Helsinki

  • 613 226
  • 3 701

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onko siellä siis ihan rajoittamattomia paikkoja? Maksullisia, vai ilmaisia?
Maksullisten kadunvarsien raja menee täällä lännessä juurikin Pohjois- ja Etelä-Haagan välillä: etelän puolella maksullinen asukaspysäköinti 4h jälkeen, pohjoisessa ilmaista. Eli jos kolmostietä olette tulossa, niin juurikin Pohjois-Haaga on matkan varrella. Toki myös esim. Kannelmäki, josta pääsee junalla myös. Kannelmäki on tosin huomattavasti rauhattomampi, mutta enpä usko että se auton säilyttämiseen vaikuttaa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kiitos vastauksesta! Tuo oli erittäin hyvä huomio noista 24h mestoista, joka ei itse asiassa tullut mieleen itsellä. Tuo Dixin hinta olisi kyllä huokea, mutta ei toisaalta jaksaisi joka päivä poiketa Tikkurilaan siirtelemään autoa.

Onko siellä siis ihan rajoittamattomia paikkoja? Maksullisia, vai ilmaisia?

Tulossa tosiaan pohjoisen suunnasta E12 pitkin ja määränpää Kampin nurkilla.

Dixissä ei siis tarvitse siirrellä autoa, vaan vuorokausi maksaa aina tuon. Pois lähtiessäsi maksat käytetyn ajan mukaan. Kommenttini koski ”ilmaisia” 24 h alueita, joita jonkin verran seudulla on.

Näitä sekalaisia kadunvarsiparkkeja toki on, sikäli kun niissä on tilaa.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tässäpä hieman tutkimusta aiheesta, josta on itsekin täällä(kin) palstalla tullut jauhettua ihan riittävästi.


Jutussa ei juurikaan puhuttu tiivistämisen vaikutuksista hulevesikuorman kasvamiseen ja sitä kautta vesistöjen rehevöitymiseen, sen voi siis laittaa listan jatkoksi.

Vituttaa kyllä se, kuinka yksisilmäisen aggressiivisesti ollaan oltu luomassa sekä ihmisille että ympäröivälle luonnolle vaarallista elinympäristöä, ja vieläpä ympäristöpuolueen johdolla. Hei kiitti Anni tästäkin, ei tarvitse äänestää teitä jatkossakaan.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: V-G-

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tässäpä hieman tutkimusta aiheesta, josta on itsekin täällä(kin) palstalla tullut jauhettua ihan riittävästi.


Jutussa ei juurikaan puhuttu tiivistämisen vaikutuksista hulevesikuorman kasvamiseen ja sitä kautta vesistöjen rehevöitymiseen, sen voi siis laittaa listan jatkoksi.

Vituttaa kyllä se, kuinka yksisilmäisen aggressiivisesti ollaan oltu luomassa sekä ihmisille että ympäröivälle luonnolle vaarallista elinympäristöä, ja vieläpä ympäristöpuolueen johdolla. Hei kiitti Anni tästäkin, ei tarvitse äänestää teitä jatkossakaan.

Anni Sinnemäki on ollut maankäytöstä vastaava apulaiskaupunginjohtaja vuosina 2015-2017 ja tämän jälkeen vastaavankaltaisessa tehtävässä apulaispormestarina. En nyt jaksa ihan tarkkaan selvittää, milloin nyt rakentuneiden alueiden suunnittelu- ja kaavoitustyö on käynnistynyt, mutta jossain määrin kaavoitusprosesseja tuntevana väittäisin, että yhtään sellaista kokonaista kaupunginosaa ei ole pystyssä, joiden kaavoitus olisi tapahtunut ainakaan isommissa määrin Sinnemäen aikana.

Esimerkiksi tuossa jutussa mainitun Jätkäsaaren rakentaminen on isommin käynnistynyt vuonna 2010 ja se on osa vuonna 2008 käynnistynyttä Länsi-Sataman aluerakentamisprojektia, jonka käynnistyminen puolestaan liittyy Vuosaaren sataman valmistumiseen samana vuonna. Kuinka paljon tässä mielestäsi näkyy Sinnemäen kädenjälki?

Edit: Lisätään vielä se, että Vihreillä on kieltämättä osasyynsä tiivistämisessä, mutta ei tähän nykytilanteeseen ole mitenkään heidän takiaan yksinomaan päädytty.
 
Viimeksi muokattu:

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Isossa kuvassahan Helsingissä on edelleen ns. kaupunkipula. 1930-luvulta lähtien perinteinen korttelikaupunki oli todella pitkään no no ja PK-seudun merkittävimmät kasvun vuodet valitettavasti ajoittuivat aikoihin, jolloin metsälähiöt ja autokaupunki-ihanne oli pop.

Itse tervehdin täydennysrakentamista ja perinteiseen eurooppalaiseen kaupunkirakenteeseen palaamista ilolla.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
On mielestäni sinänsä mielenkiintoista, että uutta tiivistä rakentamista monet näyttävät kammoksuvan todella paljon, siinä missä Helsingin kantakaupungin tiiviit umpikorttelialueet (Kamppi, Töölö, Ullanlinna jne.) ovat todella suosittuja asuinalueita. Urbaanista sykkeestä eivät toki kaikki pidä, mutta olen vakuuttunut, että heille on tarjolla vastaisuudessakin väljiä ja luonnonläheisiä alueita. Itse olen aina pitänyt likellä olevista korkeista kerrostaloista ja suurkaupungin tunnelmasta. Sitä vain on todella vähän tarjolla Suomessa.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
On mielestäni sinänsä mielenkiintoista, että uutta tiivistä rakentamista monet näyttävät kammoksuvan todella paljon, siinä missä Helsingin kantakaupungin tiiviit umpikorttelialueet (Kamppi, Töölö, Ullanlinna jne.) ovat todella suosittuja asuinalueita. Urbaanista sykkeestä eivät toki kaikki pidä, mutta olen vakuuttunut, että heille on tarjolla vastaisuudessakin väljiä ja luonnonläheisiä alueita. Itse olen aina pitänyt likellä olevista korkeista kerrostaloista ja suurkaupungin tunnelmasta. Sitä vain on todella vähän tarjolla Suomessa.

Luitko edes juttua, jonka tuohon edelle linkkasin, vai aloitko muuten vain puhumaan seipäistä aidan sijaan?

Edit. Tiiviillä kaupunkirakenteella on todellakin puolensa, mutta jutussa mainitut ongelmakohdat erityisesti muuttuvan ilmaston myötä ovat oikeasti haasteita, joita ei voi sivuuttaa pelkästään niitä hyviä puolia korostamalla. Talven haasteita ei jutussa nostettu esille, mutta eivät nekään mitään pieniä ole erityisesti lisääntyneiden lumisateiden ja sitä kautta vähentyneen asukasviihtyisyyden vuoksi, lumellekaan ei ole mitoitettu yhtään ylimääräistä tilaa, joka tuntuu myös käsittämättömältä.
 
Viimeksi muokattu:

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Anni Sinnemäki on ollut maankäytöstä vastaava apulaiskaupunginjohtaja vuosina 2015-2017 ja tämän jälkeen vastaavankaltaisessa tehtävässä apulaispormestarina. En nyt jaksa ihan tarkkaan selvittää, milloin nyt rakentuneiden alueiden suunnittelu- ja kaavoitustyö on käynnistynyt, mutta jossain määrin kaavoitusprosesseja tuntevana väittäisin, että yhtään sellaista kokonaista kaupunginosaa ei ole pystyssä, joiden kaavoitus olisi tapahtunut ainakaan isommissa määrin Sinnemäen aikana.

Esimerkiksi tuossa jutussa mainitun Jätkäsaaren rakentaminen on isommin käynnistynyt vuonna 2010 ja se on osa vuonna 2008 käynnistynyttä Länsi-Sataman aluerakentamisprojektia, jonka käynnistyminen puolestaan liittyy Vuosaaren sataman valmistumiseen samana vuonna. Kuinka paljon tässä mielestäsi näkyy Sinnemäen kädenjälki?

Edit: Lisätään vielä se, että Vihreillä on kieltämättä osasyynsä tiivistämisessä, mutta ei tähän nykytilanteeseen ole mitenkään heidän takiaan yksinomaan päädytty.

Ei ole päädytty yksinomaan vihreiden vuoksi... No jos tämä on se, jonka halusit nostaa asiassa esille, niin mennään sitten sillä.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Luitko edes juttua, jonka tuohon edelle linkkasin, vai aloitko muuten vain puhumaan seipäistä aidan sijaan?

Edit. Tiiviillä kaupunkirakenteella on todellakin puolensa, mutta jutussa mainitut ongelmakohdat erityisesti muuttuvan ilmaston myötä ovat oikeasti haasteita, joita ei voi sivuuttaa pelkästään niitä hyviä puolia korostamalla. Talven haasteita ei jutussa nostettu esille, mutta eivät nekään mitään pieniä ole, erityisesti lisääntyneiden lumisateiden ja sitä kautta vähentyneen asukasviihtyisyyden vuoksi, lumellekaan ei ole mitoitettu yhtään ylimääräistä tilaa, joka tuntuu myös käsittämättömältä.
Juttu on mielestäni hyvä ja onkin erittäin tärkeää, että viheralueita riittäisi myös tulevaisuudessa. Itse olen vain aika kyllästynyt tähän ainaiseen "Sinnemäki sitä ja tätä"-valitukseen ja yleiseen nimbyilyyn ja Helsingin uutisten itkupotkuraivareihin jokaisesta menetetystä parkkiruudusta. (En väitä että sinä edustaisit sitä.)

On toki ihan ymmärrettävää, että isossa kaupungissa mielipiteet sen kehittämisestä jakautuvat. Ihannekaupunki voi olla eri ihmisillä hyvinkin erilainen. Itse pidän ennen kaikkea, kuten olen tässä threadissa useita kertoja maininnutkin tiiviistä keskieurooppalaistyylisestä umpikorttelikaupungista sekä niihin integroiduista tornitaloista. Tätä kohti onkin viimeisen kymmenen-kahdenkymmenen vuoden aikana otettu askelia ja pystyn myös ymmärtämään, että väljästä ja autovoittoisesta kaupunkirakenteesta pitävät eivät ole kehityskulusta pitäneet.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei ole päädytty yksinomaan vihreiden vuoksi... No jos tämä on se, jonka halusit nostaa asiassa esille, niin mennään sitten sillä.

No sinä halusit nostaa asiassa esille Anni Sinnemäen. Oletko sitä mieltä, että jos vastaavassa tehtävässä olisi ollut vuodesta 2015 jonkun toisen Helsingissä merkittävän puolueen edustaja, olisi Helsinki ratkaisevasti erilainen kaupunki, tai ennen kaikkea väljempi?
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No sinä halusit nostaa asiassa esille Anni Sinnemäen. Oletko sitä mieltä, että jos vastaavassa tehtävässä olisi ollut vuodesta 2015 jonkun toisen Helsingissä merkittävän puolueen edustaja, olisi Helsinki ratkaisevasti erilainen kaupunki, tai ennen kaikkea väljempi?

Olen pahoillani rajoittuneisuudestani asiassa, mutta jotenkin pystyn hyväksymään esim. kokoomuspoliitikoilta erilaista katsantokantaa, vihreä väri velvoittaa ajattelemaan asiaa laajemmaltikin kuin pelkästään energiatehokkuuden näkökulmasta (rakentamisen hiilipiikkipäästöthän eivät luonnollisesti ansaitse mitään mainintaa).

Edit. Mutta se on kuitenkin pakko sanoa, että jos itsekin halajan kivijalkakauppojen ja kahviloiden perään, niin tämäntyyppinen tiivis rakentaminen on sille elinehto. Ei se silti poissulje viilentäviä viheralueita, mutta jokin kompromissi asiassa pitää saavuttaa.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No sinä halusit nostaa asiassa esille Anni Sinnemäen. Oletko sitä mieltä, että jos vastaavassa tehtävässä olisi ollut vuodesta 2015 jonkun toisen Helsingissä merkittävän puolueen edustaja, olisi Helsinki ratkaisevasti erilainen kaupunki, tai ennen kaikkea väljempi?
Anni Sinnemäki oli kyllä yksi näkyvimpiä ja kuuluvimpia poliittisia hahmoja, jotka agitoivat mm. uuden yleiskaavan nykymuotoisuuden puolesta. Se tarkoittaa, että hän on vastuussa mm. Helsingin lähiluontokadosta, kaupunkibulevardisekoilusta jne. Tämä siis edelsi hänen apulaispormestariuttaan.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Milloin viimeksi Helsingin valtuuston suurin puolue ei ollut Kokoomus ja milloin viimeksi Kaupunginjohtajana tai Pormestarina on ollut joku muu kuin kokoomuslainen?
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Milloin viimeksi Helsingin valtuuston suurin puolue ei ollut Kokoomus ja milloin viimeksi Kaupunginjohtajana tai Pormestarina on ollut joku muu kuin kokoomuslainen?
Se on ihan ilmiselvää, että Kokoomus on ollut helpon rahan perässä tuhoamassa kaupungin viheralueita, ja että SDP on ollut säälittävän munaton, mutta Vihreiltä olisi toivonut luonnon laittamista etusijalle suhteessa rakentamiseen.

On tiedetty faktana jo hyvän aikaa, että korjausrakentaminen säästää co2-päästöjä yli 70% suhteessa uuteen rakennukseen, mutta silti Helsingissä rakennetaan vimmatusti. Samoin on täysin selvää, että lähiluonto auttaa hillitsemään hulevesiongelmia, lämpötiloja ja päästöongelmia, ja että se on korvaamatonta ihmisten mielenterveydelle, mutta silti rakentaminen tapahtuu todella monessa paikassa nimenomaan metsien päälle. Juurikin Vihreiltä olisi toivonut niin paljon enemmän, mutta he ovat pelkkä petturimainen joukko paskanpuhujia, joita luontoarvot kiinnostavat vain nimellisesti, ja se oikea ideologia pyörii vain polttomoottoreja käyttävien kiusaamisessa. Kokoomuksen puisto-osasto totta tosiaan.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Suosikkijoukkue
Ei merkittävän kaupungin pallokerho
Mihis nykyään kannattaa jättää auto, kun on tulossa stadikalle sunnuntaina kuuntelemaan Coldplayta? Meneeköhän tuo Töölön halli ihan täyteen, että kannattaako sinne edes yrittää? Muistaakseni ei ole kovin iso. Meikussa varmaan voisi saada kadun varteen auton? Tuli asuttua siellä aikoinaan ja silloin paikkoja löytyi ihan hyvin muistaakseni.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mihis nykyään kannattaa jättää auto, kun on tulossa stadikalle sunnuntaina kuuntelemaan Coldplayta? Meneeköhän tuo Töölön halli ihan täyteen, että kannattaako sinne edes yrittää? Muistaakseni ei ole kovin iso. Meikussa varmaan voisi saada kadun varteen auton? Tuli asuttua siellä aikoinaan ja silloin paikkoja löytyi ihan hyvin muistaakseni.
Jos olet valmis maksamaan parkista, Tripla lienee aika sujuva ratkaisu. Kadun reunamista kannattaa tosiaan tsekkailla julkisten päässä olevia kaupunginosia, mutta Meikku on vähän arpapeliä, koska siellä on vähän hintsusti tilaa. Joku Ruskeasuo yms. voisi olla varmempi.
 
Suosikkijoukkue
Ei merkittävän kaupungin pallokerho
Jos olet valmis maksamaan parkista, Tripla lienee aika sujuva ratkaisu. Kadun reunamista kannattaa tosiaan tsekkailla julkisten päässä olevia kaupunginosia, mutta Meikku on vähän arpapeliä, koska siellä on vähän hintsusti tilaa. Joku Ruskeasuo yms. voisi olla varmempi.

Auto täynnä maksajia, niin ei ole ongelma. Triplaa tosiaan myös mietin. Siellä ainakin on tilaa. Jos käy Rusa-Meikku pyörähtämässä ja sitten Töölön kautta Triplaan jos ei mistään onnaa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: V-G-
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Mihis nykyään kannattaa jättää auto, kun on tulossa stadikalle sunnuntaina kuuntelemaan Coldplayta? Meneeköhän tuo Töölön halli ihan täyteen, että kannattaako sinne edes yrittää? Muistaakseni ei ole kovin iso. Meikussa varmaan voisi saada kadun varteen auton? Tuli asuttua siellä aikoinaan ja silloin paikkoja löytyi ihan hyvin muistaakseni.
Kotiin. Vaihtoehtoisesti johonkin radan varteen.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
(1)
  • Tykkää
Reactions: McK

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Oikeastaan tämän viestin olisi voinut kirjoittaa Joukkoliikenne-ketjuun, mutta annetaan mennä tällä kertaa tähän.
HSL:n syysaikataulut tulivat voimaan 12.8. ja sen jälkeen aniharva bussi on ollut aikataulussa. Teknisiä häiriöitä tuntuu olevan joka päivä joko bussissa, HSL:n nettisivuilla tai sovelluksessa tai sitten jossain muualla, jonka johdosta siirtymään paikasta A paikkaan B täytyy varata tarkoituksella vähintään puoli tuntia lisäaikaa. Toivottavasti kyseessä on ns. lastentauti, joka korjaantuu ajan myötä, mutta kauniisti sanottuna tämä tilanne vituttaa minua vallan paljon.
 
Suosikkijoukkue
1992-1993 JyP HT, no smoking team
Oikeastaan tämän viestin olisi voinut kirjoittaa Joukkoliikenne-ketjuun, mutta annetaan mennä tällä kertaa tähän.
HSL:n syysaikataulut tulivat voimaan 12.8. ja sen jälkeen aniharva bussi on ollut aikataulussa. Teknisiä häiriöitä tuntuu olevan joka päivä joko bussissa, HSL:n nettisivuilla tai sovelluksessa tai sitten jossain muualla, jonka johdosta siirtymään paikasta A paikkaan B täytyy varata tarkoituksella vähintään puoli tuntia lisäaikaa. Toivottavasti kyseessä on ns. lastentauti, joka korjaantuu ajan myötä, mutta kauniisti sanottuna tämä tilanne vituttaa minua vallan paljon.
Oli tarkoitus tästä samasta asiasta jotain kirjoittaa. Erittäin viheliäinen pikku vittumaisuus todellakin. Onko vastaavaa ollut aikaisempina vuosina? En ole itse pistänyt merkille, että olisi ollut.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Oli tarkoitus tästä samasta asiasta jotain kirjoittaa. Erittäin viheliäinen pikku vittumaisuus todellakin. Onko vastaavaa ollut aikaisempina vuosina? En ole itse pistänyt merkille, että olisi ollut.
Itselläni ei ole kovinkaan laaja-alaista kokemusta, mutta noilla parilla käyttämälläni reitillä tämä on ollut jokavuotinen vitsaus jo jonkin aikaa aina koulujen alkujen jälkeen. Meillä kävi viitisen vuotta sitten niin, että tuosta parvekkeen alta menneistä kolmesta bussilinjasta yksi lopetettiin ja toisen reittiä muutettiin kilometrien päähän. Se yksi jäljelle jäänyt tulee aina aivan milloin sattuu; syksyllä myöhässä ja viimeistään loppukeväästä aivan liian aikaisin - vain jäädäkseen seuraavalle pysäkille "tasaamaan aikataulua". Onneksi nykyään jopa HSL:n mobiilisovellus näyttää bussin sijainnin kartalla.
 
Suosikkijoukkue
1992-1993 JyP HT, no smoking team
Itselläni ei ole kovinkaan laaja-alaista kokemusta, mutta noilla parilla käyttämälläni reitillä tämä on ollut jokavuotinen vitsaus jo jonkin aikaa aina koulujen alkujen jälkeen. Meillä kävi viitisen vuotta sitten niin, että tuosta parvekkeen alta menneistä kolmesta bussilinjasta yksi lopetettiin ja toisen reittiä muutettiin kilometrien päähän. Se yksi jäljelle jäänyt tulee aina aivan milloin sattuu; syksyllä myöhässä ja viimeistään loppukeväästä aivan liian aikaisin - vain jäädäkseen seuraavalle pysäkille "tasaamaan aikataulua". Onneksi nykyään jopa HSL:n mobiilisovellus näyttää bussin sijainnin kartalla.
Ei ollut apua edes mobiilisovelluksesta pariin päivään kun itse olen tähtäillyt busseihin. Siellä sovelluksessa näkyy haamudösiä, pallura liikkuu kartalla mutta kun menee pysäkille niin dösää ei tulekaan.
Ja sitten on niitä tapauksia, että palluraa ei näy mutta minuuteista näkyy, että siellä menis bussi, mutta siihen ei taas uskalla luottaa, että se bussi siellä oikeasti menisi.
Varmaan vähän vaikeasti selitetty, en kykene parempaan.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Varmaan vähän vaikeasti selitetty, en kykene parempaan.
Tajusin mitä tarkoitat. Eka reaktio tuohon kirjoittamaasi ongelmaan oli " no niinpä tietysti!". Eli ei kyllä yllätä yhtään ettei noinkin "suoraviivaista" ratkaisua saada toimimaan. Itse olen siirtynyt käyttämään junaa huomattavasti enemmän kuin bussia keskustaan mennäkseni, vaikka bussi menee oman talon juurelta ja junalle kävelee vajaat kymmenen minuuttia - ja tämä juurikin siksi, että dösät tulevat aivan milloin sattuu, ovat epämiellyttäviä matkustaa, hitaita ja todella alttiita random myöhästelyille. HSL:llä on todella paljon parannettavaa kyllä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös