Helsinki

  • 588 394
  • 3 595

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Sisäänrakennettu liikennesääntöjen rikkomisajattelu? Aika jännä väite, mutta voihan tuollaisessa ajattelussa toki jotain perää ollakin. Jos Helsingin keskustaan menee katsomaan punavaloja, niin sanoisin arviolta noin 40-50% kävelijöistä menevän kadun yli valoista välittämättä. Ja se on mulle ihan ok.
Kävelijät eivät ole liikenneväline, polkupyörä on. Toki myös jalankulkija voi saada sakon punaisia päin kävelystä.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Kiellettäisiinkö siis alaikäisiltä polkupyörän ajaminen? Olisihan se täysin absurdi tilanne että 17-vuotiaana olisi ok ajaa pyörällä ilman mitään lupia mutta sitten kun täyttää 18 pitää suorittaa tuo ajokortti. Tai vaikka 15-vuotiaana jos niikseen tulee ja rinnastettaisiin mopokorttiin tms.
Ei luonnollisestikaan kiellettäisi. Enkä minä nyt tietenkään osaa sanoa, mikä olisi oikea ikä siirtyä ajamaan autoteillä, mutta siihen ikään minä tuon sitoisin. Nytkin lapset saavat ajaa jalkakäytävillä, mutta aikuiset eivät. Sanoisin, että tuohon lisäys, että autoteille ei ole asiaa ilman ajolupaa, niin oltaisiin aika hyvässä tilanteessa.
 

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
En oikein lähtisi argumentoimaan tällä "bad people on both sides" -retoriikalla. On ihan selvää, että pyörilyyn kuuluu sisäänrakennetusti liikennesääntöjen noudattamatta jättäminen. Mulle voi soitella sitten, kun tulee tilastotietoa autoilijoiden punaisia päin ajamisista samassa mittakaavassa kuin pyöräilijöillä on tapana
On myös selvää, että autoiluunkin kuuluu sisäänrakennetusti liikennesääntöjen noudattamatta jättäminen: hyvin moni ajaa stop-merkin ohi pysähtymättä (28 %) ja vielä useampi ajaa ylinopeutta (43 %). Aika paljon myös autoilijat ajavat punaisia päin, vaikka ei varmastikaan niin usein kuin pyöräilijät. Toisaalta taas, ajavatko pyöräilijät niin usein esimerkiksi ylinopeutta kuin autoilijat?




Eli en nyt ihan osta tuota väitettäsi siitä, että "pyöräilyyn kuuluu sisäänrakennetusti liikennesääntöjen noudattamatta jättäminen". Ellet sitten sano ihan samaa autoilijoistakin?
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Ei mitään järkee. Rahat varmasti voidaan käyttää fiksummin.
Tuo helpottaa mun tulevaa pyöräilymatkaa työpaikalle. Silti täysin järjetön niin rahan käytön kuin luonnonkin kannalta.

Suorastaan rikollisen typerä hanke
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Ensi vuonna on onneksi kunnallisvaalit ja mikäli kaupungin "pyöräilymyönteisyys" helsinkiläisiä paljon harmittaa, niin kaiketi voivat äänestää sellaisia puolueita, mitkä ohjaisivat kevyen liikenteen hankkeisiin käytettäviä resursseja muualle.

Ymmärrän hyvin, että juuri tämä hanke jakaa mielipiteitä herkän sijaintinsa takia, mutta isossa kuvassa pidän erinomaisena asiana, että tätä nykyä Helsinkiä ei suunnitella yksinomaan autoliikenne edellä, vaan raideliikenteeseen ja pyöräilyyn panostetaan.
Juuri tuossa kohdassa tosin pyöräilyväylissä ei ole moittimista. Toki en ole yksijalkainen, sydänvikainen vuoden ympäri pyöräilijä, vaan tavallinen keski-ikäinen köpöukko.

Pitäisikö se kuusi milliä laittaa mieluummin vaikka sellaiseen lukitusinfraan, että yhä useamman matkan voisi pyöräillä kantamatta fillaria mukanaan koko työpäivää?

Edit: autocorrectin luoma hauska typo vaihdettu haluttuun sanaan
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Olen sinänsä täysin samaa mieltä, että kaikkiin mainitsemiisi kohteisiin olisi hyvä saada enemmän resursseja. Yhtä lailla kasvavan kaupungin liikenneinfra on myös oltava kunnossa.

Näkemyseroja toki sitten, mitkä nähdään "höpötyksiksi" ja mitkä tärkeiksi infrahankkeiksi. Kutsuivathan jotkut esim. vuosikymmenten ajan paljon vastustusta kerännyttä Länsimetroa "hukkaputkeksi", mutta nyt sen järkevyyttä tuskin juuri kukaan enää kyseenalaistaa. (Itse kannatin koko ajan.)
Olen aloittamassa työt Espoossa metroaseman vieressä. Kotoa Kampin asemalle on noin kilsa.
Ihana ja helppo työmatka, auto myyntiin?

No ei ihan. Kahdesti viikossa pitää mennä suoraan töistä valmentamaan erittäin keskeisellä paikalla Helsingissä sijaitsevaan halliin. Syntyy tilanne, jossa todennäköisesti julkinen ei kannata autoiluun verrattuna, koska autoa tarvitsee joka tapauksessa 1-2 työpäivää.

Että kyllä se putki vaan aika monta espoolaista tai siellä töissä käyvää pakottaa autoilijoiksi.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olen aloittamassa työt Espoossa metroaseman vieressä. Kotoa Kampin asemalle on noin kilsa.
Ihana ja helppo työmatka, auto myyntiin?

No ei ihan. Kahdesti viikossa pitää mennä suoraan töistä valmentamaan erittäin keskeisellä paikalla Helsingissä sijaitsevaan halliin. Syntyy tilanne, jossa todennäköisesti julkinen ei kannata autoiluun verrattuna, koska autoa tarvitsee joka tapauksessa 1-2 työpäivää.

Että kyllä se putki vaan aika monta espoolaista tai siellä töissä käyvää pakottaa autoilijoiksi.
Yhden linjan metrolla toki puutteensa ja katvealueensa ovat, mutta en jaksa selvän enemmistön kaipaavan syksyä 2017 edeltänyttä länsiväylän bussirallia ja linjaspagettia takaisin, etenkin kun Etelä-Espoon kaupunkirakenne on jo asemien ympäristössä tiivistynyt ja tiivistyy vastaisuudessakin. Pelkät dösät eivät olisi olleet tehokas vaihtoehto 2020-luvulla puhumattakaan tulevaisuudesta.

Itse en länsimetroa säännöllisesti käytä, lukuun ottamatta Lauttasaareen sillä menemistä. Itse asiassa metroyhteys on avannut uskomattoman hienon saaren allekirjoittaneelle ja uskon myös monelle muullekin. Ihan eri asia ottaa esim. Steissiltä tai Kampista metro, kuin lähteä hyrryttämään dösän takapenkillä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: McK
Ei mitään järkee. Rahat varmasti voidaan käyttää fiksummin.
Näin ei-helsinkiläisenä kuulostaa melko typerältä. Jos tuota perustellaan sillä, että osa pyöräilijöistä ei jaksa polkea 9-metristä nousua niin sanoisin että nämä henkilöt eivät varsinaisesti ole kohderyhmää jos halutaan lisätä esim. työmatkapyöräilyä. Lisäksi nykyään sähköpyörät alkavat olla jo melko edullisia niin sanoisin niissä olevan enemmän järkeä kuin tässä. Helsingissä ollaan olevinaan niin luonnonsuojelijaa, mutta sitten tehdään tällaisia typeryyksiä.
 

Willimies

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Yhden linjan metrolla toki puutteensa ja katvealueensa ovat, mutta en jaksa selvän enemmistön kaipaavan syksyä 2017 edeltänyttä länsiväylän bussirallia ja linjaspagettia takaisin, etenkin kun Etelä-Espoon kaupunkirakenne on jo asemien ympäristössä tiivistynyt ja tiivistyy vastaisuudessakin. Pelkät dösät eivät olisi olleet tehokas vaihtoehto 2020-luvulla puhumattakaan tulevaisuudesta.
Olen muuttanut pois Espoosta, päätöstä ei ainakaan vaikeuttanut Länsimetro:
- matka-aika Helsingin keskustaan kasvoi puolesta tunnista tuntiin
- rivitalon olohuoneen ikkunasta ja terassilta ei ollut mukavaa katsella 6-kerroksista kerrostaloa lähietäisyydeltä
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
On myös selvää, että autoiluunkin kuuluu sisäänrakennetusti liikennesääntöjen noudattamatta jättäminen: hyvin moni ajaa stop-merkin ohi pysähtymättä (28 %) ja vielä useampi ajaa ylinopeutta (43 %). Aika paljon myös autoilijat ajavat punaisia päin, vaikka ei varmastikaan niin usein kuin pyöräilijät. Toisaalta taas, ajavatko pyöräilijät niin usein esimerkiksi ylinopeutta kuin autoilijat?
Pyöräilijät tuskin ajavat ylinopeutta, mutta tilannenopeuden kanssa on varmasti toisin. Sähköpyörien yleistyminen voi toki vaikuttaa asiaan, ja esim. Tanskassa on laadittu kypäräpakko sellaisille sähköpyörille, joilla pääsee tiettyä maksiminopeutta sähkömoottorin avulla. Mitä taas tulee autolla ajavien ylinopeuksiin, tuollainen sakottamaton ylinopeus ei mielestäni ihan ole vertailtavissa sellaisiin rikkeisiin, joissa esim. ajettaan päin punaisia, tullaan kolmion takaa eteen tai jätetään suojatie huomiotta. Väitän että tuollaista ylinopeutta ajaa paljon enemmänkin kuin 43 % autoilijoista - itse ainakin käytännössä aina.

Ei puolestani tarvitse lähteä aiheesta vääntämään, mutta itselleni on aivan ilmiselvää, että Helsingissä pyöräilijät ajavat käytännössä aina punaisia päin, etenkin jos muuta liikennettä ei ole paljon, eli jos vain mahtuu menemään, niin sitten myös mennään. Jos se on hälyttävällä tasolla tarkkailusta tietoisen testiryhmän ajoissa, se on todennäköisesti tuplasti yleisempää normifillaristien keskuudessa. Väitän, että jokainen on todellisuudessa huomannut saman, ja on vähän kyseenalaista keskustelun kaappaamista väittää etteikö näin olisi.

Mutta se pointti. Idea oli siis se, että jos Helsingin kaltaisessa ahtaassa kaupungissa halutaan lisätä pyöräilyä, se tulee tehdä jalankulkijoiden kannalta kestävällä tavalla. Tähän liittyy ainakin pyöräilijöiden liikennesääntöjen noudattamisesta varmistuminen, sakkouhka, asennekasvatus (liittyen myös mm. kypärän käyttämiseen!), pyöräparkkien lisääminen ja kävelyinfran turvaaminen (kuten se on turvattu myös autoilta). Pyöräilyä tulee siis säännellä kuten muutakin liikennettä.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Lupailin niitä linkkejä. Meillä oli tosiaan kaupunkitutkimuksessa yksi teema, walkable city, jonka yhtenä kohteena oli Kööpenhamina. Muita olivat mm. New York, Los Angeles, Dubai, Tokyo, Madrid, Moskova ja Helsinki. Köpistä pidettiin monella mittarilla erityisen käveltävänä kaupunkina, samoin kuin mm. osia New Yorkista ja tietysti Helsinkiä. Köpis oli esimerkki kaupungista, joka käveltävyys oli koetuksella 2000-luvulle tyypillisillä uudenlaisilla tavoilla. Näistä keskeisimmät olivat yöelämän levittäytyminen ja pyöräilyn määrän kasvaminen. Jälkimmäiseen liittyi regulaation hitaus, eli käytännössä muutoksen hallinnan vaativuus.

Tässä poliisien hankkeesta pyöräilyn turvallisuuden parantamiseksi:
"Citizens also encourage us to increase the focus on traffic rules and point out that many offenses among cyclists can be due to cyclists' lack of knowledge of the rules and a lack of understanding of how you, as a cyclist, can be a nuisance to others," Tønnes said.

Hieman vanhempi (2006, jos en väärin muista) selvitys tieturvallisuustutkimuksesta, joka tilattiin osana tanskalaista kevyen liikenteen kehittämisohjelmaa:
Lähtötilanne muistuttaa melko paljon Helsinkiä:
The increase in injuries due to the construction of cycle tracks arises because there are more injuries to pedestrians, cyclists and moped riders at junctions. There has been an increase of 28%, 22% and 37% respectively for these three road user groups.

Pyöräilyn vaarallisuudesta, yms. kasvukipuja:

Pyöräilijöiden käytöksestä:
"The cyclists aren't very good at sticking to the rules. They typically go into pedestrian areas," said Mogens Knudsen, operations leader of the Copenhagen police's traffic unit. "If you walk down pedestrian shopping street Stroeget, you will see cyclists zigzagging between the people, and they do so at a high speed," he added.

Jne.

Kaikki tämä on vältettävissä, ja oma toiveeni on, että Helsinki tekisi niin. Keinoja tähän on oltava enemmän kuin yksi. Esimerkiksi pelkästä infrasta puhuminen ei riitä, vaan tarvitaan holistista lähestymistä. Samoin tulee huomioida Helsingin erityispiirteet, esim. se, että tämä on pirun mäkinen kapunki eikä jokaista mäkeä voida räjäyttää tai kiertää. Eikä pidäkään, vaan pyöräilijät voivat aivan hyvin pyöräillä myös ylämäet. Siinähän se kunto kasvaa (kun siitä on ollut puhe) ja toisaalta sähköpyörällä pääsee helpommin.
 

LiiAaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Ei puolestani tarvitse lähteä aiheesta vääntämään, mutta itselleni on aivan ilmiselvää, että Helsingissä pyöräilijät ajavat käytännössä aina punaisia päin, etenkin jos muuta liikennettä ei ole paljon, eli jos vain mahtuu menemään, niin sitten myös mennään. Jos se on hälyttävällä tasolla tarkkailusta tietoisen testiryhmän ajoissa, se on todennäköisesti tuplasti yleisempää normifillaristien keskuudessa. Väitän, että jokainen on todellisuudessa huomannut saman, ja on vähän kyseenalaista keskustelun kaappaamista väittää etteikö näin olisi.
Punaisia päin myös kävellään kohtuu sumeilematta. Kuuluu Stadin kulttuuriin samoin kuin se, että julkisiin pitää mennä aina sillä viimeisellä sekunnilla. Tämä operaatio pitää suorittaa juosten ja mielellään päin punaisia. Vain junantuomat ja turistit odottavat vihreiden vaihtumista. Paljasjalkaisella Stadilaisella on aina kiire, tai ainakin he tekevät itselleen kiireen.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Punaisia päin myös kävellään kohtuu sumeilematta. Kuuluu Stadin kulttuuriin samoin kuin se, että julkisiin pitää mennä aina sillä viimeisellä sekunnilla. Tämä operaatio pitää suorittaa juosten ja mielellään päin punaisia. Vain junantuomat ja turistit odottavat vihreiden vaihtumista. Paljasjalkaisella Stadilaisella on aina kiire, tai ainakin he tekevät itselleen kiireen.
Juu, kyllä mä ainakin painelen menemään kävellessä aika reippaalla tahdilla. Ja ns. päärautatieaseman laitureiden puoleinen iso halli on painajainen, koska siellä jengi haahuilee monttu auki sinne tänne hitaasti ja epämääräisesti, ja katse aina jonnekin muualle kuin mihin rintamasuunta osoittaa. Helsinkiläisen pahin painajainen.

Mutta jos vakavissaan, niin siis juuri tämä on se juttu, eli pyöräily pitäisi kasvattaa pois siitä, että sitä vertaillaan kävelyyn. Se ei ole kävelyyn, vaan autoiluun verrattava liikkumismuoto ja sellaisena sitä tulee säännellä.
 

Hippi Hiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Punaisia päin myös kävellään kohtuu sumeilematta. Kuuluu Stadin kulttuuriin samoin kuin se, että julkisiin pitää mennä aina sillä viimeisellä sekunnilla. Tämä operaatio pitää suorittaa juosten ja mielellään päin punaisia.
Mikä ongelma näissä on? Jos on yhtään liikenteenlukutaitoa, näkee kyllä, voiko punaiset ylittää kävellen vai ei.

Myös jos vaihtoehtona on ottaa muutama juoksuaskel tai odottaa seuraavaa liikennevälinettä 5-25 minuuttia ja mahdollisesti missata vaihtoyhteys, valinta on aika helppo.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: McK

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Liikennevalojen noudattamattomuuteen saattaa liittyä myös ajoittain melko kummallisesti ohjelmoidut valot. Oman kokemukseni mukaan kovin usein ei kukaan liiku risteyksessä, ja valojen vaihtumisissa on kummallisia viiveitä. Käsittääkseni Redin risteyksen valoissa tätä on jotenkin optimoitu ja siinä taitaakin ihan hyvin soljua liikenne.

Toki jos vertaa vaikka Lontoon keskustaan, on kävelijöille valot huomattavasti suotuisampia Helsingissä.
 

LiiAaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Mikä ongelma näissä on? Jos on yhtään liikenteenlukutaitoa, näkee kyllä, voiko punaiset ylittää kävellen vai ei.

Myös jos vaihtoehtona on ottaa muutama juoksuaskel tai odottaa seuraavaa liikennevälinettä 5-25 minuuttia ja mahdollisesti missata vaihtoyhteys, valinta on aika helppo.
Ei minulla ole asian kanssa mitään ongelmaa enkä halua asialla jeesustella. Kuten sanoin niin tämä on Stadin tapa.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Punaisia päin myös kävellään kohtuu sumeilematta. Kuuluu Stadin kulttuuriin samoin kuin se, että julkisiin pitää mennä aina sillä viimeisellä sekunnilla. Tämä operaatio pitää suorittaa juosten ja mielellään päin punaisia. Vain junantuomat ja turistit odottavat vihreiden vaihtumista. Paljasjalkaisella Stadilaisella on aina kiire, tai ainakin he tekevät itselleen kiireen.
Tämän voin allekirjoittaa sekä näkijänä, että kokijana, tai tekijänä. 12 minuutin vaihtoväli on koko elämän mittainen, niin välillä tuntuu. Ei mennyt kuin reilu vuosi tämän oppimiseen Helsingissä asumista.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Tuo helpottaa mun tulevaa pyöräilymatkaa työpaikalle. Silti täysin järjetön niin rahan käytön kuin luonnonkin kannalta.

Suorastaan rikollisen typerä hanke
Itse kävelen tosta joskus Meilahden liikuntakeskukseen ja aikoinaan lenkkeilessä toi kallio oli kääntymis/pysähdyspaikka, eli alue on hyvin tuttu. Oikeasti jos tota uutisen klipissä nähtyä mäkeä ei jaksa pyöräillä ylös tai edes taluttaa pyörää, niin en kyllä usko että kyseinen henkilö edes harrastaa pyöräilyä töihin. Ja jos tossa kohtaa hieman puuskuttaa niin siinähän se kunto sitten kasvaa.

Sen lisäksi että on aika turha ja järjetön idea, niin kyllä uskois että Helsingin kaupungilla jotain parempia rahareikiä löytyy.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: V-G-

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Sen lisäksi että on aika turha ja järjetön idea, niin kyllä uskois että Helsingin kaupungilla jotain parempia rahareikiä löytyy.
Tämähän se. Kun katsoo esimerkiksi, missä jamassa Helsingin lastensuojelun avohuolto on, niin huhhuh. Ja siellä on kyse vain ja ainoastaan taloudellisista resursseista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös