Helsinki

  • 613 226
  • 3 701

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Milloinkohan metro- ja lähijuna-asemille saataisiin portit? Varsin tehokas keino vähentämään pummilla matkustamista, sekä mahdollista häiriökäyttäytymistä. Ei toki ilmainen investointi ja pidän sinänsä hienona luottamuksen kulttuurina nykysysteemiä, mutta liputta matkustavia riittää paljon.
 
Suosikkijoukkue
Ei merkittävän kaupungin pallokerho
Milloinkohan metro- ja lähijuna-asemille saataisiin portit? Varsin tehokas keino vähentämään pummilla matkustamista, sekä mahdollista häiriökäyttäytymistä. Ei toki ilmainen investointi ja pidän sinänsä hienona luottamuksen kulttuurina nykysysteemiä, mutta liputta matkustavia riittää paljon.

Tuskin koskaan. Eikä ne portit oikein helpota asiaa ainakaan tämän vanhan jutun perusteella.


"Tukholman metrossa on portit käytössä ja siellä on liputtomien matkustajien prosentuaalinen osuus käytännössä sama kuin meilläkin, Hirvi kertoo."

Perseestähän tuo on kun ne ketkä sen lipun ostaa maksaa samalla nuo pummilla matkustajien matkat. Sitten on tietysti niitä jotka eivät maksa myöskään sitä tarkastusmaksua.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sitten on tietysti niitä jotka eivät maksa myöskään sitä tarkastusmaksua.
Tätä ilmiötä olen ihmetellyt. Toki yksittäisenä menoeränä satasen tarkastusmaksu on useimmille työssäkäyvillekin kirpaiseva, sillä kun tekee helposti yhden ihmisen talous vaikka viikon, kahdenkin ruokaostokset, mutta rästiin jättäminen ei ole myöskään fiksua, mikäli tavoitteena on elämässä menestyminen ja oman hyvinvoinnin optimointi.
 
Suosikkijoukkue
Ei merkittävän kaupungin pallokerho
Tätä ilmiötä olen ihmetellyt. Toki yksittäisenä menoeränä satasen tarkastusmaksu on useimmille työssäkäyvillekin kirpaiseva, sillä kun tekee helposti yhden ihmisen talous vaikka viikon, kahdenkin ruokaostokset, mutta rästiin jättäminen ei ole myöskään fiksua, mikäli tavoitteena on elämässä menestyminen ja oman hyvinvoinnin optimointi.

Suurelle osalle noista jotka jättää maksamatta se on vain yksi merkintä muiden joukossa, eli ei sinänsä mitään väliä.
 
Suosikkijoukkue
1992-1993 JyP HT, no smoking team
Ei yllätä että kokoomuslaiset halusi nostaa hintoja, kun taas vihervasemmisto ei tai ainakin vähemmän. En myöskään ihmettele sitä, että jengi matkustaa pummilla ja feikkilipuilla. Ihmisen on vähän pakko kuitenkin liikkua paikasta toiseen.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
8 % on kyllä kaukana "pienestä nostosta". Ymmärrettävä toki sinänsä, mutta isossa kuvassa jälleen kerran kohdentuu alempiin tuloluokkiin enemmän.

Mutta minkäs teet - HSL:lla on keskeinen ongelma edelleen toiminnan rakentamisesta etenkin uudenlaiseen työelämään ja työmatkaliikenteeseen. Osaviikkoisesti autoilevana esimerkiksi kuukausilipun hankkimisessa ei ole mitään järkeä, eikä järkevää paljousalennustakaan ole.

Ihan sama täällä, harmittaa että nykyään julkisilla töihin meno on vähentynyt käytännössä nollaan, kun on kuitenkin pakko viedä lapset 2-3 päivänä viikossa eskariin/päiväkotiin, jotka luonnollisesti ovat vielä eri osoitteessa. Tätä on kestänyt nyt noin vuoden, tätä ennen kuljin työmatkat juna-pyörä-yhdistelmällä syksystä 2016 asti. Eikö oikeasti voisi olla jotain vaihtoehtoa tarjolla myös tähän tilanteeseen, luulisin ettei olla ainoita tämän asian kanssa kipuilevia?
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En myöskään ihmettele sitä, että jengi matkustaa pummilla ja feikkilipuilla. Ihmisen on vähän pakko kuitenkin liikkua paikasta toiseen.
Edelleenkään en usko, että kausilippu olisi päivittäin joukkoliikennettä käyttävälle esim. työ- tai koulumatkoihin mikään ylitsepääsemätön menoerä. Itse maksan ABCD-lipusta sen reilun satasen kuussa ja hiemanhan se harmittaa, että vastapäätä lähijunassa istuva ei maksa matkastaan välttämättä senttiäkään ja hänen matkansa maksan minä muiden mukana.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Edelleenkään en usko, että kausilippu olisi päivittäin joukkoliikennettä käyttävälle esim. työ- tai koulumatkoihin mikään ylitsepääsemätön menoerä. Itse maksan ABCD-lipusta sen reilun satasen kuussa ja hiemanhan se harmittaa, että vastapäätä lähijunassa istuva ei maksa matkastaan välttämättä senttiäkään ja hänen matkansa maksan minä muiden mukana.
Ei olekaan ja kyllä jos on tarvetta tuollaiselle lipulle niin toimeentulotukihakemuksessa kysytään matkakuluista yms. joten ne huomioidaan siinäkin. En vain usko että säännöllisesti pummilla matkustavat miettivät asiaa niin pitkälle että kumpi on kannattavampi investointi, joku ABC-kausi vai sitten se että mennään metrolla pummilla ja koitetaan vältellä smurffeja.

Itse tuli hiljattain matkustettua pummilla, kun olin yksinkertaisesti unohtanut että nyt pitäisi olla uusi lippu ostettuna. Siinä sitten metrolla keskustaan hoitamaan pari asiaa ja sitten tajusin kotiin lähtiessäni että niin, pitää varmaan ostaa lisää kautta.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Tuskin koskaan. Eikä ne portit oikein helpota asiaa ainakaan tämän vanhan jutun perusteella.


"Tukholman metrossa on portit käytössä ja siellä on liputtomien matkustajien prosentuaalinen osuus käytännössä sama kuin meilläkin, Hirvi kertoo."
Mitenköhän tuo nyt oikeasti on mahdollista?

Kyllähän porteista kikkailemalla (hyppimällä, tappituntumalla jne.) läpi pääsee maksamattakin, mutta en mä kyllä omiin kokemuksiin perustuen ole tuotakaan nähnyt Tukholmassa, Pariisissa tai vaikka nyt Brysselissä kuin ihan satunnaisesti. Kun taas stadissa jok'ikinen smurffiratsia esim. Sörkassa on aiheuttanut ainakin kymmeniä näköhavaintoja lipuitta matkustelijoista.

Onhan tuo pummilla matkustaminen ihan vastaavaa paskaa kulttuuria kuin fillareiden pölliminen. Banaanivaltiotouhua, ei voi ymmärtää. Varmaan pitäisi rankkumaksuun laittaa nolla perään ja kuritushuonetta maksamattomista.

Ilmainen julkinen liikenne tietysti olisi paras vaihtoehto, mutta kun ei ole varaa niin ei ole varaa.
 

MegaForce

Jäsen
Milloinkohan metro- ja lähijuna-asemille saataisiin portit? Varsin tehokas keino vähentämään pummilla matkustamista, sekä mahdollista häiriökäyttäytymistä. Ei toki ilmainen investointi ja pidän sinänsä hienona luottamuksen kulttuurina nykysysteemiä, mutta liputta matkustavia riittää paljon.
Maailmalla matkatessa näkee paljonkin sitä, että porttien yli vain hypätään.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse laittaisin isolla rahalla julkisen liikenteen ilmaiseksi tai puoli-ilmaiseksi pidemmäksi ajaksi (esim. puoli vuotta), jolla saataisiin julkisten käyttäminen juurrutettua jengin arkeen.

Ilmainen julkinen liikenne tietysti olisi paras vaihtoehto, mutta kun ei ole varaa niin ei ole varaa.
Ilmaista julkista palvelua ei ole olemassa. Joku sen maksaa, vaikka se joku ei olisikaan palvelun käyttäjä. "Ilmainen" peruskoulu maksaa veronmaksajille suuruusluokassa 10 000 euroa per oppilas per vuosi.

HSL:n liikenne on jo nyt aika hyvin subventoitua. Mun näkemyksen mukaan hintataso on suurinpiirtein oikealla tasolla. En kaipaa korotuksia, muttei matkustamisen tarvitse tämän halvempaakaan olla. Investoinnit julkiseen liikenteeseen ovat nykyisellään hyvin huomattavat, pelkkä Kruunusillat -kokonaisuus on pyöreästi miljardin projekti. Kyllä käyttäjiltä voi ja pitää vaatia käyttömaksuja, muutoin "käyttäjien toiveesta" tällaisia investointeja vaaditaan lisää, kun muutkin saavat "ilmaiseksi".
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ilmaista ei joukkoliikenteen kannata olla. Joitain kokeiluja on maailmalla tehty ja seuraus on se, että autoilijat eivät kuitenkaan siirry joukkoliikenteen käyttäjiksi, mutta 1-2 pysäkinvälin matkat lisääntyvät räjähdysmäisesti ja kävely vähenee. Samalla palvelutaso heikkenee, kun matkanteko hidastuu ja jengiä tulee ja menee enemmän kyytiin ja kyydistä pois.

Itselläni on kestotilauksena jatkuva lippu. Veloitus menee kuukausittain luottokortilta eikä asialla tarvitse vaivata päätään koskaan. Hinta ABC-vyöhykkeellä on kai vajaa 80 euroa kuussa, mikä on ainakin minun käytölläni halvan tuntuinen hinta.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Edelleenkään en usko, että kausilippu olisi päivittäin joukkoliikennettä käyttävälle esim. työ- tai koulumatkoihin mikään ylitsepääsemätön menoerä. Itse maksan ABCD-lipusta sen reilun satasen kuussa ja hiemanhan se harmittaa, että vastapäätä lähijunassa istuva ei maksa matkastaan välttämättä senttiäkään ja hänen matkansa maksan minä muiden mukana.
Etenkin, kun se liputon on usein muutenkin häiriöksi, eli pitäisi olla pikemminkin hinnan alennus- kuin korotusperuste.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
8 % on kyllä kaukana "pienestä nostosta". Ymmärrettävä toki sinänsä, mutta isossa kuvassa jälleen kerran kohdentuu alempiin tuloluokkiin enemmän.

Mutta minkäs teet - HSL:lla on keskeinen ongelma edelleen toiminnan rakentamisesta etenkin uudenlaiseen työelämään ja työmatkaliikenteeseen. Osaviikkoisesti autoilevana esimerkiksi kuukausilipun hankkimisessa ei ole mitään järkeä, eikä järkevää paljousalennustakaan ole.
Tämä. Ainoa joukko, mistä lisää (maksavia) asiakkaita voisi saada, ovat autoilijat.
On jotenkin uskomattoman typerää, ettei satunnaiskäytölle löydy järkeviä hintoja.

Aniharvassa matkassa lipun hinta on vertailukelpoinen pelkän polttoainekulun kanssa, ja jos onkin, niin silloin autoiluun kannustaa yleensä matkustusaika. Joku Herttoniemi - Lauttasaari väli on varmaan sellainen, että se kannattaisi tehdä jopa yksittäislipulla metrolla vs. auto. Paitsi jos seurueeseen kuuluu 2 henkilöä....
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tämä. Ainoa joukko, mistä lisää (maksavia) asiakkaita voisi saada, ovat autoilijat.
On jotenkin uskomattoman typerää, ettei satunnaiskäytölle löydy järkeviä hintoja.

Aniharvassa matkassa lipun hinta on vertailukelpoinen pelkän polttoainekulun kanssa, ja jos onkin, niin silloin autoiluun kannustaa yleensä matkustusaika. Joku Herttoniemi - Lauttasaari väli on varmaan sellainen, että se kannattaisi tehdä jopa yksittäislipulla metrolla vs. auto. Paitsi jos seurueeseen kuuluu 2 henkilöä....

Minkä lisäksi seudulla ajettavista kilometreistä alkaa erittäin suuri osa olla sähköllä ajettuja (täyssähköt, phevit osuus + niillä ajetaan enemmän) ja se muuttaa rajakustannusta vielä merkittävästi. Vanhanmallinen 40 matkan lippu _järkevällä voimassaoloajalla_ (ainakin puoli vuotta, miksei vuosi) ja paljousalennuksella olisi helposti autoilusta pois.
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool

MegaForce

Jäsen
Huono päätös kaupungilta olla neuvottelematta Kaivohuoneen kanssa alemmista vuokrista. Olisi ensi vuosikymmenenä ollut 200v juhlat.. harva paikka on niin perinteikäs Helsingissä.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vaikea kuvitella, etteikö jollain aikavälillä kiinteistöön löytyisi uusi toimija. Jos historiallinen Ravintola Kaisaniemi lopulta saneerattiin, niin eiköhän myös Kaivohuonekin.

Sikäli yllättävä uutinen tuo. Jo sana "Ravintola Kaivohuone" huokuu sellaista tiettyä prestiisiä klangia.
 

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Vaikea kuvitella, etteikö jollain aikavälillä kiinteistöön löytyisi uusi toimija. Jos historiallinen Ravintola Kaisaniemi lopulta saneerattiin, niin eiköhän myös Kaivohuonekin.

Sikäli yllättävä uutinen tuo. Jo sana "Ravintola Kaivohuone" huokuu sellaista tiettyä prestiisiä klangia.
Sedun mukaan tuolla ei käy talvella kukaan joten pystyykö kukaan sitten pyörittämään kesäravintolaa, kun kulut juoksevat kuitenkin ympäri vuoden
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sedun mukaan tuolla ei käy talvella kukaan joten pystyykö kukaan sitten pyörittämään kesäravintolaa, kun kulut juoksevat kuitenkin ympäri vuoden

Eletään kuitenkin kapitalismissa niin kyllä jollain aikavälillä Stadi tuohon löytää ratkaisun. Onko se sitten kiinteistön myyminen vai vuokran tuominen sille tasolle, että siellä voi pyörittää kannattavasti liiketoimintaa.
 

Ice raven

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit & Liverpool
Onko täällä ketään Postipuistossa asuvia? Jos ei ihmeitä satu niin itsellä muutto siihen suuntaan uudenvuoden tienoilla. Jätkäsaaresa meni 11 vuotta mutta nyt uusia kuvioita kohden monella rintamalla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös