Lupailin niitä linkkejä. Meillä oli tosiaan kaupunkitutkimuksessa yksi teema,
walkable city, jonka yhtenä kohteena oli Kööpenhamina. Muita olivat mm. New York, Los Angeles, Dubai, Tokyo, Madrid, Moskova ja Helsinki. Köpistä pidettiin monella mittarilla erityisen käveltävänä kaupunkina, samoin kuin mm. osia New Yorkista ja tietysti Helsinkiä. Köpis oli esimerkki kaupungista, joka käveltävyys oli koetuksella 2000-luvulle tyypillisillä uudenlaisilla tavoilla. Näistä keskeisimmät olivat yöelämän levittäytyminen ja pyöräilyn määrän kasvaminen. Jälkimmäiseen liittyi regulaation hitaus, eli käytännössä muutoksen hallinnan vaativuus.
Tässä poliisien hankkeesta pyöräilyn turvallisuuden parantamiseksi:
The move is being made to fulfill requests for more police visibility on the Danish capital’s narrow biking lanes to encourage safe behavior, after a study found a third of young Danes bike drunk.
www.courthousenews.com
"Citizens also encourage us to increase the focus on traffic rules and point out that many offenses among cyclists can be due to cyclists' lack of knowledge of the rules and a lack of understanding of how you, as a cyclist, can be a nuisance to others," Tønnes said.
Hieman vanhempi (2006, jos en väärin muista) selvitys tieturvallisuustutkimuksesta, joka tilattiin osana tanskalaista kevyen liikenteen kehittämisohjelmaa:
Lähtötilanne muistuttaa melko paljon Helsinkiä:
The increase in injuries due to the construction of cycle tracks arises because there are more injuries to pedestrians, cyclists and moped riders at junctions. There has been an increase of 28%, 22% and 37% respectively for these three road user groups.
Pyöräilyn vaarallisuudesta, yms. kasvukipuja:
Amelia Hill: Local cycling federation and tourist organisation warn that bike congestion in the Danish capital can make riding intimidating
www.theguardian.com
Pyöräilijöiden käytöksestä:
In one of the world's best cities for bicycles, Copenhagen cyclists are earning a reputation for recklessness and arrogance, prompting calls for politicians to back-pedal on plans to further boost bike traffic. Long considered one of Europe's two "bicycle capitals" along with Amsterdam...
sg.news.yahoo.com
"The cyclists aren't very good at sticking to the rules. They typically go into pedestrian areas," said Mogens Knudsen, operations leader of the Copenhagen police's traffic unit. "If you walk down pedestrian shopping street Stroeget, you will see cyclists zigzagging between the people, and they do so at a high speed," he added.
Jne.
Kaikki tämä on vältettävissä, ja oma toiveeni on, että Helsinki tekisi niin. Keinoja tähän on oltava enemmän kuin yksi. Esimerkiksi pelkästä infrasta puhuminen ei riitä, vaan tarvitaan holistista lähestymistä. Samoin tulee huomioida Helsingin erityispiirteet, esim. se, että tämä on pirun mäkinen kapunki eikä jokaista mäkeä voida räjäyttää tai kiertää. Eikä pidäkään, vaan pyöräilijät voivat aivan hyvin pyöräillä myös ylämäet. Siinähän se kunto kasvaa (kun siitä on ollut puhe) ja toisaalta sähköpyörällä pääsee helpommin.