Helsinki–Tallinna rautatietunneli

  • 34 075
  • 245

Fordél

Jäsen
En tiiä, onko Tallinna-Berliini -järkevä yhteyden rakentaminen järkevää panostuksiin ja luontovaikutuksiin nähden, mutta kun on valmis niin onhan se testattava. Paljonkohan tuo väli veisi aikaa uudella yhteydellä?
 

kamrat

Jäsen
Suosikkijoukkue
urheiluseura HIFK
Tunnelin sijaan panostaisin kevyeen ja joustavaan lentoliikenteeseen. Tunnelin hinnalla voisi jakaa ihmisille vaikka ilmaisia lentolippuja.
 

Orava

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tunnelin sijaan panostaisin kevyeen ja joustavaan lentoliikenteeseen. Tunnelin hinnalla voisi jakaa ihmisille vaikka ilmaisia lentolippuja.
Lentomatkustus ei voi koskaan pärjätä tunnelille nopeudessa ja mukavuudessa. Juna kulkisi Helsingistä tallinnaan noin puolessa tunnissa, mikäli nopeudet olisivat samaa luokkaa kuin Englannin kanaalin tunnelissa. Tähän ei lentokoneet ihan hetkeen pysty. Ja tähän täytyisi vielä lisätä aika joka kuluu lentokentiltä keskustoihin.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Lentomatkustus ei voi koskaan pärjätä tunnelille nopeudessa ja mukavuudessa. Juna kulkisi Helsingistä tallinnaan noin puolessa tunnissa, mikäli nopeudet olisivat samaa luokkaa kuin Englannin kanaalin tunnelissa. Tähän ei lentokoneet ihan hetkeen pysty. Ja tähän täytyisi vielä lisätä aika joka kuluu lentokentiltä keskustoihin.

Joo ja rahdin kuljetus myös taitaa olla helpompaa junalla. Toki ei se sulje sitä pois että jos hankkeen hinta menisi jopa johonkin 15 miljardiin tai mihin menisikään lopulta niin kyllään sillä varmaan nykyistä lento ja laivaliikennettäkin saadaan sujuvammaksi.
 

kamrat

Jäsen
Suosikkijoukkue
urheiluseura HIFK
Lentomatkustus ei voi koskaan pärjätä tunnelille nopeudessa ja mukavuudessa. Juna kulkisi Helsingistä tallinnaan noin puolessa tunnissa, mikäli nopeudet olisivat samaa luokkaa kuin Englannin kanaalin tunnelissa. Tähän ei lentokoneet ihan hetkeen pysty. Ja tähän täytyisi vielä lisätä aika joka kuluu lentokentiltä keskustoihin.

Lentoaika Helsingistä Tallinnaan noin 20 min. Tallinnan lentoasema on 4 km keskustasta.

Laitetaan vaikka 10 % tunnelin kustannuksista tämän infran vahvistamiseen, niin meillä on ylivoimainen matkayhteys Helsingin ja Tallinnan välillä.
 

Jeffrey

Jäsen
Lentoaika Helsingistä Tallinnaan noin 20 min. Tallinnan lentoasema on 4 km keskustasta.

Laitetaan vaikka 10 % tunnelin kustannuksista tämän infran vahvistamiseen, niin meillä on ylivoimainen matkayhteys Helsingin ja Tallinnan välillä.

Pelkästään Helainki-Vantaalta kestäisi Helsingin keskustaan pidempään kuin Tallinnasta.

Eiköhän tässä koko hommassa yksi pääideoista ole luoda Helsingille uusi lähiö. Nyt vain se lähiö on aikapaljon mukavampi paikka kuin joku Vuosaari, ja samalla verotus painetaan hyvin alhaiseksi. Ei lentoliikenne koskaan pysty kuljettamaan sellaisia massoja yhtä sujuvasti. Niinkin kaukaa kuin Pirkanmaalta kulkee Helsinkiin joka päivä 3 700 työläistä, toiseen suuntaan myös 1 500.

Yli 5 000 työmatkalaista kulkee Helsingin ja Pirkanmaan väliä - Aamulehti

Nämä luvut siis tuolla osuudella, joka on tällä hetkellä kolmisen kertaa pidempi, mitä Tallinna yhteys olisi. Lisäksi Tallinnassa on nähdäkseni ihan päteviä bonareita asumisen suhteen, toki nämä ovat subjektiivisia.

Lentoliikenteessä voisi olla melkoinen ongelma käsitellä tuollaisia massoja, mahdollisesti jopa suurempia. Lisäksi keskusta-keskusta matka on myös ajallisesti vähintään tuplat verrattuna junaan. Nyt vielä kun Länsimetro joskus lähtee liikkeelle, on PK-seudun merkittävimmät yrityskeskittymät raideliikenteen saatavissa melkoisen kätevästi.

Työvoiman liikkuvuudessa on toki muita poliittisia esteitä. Nyt kuitenkin lähes jokaisella merkittävimmällä suomalaisella yrityksellä on joku toimisto Tallinnassa. Tunnelin toteutuessa näkisin oikeasti realistisena vaihtoehtona nykyistä suuremman työn organisoinnin Tallinnaan. Itse ainakin lähtisin välittömästi.
 

kamrat

Jäsen
Suosikkijoukkue
urheiluseura HIFK
Sä rajoitat nyt ajatteluasi kahdella tavalla: 1) lentoon lähdetään vain Helsinki-Vantaalta, sekä 2) Kaikki matkustajat tulevat tai menevät Helsingin keskustaan. Laitetaan ne lisäinvestoinnit infran kehittämiseen ja katsotaan sitten. Nythän vertaat nykytilannetta ja tulevaa tunnelia. Verrataan nykytilannetta nykyiseen tunneliin, tai kehitettyä lentoliikennettä tunneliin, niin peli on reilu.
 

Jeffrey

Jäsen
Sä rajoitat nyt ajatteluasi kahdella tavalla: 1) lentoon lähdetään vain Helsinki-Vantaalta, sekä 2) Kaikki matkustajat tulevat tai menevät Helsingin keskustaan. Laitetaan ne lisäinvestoinnit infran kehittämiseen ja katsotaan sitten. Nythän vertaat nykytilannetta ja tulevaa tunnelia. Verrataan nykytilannetta nykyiseen tunneliin, tai kehitettyä lentoliikennettä tunneliin, niin peli on reilu.

En mielestäni rajoittanut. Kyllä mulla kävi ajatus myös siitä, että rakennettaisiin lentokenttiä ympäri Helsinkiä, vaikkapa merelle jos muualla ei ole tilaa. Tämä kuitenkin tuo lisää muuttujia tähän prosessiin. Yksi isoimmista on se, että iso lentokone vaatii järjettömän ison infran noustakseen ja laskeutuakseen. Pienkentille voisi laskeutua pienillä koneilla, joiden kapasiteetti lasketaan nyt muutamassa kymmenessä. Tällaisia koneita saisi äkkiä 500 yhden päivän aikana, jotta tuollainen yli 10 000 matkan kysyntä tulisi tyydytetyksi, ja pelkästään työmatkoja. Nämä vielä oletettavasti keskittyisi muutaman tunnin väliselle ajalle aamulla ja alkuillasta, jolloin kaupunkien ilmatila olisi kyllä melkoista haipakkaa. Helsinki-Vantaalle laskeutui viime vuonna keskimäärin noin 225 konetta päivittäin, nousuja varmaan suunnilleen yhtä paljon lisää. Eli siis tämä liikenne äkkiä tuplaisi lentokoneet Helsingin ilmatilassa.

Ja eivät kaikki matkustajat mene keskustaan, se on ihan tosi. Meillä kuitenkin on olemassaolevaa raideliikennettä keskustasta käytännössä minne vain pääkaupunkiseudulla. Varsinkin ne suurimmat yrityskeskittymät ovat varsin hyvin ympäröity raideliikenteellä, ja näiden saumaton yhdistäminen Tallinnan liikenteen kesken on täysin mahdollista ja melko helppoa mikäli näin halutaan. Jos rakennettaisiin pieniä lentokenttiä sinnetänne, jouduttaisiin ne kytkemään nykyiseen infraan, tai niille jouduttaisiin rakentamaan täysin omansa. Melko haasteellista hommaa.

Mutta kerro toki ihmeessä visiosi. Eli miten mielestäsi lentoliikennettä voitaisiin kehittää, jotta se pystyisi vastaamaan raideliikenteeseen joukkoliikennevälineenä, ja mitä tämä maksaisi? Argumenttisi on tällä hetkellä vähän tyhjä. Ihan mielenkiintoista olisi tietää miten lentoliikenne voisi vastata tässä kilpailussa.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Mutta kerro toki ihmeessä visiosi. Eli miten mielestäsi lentoliikennettä voitaisiin kehittää, jotta se pystyisi vastaamaan raideliikenteeseen joukkoliikennevälineenä, ja mitä tämä maksaisi? Argumenttisi on tällä hetkellä vähän tyhjä. Ihan mielenkiintoista olisi tietää miten lentoliikenne voisi vastata tässä kilpailussa.

Toivottavasti @kamrat huomioi visiossaan myös Pariisin ilmastosopimukset päämäärät.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Eikö tommonen lyhyen matkan lentely ole aika saastuttavaa, ainakin verrattuna per km kaukolentoihin?
edit: Radiopää vähän samalla asialla.

Tuntuisi kyllä vähän hassulta että Tallinnaan pitäisi massojen lentää kun se tunnelikin on mahdollinen ja laivallakin matka taittuu tulevaisuudessa varmaan niin nopeasti kuin vaan kaljaa ehtii juoda.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Ehdottomasti hieno asia. Mitään rahajuttuja mä en jaksa miettiä, tai no ehkä sen verran mitä se matka maksaisi mulle. Nytkin esimerkiksi viikkarin clubilaiset vetää päiväristeilyn kolmella eurolla. Ai jai.

Tunnelissa Tallinnaan olisi varmasti kulttuurinen kokemus.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tunnelissa Tallinnaan olisi varmasti kulttuurinen kokemus.

Kävin siellä kerran selvin päin noin vuosi uuden itsenäistymisen jälkeen. Olihan se kokemus sekin, sen jälkeen ei lukuisilla retkillä moista ole tapahtunut.

Minkähän verran tunneli lisäisi häiriökäyttäytymistä. Nykyisellään ei ehkä niin kovin moni lähde ympäripäissään yhtäkkiä sinne lauttalippuja selvittelemään. Jos junalla pääsisi nopeasti, niin ehkä joku menisi.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lentoaika Helsingistä Tallinnaan noin 20 min. Tallinnan lentoasema on 4 km keskustasta.
Junayhteys Tallinnaan toki mahdollistaa junayhteydet myös siitä eteenpäin. Eli ei ole kyse pelkästä lahden ylityksestä vaan paljon laajemmasta asiasta.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Junayhteys Tallinnaan toki mahdollistaa junayhteydet myös siitä eteenpäin. Eli ei ole kyse pelkästä lahden ylityksestä vaan paljon laajemmasta asiasta.

Todella, tämä on omassa visiossa tärkeintä. Joku kunnon 500km/h juna jolla pääsisi berliiniin parissa tunnisa ja alpeille kolmessa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Jotenkin niille luulisi olevan aivan sama.

Ei tietenkään ole. Putinilaisuus tarkoittaa sitä, että jos olisit valmis tekemään jotain, muut toimivat samoin. Niinpä putinilaisen opin mukaan Suomi valmistautuu hyökkäämään Venäjälle paitsi itärajan yli sekä mereltä ja ilmasta, nyt myös Viron kautta. Suomen mahdollinen pääsy NATO:n jäseneksi pitää tietenkin estää, ja tässä on syy lisää: koska tunneli.
 
Kun otetaan huomioon Olkiluoto ja Länsimetro, niin pitäisin ihmeenä, jos tunneli saataisiin alle 30 miljardilla tehtyä. Nuo kustannusarviot ovat aina naurettavan paljon alakanttiin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kun otetaan huomioon Olkiluoto ja Länsimetro, niin pitäisin ihmeenä, jos tunneli saataisiin alle 30 miljardilla tehtyä. Nuo kustannusarviot ovat aina naurettavan paljon alakanttiin.
Saatikka meidän elinaikana valmiiksi.
 

Undrafted

Jäsen
Sijoittajien rahalla saa rakentaa, mutta jotenkin ihmettelen suunnitelmaa. Verrokkina Kanaalitunneli, missä lyhyempi matka ja huomattavasti väkirikkaammat maat tunnelin kummassakin päässä. Itse käyn nykyään Tallinnassa 1-2 kertaa vuodessa ja vaikka laivamatka onkin tylsänpuoleinen, niin maisemallisesti kuitenkin mielekkäämpi kuin istua junassa tunnelissa Mikä sitten olisi aikanaan junamatkan hinta ja kesto?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sijoittajien rahalla saa rakentaa, mutta jotenkin ihmettelen suunnitelmaa. Verrokkina Kanaalitunneli, missä lyhyempi matka ja huomattavasti väkirikkaammat maat tunnelin kummassakin päässä. Itse käyn nykyään Tallinnassa 1-2 kertaa vuodessa ja vaikka laivamatka onkin tylsänpuoleinen, niin maisemallisesti kuitenkin mielekkäämpi kuin istua junassa tunnelissa Mikä sitten olisi aikanaan junamatkan hinta ja kesto?
Uutisessa oli, että matka keskustojen välillä veisi 30 minuuttia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös