Helsingin lätkäherruus

  • 51 782
  • 336

RoopeS

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti hull16
Tällä perusteella voimme siis väittää, että suurin osa stadilaiseksi mainostetun joukkueen pelaajista on syntynyt "maakunnassa" koska monet heistä ovat itä-Helsingistä. pitääkö paikkansa?

Kyllä, meillä on jätkä rosterissa jotka ovat syntyneet jopa ulkomailla. Yritetään nyt pitää nämä kolme asiaa jotenkin hanskassa.

1. Joukkueen identiteetti ja syvin olemus (tästä me keskustelemme tällä hetkellä)
2. Sm-liigan eri joukkueiden pelaajien synnyin-, ja asuinpaikat (vaihtelee pirusti nykyisin)
Kannattajien synnyinseutu ja nykyinen asuinpaikka, (Helsingissä asuu kuulemma paljon Kärppäfaneja jotka ovat syntyneet Oulussa).

Itse olen kolmannen polven stadilainen, olen kuitenkin asunut osan elämästäni Espoossa. Silti olen olemukseltani stadilainen, koska kun tulen stadiin, sykkii sydän.
 

Kippari

Jäsen
Suosikkijoukkue
useampiakin
Näyttää olevan kahden kauppa

Eikohän nykytilanteesta näytä siltä, ettää pk-seudun herruus on Jokereiden ja HIFK:n välinen asia. Espoon Blues osaa pettää ainakin tällä kaudella. Hyvä jos pääsee pudotuspeleihin. No Ässillä on yksi peli enemmän pelattuna ja se on neljän pisteen päässä laajennetusta viivasta. Mutta ei Ässilläkään ole enää kuin 8 peliä runkosarjaa jäljellä... Ja pudotuspelit ovat ihan oma maailmansa. Kuitenkin pk-seudulla Jokerit ja HIFK erottuvat espoon sinisestä.
 

hull16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, ManUtd.
Re: Esimerkki

Viestin lähetti RoopeS
...mikäli Mäkinen olisi rakentanut jokerit alkuperään suomenruotsalaisten Sipoon Susien (Sibbo Vargarna) jääkiekkojaoston päälle, ja siirtynyt sen jälkeen 10 km länteen itä-Helsinkiin, niin narrifanit olisivat näillä sivuilla ääneen ylpeästi vakuuttamassa, että jokerit on suomenruotsalainen joukkue Sipoosta.....:-)
Noh onneksi ei näin käynnyt olisitte tuhlanneet aikaanne ihan turhaan intämiseen, että tepäs olette se aito suomen ruotsalais-joukkue.
Minusta tämä on hyvä esimerkki juuri siitä älyttömyydesta kun muutaman tuhannen ihmisen laumaa väitetään stadilaiseksi tietämättä mikä stadi on.

Hyvää yötä
 

hull16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, ManUtd.
Viestin lähetti RoopeS
Itse olen kolmannen polven stadilainen, olen kuitenkin asunut osan elämästäni Espoossa. Silti olen olemukseltani stadilainen, koska kun tulen stadiin, sykkii sydän.
Aha siis jokainen stadiin tullut tyyppi on stadilainen... siis hengissä tullut ;-)

1. Joukkueen identiteetti ja syvin olemus (tästä me keskustelemme tällä hetkellä)
Tämä on juuri se klisee joille me Jokerifanit nauramme eniten teissä.
Minäkin uskoisin olevani erittäin hyvännäköinen, fiksu, rikas ja vaikutusvaltainen jos olisin hokenut sitä itselleni 20 vuotta pelilin edessä. Toki joku muu voisi olla toista mieltä.

Hyvää yötä #2
 

Tumba

Jäsen
Suosikkijoukkue
HJK
Re: Re: Sinäpä oletkin maalta

Viestin lähetti Carlos

Jos tarvitset apua perunoiden seipäille nostamisessa kotikonnuillasi tulevana kesänä, niin pistä viestiä.
Olisit varmasti oikea mies tohon hommaan, maalta kun olet. Sovitaan sitten, että Kiekkopesässä kirjoitteli joku toinen Carlos. Kiekkopesän Carlos kannatti Lukkoa ja asui Raumalla. Sinä olet asunut Raumalla. Pelkkä hassu sattuma. Kiekkopesän Carlos sympatiseerasi Hifkiä, no kukapa ei Hifkiä sympatiseeraisi. Sinä sen sijaan kannatat Hifkiä. Pelkkä hassu sattuma. Kiekkopesän Carlos oli antijokeritjunttien jäsen, ihan niin kuin sinäkin. Pelkkä hassu sattuma. Pomppaa siis pois toisen tryffelin selän päältä, vedä kansitakki ja purjehduskengät päälle, pakkaa kamasi, ja lähde takas Raumalle.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Re: Esimerkki

Viestin lähetti RoopeS
Vielä tuosta stadilaisuudesta. Jos kerran jokerit perustettiin Töölön Vesan (konkurssikypsän) jääkiekkojaoksen päälle, ja sitten heti muutti toiminnan painopisteen itä-Helsinkiin, ja tällä perusteella aina pidetään stadilaisena joukkueena voisi teoreettisesti ajatella, että mikäli Mäkinen olisi rakentanut jokerit alkuperään suomenruotsalaisten Sipoon Susien (Sibbo Vargarna) jääkiekkojaoston päälle, ja siirtynyt sen jälkeen 10 km länteen itä-Helsinkiin, niin narrifanit olisivat näillä sivuilla ääneen ylpeästi vakuuttamassa, että jokerit on suomenruotsalainen joukkue Sipoosta.....:-)
Kun tämä nyt kerran on esimerkiksi otettu, niin pyytäisin pientä täsmennystä tähän esimerkkiin. Mitä noin tarkkaan ottaen tarkoitat sillä, että kun konkurssikypsän Töölön Vesan lätkäjaosto oli ostettu, toiminnan painopiste siirrettiin Itä-Helsinkiin ? Mulla on ollut tästä ilmeisesti jotenkin väärä käsitys, minä olen ymmärtänyt tämän niin, että Jokerit aivan aikojen alusta asti pelasi täsmälleen samalla areenalla kuin Hifk. Ero tässä suhteessa tuli siinä vaiheessa, kun Hartwall areena valmistui.

Se mitä Itä-Helsingissä aloitettiin oli laajamittainen junioritoiminta, jonka arvosta helsinkiläiselle jääkiekolle lienee turha edes keskustella. Eli mä vielä vähän tarkennan kysymystäni, keskustellaanko tässä nyt Jokerien sinänsä erittäin edistyksellisestä juniorityöstä vai Jokerien edustusjoukkueesta ? Ilman sen suurempaa historiantuntemusta, olettaisin että junioritoiminta aloitettiin Itä-Helsingissä siitä syystä, että siellä asui paljon lapsia ja nuoria. En tiedä miten asia oli Hifk:n osalta, mutta tuskin Hifk:n junioritoimintakaan missään Töölössä tai Krunikassa pyöri.

Sitten tähän kirjalainaukseen mistä on yritetty saada keskustelua viriämään. Mulla on oikeastaan kaksi syytä miksi en siitä viitsi kovin paljon kirjoitella. Ensimmäinen syy on tässä, lainaus Henkun kirjoituksesta;

”Ääh, Hjallis ei todellakaan ole tuonut itä-Helsinkiä Jokereihin, pikemminkin päinvastoin.

Kostiaisen ns. hengentuotetta olen joskus selannut ja siitä jäi jonkinlainen "perskärpäsen muistelmat" - jälkimaku päälle. Mutta ei itä-Helsinki kuitenkaan ole mikään Kostiaisen tai Hjalliksen keksintö. Aiemminkin mainittu Seppo Aalto kirjoittaa mainiossa kokoelmateoksessa "Helsingin historia vuodesta 1945" tämän otsikon off-topic - keskustelun aiheesta näin”

Jos keskustelun pohjaksi valitaan lähde näin, miksi siihen viitsisi tarttua ? Tuon yllä olevan lainauksen varsinaisen kappaleen ensimmäinen lause kertoo kaiken. ”Kostiaisen ns. hengentuotetta olen joskus selannut ja siitä jäi jonkinlainen ”perskärpäsen muistelmat” – jälkimaku päälle”.

Niinpä, miten mulle syntyy käsitys, että tässä on nyt keskustelun pohjaksi haluttu saada sellainen kirjoitus, joka tukee Hifk-merkkisen kirjoittajan näkemyksiä. Toinen samaa asiaa käsittelevä teos heitetään täysin syrjään ja valitaan se, joka tukee omia näkemyksiä.

Toinen esimerkki miksi tuosta kirjalainauksesta ei ihmeemmin tee mieli keskustella on tämä (edelleen lainaus Henkun kirjoituksesta) ;

”Jokerit edusti uutta syntymässä olevaa jääkiekkokulttuuria, lähiöiden asukkaat edustivat uutta syntymässä olevaa helsinkiläisyyttä, jonka voimistuessa vanha stadilaisuus jäi vain muistoksi menneestä entisten kulman kundien tavatessa Hakaniemen torilla.”

Tämä on esimerkki yhdestä näkemyksestä asiaan. Näkemyksiä on takuulla useita erilaisia, miksi tarttuisimme tähän, joka on ilmiselvästi tarkoitushakuinen ? En todellakaan vaadi tai pyydä taustaksi mitään tieteellisesti perusteltavissa olevia faktoja, mutta en myöskään välttämättä viitsi lähteä kovin syvällisesti pohtimaan tarkoitushakuisesti esille nostettuja näkemyksiä, joita emme näillä kirjoituksilla pysty sen paremmin todistamaan oikeiksi kuin kumoamaankaan. Ettehän te vain pidä meitä Jokeri-kannattajia aivan niin yksinkertaisina, että lähtisimme tuosta näkökulmasta keskustelemaan aiheesta ? Auttakaa edes sen verran, että kerrotte yhden hyvän ja perustellun syyn siihen, miksi tuohon pitäisi tarttua ? Niin helpolla en halua teitä päästää, että hyväkyisin syyksi sen, että ”tuohan on totuus”, sitä se ei ole, se on yhden henkilön (Aalto) näkemys asiasta.
 

Henkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Re: Esimerkki

Viestin lähetti bozik


Sitten tähän kirjalainaukseen mistä on yritetty saada keskustelua viriämään. Mulla on oikeastaan kaksi syytä miksi en siitä viitsi kovin paljon kirjoitella. Ensimmäinen syy on tässä, lainaus Henkun kirjoituksesta;

?Ääh, Hjallis ei todellakaan ole tuonut itä-Helsinkiä Jokereihin, pikemminkin päinvastoin.

Kostiaisen ns. hengentuotetta olen joskus selannut ja siitä jäi jonkinlainen "perskärpäsen muistelmat" - jälkimaku päälle. Mutta ei itä-Helsinki kuitenkaan ole mikään Kostiaisen tai Hjalliksen keksintö. Aiemminkin mainittu Seppo Aalto kirjoittaa mainiossa kokoelmateoksessa "Helsingin historia vuodesta 1945" tämän otsikon off-topic - keskustelun aiheesta näin?

Jos keskustelun pohjaksi valitaan lähde näin, miksi siihen viitsisi tarttua ? Tuon yllä olevan lainauksen varsinaisen kappaleen ensimmäinen lause kertoo kaiken. ?Kostiaisen ns. hengentuotetta olen joskus selannut ja siitä jäi jonkinlainen ?perskärpäsen muistelmat? ? jälkimaku päälle?.

Niinpä, miten mulle syntyy käsitys, että tässä on nyt keskustelun pohjaksi haluttu saada sellainen kirjoitus, joka tukee Hifk-merkkisen kirjoittajan näkemyksiä. Toinen samaa asiaa käsittelevä teos heitetään täysin syrjään ja valitaan se, joka tukee omia näkemyksiä.


Ei ei ei bozik hyvä, nyt olet aivan väärillä jäljillä.

Siinä syksyisessä keskustelussa puhe taisi kääntyä Jokerien ja itä-Helsingin suhteeseen, joku siteerasi Kostiaisen kirjaa jossa tämä vahvistettiin, joku taas epäili että koko juttu on syntynyt vasta Harkimon aikana. Minä sitten halusin tuoda esiin yllä siteeratun Seppo Aallon tutkimuksen aiheesta.

Missään nimessä ajatuksenani ei ollut tietoisesti valikoida itselleni "sopivinta" kirjoitusta, mutta on olemassa sellainen asia kuin lähdekritiikki ja jota on lupa harrastaa. Se käsitys mikä minulle jäi Kostiaisen kirjasta on, että se on Jokeri-fanin hyvin voimakkaiden Jokeri-lasien läpi tuotu näkemys Jokereista (ja siinä sivussa vähän myös IFK:sta). Ja tätä ei Kostiainen itsekään kiistä. Toisin sanoen kirjan äärimmäinen subjektiivisuus on syynä siihen miksi en sitä kovinkaan korkealle noteerannut. Huomaa kuitenkin, että Kostiaisenkin mielestä Jokerit ja itä-Helsinki jollakin tapaa liittyvät yhteen.

Sitten oli myös pari käytännön syytä. Minulla ei ole Kostiaisen kirjaa kotona, mutta Helsingin historia - teoksesta olen kopioinut kiinnostavimmat osat ja niinpä saatoin siitä ylläsiteeratun kohdan tänne kirjoittaa. Lisäksi tuo Aallon teksti liittyi juuri siihen aiheeseen josta silloin marraskuussa (ja näköjään nyt taas) täällä JA:ssa peistä taitettiin. En usko, tai ainakaan en muista että Kostiaisen kirjassa olisi samantapaista analyysia edes ollut.

Mitä sitten tulee Aallon kirjoitukseen, niin se on todellakin vain osa suuresta kokoelmateoksesta jossa käydään läpi koko kaupungin historia toisen maailmansodan päättymisestä eteenpäin. Aallon osuus käsittelee Helsingin urheiluelämää vuosina 1945-2000 ja siinä todellakin käydään läpi koko urheilun kirjo pääkaupungissamme kyseisenä aikana. Jääkiekko ja koko HIFK/Jokerit-problematiikka on vain pieni osa tätä kaikkea.

Perussyy siihen miksi Aallon tekstin tänne yleensäkin laitoin on että se mielestäni parhaiten edes yrittää katsella tätä asiaa mahdollisimman värittömien lasien läpi. Eikä kirjoittajaa varmasti voi epäillä IFK:lle myönteisestä tarkoitushakuisuudesta, sillä kyseessähän on sama Seppo Aalto joka kirjoitti "Jokerit liukkaalla jäällä"-teoksen ja jonka sydäntä lähinnä juuri Jokerit minun käsittääkseni on.

En yritä väittää että Aallon tekstissä on lopullinen totuus. En itsekään ole samaa mieltä kaikesta mitä hän muualla kyseisessä teoksessa kirjoittaa (mielestäni hän esim. liioittelee IFK:n viikinkiruotsalaisuutta) mutta kyllä hänen näkemyksensä kuitenkin ovat minusta hyvinkin varteenotettavia, ja koko teos yleensäkin paras tuntemani yleiskatsaus Helsingin urheiluelämään viimeisen 50 vuoden aikana. Seppo Aaltohan on Helsingin yliopiston historian laitoksen dosentti, joten hänen myös uskoisi omaavan laajemman näkemyksen asiaan kuin mitä on useimpien tavallisten sukankuluttajien laita.
 

Jantse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Viestin lähetti RoopeS
Kyllä, meillä on jätkä rosterissa jotka ovat syntyneet jopa ulkomailla. Yritetään nyt pitää nämä kolme asiaa jotenkin hanskassa.

1. Joukkueen identiteetti ja syvin olemus (tästä me keskustelemme tällä hetkellä)
2. Sm-liigan eri joukkueiden pelaajien synnyin-, ja asuinpaikat (vaihtelee pirusti nykyisin)
Kannattajien synnyinseutu ja nykyinen asuinpaikka, (Helsingissä asuu kuulemma paljon Kärppäfaneja jotka ovat syntyneet Oulussa).

Näinhän se on ja Meille Kärpät on Stadin Ykkönen (8oD>
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Re: Re: Re: Esimerkki

Viestin lähetti Henkku
Huomaa kuitenkin, että Kostiaisenkin mielestä Jokerit ja itä-Helsinki jollakin tapaa liittyvät yhteen.

Jokerit ja itäinen Helsinki kuuluvat ilman muuta yhteen siinä mielessä, että Jokereiden alkuaikoina toimintaa oli paljon myös Itä-Helsingissä. Samoin muualta Suomesta Helsinkiin muuttaneet löysivät usein paikkansa silloin rakenteilla olevasti itäisestä ja pohjoisesta Helsingistä, jolloin Jokerit suomenkielisinä ja laajaa junioritoimintaa järjestäneenä seurana löysi myös paljon uusia kannattajia ja ystäviä.

Helsingin Sanomat tai Ilta-Sanomat tutki aikoinaan paikallisottelun alla sitä, mistä Jokereiden ja HIFK:n kannattajat nordikselle tulivat. (Nuoremmille lukijoille todettakoon, että Jokerit pelasi HIFK:n lailla hyyryläisenä samassa kaupungin hallissa kunnes rakennutti oman). Jokereiden kannattajat suuntasivat tuon tutkimuksen mukaan hallille merkittävässä määrin pohjoisesta ja idästä.

HIFK:n kannattajat taas tulivat merkittävässä määrin Länsiväylää pitkin Espoosta. Taitaa HIFK olla edelleen Espoon suosituin seura ainakin sen perusteella, että noissa aiemmin manitsemissani Blues-HIFK otteluissa HIFK:n kannattajat ovat enemmistönä eikä mistään löydä samaan aikaan niin paljon heimopuvussa olevia IFK:n kannattajia kuin näistä Espoon otteluista.

Kannattajien identiteettiä ja syvintä olemusta edustaa siis jossain määrin edelleen Jokereiden kohdalla ne arvot, joita helsinkiläiset edustavat idässä ja pohjoisessa, pohjoisen radavarsi pitkälle mukaan lukien. HIFK:n osalta päätukialueet saattaisivat edelleen löytyä lännestä ja Espoosta sekä mm. Kauniaisten ja muun Uudenmaan alueen ruotsinkielisestä väestöstä. Koska seurojen identiteetti on jossain määrin muuttunut, myös kannattajajoukoissa on tapahtunut muutoksia. Tämä muutostila on vallalla varmasti jatkuvasti ja on johtanut muuttoliikkeen seurauksena myös siihen, että Helsingistä ja lähialueilta löytyy yhä enemmän myös muiden SM-liigaseurojen kannattajia.

Ei kuitenkaan kannata sekoittaa seurojen identiteettiä ja syvintä olemusta kannattajien vastaavaan. HIFK oli ja on jossain määrin edelleenkin ruotsalaisen vanhan rahan seura (Hufvudstadsbladetin arvomaailma tukijoineen ja omistajineen), Jokerit taas kautta historiansa uudemman (Mäkisen rakennus- ja muu bisnes) rahan ja aiemmin selvästi paikalliskilpailijaansa enemmän suomalaisen rahan seura. Vasta Hjalliksen tulon myötä Jokereihin voi liittää myös ruotsinkielistä pääomaa Hackmanin johdolla.

HIFK oli 1990-luvun alussa väsynyt ja laiska muuttumaan, Jokerit Hjallikseneen edusti silloin uutta, nousevaa voimaa ja tapaa tehdä ja muuttaa asiat. Nyt eletään vuotta 2004 ja asiat ovat jälleen kääntyneet: HIFK näyttäisi olevan vaihteeksi dynaamisempi kuin Jokerit, josta on paisunut valtava kompleksi ulkomaisine toimintoineen ja joka senkin vuoksi on jossain määrin hukkaamassa otettaan jääkiekon puolella.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Re: Re: Re: Esimerkki

Viestin lähetti Henkku
Ei ei ei bozik hyvä, nyt olet aivan väärillä jäljillä.

Siinä syksyisessä keskustelussa puhe taisi kääntyä Jokerien ja itä-Helsingin suhteeseen, joku siteerasi Kostiaisen kirjaa jossa tämä vahvistettiin, joku taas epäili että koko juttu on syntynyt vasta Harkimon aikana. Minä sitten halusin tuoda esiin yllä siteeratun Seppo Aallon tutkimuksen aiheesta.

Huomaa kuitenkin, että Kostiaisenkin mielestä Jokerit ja itä-Helsinki jollakin tapaa liittyvät yhteen.

En yritä väittää että Aallon tekstissä on lopullinen totuus. En itsekään ole samaa mieltä kaikesta mitä hän muualla kyseisessä teoksessa kirjoittaa (mielestäni hän esim. liioittelee IFK:n viikinkiruotsalaisuutta) mutta kyllä hänen näkemyksensä kuitenkin ovat minusta hyvinkin varteenotettavia, ja koko teos yleensäkin paras tuntemani yleiskatsaus Helsingin urheiluelämään viimeisen 50 vuoden aikana. Seppo Aaltohan on Helsingin yliopiston historian laitoksen dosentti, joten hänen myös uskoisi omaavan laajemman näkemyksen asiaan kuin mitä on useimpien tavallisten sukankuluttajien laita.
Jokerit/Itä-Helsinki suhteesta sen verran, että en edelleenkään ymmärrä sitä, miten (koko) seuran identiteetti muuttuu Itä-Helsinkiläiseksi sen johdosta, että siellä aloitetaan pyörittämään mittavaa junioriliigaa ? Tarkoittaako tämä sitä, että kun Kanada-sarja alkoi kuului "naps" ja Töölön Vesan raunioille syntyneellä Jokereilla oli Itä-Helsinkiläinen identiteetti. Siitä olemme varmasti aika monen kirjoittajan kanssa samaa mieltä, että näkemykset seuran identiteetistä ovat usein jokaisen yksilön omista lähtökohdista syntyneitä ja näin ollen pohjautuvat jokaisen omiin mielipiteisiin ja mielikuviin.

Tiedän Seppo Aallon erittäin hyvin ja teos varmasti on hyvä yleisesitys Helsingin urheiluhistoriasta. Tarkoitukseni ei missään nimessä ole aliarvioida teosta tai Seppo Aaltoa, vaan sitä lainausta, joka tässä on haettu keskustelun pohjaksi. Siis tämä lainaus.

”Jokerit edusti uutta syntymässä olevaa jääkiekkokulttuuria, lähiöiden asukkaat edustivat uutta syntymässä olevaa helsinkiläisyyttä, jonka voimistuessa vanha stadilaisuus jäi vain muistoksi menneestä entisten kulman kundien tavatessa Hakaniemen torilla.”

Edes keskustelematta Seppo Aallon kanssa, uskaltaisin väittää, että tätä ei ole kirjoitettu mihinkään tieteelliseen faktaan pohjautuen, vaan tarkoituksena on ollut kirjoittaa luettavaa ja värikästä tekstiä. Aallon tässä kohdin käyttämässä ilmaisussahan kyse on kärjistetysti siitä, että tuolloin syntyi uusi helsinkiläisyys ja stadilaisuus jäi elämään ainoastaan "kulman kundien keskuuteen Hakiksessa". Jos näin oli ja tätä luetaan kirjaimellisesti, kuinka Hifk on voinut säilyttää stadilaisuutensa, joka Aallon mukaan hävisi tuohon aikaan uuden helsinkiläisyyden alta ? Vai tarkottikohan Aalto sitä, että stadilaisuus häipyi tuolloin kaikkialta muualta, mutta ei Hifk:sta ?
 

Carlos

Jäsen
Re: Re: Re: Sinäpä oletkin maalta

Viestin lähetti Tumba
Olisit varmasti oikea mies tohon hommaan, maalta kun olet. Sovitaan sitten, että Kiekkopesässä kirjoitteli joku toinen Carlos. Kiekkopesän Carlos kannatti Lukkoa ja asui Raumalla. Sinä olet asunut Raumalla. Pelkkä hassu sattuma. Kiekkopesän Carlos sympatiseerasi Hifkiä, no kukapa ei Hifkiä sympatiseeraisi. Sinä sen sijaan kannatat Hifkiä. Pelkkä hassu sattuma. Kiekkopesän Carlos oli antijokeritjunttien jäsen, ihan niin kuin sinäkin. Pelkkä hassu sattuma. Pomppaa siis pois toisen tryffelin selän päältä, vedä kansitakki ja purjehduskengät päälle, pakkaa kamasi, ja lähde takas Raumalle.

Ilmeisesti sitten siellä on ollut toinen Carlos, sillä oma rekisteröitymispäiväni tänne näkyy tuossa nikin vieressä, ja eikös noilla kaikilla kiekkopesän poikasilla ole tuo 19.3.2001? Aiheeseen liittyen, ircissäkin rekisteröitynyt Carlos ei ole minä, vaan joku muu. Ehkäpä sitten juuri tämä samainen hemmo.

Mutta juu. Minä asuin Raumalla n. 8/1998 - 4/2002. Olen ollut Hifk-fani käytännössä syntymästäni saakka, ilmeisesi siis "aivopesty". Isoisä oli kuvioissa jo mukana toissavuosisadan puolella (kuten kaikki landepaukut muutenkin siihen aikaan). Faija on käynyt katsomassa Hifkin matseja Väiskiltä saakka, kuten kaikki jyväjemmarit 50-luvulta lähtien. Faija myöskin puhuu aitoa viime vuosisadan alkupuoliskon stadin slangia, kuten kaikki heinähatut yleensäkin. Lukkoa olen sympatiseerannut, mutta en ole koskaan julistanut olevani "fani". Olen käsittääkseni edelleenkin antijokerien jäsen, vaikkakaan ko. ei aate taida järin paljoa hengissä olla nykyään.

En käytä kansitakkia, enkä purjehduskenkiä. Olen lyönyt vetoa (kaljakopasta) että asun taas Raumalla viimeistään vuoden 2012 loppuun mennessä. Sitä ennen tuskin muutan semmoiseen käpykylään kuin Helsinki.

Hassu homma muuten, yleensä Stadilaisilla ei ole tarvetta haukkua "maalaisia", tai todistella kenellekään olevansa Stadilainen. Lähinnä yleensä näillä sudetti-savolais-narreilla on moisia taipumuksia.
 

#12

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Re: Re: Re: Sinäpä oletkin maalta

Viestin lähetti Carlos
Hassu homma muuten, yleensä Stadilaisilla ei ole tarvetta haukkua "maalaisia", tai todistella kenellekään olevansa Stadilainen. Lähinnä yleensä näillä sudetti-savolais-narreilla on moisia taipumuksia.

= 'tatilainen'. Aukeaako, Tumba?

Pitäisikö keskustelun siirtymisestä sivuraiteille päätellä, että HIFK:n ylivoima tällä(kin) alueella on niin murskaava ettei otsikon mukaista keskustelua edes pääse syntymään.

Voisiko joku kaivaa tänne sen keskinäisten ottelujen maratontaulukon, niin saataisiin vähän lisää vettä myllyyn?
 
Jäitä hattuun

Nimimerkit Tumba ja Carlos voivat jatkaa keskinäisiä henkilökohtaisuuksiaan yksityisviestein tai sähköpostitse. Tai järjestäkää vaikka livetapaaminen. Tässä ketjussa nokittelu loppuu nyt.

Ketjun aiheesta Helsingin lätkäherruus löytyy varmasti vielä paljon itse asiaan liittyvää kirjoitettavaa.

Modesedät
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Re: Re: Re: Re: Re: Sinäpä oletkin maalta

Viestin lähetti #12
Pitäisikö keskustelun siirtymisestä sivuraiteille päätellä, että HIFK:n ylivoima tällä(kin) alueella on niin murskaava ettei otsikon mukaista keskustelua edes pääse syntymään.

Jostain syystä keskustelu ajautuu tätä samaa asiaa käsittelevissä eri ketjuissa fundamentalististen IFK-espoolaisteinien todisteluun stadilaisuudestaan... Aidon stadilaisen nimittäin tunnistaa aina: hän ylpeä, mutta ei julkea.

Jotta päästään takaisin aiheeseen, tässä hieman materiaalia viime kausilta:

Runkosarja 1991-2003

1991-92 Jokerit
1992-93 Jokerit
1993-94 Jokerit
1994-95 Jokerit
1995-96 Jokerit
1996-97 Jokerit
1997-98 HIFK
1998-99 HIFK
1999-00 Jokerit
2000-01 Jokerit
2001-02 Jokerit
2002-03 Jokerit

Play offit 2002-2003

Jokerit-HIFK, Jokerit puhtaasti jatkoon voitoin 4-0.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sinäpä oletkin maalta

Viestin lähetti cobol

Jotta päästään takaisin aiheeseen, tässä hieman materiaalia viime kausilta:

Runkosarja 1991-2003

1991-92 Jokerit
1992-93 Jokerit
1993-94 Jokerit
1994-95 Jokerit
1995-96 Jokerit
1996-97 Jokerit
1997-98 HIFK
1998-99 HIFK
1999-00 Jokerit
2000-01 Jokerit
2001-02 Jokerit
2002-03 Jokerit

Play offit 2002-2003

Jokerit-HIFK, Jokerit puhtaasti jatkoon voitoin 4-0.

EHL-playoffit 1999, HIFK jatkoon otteluvoitoin 2-0 (3-2 ja 7-5). Ei nyt unohdeta tätä, kun nekin oli ihan virallisia pelejä.

Cobolin rajaus vuosiin 1991-2003 näyttää sen kuinka pitkäänkin jokereita kannattaneet haluavat muistella vain Hjalliksen aikaa oikeina jokerivuosina.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sinäpä oletkin maalta

Viestin lähetti Johannes
Cobolin rajaus vuosiin 1991-2003 näyttää sen kuinka pitkäänkin jokereita kannattaneet haluavat muistella vain Hjalliksen aikaa oikeina jokerivuosina.

Ei se niin ole. Kyllä mä muistan kuin elisen sen päivän kun divariin lähdettiin - jos toki muistan senkin hirveän jännityksen kun Kärpät kavensi Oulussa ratkaisevassa ottelussa noususta liigaan.

Korostin rajauksella ainoastaan sitä, miksi IFK:n fundamentalistinen espoolaisteinien siipi haluaa kirjoittaa mieluimmin ylistystään stadilaisuudestaan ja pyhää vihaa kuvittelemaansa Jokereiden itä-helsinkiläisyyttä vastaan.

Saavutuksista kun ei HIFK:n osalta oikein tällä stadin mestaruuden puolella puhua. Siis sinä aikana kun nämä fundamentalistit ovat pystyneet jääkiekkoa seuraamaan.
 

#12

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sinäpä oletkin maalta

Viestin lähetti cobol
Jostain syystä keskustelu ajautuu tätä samaa asiaa käsittelevissä eri ketjuissa fundamentalististen IFK-espoolaisteinien todisteluun stadilaisuudestaan...

Aha. No miksi sitten tässäkin ketjussa nimenomaan Jokerikannattajat itkevät jatkuvasti plus säälittävästi :" Jokerit on yhtä stadilainen kuin Hifk, vaikka onkin nuorempi seura " ? Nyyh, nyyh! Eiköhän tämä HIFK:Stadi, Jokerit:Hesa-peruslähtökohta ole kuitenkin ihan selvä kaikille lätkää edes toisella silmällä seuraaville.

Vähän off-topic: Samalla lailla HIFK on rock ja Jokerit vamos-ala-discoteca, vaikka miten näiden tifojen (?) kautta yrittäisitte luoda jotain Hellsinki-juttuja. Ainakin niin kauan kun hallissa pauhaa bumtsibum-musaa. DDR:ssä soi muutaman kerran (mainoksessa) turkutekno ja siitähän meinasi syntyä vallankumos. Lisää tästä HIFK-puolen vanhoissa ketjuissa.

Aidon stadilaisen nimittäin tunnistaa aina: hän ylpeä, mutta ei julkea.

Tästä olen ihan samaa mieltä. Kuten ylempänäkin kirjoitin.

Minusta EHL-matsit voisi huoletta sivuuttaa. Ei kai Ärrämatsejakaan yleensä ole laskettu mukaan?
 

Carlos

Jäsen
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sinäpä oletkin maalta

Viestin lähetti #12
Minusta EHL-matsit voisi huoletta sivuuttaa. Ei kai Ärrämatsejakaan yleensä ole laskettu mukaan?


Jos joltain muuten löytyy, niin Bogo-cup tilastot olisi kiva nähdä ihan noin muistin virkistämiseksi. Ainakin jonain vuonna em. turnauksessa lueteltiin turnauksen voittaneet joukkueet, ja voittomaalien tekijät eri vuosilta. Ei asialla mitään merkitystä topicin kannalta ole, mutta historiaa silti.
 

Isaksson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Re: Re: Re: Esimerkki

Viestin lähetti cobol

Jokereiden kannattajat suuntasivat tuon tutkimuksen mukaan hallille merkittävässä määrin pohjoisesta ja idästä.
.....
HIFK:n kannattajat taas tulivat merkittävässä määrin Länsiväylää pitkin Espoosta.
.....
Kannattajien identiteettiä ja syvintä olemusta edustaa siis jossain määrin edelleen Jokereiden kohdalla ne arvot, joita helsinkiläiset edustavat idässä ja pohjoisessa, pohjoisen radavarsi pitkälle mukaan lukien. HIFK:n osalta päätukialueet saattaisivat edelleen löytyä lännestä ja Espoosta sekä mm. Kauniaisten ja muun Uudenmaan alueen ruotsinkielisestä väestöstä.

Sinänsä asiallinen kirjoituksesi Cobol jättää kuitenkin rivien väliin kysymyksen, mihin halliin pääosin suuntaavat kantakaupungissa asuvat. Välttelet taitavasti puhumasta tästä joukosta.
Ikäänkuin halleissa käy vain itähelsinki-, radanvarsi- ja espoolaiset. Minäkin käyn siellä, enkä asu missään mainitsemistasi alueista.
 

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
Esa Peltonen on Oulusta
Matti Hagmanin perhe on Viipurista
Suomalaiset on Volgan mutkasta
 

Isaksson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sinäpä oletkin maalta

Viestin lähetti cobol

Runkosarja 1991-2003

1991-92 Jokerit
1992-93 Jokerit
1993-94 Jokerit
1994-95 Jokerit
1995-96 Jokerit
1996-97 Jokerit
1997-98 HIFK
1998-99 HIFK
1999-00 Jokerit
2000-01 Jokerit
2001-02 Jokerit
2002-03 Jokerit

Miksi tämä Cobol, vaikka suureen ääneen juuri haukuit Aravirran siitä, kun laski "stadin herruuden" runkosarjan perusteella. Sinähän kannatit keskinäisiä ?? En toki väitä, että tilanne kamalasti muuttuisi, mutta ihan periaatteesta.
Ja pelattiinhan kiekkoa toki ennen tuotakin aikaa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Re: Re: Re: Re: Re: Esimerkki

Viestin lähetti Isaksson
Sinänsä asiallinen kirjoituksesi Cobol jättää kuitenkin rivien väliin kysymyksen, mihin halliin pääosin suuntaavat kantakaupungissa asuvat. Välttelet taitavasti puhumasta tästä joukosta.
Ikäänkuin halleissa käy vain itähelsinki-, radanvarsi- ja espoolaiset. Minäkin käyn siellä, enkä asu missään mainitsemistasi alueista.

Minäkin käyn siellä enkä minäkään asu mainitsemillasi alueilla. Ja käyn tietty myös Areenalla. Syy miksi jätin mainitsematta kantakaupunkilaiset liittyy osittain lainaamaani Hesarin (tai Ilta-Sanomien) tutkimukseen siitä, mistä suunnasta molempien joukkueiden kannattajat tuliivat hallille. Kantakaupungista tulevia oli kai vähän vaikea seurata? Koska myöskään itselläni ei ole mitään selvää tai varmaa käsitystä siitä, miten kantakaupunkilaiset jakavat kannatuksensa joukkueiden kesken, on pikkaisen vaikea mennä sellaisesta kirjoittamaan.

Mitä tulee Isakssonin toiseen kirjoitukseen ja erityisesti kysymykseen "Miksi tämä Cobol, vaikka suureen ...", niin tuo taulukko oli puhdas lainaus tästä ketjusta. Oletin ja oletan edelleen taulukon kuvanneen sitä, kuinka Jokereiden ja HIFK:n keskinäiset pelit sujuivat runkosarjassa ao. kausina.

Jos niin ei ollutkaan, tulos Jokereiden murskavaaksi eduksi on kuitenkin aika sama tällä mielestäni historiallista syistä ainoalla ja oikealla tavalla laskettuna. Ellei vieläkin murskaavampi.
 

hull16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, ManUtd.
Muutama asia häiritsee tätä keskustelua ainakin minun mielestä ja ensimmäinen on se, että jos ifk:n pelaajan tietojen perässä lukee Helsinki tarkoittaa se automaattisesti stadilaista pelaajaa, mutta kun se sama paikka lukee Jokeripelaajan tietojen perässä tarkoittaa se itä-Helsinkiläistä syntyperää.

Toinen asia on tuolta loistavasta Kanada sarjasta, eli sieltä löytyi aikanaan joukkueita Larusta ja Hertsikasta jne.
Miksi ei kantakaupungin alueelta?

Minä väitän, että sieltä ei löytynyt riittävästi pelaajia ja olosuhteita joukkueen kokoamiskeksi ja nämä harvat halukkaat hakeutuivat muihin kaupunginosa joukkueisiin ja lähinnä Lauttasaareen, johon muuten hakeutui myös paljon pelaajia Tapiolasta.

Helsingin olosuhteet ja juniorityö olivat valovuoden jäljessä ja aivan harrastelija tasoa mm. Tampereen vastaavaa ennen Kanada-sarjaa. Toki siihen aikaan junnutasolla pelattiin käytännössä vain piiritasolla ja kansallisia sarjoja ei ollut, joten saarettuminen oli yleensä mahdollista.
Vasta Jokereiden synnyttyä ja Kanada-sarjan perustamisen jälkeen (-69) Helsingissä tajuttiin Juniorityön merkitys ja kunnia siitä täytyy lukea Jokereiden tiliin ja kunnon junioritoiminta aloitettiin ifk:ssa vasta 70-luvun puolella kun tajuttiin, että pelaajia ei enää saakkaan maksamalla paremman päivärahan kuin vaikka Tampereella ja pelaajien hintalaput alkoivat nousta.

Muistaakseni Mobergkin totesi aikanaan Kanada-sarjasta suurin piirtein näin: Ei me mitään junioritoimintaa tarvita, me voidaan ostaa kuka pelaaja hyvänsä. Moberg on tosin ollut tuonkin toteamuksen jälkeen väärässä useammankin kerran...

Jos joku vielä höpöttää tässä stadista ja jääkiekosta yhtä aikaa niin hän todellakin puhuu silloin aidan seipäistä, eikä aidasta. Niin pieni osa Helsingin väestöstä asuu edes kantakaupungin alueella saatika sitten vanhan stadin alueella ja tältä alueelta tulevat pelaajat ovat tänä päivänä harvinaisuus, koska lapsiperheen hakeutuvat lapsi ystävällisemmille alueille.

Lisäksi ihmetyttää kuinka paljon tämänkin keskustelupalstan naapurifaneista ilmoittautuvat kolmannen polven paljasjalkaisiksi stadilaisiksi vaikka heitä on tilastojen mukaan hyvin vähän. Toki palstan säännöthän kehottavat pysymään faktassa ja tarvittaessa asioita pitää pystyä todistamaan… ainakin meille Jokerifaneilta on tätä pyydetty.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sinäpä oletkin maalta

Viestin lähetti #12
Nyyh, nyyh! Eiköhän tämä HIFK:Stadi, Jokerit:Hesa-peruslähtökohta ole kuitenkin ihan selvä kaikille lätkää edes toisella silmällä seuraaville.

Vähän off-topic: Samalla lailla HIFK on rock ja Jokerit vamos-ala-discoteca, vaikka miten näiden tifojen (?) kautta yrittäisitte luoda jotain Hellsinki-juttuja.
Tämä kirjoitus menee mun kriteereillä suoraan luokkaan ala-arvoiset. Mihin meinaat päästä sillä, että heität provoja ja yksinkertaisesti toteat ne kiistatta oikeaksi ? Olisin kiinnostuneempi perustelluista väitteistä. Jos taas tarkoituksesi oli, että joku tarttuu tähän luokattomaan provoon, ollos hyvä.

Hifk on tällä hetkellä ruotsinkielisten ja seksuaalisten vähemmistöjen henkinen koti. Linjana on aina ollut se, että minkkiturkkeihin pukeutuneet ruotsinkieliset tantat istuvat katsomossa ja päivittelevät muiden alemmuutta ja puuttuvia käytöstapoja. Toinen fakta on se, että joukkueen ympärillä pyörii myös suuri joukko wannabe-stadilaisia, jotka julistaessaan Hifk:n stadilaiseksi ajattelevat itsekin pääsevänsä samaan kastiin. Iso osa näistä wannabe-stadilaisista asuu Espoossa. Eikö nyt jo voitaisi myöntää että näinhän tämä on, ihan turha keskustella mistään muusta.

Tähän tyyliin, näin rakennetaan keskustelua.
 

Isaksson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti hull16
Muutama asia häiritsee tätä keskustelua ainakin minun mielestä ja ensimmäinen on se, että jos ifk:n pelaajan tietojen perässä lukee Helsinki tarkoittaa se automaattisesti stadilaista pelaajaa, mutta kun se sama paikka lukee Jokeripelaajan tietojen perässä tarkoittaa se itä-Helsinkiläistä syntyperää.
.....
Lisäksi ihmetyttää kuinka paljon tämänkin keskustelupalstan naapurifaneista ilmoittautuvat kolmannen polven paljasjalkaisiksi stadilaisiksi vaikka heitä on tilastojen mukaan hyvin vähän.
.....
Toki palstan säännöthän kehottavat pysymään faktassa ja tarvittaessa asioita pitää pystyä todistamaan… ainakin meille Jokerifaneilta on tätä pyydetty.

Mitä jos aloittaisit vaikka itse dokumentoimalla nuo ylläolevat kaksi ihmettelyn aihettasi. En löytänyt yhtään kirjoitusta, missä joku olisi väittänyt, että IFK:n Helsinki on Stadi ja Jokereiden Helsinkin on Itä-Helsinki, kun syntymäpaikoista puhutaan.

Toista en viitsi edes tarkistaa, tarkistamattakin tiedän, että kolmannen polven stadilaiseksi on toistaiseksi ilmoittautunut korkeintaan yksi henkilö.

Mutta kun sinua tämä noi ihmetyttää niin pistä nyt näytille vaikka kolme kappaletta kummastakin esimerkistäsi. Lienee helppo nakki, kun niihin ihmettelyyn saakka olet törmännyt.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös