Helsinki

  • 623 023
  • 3 731

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tää on kyllä jännittävä kuvio, joka kieltämättä on tällä viikolla muuttanut ns. kaiken idän suunnasta - sekä bussin ikkunasta että autosta tätä katsoneena.

Pitkänsillan tienoon remontti on tähän asti mennyt oikein hyvin ja huomattavan vähin liikenneongelmin, jonoutumista aiheutunut remonttiin nähden hyvin vähän, mutta tämä täysin puun takaa tehty kahteen kaistaan jako Hakaniemen torin etelälaidalla jumii konkreettisesti koko itäliikenteen kumipyörillä ja vaikutus tosiaan näkyy pitkälle Hämeentielle - jossa siis saa myös yksityisautoliikenne kulkea, muttei koko matkaa.

Voi olla, että vaihtoehtoa ei ole, mutta todella hämmentänyt muutaman päivän, miten tämä on pitkittänyt kaiken liikenteen kulkua ruuhkan ulkopuolellakin jopa vartin odotteluihin Hakaniemen suunnalla. Mikään siltarempan vaihe tai muu ei aiemmin ole tämän luokan jumia aiheuttanut, vähän jää tästä nyt vasen käsi-oikea käsi -fiilis, kun jonoutumista lisää samalla jopa se, että HY:n metroaseman Rautatientorin puoleinen jalankulku ohjautuu valottomaan suojatiehen, mikä näytti eilen jonouttavan lisää idän/koillisen suunnasta bussi- ja muuta liikennettä jopa puolen kilometriä.

Tulee tunne koordinaation totaalisesta puutteesta, mikä kyllä paistaa jutustakin.

 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Maanantaina pitäisi olla Rautatieaseman metropysäkki sitten käytössä. Tai siis onhan se. Kaikki alkaa olla paria akustolevyn pulttaamista vaille valmis ja koeajojakin on jo ehditty tehdä.


Mutta myös ensi vuonna on luvassa pitkä katkos Itäkeskuksen ja Vuosaaren välisellä metro-osuudella.

 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Vuosaaressa on ensi kesänä myös Kehä III:n tunneli suljettuna remontin vuoksi.
 

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Vuosaaressa on ensi kesänä myös Kehä III:n tunneli suljettuna remontin vuoksi.
No eihän Vuosaaressa asu, kuin jotain...40 000 ihmistä? Yksi Raumallinen? Kyllä ne ihan kätevästi busseihin sopii jos metro ei kulje, ja satamakin on nyt vähän nii ja näi. Mistä sinne muuten sitten kuljetaan? Vuosaaren läpi?

Toki kamoja pitää välillä huoltaakin, semmoistahan se on.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
No eihän Vuosaaressa asu, kuin jotain...40 000 ihmistä? Yksi Raumallinen? Kyllä ne ihan kätevästi busseihin sopii jos metro ei kulje, ja satamakin on nyt vähän nii ja näi. Mistä sinne muuten sitten kuljetaan? Vuosaaren läpi?

Toki kamoja pitää välillä huoltaakin, semmoistahan se on.
Olihan tuossa Mellunkylän suuntakin metroilla vähän kusessa, mutta ei mitään hirveämpiä traumoja sieltä tainnut jäädä ihmisille, tai en ainakaan ole ihmeempiä kuullut. Siinä oli hetkellisesti Mellunmäen, Kontulan ja Myllypuron asemat kiinni. Tietöitä nyt ei tainnut ihmeemmin olla, mitä nyt tuossa Lahdenväylän liittymää fiksailevat ja se voi aiheuttaa vähän ongelmia.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Hyvänen aika, millä näkemyksellä Helsingissä kehitetään joukkoliikennettä. Olen sanaton.
Mitä hittoa juuri luin? Todellakin sanattomaksi vetää. Helsinki siis haluaa olla jälkeenjäänyt takapajula. Mikäs siinä, mutta kun Suomea yleisesti ottaen pidetty käsittääkseni teknologian kehityksen yhtenä kärkimaana niin tuo ei mene yhtään jakeluun. Lontoon mallista varmaan turha ikinä haaveilla (siis päivä- ja viikkokohtaisista maksukatoista kun lähimaksulla painelee menemään).
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Hyvänen aika, millä näkemyksellä Helsingissä kehitetään joukkoliikennettä. Olen sanaton.

Jeesus. Sitä kun aika tuoreena helsinkiläisenä on raapinut päätään HSL:n hinnoittelun ja toimintatapojen kanssa (jopa Oulussa lähimaksut busseissa ovat arkipäivää ja hinta pari euroa...), niin näköjään ei tarvitse enää miettiä. Johdossa istuu täysiä idiootteja. Asun Temppeliaukiolla ja täällä pyöriville turisteillekin olen joskus joutunut näyttämään miten se sovellus ladataan jos haluaa ratikkaan nousta. Silkkaa typeryyttä olla katsomatta mallia vaikkapa juuri @Czescku :n mainitsemasta Lontoosta, New Yorkista tai vaikka Sofiasta, jossa sielläkin metroon meni turrena helposti matkustamaan ihan vain korttia vilauttamalla. Toimivia, helposti kopioitavia ratkaisuja on maailma täynnä! Helppous, saavutettavuus vai 0,8% pienempi kate (miten on mahdollista, että Helsinki ylipäätään maksaa tuollaista korttimaksuprovisiota???) per ostos? Kertoisiko joku taloustieteilijä, miten tässä olisi järkevä tapa toimia? Vielä kun ajattelee koko julkisen liikenteen funktiota niin päätä särkee ajatella tuon puljun ajattelun tasoa.
 
Hyvänen aika, millä näkemyksellä Helsingissä kehitetään joukkoliikennettä. Olen sanaton.
Tampereella lähimaksu on 40 senttiä kalliimpi kuin TKL:n kortilla mutta samanhintainen kuin sovelluksella. Turistit ovat tykänneet.
Siis 2.30€ TKL:n kortilla, 2,70€ lähimaksulla. Vyöhyke A-B.

Edit; Ja lähimaksu toimii kaikissa julkisissa
 
Viimeksi muokattu:

Alejandro

Jäsen
Mietin, että pitäisikö jakaa seuraava juttu tähän ketjuun vai koulua koskevaan, mutta kun kyseessä on niin Helsinki-keskeinen ongelma ilmeisesti, niin tulkoot tänne:


Kiitän itseäni harva se päivä, kun en jaksanut lukea aikoinaan kunnolla VAKAVA-pääsykokeisiin ja päädyin sattumalta opiskelemaan IT-alaa. Huhhuh.
 

L. Öysä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valioliiga
Mietin, että pitäisikö jakaa seuraava juttu tähän ketjuun vai koulua koskevaan, mutta kun kyseessä on niin Helsinki-keskeinen ongelma ilmeisesti, niin tulkoot tänne:


Kiitän itseäni harva se päivä, kun en jaksanut lukea aikoinaan kunnolla VAKAVA-pääsykokeisiin ja päädyin sattumalta opiskelemaan IT-alaa. Huhhuh.
Tällaiset saavat minut tuntemaan kiitollisuutta lasteni itä-Helsinkiläisen lähiökoulun henkilökuntaa kohtaan, jotka vielä uskaltavat olla auktoriteetteja lapsille ja haluavat heitä opettaa.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Mietin, että pitäisikö jakaa seuraava juttu tähän ketjuun vai koulua koskevaan, mutta kun kyseessä on niin Helsinki-keskeinen ongelma ilmeisesti, niin tulkoot tänne:


Kiitän itseäni harva se päivä, kun en jaksanut lukea aikoinaan kunnolla VAKAVA-pääsykokeisiin ja päädyin sattumalta opiskelemaan IT-alaa. Huhhuh.

Olen kirjoittanut asiasta aikaisemmin näin:

Miksi Helsinki niistää niin paljon peruspalveluista? Terveydenhuolto on kriisissä ja peruskoulu on ilmeisesti ollut niin pitkään rappiolla, etteivät kymmenet täyttymättömät työpaikat enää ylitä uutiskynnystä. Etenkin erityisopetuksen tilanne on melko järkyttävä, tajusin sen omakohtaisesti vasta kun kumppanini otti alan viran vastaan. Edes väkivaltaisissa tapauksissa resurssit eivät riitä henkilökohtaisen avustajan palkaamiseen ja erityiskoulupaikat jaetaan kesällä, eikä niihin kesken kouluvuoden pääse. Myös sairaalakoulujen paikat ovat täynnä.

Paljon on suu liikkunut esim. jengiytymisongelmista, mutta selkeään ennaltaehkäisevään työhön ei laiteta rahaa. Jos tarvittavaa tukea ei ole tarjolla, tulevaisuuden näkymä ei ole hyvä. Tilanteen korjaamisen sijaan Helsingin budjettiesityksessä lukee, että "perusopetuksessa tuottavuutta parannetaan lisäämällä oppilaiden lukumäärää suhteessa opettajiin keskimäärin yhdellä oppilaalla vuoden 2023 tasosta alkaen syksystä 2024". Nämä säästöt tulevat tulevaisuudessa erittäin kalliiksi.

Muutosta parempaan ei ole juuri tapahtunut. Lukiot ovat kokemukseni mukaan hyvin resursoituja suurimmalti osin, mutta peruskouluissa ei kyetä takaamaan edes perusturvallisuutta oppilaille ja opettajillekaan. Suosittu ala on muuttunut hyljeksityksi, eikä kysymys todellakaan ole pelkästään heikosta palkkakehitystä.
 

Orava

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tänään tuli matsin jälkeen yllärinä, että Stadikan parkkia ei enää olekaan parkkis vaan… asfalttikenttä johon ei saa pysäköidä. Osaako joku täällä kertoa mikä visio on tämän takana? Onko siihen parkkikselle tulossa jotain?

Hiukan erikoiselta tuntuisi pitää parkkipaikkaa tyhjänä huvikseen urheilupaikka- ja tapahtumakeskittymän vieressä.
 

Jeffrey

Jäsen
Tänään tuli matsin jälkeen yllärinä, että Stadikan parkkia ei enää olekaan parkkis vaan… asfalttikenttä johon ei saa pysäköidä. Osaako joku täällä kertoa mikä visio on tämän takana? Onko siihen parkkikselle tulossa jotain?

Visio taitaa olla se, että tulevaisuudessa kaikki helsinkiläiset pyöräilisivät joka paikkaan.

Tässä vasta muutama viikko sitten soitti kaupungin tilaama Taloustutkimus. Ja tästä kyselystä tuli tätä ylempää ajatusta tukeva mielikuva. Tuntui siltä, että oikein pyrkimällä pyrittiin saamaan vastauksia joita olisi jostain kuvakulmasta voinut näyttää kameroilla ”katsokaa nyt, kaupunkilaiset haluavat lisää määrärahoja pyöräilyn lisäämiseen”.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tässä vasta muutama viikko sitten soitti kaupungin tilaama Taloustutkimus. Ja tästä kyselystä tuli tätä ylempää ajatusta tukeva mielikuva. Tuntui siltä, että oikein pyrkimällä pyrittiin saamaan vastauksia joita olisi jostain kuvakulmasta voinut näyttää kameroilla ”katsokaa nyt, kaupunkilaiset haluavat lisää määrärahoja pyöräilyn lisäämiseen”.
Voin vahvistaa, että tällä mentaliteetilla näitä kyselyitä tehdään. Voi aivan hyvin sanoa, että kun törmää Helsingin kaupunkiorganisaation tilaamaan kyselytutkimukseen, siihen pitää suhtautua äärimmäisellä varauksella - etenkin jos tilaajana on Helsinki KYMP, joka on todella epärehellinen organisaatio. Se määrä suhmurointia ja esim. tilastollisen datan vääristelyä on häkellyttävää. Itse olin näkemässä ja kuulemassa sitä touhua mm. yleiskaavan aikaan ja Malmin lentokentän päästölaskelmien suhteen.

Koko KYMP pitäisi räjäyttää pirstaleiksi ja koota kokonaan uudelleen.
 
Suosikkijoukkue
HIFK ja Leijonat
Voin vahvistaa, että tällä mentaliteetilla näitä kyselyitä tehdään. Voi aivan hyvin sanoa, että kun törmää Helsingin kaupunkiorganisaation tilaamaan kyselytutkimukseen, siihen pitää suhtautua äärimmäisellä varauksella - etenkin jos tilaajana on Helsinki KYMP, joka on todella epärehellinen organisaatio. Se määrä suhmurointia ja esim. tilastollisen datan vääristelyä on häkellyttävää. Itse olin näkemässä ja kuulemassa sitä touhua mm. yleiskaavan aikaan ja Malmin lentokentän päästölaskelmien suhteen.
Näistä olisi kiva kuulla lisää, jos löydät aikaa kertoa. Oma rakas kotikaupunki on mennyt viimeisen parin vuosikymmenen aikana peruuttamattomasti omasta näkövinkkelistä piloille. Henkilökohtaisesti Kruunuvuorensilta oli viimeinen naula arkkuun ja muutettiin pois.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Näistä olisi kiva kuulla lisää, jos löydät aikaa kertoa. Oma rakas kotikaupunki on mennyt viimeisen parin vuosikymmenen aikana peruuttamattomasti omasta näkövinkkelistä piloille. Henkilökohtaisesti Kruunuvuorensilta oli viimeinen naula arkkuun ja muutettiin pois.
Yleiskaavan osalta ei taida olla lupaa laverrella, mutta Malmin päästölaskennan ajalta rooli oli eri joten siitä olen täällä joskus puhunutkin. Itselleni viimeinen naula arkkuun oli se, että Helsinki ulosmittasi monet isoimmista päästöjen aiheuttajistaan muihin maakuntiin. Esim. tuo suomaan paalutus tehdään niin, että betonipaalut valmistetaan jossainpäin Savoa, joten Helsinki on ihan pokkana ilmoittanut, ettei kyse ole heidän CO2-päästöistään, vaan siellä Savossa tätä ilmastoa lämmitellään. Kyse on tuossa(kin) aivan valtaisasta hiilikuormasta, mutta sehän ei sopisi uuden vähähiilisen asuinalueen imagoon.

Tämäkin on vain yksi monista esimerkeistä, ja yhteinen nimittäjä näissä on, että sisäisenä ohjeena on ollut puhua hyvistä teoista ääneen ja olla samalla mahdollisimman hiljaa tai "käyttää toista näkökulmaa" sellaisista asioista, jotka eivät palvele omaa tarkoitusta. Tämä ei ole julkisella puolella ok.

Helsinki on omassa strategiassaan ilmoittanut haluavansa olla suunnannäyttäjä hiilettömän kaupunkialueen luomiselle. Ei kait siinä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mun puolesta koko ydinkeskustan voisi muuttaa autottomaksi, vois heilua terasseilla ja moikkailla tuttuja

”Keskustan läpi kulkeva autoliikenne ohjataan kulkemaan Etelä- ja Pohjois-Esplanadille.”

Eli tehdään steissin edustasta autoton, mutta Espalle lisää autoja. Aika erikoista.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mun puolesta koko ydinkeskustan voisi muuttaa autottomaksi, vois heilua terasseilla ja moikkailla tuttuja

Helsinki alkaa olla kuin parodia itsestään. Uskomattomia juttuja tulee kerta toisensa jälkeen.

"Kaupunki laskee, että kadun muuttaminen joukkoliikennekaduksi lisäisi ydinkeskustaan tehtäviä henkilömatkoja 0,5 prosentilla, vaikka henkilöautomatkustaminen keskustaan vähenisi. Samoin ostosreissujen keskustan yrittäjille tuoma rahamäärä kasvaisi 0,5 prosenttia nykyisestä."

Siellä on taskulaskin ollut kovalla käytöllä.

Artikkelissa ei sanaakaan tärkeimmästä, eli keskustatunnelista. Noh, jos jotain hyvää, niin Helsingin laitamilla asunnon omistavana voi myhäillä keskustan rappiota.
 

MegaForce

Jäsen
Mun puolesta koko ydinkeskustan voisi muuttaa autottomaksi, vois heilua terasseilla ja moikkailla tuttuja

Keskustatunneli on ratkaisu. Joo, maksaa kyllä, mutta tulevaisuudessa maksaa vielä enemmän. Se, että siirretään autot Espalle, ei ole hyvä idea.

Kruunuvuoren sillat ovat myös suht hirveä ratkaisu, ja tuhoavat merellisen Helsingin maiseman. Tunneli Laajasaloon olisi ollut paljon kätevämpi.
 

L. Öysä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valioliiga
Kruunuvuoren sillat ovat myös suht hirveä ratkaisu, ja tuhoavat merellisen Helsingin maiseman. Tunneli Laajasaloon olisi ollut paljon kätevämpi.
Tämä on hyvä esimerkki siitä, että näihin asioihin on yhtä monta mielipidettä kuin on kommentoijaakin. Itse en ymmärrä miten tuo tuhoaa merellisen maiseman, koska nimenomaan maiseman kannalta tuosta tulee hieno maamerkki. Itse olisin kyllä sallinut autoilunkin sillan kautta.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Keskustan varsinaisen liikenteen ja Kaivokadun ratkaisun suhteen oleellinen ei ole keskustatunneli vaan jo olemassaoleva keskustan _huoltotunneli_. Koko ytimen yhtiöt, parkkihallit jne. pitäisi pakottaa liittymään siihen. Läpiajoliikenne on oma juttunsa, mutta se on oikeasti aika niché, keskustan markkinan autojen kannalta se huoltotunneli riittäisi hyvin pitkälle. Ongelma on, ettei Helsinki ole halunnut pakottaa (miten tulee tuttu tunne yhden hallin kohdalla) omistajia ja kiinteistöjä siihen mukaan, jolloin tunneli on jäänyt etenkin idän suunnasta täysin torsoksi.

Tämä ~15 vuotta aivan ytimessä töissä olleena, autoilevana henkilönä, ja käytän erittäin paljon keskustan palveluita. Tämä tunneli on nytkin osa suunnitelmaa, mutta toivottavasti sille tulee nyt keppi ja/tai porkkana keinona siihen, että kaikki keskustan hallit kytketään.

(Toki Kaivokadun sulku aidosti haittaa kaikkia niitä neljää päivittäistä Krunikassa asuvaa, Espooseen autoilevaa, mutta se on sitten vähän asia, jonka ehdoilla ei liikennettä suunnitella.)
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: McK

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tämä on hyvä esimerkki siitä, että näihin asioihin on yhtä monta mielipidettä kuin on kommentoijaakin. Itse en ymmärrä miten tuo tuhoaa merellisen maiseman, koska nimenomaan maiseman kannalta tuosta tulee hieno maamerkki. Itse olisin kyllä sallinut autoilunkin sillan kautta.
Samaa mieltä tästä. Hieno maamerkki ja mitä oletettavimmin jo lähitulevaisuudessa yksi kaupungin symboleista. Pimeinä vuodenaikoina toivottavasti sillalla tullaan näkemään myös näyttäviä valaistuksia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös