Ilmoitukset

Nimimerkin Pompino jatkuva aggressiivinen ja henkilökohtaisuuksiin menevä kirjoitustapa on palkittu kuukauden pelikiellolla. Aiempi rikehistoria samasta asiasta pidensi pelikieltoa.

Sulje ilmoitus

Mauri-Antero pääsee viikon huilille Perussuomalaisten ketjuun kirjoitetun hyvän maun vastaisen viestinsä vuoksi. Fantasiat koko mantereen tuhoamisesta eivät kuulu palstallemme.

Sulje ilmoitus

Helsinki alkaa ”suunnitella” tietulleja!

Viestiketju osiossa 'Vapaa keskustelu' , aloittajana =ihmiskilpi=, 01.02.2008 klo 22.04.

  1. jussi_j Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Jokerit
    Lainaus:
    Joku myös päättää niistä kustannuksista, joten olisi suotavaa, että kun aiheuttaa kustannuksia päätöksillään, niin myös miettisi miten rahoitetaan. Nythän meillä on sellainen systeemi, että valtiolla tai yhteiskunnalla noin yleensä, on pohjaton säkki, minkä sisälle ei edes näe. Poliitikot kilpaa työntävät sinne kätensä ja keksivät mitä erillaisimpia käyttötarkoituksia rahalle. Kukaan ei ajattele mistä se raha tulee. Helsingin kaupunki verotti asukkaitaan edellisellä verovuodella liikaa niin, että rahaa jäi yli budjetin. Tämän johdosta kaupunginvaltuustossa syntyi onnen päivät, kun rahaa olikin liikaa. Rahat olisi pitänyt palauttaa niille, jotka ne olivat maksaneet. Varastamista tuommoinen liikaverotus.
     
  2. DAF Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
    Lainaus:
    Ja kun vuoroväli on tiheämpi kuin ennen metron tuloa niillä suorilla, helposti ei lisää matka-aikaa yhtään mihinkään.
     
  3. Tadu Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Viikingit, Spurs, narrit (pre 2014)
    Noinhan se on itä-helsingissäkin toiminut jo metron aloituksesta saakka, jolloin lähes kaikki bussit ajoivat Itäkeskukseen. Nyt näitä ”hubeja” on sitten jokaisella asemalla. Riippuu täysin missä asuu onko uusi vai vanha tilanne nopeampi.

    Matkustaminen metrossa on kyllä huomattavasti mukavampaa kuin bussissa. Tämä on toki mielipideasia. Sääli nuo Espoon lyhyet asemat. Kyseessä on varmasti yksi älyttömimmistä päätöksistä ikinä.
     
  4. Styge Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    HIFK, Pens, änärin suomalaiset
    Ei mulla mitään tulleja vastaan ole. Tulisi vaan, mutta kunhan kattavat sitten jonkun järkevän alueen ja samalla panostetaan siihen julkisen liikenteen laatuun ja nopeuteen. Paras mieleen tuleva esimerkki on yksi kaveri, jonka suora työmatka pasilan ja teollisuuskadun läpi. Suora reitti on nopein kerran tunnissa, jos vaihdot osuvat kohdilleen. Syy hitauteen ovat nimenomaisesti reitin vaihtojen määrä. Muuten noperin reitti on keskustan kautta. Vajaan 9 kilometrin matkaan per suunta menee päivässä julkisilla 1h45min-2h. Jos on mitään poikkeuksia niin kauemmin. Kyllä siinä alkaa autoilu jo kiinnostaa.
     
  5. Konsta Kepuli Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Jokerit, Athletic Bilbao, Millwall FC, Pool,Saints
    Lainaus:
    Älä puhu paskaa. Tuo on mahdollista ainoastaan jos työpäivä alkaa tai loppuu klo 02:00-06:00.
     
  6. jussi_j Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Jokerit
    Lainaus:
    Suurin yksittäinen ongelma metrossa on se, että kun ihmiset joutuvat kuitenkin käymään kaupassa, niin käytännössä kävelymatka metrolta kotiin on oikeasti metrolta kauppaan ja sieltä kassien kanssa himaan. Autolla aivan helvetin paljon mukavampaa. Muita ongelmia on metron aikataulu, mikä on aivan liian harva. Jos metroja menisi tuplamäärä, niin oltaisiin lähellä sopivaa. Lisäksi idän metroasemat ovat tuulitunneleita, joissa metron odottaminen on sama kuin seisoisi kylmää ilmaa puhaltavassa tuulitunnelissa. Erittäin epämukavia paikkoja ainakin myllypuro ja siitä itään kaikki asemat. On täysin käsittämätöntä, että asemista ei tehdä sisätiloja vaikka laiturinovilla. Anyway, google sanoo juuri nyt, että 21 minuuttia töihin autolla. Julkisilla about tunti ja siihen siis lisäksi se, että pitää kotimatkalla poiketa postissa, sekä kaupassa. Koko retki julkisilla jotain 2,5 tuntia ja autolla alle tunti, eikä tarvii kävellä kun 20m autolle.
     
  7. Undrafted Jäsen

    Lainaus:
    Mikäli vuoroväli on tiheämpi. Omalla asuinalueella vaihtoväli on minusta sama kuin ennenkin. Mikä sinänsä luontevaa, koska ei matkustaminen tänne ole lisääntynyt ollenkaan. Hauska sivukuvio tässä, että nyt HSL:n reittioppaan arkiaamuna seitsemältä alkaen nopein vaihtoehto Kamppiin on 31minuutti kahdella bussilla, 45 minuuttia kolmella bussilla ja 54 minuuttia bussi+metro combolla.

    Toki ihminen ei laske matka-aikaan, jos ennen meni bussipysäkille 20 minuuttia ennen bussin tuloa. Vertaillaan matka-aikaa varsinaisen lähdön ja saapumisen välissä. Metron kanssa pääsee paremmalla aikataululla liikkeelle.
     
  8. Tadu Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Viikingit, Spurs, narrit (pre 2014)
    Ennenhän metrojen vuoroväli oli 5 minuuttia, joista joka toinen kulki Mellunmäkeen ja toinen Vuosaareen. Päättävien elimien mukaan tätä ei pystynyt tihentämään kuin metron automatisoinnilla (valhe), jota käytettiin sitten automatisointiprojektin perusteluina. Maailmalla on monia tiheämmin kulkevia metrojärjestelmiä, jotka eivät ole automatisoituja. Nyt sellainen on sitten Helsingissäkin kun automatisointi epäonnistui, mutta metrot kulkevat 2,5 minuutin välein ihmiskuljettajineen! Muistaakseni politikotkin käyttivät tuota perusteluna kun metro oli tarkoitus automatisoida.

    En tiedä missä vaiheessa ja miten tuon kyseisen automatisoinnin perustelu muuttui typeräksi. Rikkinäinen puhelin.
     
  9. Leon Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    HPK, Liverpool, HIFK
    Viiden minuutin vuoroväli oli vain viikonloppuisin ja ehkä myöhään illalla. Kyllä Vuokista lähti pitkät metrot 8 min välein, eli Itiksestä keskustaan 4 min vuoroväli päivällä. Täytyy kyllä myöntää, että junien lyhentäminen ei toteuttanut pahimpia uhkakuvia. Yllättävän hyvin pelaa tihennetty vuoroväli.
     
  10. Styge Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    HIFK, Pens, änärin suomalaiset
    Lainaus:
    Eipä siinä tarvi puhua paskaa. Liityntäyhteys, vaihto, bussi/metro, oikean bussin odottelu ja teollisuuskadun ja Pasilan läpi kävelyvauhtia eteneminen. Lähinnähän tuo taitaa koskea, jos Pasilan sillan jälkeen haluaa lähteä muualle kuin Meilahteen. Esimerkiksi Ylelle, Haagaan tai Pitäjänmäkeen.
     
  11. Vahva tunne Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Ässät
    Jos tuo julkisten välineiden käyttö on noin hankalaa jo Helsingissä, missä sentään on vermeet, niin täällä periferiassa se vasta hankalaa onkin. Omalla autolla puolen tunnin duunimatka venyy noin tuntiin ja varttiin suuntaansa. Siinä tulee työpäivälle mittaa.
    Pääkaupunkiseudulla kun asuin, ihmettelin, kun aamuisin vastavirtaan tuli jumalaton määrä autoja ja omaankin suuntaan saman verran vissiin. Usein tuli mieleen, että miksiköhän jengi ei muuta lähemmäs duunipaikaa. No, siinähän niitä muuttujia tietysti on paljonkin, ja itsekin ajoin jonossa! Pääsyy kuitenkin lienee, että se täälläkin paljon kritisoitu poikittasiliikenne oli jo silloin (-90 alkupuolella) aivan olematonta. Eli kaikki trafiikki keskustan kautta. Mikä ihme siinä on, ettei esim. kehälinjoja pitkin ole saatu toimivaa julkista liikennettä. Silloin jo ajattelin, että metron pitäisi kiertää kehiä myötäillen ja solmukohtiin sitten kohti keskustaa. Maksaa joo,mutta yksityisautoilu vähenisi huomattavasti. Sanokaas helsinkiläiset, miksei poikittainen toimi.
     
  12. Konsta Kepuli Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Jokerit, Athletic Bilbao, Millwall FC, Pool,Saints
    Lainaus:
    Sattumoisin kuljen itse toisinaan työmatkalla reittiä Kalasatama-Pasila. Matka tapahtuu busseilla 50 tai 59. Ei Teollisuuskadulla kuljeta kävelyvauhtia koska siinä on bussikaista. Edelleenkin, paskapuhetta että yhdeksän kilometrin matkaan kuluu 1H45 - 2h julkkisilla kulkuvälineillä, reitillä johon kuuluu mm. Teollisuuskatu. Todistustaakka on sinulla koska noin älyttömän väitteen esititkin.

    Tässä on linkki HSL:n reittioppaaseen: https://reittiopas.hsl.fi/

    Näytä minulle siis yhdeksän kilometrin mittainen, Telloisuuskatua kulkeva. reitti jossa kesto on vähintään tunti ja 45 minuuttia. Saa suorittaa.
     
  13. Styge Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    HIFK, Pens, änärin suomalaiset
    Lainaus:
    Jaa, ilmeisesti tuo ilmaus oli vähän huono tuolla alkuperäisessä viestissä: "Vajaan 9 kilometrin matkaan per suunta menee päivässä julkisilla 1h45min-2h. Jos on mitään poikkeuksia niin kauemmin. Kyllä siinä alkaa autoilu jo kiinnostaa." Tarkoitus oli tuossa sanoa, että päivässä edes takaisin menee helposti tuo 1h45min-2h. Tuliko muuten mieleen, että nimenomaiseen 59:n pitää vaihtaa, koska se on ainoa oikeaan suuntaan menevä bussi ja jostain syystä sen on haluttu palvelevan lähinnä Kalasatamassa ja Sompasaaressa asuvia. Kauempaa tulevien kannattaa yksinkertaisesti valita keskustan kautta kulkeminen. Kaikki kauempaa tulevat bussithan ohjataan Pasilasta Meilahteen.
     
  14. Leon Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    HPK, Liverpool, HIFK
    @Konsta Kepuli Teollisuuskadulla ei ole bussikaistaa.

    E. Ja Teollisuuskadun kautta Pasilaan menee käsittääkseni neljä bussilinjaa.
     
  15. Styge Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    HIFK, Pens, änärin suomalaiset
    Lainaus:
    Kyllähän tänne kehitellään pikaraitiotieverkostoa poikittaislinjoille. Asiasta voi lukea ainakin täältä: Pikaraitiotie liikennemuotona | Raide-Jokeri. Vaikka nuo huomattavasti kantakaupunkia nopeampia ratikoita ovatkin, niin ei ne silti mitään metroja ole. Sopivilla väleillä varmasti vähentää auton tarvetta, mutta hitautensa vuoksi osa hyödyistä jää saamatta. Jos tuonne alettaisiin metroa rakentamaan, niin antaisihan se ihan toisenlaisen mahdollisuuden kehitää sinne toimivaa ja helposti saavutettavissa olevaa kaupunkia. Nyt osa alueista pysyy kaukana ja vaikeasti saavutettavina lähiöinä. Metroverkosto olisi kyllä sen koko luokan investointi, että vaikea nähdä sen toteutumista nykyisillä kasvuennusteilla.

    Julkisten käyttö itsessään on kyllä helppoa. Helsingissä on päädytty bussilinjoissa ns. runkolinjojen käyttöön. Uudistuksenahan tuo on ihan hyvä. Osa voittaa ja osa häviää, kuten aina. On kuitenkin hämmentävää, miten isoja asuinalueita ja liikennehubeja voidaan jättää palvelematta ja samalla ruuhkautetaan erityisesti metron kapasiteettia, jonka on, ainakin ulkomuistin mukaan, ennustettu olevan täysi Herttoniemi-Sörnäinen välillä jo joskus ensi vuosikymmenen alkupuoliskolla. Tuota sitten hieman helpottaa, jos ja kun Laajasalolle saadaan aikaiseksi ratikkasilta. Tuosta en viitsi edes aloittaa, mutta Laajasaloon en tällä hetkellä suosittele kenellekään muuttamista, jos sieltä on tarve päästä päivittäin edes keskustaan.
     
  16. Konsta Kepuli Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Jokerit, Athletic Bilbao, Millwall FC, Pool,Saints
    Lainaus:
    Parahin Leon. Mikä on sininen neliön muotoinen liikennemerkki jossa on bussin kuva ja alla lukee taksi?

    Google Maps

    Myönnetään sen verran että aika lyhyt pätkä tuota bussikaistaa on, mutta on kuitenkin.
    Edit: Vaikka Googlen kuvassa lukee Junatie niin kartan mukaan se muuttuu Teollisuuskaduksi tuon bussipysäkin huudeille. Viimeistään sitten ainakin tuossa edessä oikealla näkyvässä Vääksynkadun risteyksessä.

    Lainaus:
    Enpä minä ole muuta väittänytkään:
    Lainaus:
    Varmaan siellä Teollisuuskadulla kulkee muitakin bussilinjoja mutta ne eivät tule Kalasatamasta jossa hyppään onnikan kyytiin.
     
    Viimeksi muokattu: 12.01.2019 klo 13.29
  17. Konsta Kepuli Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Jokerit, Athletic Bilbao, Millwall FC, Pool,Saints
    Lainaus:
    No kyllä tuo ilmaisu oli täysin selvä. Ei tuota voi tulkita mitenkään muuten kuin väitteeksi jonka mukaan yhdeksän kilometrin matkaan kuluu 1h45-2h per suunta.

    PK-seudulla ei ole mitenkään harvinaista että työmatkaan menee julkisilla edestakaisin 1h45-2h. Tosin yhdeksän kilometrin matkaan tuohon kestoon pitää olla jo aika huono asuinpaikka/työpaikka -yhdistelmä.

    Lainaus:
    Tähän nyt ei voi mitään kommentoida koska kuvauksesi kaverin työmatkareitistä on niin vaillinainen. Ainoastaan maininta että pituus on yhdeksän kilometriä ja kulkee Teollisuuskatua. Tuo jättää aika paljon vaihtoehtoja ja en minä nyt sentään mikään selvänäkijä ole.

    Mutta samapa tuo. Tuo alkuperäinen väite matkan kestosta oli vaan jo niin älytön että oli puututtava vaikkei asia minua muuten liikuta. Tai sen verran liikuttaa että nimimerkki @Vahva tunne taisi sen jo ottaa todesta. Hyvä esimerkki siitä että palstoilla voi kirjoitella kaikenlaista huuhaata ja joku voi sen jopa uskoa. Toisaalta jos joku viitsii asiaan tarttua niin huuhaasta jää kyllä kiinni.

    Nyt täytyy kuitenkin jatkaa muita hommia, joten minun osaltani saa olla tässä.
     
  18. Styge Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    HIFK, Pens, änärin suomalaiset
    Lainaus:
    Joo, virheitä voi tulla, kun väsyneenä kirjoittaa. Mielestäni oman alkuperäisen viestini "Vajaan 9 kilometrin matkaan per suunta menee päivässä julkisilla 1h45min-2h."-lausahdus on edelleen paljon monitulkintaisempi. Epämääräisyydessään paka laushdu toki. Niihin on tietenkin ihan hyvä tarttua, mutta pilkunnussijoita on monenlaisia. Tuo matka muutenkin oli vain esimerkki siitä, että poikittaisliikenne ei toimi, jos keskustan kautta kulkeminen on nopeampaa. Mutta pointinhan osasit sivuuttaa täysin. Ei kyllä varsinaisesti yllättänyt.
     
  19. Leon Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    HPK, Liverpool, HIFK
    Lainaus:
    No jos nyt ihan suurennuslasilla tutkii, niin ehkä teoriassa voi väittää, että tuolla on bussikaista. Kaikki 50 m siihen seuraaviin valoihin. Ja sepä auttaa siihen kävelyvauhtiin, mikä bussikaistalla vältetään OP:lta sinne Jämsänkadulle. En muuten ole varma, onko enää edes tuota merkkiä. Nykyään bussit kiilaavat kuvassa näkyvältä pysäkiltä valoihin tuohon keskikaistalle ja oikeanpuoleinen on vain ryhmittymiskaista Mäkelänkadun suuntaan. On meinaan rakennettu uudelleen tuo risteys.
     
  20. Tadu Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Viikingit, Spurs, narrit (pre 2014)
    Lainaus:
    Totta näin se taisi olla. Pahoittelut virheellisistä luvuista.
     
  21. Leon Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    HPK, Liverpool, HIFK
    Lainaus:
    Ai niin, tää vielä. Jos tulee idästä metrolla ja vaihtaa Kalasatamassa Pasilan suuntaan dösään, nopeampi vaihto on ihan takuulla Hertsikassa 58:iin tai 551:een. Rajatapaus on Kulis, mutta sieltä taitaa olla muutenkin näppärintä mennä suoraan dösällä. Mulla on 13 km julkisilla Vallilaan ja siihen saan kulumaan 45 min kotiovelta konttorille. Omalla autolla ruuhkasta riipuen n. puoli tuntia. Sen vartin takia en rupea omalla kulkemaan.

    E. en siis ottanut kantaa, mistä sinä tulet Kalasatamaan, vaan empiirisen tutkimuksen kautta opittua.
     
  22. vetti Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Jokerit, República Argentina, CAR
    Lainaus:
    Ei tuossa mitään tulkinnan varaa ole. Per suunta. Mikä oli siis se pointti?
     
  23. Kipinä Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Suomalaiset
    Lainaus:
    Ton tekstin voi ymmärtää niin että 18 km matkaan menee päivässä se vajaa 2 tuntia yhteensä, tai 9 km matkaan menee se vajaa 2 tuntia suuntaansa. Se oli varmaan se pointti.
     
  24. Anssi #5 Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    HIFK
    Lainaus:
    Joukkoliikennettä kehitetään kysynnän mukaan. Perusbussilla mennään niin pitkään kuin se riittää. Sitten kun ei riitä, tehdään tehdään runkolinja, jossa linja-auton kulkua nopeutetaan esim omilla kaistoilla, liikennevaloetuuksilla, harvennetuilla pysäkkiväleillä, sillä ettei kyytiin nousijoiden tarvitse näyttää lippua yms. Kun tämä ei enää riitä, tulee raitiovaunu/pikaratikka. Viimeisenä sitten metro. Poikittaisliikenteessä ollaan nyt vilkkaimmalla reitillä tilanteessa, jossa pikaratikkaa tarvitaan (550). Jokunen runkolinja on tulossa lisää ja ratikkaverkkoa laajennetaan pikkuhiljaa. Metro ei mene kehiä myötäillen, koska tuollaiselle ei ole tarvetta. Ei olisi tarpeeksi matkustajia.