Helsinki–Tallinna rautatietunneli

  • 34 251
  • 245

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Jossain oli arvio, että tunneli voisi avautua jo vuonna 2024. Nostan hattua aika vtn korkealle, jos tunneli on tuolloin auki. Toki olen mielelläni väärässä.

Vesterbacka kuulostaa melkoiselta helppoheikiltä. Toki olen tässäkin mielelläni väärässä.
Pidän siitä, että tavoitteet ovat rohkeat, suorastaan yltiöpäiset. En niiden toteutumiseen ihan sellaisena usko, mutta ei ehkä olisi hyvä lähteä projektiin asettamalla vuosi 2050 tavoiteaikatauluksi.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Minusta nyt sinänsä Kiina on jotakuinkin paasikiveläinen tosiseikka. Vaikka kuka tietää miten noin huojuvalla perustalla oleva systeemi kestää, mutta juuri tällä hetkellä meidän nurkkakunnalla Kiinan lisääntynyt vaikutus voisi olla ihan ok-asia, jos se siis vähentää Venäjän vaikutusta. Jos sattuisivat haluamaan tuhlata rahaa tuottamattomaan giganttiseen infraprojektiin, vielä kun sitä rahaa on, niin eihän se nyt ole kauheasti tai juuri ollenkaan meiltä pois. Myötäillään ja hymistellään vaan tuota (sinänsä toki erittäin inhottavaa) suurvaltaa jo valmiiksi tuttuun perisuomalaiseen tyyliin.
 
Minusta nyt sinänsä Kiina on jotakuinkin paasikiveläinen tosiseikka. Vaikka kuka tietää miten noin huojuvalla perustalla oleva systeemi kestää, mutta juuri tällä hetkellä meidän nurkkakunnalla Kiinan lisääntynyt vaikutus voisi olla ihan ok-asia, jos se siis vähentää Venäjän vaikutusta. Jos sattuisivat haluamaan tuhlata rahaa tuottamattomaan giganttiseen infraprojektiin, vielä kun sitä rahaa on, niin eihän se nyt ole kauheasti tai juuri ollenkaan meiltä pois. Myötäillään ja hymistellään vaan tuota (sinänsä toki erittäin inhottavaa) suurvaltaa jo valmiiksi tuttuun perisuomalaiseen tyyliin.
Minulla on myös samanlaisia ajatuksia. Olisi tuo varmaan parempi sijoutuskohde kuin kaupungit, jotka rakennetaan tyhjästä, kuten tässä IL:n jutussa: Kiinan outo aavekaupunki on epäonnistunut utopia en kyllä usko, että noin isoa kaupunkia olisi saatu pystyyn miljardilla dollarilla, kuten jutussa höpistään.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: mjr

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tunnelin aikataulu ja rahoitus kuulostavat liian hyvältä ollakseen totta.

Jossain oli arvio, että tunneli voisi avautua jo vuonna 2024. Nostan hattua aika vtn korkealle, jos tunneli on tuolloin auki. Toki olen mielelläni väärässä.

Vesterbacka kuulostaa melkoiselta helppoheikiltä. Toki olen tässäkin mielelläni väärässä.

Ei tietenkään tule tapahtumaan aivan kuin ensi vuosikymmenellä ei ole itseohjautuvia autoja joka tiellä tai miehitettyä Mars-lentoa. Sen sijaan ensi vuonna Suomessa avautuu uusi ydinvoimala kymmenen vuotta aikataulusta myöhässä. Jotkut asiat tapahtuukin, mutta ei näillä aikatauluilla. Hollantilainen Mars-firma meni jo konkurssiin, mutta se nyt olikin vedätys alusta asti.

En osaa sanoa helppoheikkiydestä, mutta ainakin sellainen typerä liikemies mikä kuvittelee tälläisen tunnelin tulevan tuosta vain muutamassa vuodessa. Miksi ei voi kehitellä rehellistä aikataulua ja sitten vaikka valmistua vuoden etuajassa.

Kuten mainittua kiinalaiset ei lähde mihinkään mukaan ilman tarkkoja laskelmia, mutta eihän nekään voi uskoa ilmoitettuun vuoteen. Ja tässähän tosiaan tulee kaikki kaavoitukset kahdessa eri maassa vastaan ja mitä ikinä. Teknisestihän tämä on täysin realistinen hanke eikä samanlaisia vielä selvittämättömiä asioita ole kuin Mars-lennossa.

Viidessä vuodessa ei todellakaan päästä edes rakentamaan, mutta katsotaan jos tämä johonkin etenee. Olisikohan IFK:lla uusi areena viidessä vuodessa. Tuskin, mutta se on mahdollisuuksien rajoissa.

Johan tätäkin pohdittiin 1980-luvulla, rakennettiin vajaa vuosikymmen ja valmistui viime vuonna reilusti myöhässä, luonnollisesti budjetin ylitettyään:

Hong Kong–Zhuhai–Macau Bridge - Wikipedia
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: mjr
Suosikkijoukkue
KK
Pitää muistaa, että verrattaessa Englannin kanaalin tunneliin nähden teknologia on kehittynyt roimasti. Täällä puhutaan saaresta joka nousisi Helsingin edustalle, mutta myös Tallinan päähän tulisi pienempi saari louhittavasta materiaalista ja heidän työmatkat menisi samassa. Lisäksi kun miettii, että kuinka paljon rahtia kulkee meriteitse menisi sitä nyt myös meren ali. En tiedä paljon Englannin kanaalissa on rahtia, mutta ainakin Hki-Tallinna välille menisi myös rahtijunaa.

Vesterbacka on kyllä hyvällä höngällä vetämässä projektia ja hienoa, että juuri hän lähti puuhamieheksi eikä jokin valtiollinen tai muu toimija. Itselläni on juuri siksi ollut alusta asti hyvä fiilis hankkeesta.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pitää muistaa, että verrattaessa Englannin kanaalin tunneliin nähden teknologia on kehittynyt roimasti. Täällä puhutaan saaresta joka nousisi Helsingin edustalle, mutta myös Tallinan päähän tulisi pienempi saari louhittavasta materiaalista ja heidän työmatkat menisi samassa. Lisäksi kun miettii, että kuinka paljon rahtia kulkee meriteitse menisi sitä nyt myös meren ali. En tiedä paljon Englannin kanaalissa on rahtia, mutta ainakin Hki-Tallinna välille menisi myös rahtijunaa.

Vesterbacka on kyllä hyvällä höngällä vetämässä projektia ja hienoa, että juuri hän lähti puuhamieheksi eikä jokin valtiollinen tai muu toimija. Itselläni on juuri siksi ollut alusta asti hyvä fiilis hankkeesta.
Paljonkohan se kuukausilippu tulee maksamaan, jotta tämä kuvio on kannattavaa kiinalaisille sijoittajille sekä virolaisille rakennusmiehille? Nythän näillä rakennusmiehillä on vuokrattuna halpoja kimppakämppiä itä-helsingistä, josta he kulkevat autoilla työmaille.
 
Suosikkijoukkue
KK
Paljonkohan se kuukausilippu tulee maksamaan, jotta tämä kuvio on kannattavaa kiinalaisille sijoittajille sekä virolaisille rakennusmiehille? Nythän näillä rakennusmiehillä on vuokrattuna halpoja kimppakämppiä itä-helsingistä, josta he kulkevat autoilla työmaille.
No tuskin noille saarille muuttaa ihan persaukisia kavereita. Toisekseen duunarit tullee edelleen laivoilla autojensa kanssa ja on parakeissa viikon/kuukauden päivät.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No tuskin noille saarille muuttaa ihan persaukisia kavereita. Toisekseen duunarit tullee edelleen laivoilla autojensa kanssa ja on parakeissa viikon/kuukauden päivät.
Aa okei. Mä olin siinä uskossa, että tunnelin oli tarkoitus tehdä Tallinnasta ja Helsingistä samaa työssäkäyntialuetta. Nyt mulle on vielä epäselvempää miten tunneli tulee rahaa jollekin tuottamaan.
 
Suosikkijoukkue
KK
Aa okei. Mä olin siinä uskossa, että tunnelin oli tarkoitus tehdä Tallinnasta ja Helsingistä samaa työssäkäyntialuetta. Nyt mulle on vielä epäselvempää miten tunneli tulee rahaa jollekin tuottamaan.
Saarille muuttavilta joka päivä käyttäviltä asukkailta sekä nopeasti Tallinnaan haluavilta sekä rahdista. Ei kai kukaan duunari ala maksamaan enempää mitä nyttenkään. Mene ja tiedä mitä tapahtuu laivaliikenteen matkustajamäärille ja miten varustamot vastaavat tunneliin katoavaan tahtiin ja matkustajamääriin. Eiköhän tuonne tunneliin mene kaiken näköistä porukkaa jotka pitää saada mahdollisimman nopeasti paikasta a paikkaan b. Kannattaa lukea hieman asiasta, ennen kuin tulee ihmettelemään tänne kuinka kannattamatonta liikenne tulee olemaan.

Edit:
Helsinki–Tallinna-tunnelin hintalappu: 16 miljardia euroa – Tallinnaan 18 eurolla puolessa tunnissa
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Aa okei. Mä olin siinä uskossa, että tunnelin oli tarkoitus tehdä Tallinnasta ja Helsingistä samaa työssäkäyntialuetta. Nyt mulle on vielä epäselvempää miten tunneli tulee rahaa jollekin tuottamaan.

Tämähän se idea nimenomaan on, mutta kun ei kuukausilippu voi mitenkään olla esimerkiksi 100 euroa vaan se on jotain aivan muuta.

Muutenkin lipunhintojen pohtiminen tässä kohtaa on turhaa, kun ei voi tietää miten ne kehittyy tuonne 2030-luvulle, jos tunneli aukeaa.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
...
Tunnelin aikataulu ja rahoitus kuulostavat liian hyvältä ollakseen totta.

Jossain oli arvio, että tunneli voisi avautua jo vuonna 2024. Nostan hattua aika vtn korkealle, jos tunneli on tuolloin auki. Toki olen mielelläni väärässä....
Jos yksityinen yritys tekee jotain omilla investointirahoillaan, niin sen intressi on saada kassavirta kääntymään mahdollisimman nopeasti. Silloin jopa maksetaan vähän lisää, että saadaan aikataulut kuntoon. Julkisrahoiteisissa projekteissa intressi on päinvastainen ja mitä pidempään menee, sitä pidempään saa nauttia positiivisesta kassavirrasta, mikä töpsähtää seinään kun projekti päättyy.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Saarille muuttavilta joka päivä käyttäviltä asukkailta sekä nopeasti Tallinnaan haluavilta sekä rahdista. Ei kai kukaan duunari ala maksamaan enempää mitä nyttenkään. Mene ja tiedä mitä tapahtuu laivaliikenteen matkustajamäärille ja miten varustamot vastaavat tunneliin katoavaan tahtiin ja matkustajamääriin. Eiköhän tuonne tunneliin mene kaiken näköistä porukkaa jotka pitää saada mahdollisimman nopeasti paikasta a paikkaan b. Kannattaa lukea hieman asiasta, ennen kuin tulee ihmettelemään tänne kuinka kannattamatonta liikenne tulee olemaan.

Edit:
Helsinki–Tallinna-tunnelin hintalappu: 16 miljardia euroa – Tallinnaan 18 eurolla puolessa tunnissa
Heh. Eli ne saarille muuttavat nyt siis tekevät tunnelista kannattavan. Ei kait tähän tartte sanoa mitään. Olen minä tuon linkin lukenut. Hyvältähän tämä kaikki kuulostaa JOS matkustajia vaan on tarpeeksi. Se on aika iso JOS.

Tarkennuksena, että toivon tosiaan itsekin tunnelin rakentamista erityisesti jos se tehdään yksityisellä rahalla. Aivan varmasti itsekin käyttäisin tunnelia muutaman kerran vuodessa ja sillä olisi muutenkin positiivinen vaikutus.

Tämähän se idea nimenomaan on, mutta kun ei kuukausilippu voi mitenkään olla esimerkiksi 100 euroa vaan se on jotain aivan muuta.

Muutenkin lipunhintojen pohtiminen tässä kohtaa on turhaa, kun ei voi tietää miten ne kehittyy tuonne 2030-luvulle, jos tunneli aukeaa.
Tunnelihan on valmis jo parin vuoden päästä.

Tuossa linkissä spekuloitiin kuukausilipun maksavan 480 euroa, mikä on tosiaan työssäkäyvälle duunarille paljon. Yksittäisen lipun hintana taas 18 euroa kuulostaa mielestäni aika halvalta. Mielestäni luin jostain, että yksittäiselle matkalle oli kaavailtu noin 50 euron hintaa, mutta ehkä asiat ovat muuttuneet tai olen lukenut väärin.

100 kertaa mieluummni menisin Tallinnaan junalla kuin katsoisin kännisiä suomalaisia laivalla.
 

molari

Jäsen
Jos yksityinen yritys tekee jotain omilla investointirahoillaan, niin sen intressi on saada kassavirta kääntymään mahdollisimman nopeasti. Silloin jopa maksetaan vähän lisää, että saadaan aikataulut kuntoon. Julkisrahoiteisissa projekteissa intressi on päinvastainen ja mitä pidempään menee, sitä pidempään saa nauttia positiivisesta kassavirrasta, mikä töpsähtää seinään kun projekti päättyy.

Jep, mutta mainittu v. 24 tarkoittaisi, että valmista tunnelia pitää syntyä 50 metriä joka päivä aika pian, ei vaan onnistu. Toki tunnelin kannalla olen, mutta liekö tämä koohoaminen 1 merkki, että aletaan olemaan nousukauden loppuliukkailla. Etenkin tuo 50 000 asukkaan tekosaari keskellä Suomen lahtea, kuka sinne haluaa asumaan - keskellä ei mitään, tuulee, sataa ja on kylmä.

Virolaiset raksa- ja muut duunarit muuttavat koko ajan enemmän pysyvästi Suomeen, pidemmillä lomilla sitten sukuloimaan.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

salama#8

Jäsen
Paljonkohan se kuukausilippu tulee maksamaan, jotta tämä kuvio on kannattavaa kiinalaisille sijoittajille sekä virolaisille rakennusmiehille? Nythän näillä rakennusmiehillä on vuokrattuna halpoja kimppakämppiä itä-helsingistä, josta he kulkevat autoilla työmaille.

Ei tartte arvailla kun ovat myynnissä jo nyt. Ei siis kuukausilippu vaan vuosilippu rajattomalla määrällä. Hintaa 1000€/vuosi.

Finest Bay Area Linkki vie Finest Bay Area:n nettikauppaan.
 

salama#8

Jäsen
Jep, mutta mainittu v. 24 tarkoittaisi, että valmista tunnelia pitää syntyä 50 metriä joka päivä aika pian, ei vaan onnistu.

50 metriä per päivä tai 35cm per tunti per pora. Tarkoitus on siis porata 6 eri vekottimella tunnelia. Poraamisesta (onko edes oikea termi) en tiedä mitään, enkä osaa arvioida voisiko tuo olla edes teoriassa mahdollinen vauhti. Muistelen Vesterbakcan joskus maininneen, että itse poraaminen vie aikaa 2 vuotta.

En usko että tunnelissa liikennöitäisiin lahden ali 24.12.2024. Lonkalta heittäisin että ennen vuotta 2030 se voisi olla mahdollista.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
50 metriä per päivä tai 35cm per tunti per pora. Tarkoitus on siis porata 6 eri vekottimella tunnelia. Poraamisesta (onko edes oikea termi) en tiedä mitään, enkä osaa arvioida voisiko tuo olla edes teoriassa mahdollinen vauhti. Muistelen Vesterbakcan joskus maininneen, että itse poraaminen vie aikaa 2 vuotta.

En usko että tunnelissa liikennöitäisiin lahden ali 24.12.2024. Lonkalta heittäisin että ennen vuotta 2030 se voisi olla mahdollista.
Ei muuta kuin ruotsalaiset urakoimaan, heillä vankka ja ennenkaikkea pitkäaikainen kokemus.
Murheiden tunneli avataan vihdoin Ruotsissa

Esimerkkinä
Tunnelin louhimiseen hankittu tehokas pora meni rikki ensimmäisten 13 metrin jälkeen, vaikka laitteen piti selvittää sadan metrin matka päivässä.
Poran nimi oli Åsa.
 

salama#8

Jäsen
Miten tämä eroaa siitä, kun joku myy huutonetissä pleikkareita mitä ei omista.

Ainakin siten, että huutonetin huijareilla ei ole tarkoituskaan sitä myytävää laitetta hankkia, vaan on puhdas kusetus mielessä. Eiköhän Peter ihan vakavissaan yritä sitä tunnelia hommata ja tuskin hänellä on pikkurahan puutetta, että pelkästään kusettaminen mielessä noita lippuja myy. Puoleksi huumorilla tuon linkin laitoin, mutta uskon, että sen vuoden kausikortin todella käteen saa, jos nyt tonnin siihen nyt sijoittaa, ja jos tunneli joskus toteutuu. Aika monta muttaa toki matkassa.
 
Suosikkijoukkue
KK
Heh. Eli ne saarille muuttavat nyt siis tekevät tunnelista kannattavan. Ei kait tähän tartte sanoa mitään. Olen minä tuon linkin lukenut. Hyvältähän tämä kaikki kuulostaa JOS matkustajia vaan on tarpeeksi. Se on aika iso JOS.
Eiköhän jotain tuloja tule asunnoista joita myydään/vuokrataan saarilta. Asuuhan jengi Suomenlinnassakin, vaikka sieltä ei välttämättä pääse pois. Aina sataa ja on kylmä. Vänkää minkä vänkäät, tulosta ei tehdä varmasti vuodessa tai kahdessa ja saattaa mennä enemmän kuin Englannissa aikoinaan. Mitä se meitä kiinnostaa, kunhan tunneli tulee.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Puoleksi huumorilla tuon linkin laitoin, mutta uskon, että sen vuoden kausikortin todella käteen saa, jos nyt tonnin siihen nyt sijoittaa, ja jos tunneli joskus toteutuu. Aika monta muttaa toki matkassa.

Toki varmasti sinänsä saakin, mutta onhan siinä sitten varmaan omat mutkansa 17 vuoden päästä koittaa lunastaa. En pitäisi tosin mahdottomana sitäkään, että yhtään lippua ei ole myyty.
 

kamrat

Jäsen
Suosikkijoukkue
urheiluseura HIFK
Oletetaan että on mikä tahansa projekti, joka tuottaa uusia saaria Suomenlahteen ja näin rajoittaa esimerkiksi Pietarin yhteyksiä ja luo painetta kaasuputkille sun muille. Ovat nämä saaret sitten Suomen, Viron tai Kiinan valtion aluetta, niin mitä luulette venäläisten suhtautuvan tähän?

(Mitä isompi vale, sitä paremmin uppoaa kansaan.)
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eiköhän jotain tuloja tule asunnoista joita myydään/vuokrataan saarilta. Asuuhan jengi Suomenlinnassakin, vaikka sieltä ei välttämättä pääse pois. Aina sataa ja on kylmä. Vänkää minkä vänkäät, tulosta ei tehdä varmasti vuodessa tai kahdessa ja saattaa mennä enemmän kuin Englannissa aikoinaan. Mitä se meitä kiinnostaa, kunhan tunneli tulee.
Saarelle varmasti löytyy 50 000 ei-duunaria asumaan. Pääseehän sieltä kätevästi Keilaniemen kautta Helsingin keskustaankin. Heh. Kyllähän mä vänkään kun on ihan absurdista asiasta kyse. Saarelle ei löydy 50 000 maksavaa asukasta. Sinne voidaan saada duunaridemareita vuokralle lupaamalla ilmaiset junamatkat.

Siinä olet kyllä oikeassa, että turhaan asia meitä kiinnostaa jos tunneli vaan tulee. Olisihan se todella upea juttu.
 

molari

Jäsen
Saarelle varmasti löytyy 50 000 ei-duunaria asumaan. Pääseehän sieltä kätevästi Keilaniemen kautta Helsingin keskustaankin. Heh. Kyllähän mä vänkään kun on ihan absurdista asiasta kyse. Saarelle ei löydy 50 000 maksavaa asukasta. Sinne voidaan saada duunaridemareita vuokralle lupaamalla ilmaiset junamatkat.

Siinä olet kyllä oikeassa, että turhaan asia meitä kiinnostaa jos tunneli vaan tulee. Olisihan se todella upea juttu.

"Saaren" rakentamisen perimmäinen syy on, että räjäytetyn ja louhitun kiviaineen kuljetusmatka on mahdollisimman lyhyt, jos toki tuollaisen rakentaminen on homma sinänsä. Melkoisia logistisia työvaiheita. Jos toki Somessa louhitaan ja murskataan kalliota varta vasten ja viedään Baltiaan ja Eurooppaan.
 

blue line

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tunneli on tuskin lähitulevaisuudessa millään muotoa taloudellisesti kannattava, mutta Kiinassa näitä suunnitelmia voidaan hyvinkin tehdä 100 vuoden aikajänteellä, siellä päin ei eletä samalla tavalla kvartaalitaloudessa kuin täällä.

Minusta olisi hauska tietää, miksi tämä Vesterbackan projekti on suunniteltu vedettäväksi Otaniemen kautta, eikä esim Helsingin keskustan kautta. Ja miksi Vapaavuori ja Helsingin kaupunki on tehnyt tästä ison kysymyksen mistä se linja vedetään.

Minusta suurin vaikutus tällä tunnelilla olisi tavaroiden liikkumiseen. Suomalaiset voisivat tilata ja ostaa Virosta tuotteita aivan eri tavalla ja paljon halvemmalla kuin nyt. Työntekijöiden liikkuvuuteen tällä ei olisi juuri mitään vaikutusta, koska liikemiehet pääsevät lahden yli nopeasti muutenkin ja duunareilla ei ole varaa päivittäin matkustaa.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minusta olisi hauska tietää, miksi tämä Vesterbackan projekti on suunniteltu vedettäväksi Otaniemen kautta, eikä esim Helsingin keskustan kautta.
Otaniemen on ajateltu olevan keskuspiste koska siellä risteytyisivät Tallinna-tunnelirata, metro ja raidejokeri. Keskustassa jäisi tuo pikaraitiolinja pois...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös