Ensimmäisestä kohdasta olen samaa mieltä, mutta en toisesta. Miksi maaseudulla asumista pitää tukea, vieläpä tämmöisellä piilotuella. Jos elämä maalla on vaikeaa, niin muuta kaupunkiin tai osta auto, mutta ei kai se muille kuulu. Eikö olisi reilumpaa lyödä suoraan käteistä pöytään maajussille, niin kaikki näkisivät ja voisivat laskea paljonko sitä mökkiä tuetaan. Ihminen asuu kai maalla omasta tahdostaan ja ei valtion tehtävä todellakaan ole korvata omista päätöksistä johtuvia kustannuksia ja se ei kyllä ole kuin sinun ja Kärnän mielestä oikeudenmukaista.
Kysymys on edelleen siitä, onko autoilun verotus Suomessa kokonaisuutena arvioiden järkevää ja millaiset poliittiset mahdollisuudet on saada ruuhkamaksu Helsingissä käyttöön, jos autoilun verotukseen ei tehdä mm. Ruotsin, Saksaan yms tekemiä muutoksia.
Minusta autoilun verotus ei ole Suomessa kohdallaan. Hankintaa verotetaan liikaa. Edelleen. Kun auton hankinnan verotusta Suomessa vähennetään, Helsingin ydinkeskustassa asuva tai Luhankalla asuva hyötyy. Tässä ei siis mitenkään suosita sen paremmin helsinkiläisiä kuin luhankalaisia. Koska Luhangassa ei ole ruuhkia, siellä ei tarvita ruuhkamaksujakaan. Helsingissä voidaan sellaiset tarvittaessa ottaa käyttöön perusteenaan ruuhkien vähentäminen. Mutta koska Luhangassa niitä ruuhkia ei ollut ja siellä ei ruuhkamaksua edes esitetä otettavaksi käyttöön, Luhangassa (ja toki maaseudulla ylipäätään) asuvat eivät niitä maksa. Elleivät tule alueelle (Helsinki, kenties Turku, Tampere joskus), jossa ruuhkamaksut ovat käytössä.