Kalasatama - Pasila linja aloittaa 12.8.
Kalasatama - Pasila linja aloittaa 12.8.
Kalasatama - Pasila linja aloittaa 12.8.
Ohessa pari kuvaa, toinen 90-luvulta, toinen vähän kauempaa. Ei tota samaksi tuntisi ellei tietäsi.Mitä tuossa Kalasatamassa oli ennen? Siis esimerkiksi Keskon konttorin kohdalla? Pelkkää satama-aluettako? Hitto että unohtuu, miltä ympäristö näytti ennen, vaikka sen tuhat kertaa siitäkin ohi tuli kuljettua.
Mistä napsit nuo kuvat? Etenkin tuommoiset lähihistoriaotokset kiinnostaa.Ohessa pari kuvaa, toinen 90-luvulta, toinen vähän kauempaa. Ei tota samaksi tuntisi ellei tietäsi.
Google auttaa tässäkin.Mistä napsit nuo kuvat? Etenkin tuommoiset lähihistoriaotokset kiinnostaa.
Jos aihe kiinnostaa niin tonne kannattaa suunnata.Mistä napsit nuo kuvat? Etenkin tuommoiset lähihistoriaotokset kiinnostaa.
Ei meillä Helsingissä päättäjiä kiinnosta onko järkeä vai ei kun kyse on pyöräilyn tukemisesta. Haavemaailmassa kuvittelevat, että tällä olisi suuri vaikutus pyöräilyn lisääntymiseen. Toki tod näk todellisuudessa vaikutukset jää minimaalisiksi.Ei mitään järkee. Rahat varmasti voidaan käyttää fiksummin.Helsinki suunnittelee meren päälle pyöräbaanaa, jottei ihmisten tarvitse polkea mäen yli
Munkkiniemen pyöräbaanan on tarkoitus kulkea Humallahden kallioiden ohi merellä. Sen uskotaan lisäävän pyöräilyä jopa Espoossa asti.yle.fi
”Pasanen sanoo, että kaupunki on tutkinut Paciuksenkadun kautta kulkevaa nykyistä linjausta, mutta vaikka mäkeä loivennettaisiin, nousua olisi silti yhdeksän metriä.”Ei meillä Helsingissä päättäjiä kiinnosta onko järkeä vai ei kun kyse on pyöräilyn tukemisesta. Haavemaailmassa kuvittelevat, että tällä olisi suuri vaikutus pyöräilyn lisääntymiseen. Toki tod näk todellisuudessa vaikutukset jää minimaalisiksi.
Ensi vuonna on onneksi kunnallisvaalit ja mikäli kaupungin "pyöräilymyönteisyys" helsinkiläisiä paljon harmittaa, niin kaiketi voivat äänestää sellaisia puolueita, mitkä ohjaisivat kevyen liikenteen hankkeisiin käytettäviä resursseja muualle.Ei meillä Helsingissä päättäjiä kiinnosta onko järkeä vai ei kun kyse on pyöräilyn tukemisesta. Haavemaailmassa kuvittelevat, että tällä olisi suuri vaikutus pyöräilyn lisääntymiseen. Toki tod näk todellisuudessa vaikutukset jää minimaalisiksi.
Minä toivoisin, että kaupunkia kehitettäisiin ensisijaisesti hankkeilla joista on eniten hyötyä ihmisille. Näistä ylimääräisistä höpötyksistä voisi panostaa esimerkiksi varhaiskasvatukseen, kouluihin ja lasten sekä nuorten mielenterveystyöhön sekä sosiaalipalveluihin niin saataisiin kokonaisuudessaan huomattavasti parempaa hyötyä.Ensi vuonna on onneksi kunnallisvaalit ja mikäli kaupungin "pyöräilymyönteisyys" helsinkiläisiä paljon harmittaa, niin kaiketi voivat äänestää sellaisia puolueita, mitkä ohjaisivat kevyen liikenteen hankkeisiin käytettäviä resursseja muualle.
Ymmärrän hyvin, että juuri tämä hanke jakaa mielipiteitä herkän sijaintinsa takia, mutta isossa kuvassa pidän erinomaisena asiana, että tätä nykyä Helsinkiä ei suunnitella yksinomaan autoliikenne edellä, vaan raideliikenteeseen ja pyöräilyyn panostetaan.
Olen sinänsä täysin samaa mieltä, että kaikkiin mainitsemiisi kohteisiin olisi hyvä saada enemmän resursseja. Yhtä lailla kasvavan kaupungin liikenneinfra on myös oltava kunnossa.Minä toivoisin, että kaupunkia kehitettäisiin ensisijaisesti hankkeilla joista on eniten hyötyä ihmisille. Näistä ylimääräisistä höpötyksistä voisi panostaa esimerkiksi varhaiskasvatukseen, kouluihin ja lasten sekä nuorten mielenterveystyöhön sekä sosiaalipalveluihin niin saataisiin kokonaisuudessaan huomattavasti parempaa hyötyä.
Toisaalta jo reilulla 80 % täysi-ikäsistä on ajokortti Suomessa, joten liikennesääntöjen pitäisi olla aika monella pyöräillessäkin hallussa. Miksi ihmeessä pyöräilyyn tarvittaisiin jokin oma ajokortti? Toki siitä olen samaa mieltä, että etenkin lasten ja nuorten osalta pyöräilyssä on se haaste, että pitäisi osata liikennesäännöt, mutta minkäänlaista osaamista ei käytännössä testata/opeteta. Valitettavaa on sekin, että ajokortilliset aikuisetkin osaavat ilmeisen huonosti liikennesäännöt sekä autolla että pyörällä ajaessa.Pahintahan tässä on nimenomaan merenranta-alueen pilaaminen ja Munkkiniemen kuseminen. Tuo puukkarin alue muuttuisi tällaisen pyöräilymotarin myötä vaaralliseksi. Luonto- ja vapaa-ajan alueet tulisi aivan ehdottomasti rauhoittaa tällaisilta hankkeilta.
Mutta sitten on se puoli, että pyöräilyn määrää ei pitäisi todellakaan kasvattaa ilman selkeitä muutoksia sen laatuun. Tässä on monta monessa, mutta ainakin seuraavat asiat tulisi ottaa huomioon:
- Pyöräilyajokortti: jotta saisi ajaa autoteillä, tulisi osata liikennesäännöt kunnolla. Muutoin ei voida taata turvallisuutta. Tämä saavutetaan vain ajokortilla.
- Ajokorttijärjestelmä mahdollistaisi myös kunnollisen sakotuksen liikennerikkomuksista. Myös rekisterikilpiä tai vastaavia tulisi harkita
- Jokaiselle pyöräilijälle pakollinen liikennevakuutus. Tämä on aivan selkeä pakkorako jo nyt.
- Pysäköintilaitoksia tulisi pystytellä todella paljon*
- Etenkin keskusta-alueilla, mutta myös pihakatujen läheisyydessä tulisi olla pyöräilyltä kiellettyjä.
Olin pari viikkoa sitten viikon Utrechtissa. Se on kaupunki, jossa on hollantilaisten mukaan paras pyöräilyinfra koko maassa, jossa muutenkin pyöräillään enemmän kuin missään muualla. Oma havaintoni oli, että pyöräily oli ottanut paljon tilaa autoilta, ja henkilöautoliikennettä olikin melko vähän keskusta-alueilla. Samoin pyöräilyn määrä vaikutti mm. bussien käyttömääriin, sillä niissä oli ruuhka-aikoinakin aina vain joitain matkustajia. Eniten pyöräliikenne vei kuitenkin tilaa kävelijöiltä, joilla oli erittäin monin paikoin vain hyvin rajoitetut reitit pyöräilijöiden viedessä leveine kaistoineen suurimman osan kevyen liikenteen alueista. Pyöräilijöitä sai tosissaan väistellä.
*Mutta tuo pysäköinti. Se oli Utrechtissa valtava ongelma, sillä kapunki oli täysin tukossa lukittujen pyörien takia. Varsinkin vanhassa kaupungissa niitä oli tuhansia ja taas tuhansia aivan järkyttävän kokoisissa röykkiöissä melkein kaikkien aukioiden ja katujen reunoilla, kapeat kujat täynnä, siltojen kaiteissa ja ravintoloiden ja kauppojen edustoilla. Kävellen liikkuminen oli oikeasti ihan helvetin ikävää, kun piti kulkea alle puolen metrin ränniä pitkin pysäköityjen pyörien ja pyöräkaistojen välissä. Vain leveimmillä väylillä mahtui kävelemään kunnolla.
Tällaista en halua Helsinkiin. Jotta pyöräilyä voidaan edistää kaupungin ja kaupunkilaisten kannalta kestävästi, siitä tulee tehdä (aikuisille) luvanvaraista, voimakkaasti säänneltyä ja etenkin jalankulkuun nähden täysin sekundääristä.
Tietenkään ajokortillinen ei tarvitsisi erillistä ajokorttia pyöräilyä varten. Nykytilanne vain on varsinkin Helsingissä (muuallakin ehkä, mutta kokemusta on itselläni vähemmän) se, että pyöräilijät vähät välittävät liikennesäännöistä tai eivät tunne niitä. Tämä näkyy punaisten valojen noudattamattomuutena, täydellisenä välinpitämättömyytenä risteyksien väistämissääntöjä tai suojateitä kohtaan jne. Ongelma ei missään nimessä ole lainkaan vain nuorten tai lasten kohdalla, vaan nimenomaan työmatkapyöräilevän enemmistön. Tällainen pitää saada kuriin ja siihen keinoina ovat nimenomaan 1. ajokortti, eli luvanvaraisuus, 2. pakollinen itse maksettu liikennevakuutus ja 3. samanlaiset sakot rikkomuksista kuin muillekin liikenteessä sääntöjä rikkoville.Toisaalta jo reilulla 80 % täysi-ikäsistä on ajokortti Suomessa, joten liikennesääntöjen pitäisi olla aika monella pyöräillessäkin hallussa. Miksi ihmeessä pyöräilyyn tarvittaisiin jokin oma ajokortti? Toki siitä olen samaa mieltä, että etenkin lasten ja nuorten osalta pyöräilyssä on se haaste, että pitäisi osata liikennesäännöt, mutta minkäänlaista osaamista ei käytännössä testata/opeteta. Valitettavaa on sekin, että ajokortilliset aikuisetkin osaavat ilmeisen huonosti liikennesäännöt sekä autolla että pyörällä ajaessa.
Ei kyse ole välttämättä pyöräilyn vähentämisestä, vaan siitä, miten ja millä periaatteilla pyöräilyä voitaisiin lisätä kestävästi. Tuollainen hollantilais-tanskalainen laissez faire -kaaosmalli pilaa kaupungit kävelijöiltä ihan täysin. Amsterdam, Utrecht ja vaikkapa Köpis ovat osiltaan aamuisin ja iltapäivisin täysin mahdottomia käveltäviä, vaikka muutoin olisivatkin mukavia paikkoja.Muuten kuulostaa kyllä melko erikoisilta pyöräilyn vähentämiseen tähtääviltä toimilta, kun aika yleisesti ottaen pyöräilyä pitäisi pikemminkin lisätä valtavasti. Esimerkiksi Helsingissä pyörien pysäköinnille löytyy kyllä paljon tilaa vaikkapa autojen pysäköintipakoilta. Oliko Utrechtissa katujen varsilla lisäksi autoille kadunvarsipaikkoja, vai ovatko kadut vain niin kapeita, että pyörät tosiaan vievät niin paljon tilaa?
Olen samaa mieltä sähköpotkulaudoista; ne ovat lähinnä haitta, ja nythän luiden murtumisista ollaan näköjään hiljattain siirtymässä ihan kunnon vammoihin ja jopa kuolemiin niiden takia. Toivottavasti vakuutuspakko hillitsee asiaa.Ehkäpä ennen pyöräilyn vaikeuttamista puuttuisin itse ensin entistä enemmän sähköpotkulatoihin, joilla ei esimerkiksi ole liikunnallisia hyötyjä pyöräilyn tapaan. Noiden pysäköintipaikoista löytyisi jo melko paljon tilaa pyörille. Mutta eipä tuo pyöräily vielä lähelläkään ole aiheuttamassa minkäänlaisia haasteita tilan viemisellä, jos vertaa vaikkapa autoilun vaatimaan tilaan.
Asia voi varmasti omasta näkökulmastasi olla noin, mutta mikään faktahan se ei toki ole. Kaikenlaista seikkailijaa löytyy aika tasapuolisesti niin fillaristeista, kävelijöistä, skuuttaajista kuin autoilijoistakin. Esimerkiksi ruokalähettiautoilijoita ja osin taksisuhareitakaan ei näytä liikennesäännöt välttämättä niin hirveästi kiinnostelevan.Nykytilanne vain on varsinkin Helsingissä (muuallakin ehkä, mutta kokemusta on itselläni vähemmän) se, että pyöräilijät vähät välittävät liikennesäännöistä tai eivät tunne niitä.
Kööpenhaminalaiset puolestaan kokevat, ja ovat kokeneet jo pitkään. Samoin itse asiassa paikallinen fillaristien etujärjestö, joka valitteli jo omana opiskeluaikanani, kuinka pyöräilyn lisääntyminen teki sekä pyöräilystä että kävelystä liian vaarallista. Kaupunkilaiset valittivat aiheesta vuosia, ja taannoin poliisi päätti lisätä fillarikonstaapelien määrää Köpiksessä, koska polkupyöräily oli muuttunut kaupunkilaisten silmissä jatkuvasti vaarallisemmaksi. Muistan tätä tematiikkaa käsitellyn varsin paljon kaupunkitutkimusopintojeni aikana. Voin laittaa jotain linkkejäkin aiheeseen jahka kerkeän illemmalla.Itse pyörin Kööpenhaminassa töikseni joka vuosi useita kertoja enkä ole kokenut käveltävyyden ongelmaa
Sellainen sieltä! Pyöräilyajokortti antaisi vakuuden siitä, että jokainen täysi-ikäinen liikenteenkäyttäjä olisi varmasti tietoinen säännöistä. Se lisäisi turvallisuutta, samoin tietysti tämän antama mahdollisuus valvoa ja sakottaa liikennesääntöjen rikkojia.Melkoista setämiespyristelyä nämä "pyöräilyajokortit".
Itse yritin tietoisesti jättää kaiken tämän autot vs. pyörät -vastakkainasettelun mahdollisimman vähille - ihan jo siksikin että minusta autolla ei tarvitsisi juuri keskustaan ajella (siis ulkopuolelta, keskusta-asujat ovat asia erikseen) - korostaen lähinnä jalankulkijoiden asemaa. Pointti on siinä, että jos pyöräilystä halutaan muodostaa liikennemuoto, sitä tulee säännellä ja ohjata kuten liikennettä muutenkin. Ei se ole mitään keinotekoista, jos puhutaan hallitusta kasvusta.Liikennesäännöt on syytä opetella jokaisen, liikkuipa sitten jalan, autolla, pyörällä, potkulaudalla tai ihan miten ikinä, muttei kevyttä liikennettä kannata keinotekoisesti vaikeuttaa. Kevyttä liikennettä ja toki kävelyäkin kannattaa lisätä sekä kansanterveyden kannalta että liikenteen sujuvuuden ja tilankäytön kannalta. Ei pk-seudulla hälytysajoneuvojen kannalta ole mitään ongelmaa vähentää kaistoja nykyisestäkin, vaikka se miten autoilijoita harmittaa - aivan olkiukko.
Sisäänrakennettu liikennesääntöjen rikkomisajattelu? Aika jännä väite, mutta voihan tuollaisessa ajattelussa toki jotain perää ollakin. Jos Helsingin keskustaan menee katsomaan punavaloja, niin sanoisin arviolta noin 40-50% kävelijöistä menevän kadun yli valoista välittämättä. Ja se on mulle ihan ok.En oikein lähtisi argumentoimaan tällä "bad people on both sides" -retoriikalla. On ihan selvää, että pyörilyyn kuuluu sisäänrakennetusti liikennesääntöjen noudattamatta jättäminen. Mulle voi soitella sitten, kun tulee tilastotietoa autoilijoiden punaisia päin ajamisista samassa mittakaavassa kuin pyöräilijöillä on tapana:
Kiellettäisiinkö siis alaikäisiltä polkupyörän ajaminen? Olisihan se täysin absurdi tilanne että 17-vuotiaana olisi ok ajaa pyörällä ilman mitään lupia mutta sitten kun täyttää 18 pitää suorittaa tuo ajokortti. Tai vaikka 15-vuotiaana jos niikseen tulee ja rinnastettaisiin mopokorttiin tms.Sellainen sieltä! Pyöräilyajokortti antaisi vakuuden siitä, että jokainen täysi-ikäinen liikenteenkäyttäjä olisi varmasti tietoinen säännöistä. Se lisäisi turvallisuutta, samoin tietysti tämän antama mahdollisuus valvoa ja sakottaa liikennesääntöjen rikkojia.