Sä rajoitat nyt ajatteluasi kahdella tavalla: 1) lentoon lähdetään vain Helsinki-Vantaalta, sekä 2) Kaikki matkustajat tulevat tai menevät Helsingin keskustaan. Laitetaan ne lisäinvestoinnit infran kehittämiseen ja katsotaan sitten. Nythän vertaat nykytilannetta ja tulevaa tunnelia. Verrataan nykytilannetta nykyiseen tunneliin, tai kehitettyä lentoliikennettä tunneliin, niin peli on reilu.
En mielestäni rajoittanut. Kyllä mulla kävi ajatus myös siitä, että rakennettaisiin lentokenttiä ympäri Helsinkiä, vaikkapa merelle jos muualla ei ole tilaa. Tämä kuitenkin tuo lisää muuttujia tähän prosessiin. Yksi isoimmista on se, että iso lentokone vaatii järjettömän ison infran noustakseen ja laskeutuakseen. Pienkentille voisi laskeutua pienillä koneilla, joiden kapasiteetti lasketaan nyt muutamassa kymmenessä. Tällaisia koneita saisi äkkiä 500 yhden päivän aikana, jotta tuollainen yli 10 000 matkan kysyntä tulisi tyydytetyksi, ja pelkästään työmatkoja. Nämä vielä oletettavasti keskittyisi muutaman tunnin väliselle ajalle aamulla ja alkuillasta, jolloin kaupunkien ilmatila olisi kyllä melkoista haipakkaa. Helsinki-Vantaalle laskeutui viime vuonna keskimäärin noin 225 konetta päivittäin, nousuja varmaan suunnilleen yhtä paljon lisää. Eli siis tämä liikenne äkkiä tuplaisi lentokoneet Helsingin ilmatilassa.
Ja eivät kaikki matkustajat mene keskustaan, se on ihan tosi. Meillä kuitenkin on olemassaolevaa raideliikennettä keskustasta käytännössä minne vain pääkaupunkiseudulla. Varsinkin ne suurimmat yrityskeskittymät ovat varsin hyvin ympäröity raideliikenteellä, ja näiden saumaton yhdistäminen Tallinnan liikenteen kesken on täysin mahdollista ja melko helppoa mikäli näin halutaan. Jos rakennettaisiin pieniä lentokenttiä sinnetänne, jouduttaisiin ne kytkemään nykyiseen infraan, tai niille jouduttaisiin rakentamaan täysin omansa. Melko haasteellista hommaa.
Mutta kerro toki ihmeessä visiosi. Eli miten mielestäsi lentoliikennettä voitaisiin kehittää, jotta se pystyisi vastaamaan raideliikenteeseen joukkoliikennevälineenä, ja mitä tämä maksaisi? Argumenttisi on tällä hetkellä vähän tyhjä. Ihan mielenkiintoista olisi tietää miten lentoliikenne voisi vastata tässä kilpailussa.