiä jätteitä ja vaikkapa teollisuuskiinteistöiltä ihan oikeita ympäristömyrkkyjä. Toki tässä kyseessä oikeasti vanha kaatopaikka ja sen myötä valtava urakka. En osaa arvioida ylöskaivuun ympäristövaikutuksia, mutta perus maalaisjärjellä pidän hyvänä maaperän puhdistamisen. Ei ne myrkyt sinne kuulu ja aikanaan tullee esii joka tapauksessa.
Toisaalta esim. Arabianrannan rantoja ja vesialueita ei saada käyttöön, sillä pohjasta kaiken vanhan teollisuusjätteen ruoppaaminen nostaisi sitä kamaa niin paljon pintaan. Toki vesistössä jätteiden leviäminen lienee isompi ongelma, kuin vanhalla kaatopaikalla. Olen ymmärtänyt, että tuo vesistö jätetään tuohon tilaan (surullista sekin).

Anycase, tuon uuden asuinalueen luulisi voivan kaavoittaa eri käyttöön, jolloin vanhat jätteet voisi ns. kapseloida alle.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
HSL:llä on keinoja tasan kaksi, hintojen pieni lasku tai pieni nosto. Nyt oli jälkimmäisen vuoro.

Eipä sillä, että olisi strategisesti ja taloudellisesti mitenkään helppo ongelma ratkaistavaksi. Itse laittaisin isolla rahalla julkisen liikenteen ilmaiseksi tai puoli-ilmaiseksi pidemmäksi ajaksi (esim. puoli vuotta), jolla saataisiin julkisten käyttäminen juurrutettua jengin arkeen. Sen jälkeen olisi pienempi kynnys maksaa palvelusta, kun on sen käyttöön jo tottunut.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
HSL:llä on keinoja tasan kaksi, hintojen pieni lasku tai pieni nosto. Nyt oli jälkimmäisen vuoro.

Eipä sillä, että olisi strategisesti ja taloudellisesti mitenkään helppo ongelma ratkaistavaksi. Itse laittaisin isolla rahalla julkisen liikenteen ilmaiseksi tai puoli-ilmaiseksi pidemmäksi ajaksi (esim. puoli vuotta), jolla saataisiin julkisten käyttäminen juurrutettua jengin arkeen. Sen jälkeen olisi pienempi kynnys maksaa palvelusta, kun on sen käyttöön jo tottunut.

8 % on kyllä kaukana "pienestä nostosta". Ymmärrettävä toki sinänsä, mutta isossa kuvassa jälleen kerran kohdentuu alempiin tuloluokkiin enemmän.

Mutta minkäs teet - HSL:lla on keskeinen ongelma edelleen toiminnan rakentamisesta etenkin uudenlaiseen työelämään ja työmatkaliikenteeseen. Osaviikkoisesti autoilevana esimerkiksi kuukausilipun hankkimisessa ei ole mitään järkeä, eikä järkevää paljousalennustakaan ole.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Milloinkohan metro- ja lähijuna-asemille saataisiin portit? Varsin tehokas keino vähentämään pummilla matkustamista, sekä mahdollista häiriökäyttäytymistä. Ei toki ilmainen investointi ja pidän sinänsä hienona luottamuksen kulttuurina nykysysteemiä, mutta liputta matkustavia riittää paljon.
 
Suosikkijoukkue
Ei merkittävän kaupungin pallokerho
Milloinkohan metro- ja lähijuna-asemille saataisiin portit? Varsin tehokas keino vähentämään pummilla matkustamista, sekä mahdollista häiriökäyttäytymistä. Ei toki ilmainen investointi ja pidän sinänsä hienona luottamuksen kulttuurina nykysysteemiä, mutta liputta matkustavia riittää paljon.

Tuskin koskaan. Eikä ne portit oikein helpota asiaa ainakaan tämän vanhan jutun perusteella.


"Tukholman metrossa on portit käytössä ja siellä on liputtomien matkustajien prosentuaalinen osuus käytännössä sama kuin meilläkin, Hirvi kertoo."

Perseestähän tuo on kun ne ketkä sen lipun ostaa maksaa samalla nuo pummilla matkustajien matkat. Sitten on tietysti niitä jotka eivät maksa myöskään sitä tarkastusmaksua.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sitten on tietysti niitä jotka eivät maksa myöskään sitä tarkastusmaksua.
Tätä ilmiötä olen ihmetellyt. Toki yksittäisenä menoeränä satasen tarkastusmaksu on useimmille työssäkäyvillekin kirpaiseva, sillä kun tekee helposti yhden ihmisen talous vaikka viikon, kahdenkin ruokaostokset, mutta rästiin jättäminen ei ole myöskään fiksua, mikäli tavoitteena on elämässä menestyminen ja oman hyvinvoinnin optimointi.
 
Suosikkijoukkue
Ei merkittävän kaupungin pallokerho
Tätä ilmiötä olen ihmetellyt. Toki yksittäisenä menoeränä satasen tarkastusmaksu on useimmille työssäkäyvillekin kirpaiseva, sillä kun tekee helposti yhden ihmisen talous vaikka viikon, kahdenkin ruokaostokset, mutta rästiin jättäminen ei ole myöskään fiksua, mikäli tavoitteena on elämässä menestyminen ja oman hyvinvoinnin optimointi.

Suurelle osalle noista jotka jättää maksamatta se on vain yksi merkintä muiden joukossa, eli ei sinänsä mitään väliä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös