Shadowplay,
lupasin itselleni etten tee tästä uskonnollista keskustelua ja toivottavasti tästä ei sellaista tulekaan mutta muutama sana edelliseen viestiisi vielä.
Oikeutetusti myös puutuit siihen yöllä kirjoittamaani pohdintaan, oma viestini oli tavallaan aiheeton koska ymmärsin alunperin tarkoittamasi mutta jostain syystä kuitenkin tulin puuttuneeksi viestiisi takertuen liiaksi seuraavaan ""Jumalan olemassaolon kumoamista voit toki yrittää kaikin mahdollisin keinoin, mutta valitettavasti et voi siinä onnistua" jättäen liian vähälle huomiolle viestisi jatkon josta olen täsmälleen samaa mieltä kanssasi.
Ne muutamat sanat vielä ja sitten (toivottavasti) hiljenen.
Kirjoitit:
"Mutta pointtini, ettet(te) jälleen ymmärrä väärin, on siis se, että tuo seikka, että teesiä ei voi todistaa vääräksi ei TIETENKÄÄN tee teesistä totta. Todistamisen velvollisuus kun on aina teesin esittäjällä, ja vasta onnistuneen todistuksen jälkeen teesiä voidaan pitää totena."
Tästä ole kanssasi aivan samaa mieltä, vaikka en sitä ehkäpä selkeästi tässä ketjussa ole ilmaissut mutta esim. "Jeesus-ketjussa" olen niin tehnyt. Viime yön viestissäni viittasin asiaan kirjoittamalla seuraavaa:
"Tosin ei hänkään siihen kykene muutoin kuin sanomalla uskovansa jumalan olemassa oloon tjsp. ja vetoamalla raamatun kirjoitettuun sanaan mutta me taasen tiedämme ettei mikään mikä on kirjoitettu ylös ja jonka sanotaan olevan totta ole automaattisesti sitä vaan se on myös kyettävä todistamaan todeksi."
Tällä tarkoitin lähinnä sitä, että jos uskovainen väittää jumalan olevan olemassa hänen on kyettävä todistamaan jumalan olemassa olo ennen kuin teesistä voidaan pitää totena. Selkeämmin ja perustellummin (muistaakseni) olen tuonut tämän asian julki juuri mainitsemissani raamatullisissa ketjuissa väitellessäni mm. Jagr68'n kanssa.
Kirjoitit seuraavaa:
"Mutta sitten Vlad vielä jatkaa: "Itse asiassa varjo kykenee nähdäkseni tieteen keinoin paremmin kumoamaan jumalan olemassa olon kuin uskovat kykenevät todistamaan sen, että jumala on olemassa tässä todellisuudessa."
Tästä olen jyrkästi eri mieltä, kumpikin on aivan yhtä mahdotonta. Nähdäkseni on täysin selvää, että tieteen keinoin ei voida todistaa sitä, että jumalaa ei olisi olemassa. Aivan turha ottaa tähän mukaan mitään raamattuja tms., mitä suoranaista tekemistä sillä nyt on jumalan olemassaolon kannalta (toki raamatun sanaa totena pitäviä kristittyjä on helppo kritisoida raamatun monilla tieteen näkökulmasta katsotuilla älyttömyyksillä).Riittää, että meillä on edes yksi henkilö X, jonka "teesi" on, että jumala on olemassa. Mitään muuta ei tarvita. Haluaisin nähdä, millä tiede todistaa tuon henkilö X:n teesin vääräksi. Nähdäkseni on päivänselvää ettei millään. Tiede kun sattuu puuhastelemaan havaittavan todellisuuden kanssa, kun teesi taas koskee jotain jota ei voida havaita eikä jumalalla täydy olettaa olevan edes minkäänlaisia vaikutuksia havaittavaan todellisuuteen. Teesi koskee siis pelkkää jumalan olemassaoloa."
Tässä alkuperäinen virheeni on se etten painottanut tarkoittavani raamatun jumalaa ja mikäli oletetaan tämän raamatun jumalan täyttävän kaikki raamatussa mainittavat ehdot voidaan mielestäni tieteen keinoin todeta se ettei raamatun jumalaa ole olemassa. Vaikka tämä jumala sijoitettaisi jonnekin "tuonpuoleiseen" maailmaan tai häntä sanottaisi "yliluonnolliseksi" voidaan välillisesti todista se, että kyseessä on vain mielikuvituksen tuote eikä kyseistä jumalaa ole olemassakaan. Fysiikan kaavoihin nojautumalla on pystytty todistamaan (Stephen Hawking), että todellisuudella on vain ja ainoastaan kolme tilaulottuvuutta. Joten mitään tuonpuoleista tai yliluonnollista ei voi olla olemassa tässä todellisuudessa edes aistein havaitsemattomana. Useampiulotteiset todellisuudet eivät olisi vakaita, mutta koska tämä todellisuus on vakaa, se koostuu siten vain ja ainoastaan kolmesta tilaulottuvuudesta.
Mikäli taasen henkilö X väittää jumalan olevan olemassa hänen on hyvin hankala perustella sitä missä jumala yksinkertaisesti olisi jollei tässä todellisuudessa voi olla mitään aisteinhavaitsematonta yliluonnollista paikkaa, ja koska tämä meidän todellisuutemme todistetusti on vakaa ei sellaista voi olla. Ainoa paikka jossa se jumala voi tuolloin olla on kyseisen X'n pää ts. kyseessä on hänen mielikuvituksensa tuote.
Mielikuvitusmaailmoissa on tilaa jumalille etc. olennoille.
X tosin voi vedota siihen, että jumala ja yliluonnollollinen sijaitsee todellisuuden ulkopuolella (silloin se ei tosin olisi tässä todellisuudessa ja minä taasen väitin, voitavan todistaa tieteen keinoin ettei tässä todellisuudessa voi olla jumalaa) jolloin sen todistaminen on ehkäpä fysiikan keinoin vaikeampaa (en sano mahdotonta) mutta tuolloin voidaan ottaa käyttöön toiset (psykiatriset tms.) keinot ja selvittää näin onko kyseinen henkilö täysissä sielun ja ruumiin voimissa ja mikäli ei ole näin ollen voidaan välillisesti todeta jumalan ja yliluonnollisen olevan hänen oma keksintönsä vailla todellisuuspohjaa.
Spekulointi tällä asialla kuitenkin lienee kohtuullisen turhaa (vaikkakin ehkä mielenkiintoista) koska todistustaakka tässä(kin) tapauksessa on teesin esittäjällä eli esimerkkitapauksessa X'llä, hänen on kyettävä todistamaan oikeaksi väittämänsä.
Ja, sen mihin oman viestisi päätit allekirjoitan.
vlad#16.
edit: tekstin muokkaamista selkeämmäksi.
lupasin itselleni etten tee tästä uskonnollista keskustelua ja toivottavasti tästä ei sellaista tulekaan mutta muutama sana edelliseen viestiisi vielä.
Oikeutetusti myös puutuit siihen yöllä kirjoittamaani pohdintaan, oma viestini oli tavallaan aiheeton koska ymmärsin alunperin tarkoittamasi mutta jostain syystä kuitenkin tulin puuttuneeksi viestiisi takertuen liiaksi seuraavaan ""Jumalan olemassaolon kumoamista voit toki yrittää kaikin mahdollisin keinoin, mutta valitettavasti et voi siinä onnistua" jättäen liian vähälle huomiolle viestisi jatkon josta olen täsmälleen samaa mieltä kanssasi.
Ne muutamat sanat vielä ja sitten (toivottavasti) hiljenen.
Kirjoitit:
"Mutta pointtini, ettet(te) jälleen ymmärrä väärin, on siis se, että tuo seikka, että teesiä ei voi todistaa vääräksi ei TIETENKÄÄN tee teesistä totta. Todistamisen velvollisuus kun on aina teesin esittäjällä, ja vasta onnistuneen todistuksen jälkeen teesiä voidaan pitää totena."
Tästä ole kanssasi aivan samaa mieltä, vaikka en sitä ehkäpä selkeästi tässä ketjussa ole ilmaissut mutta esim. "Jeesus-ketjussa" olen niin tehnyt. Viime yön viestissäni viittasin asiaan kirjoittamalla seuraavaa:
"Tosin ei hänkään siihen kykene muutoin kuin sanomalla uskovansa jumalan olemassa oloon tjsp. ja vetoamalla raamatun kirjoitettuun sanaan mutta me taasen tiedämme ettei mikään mikä on kirjoitettu ylös ja jonka sanotaan olevan totta ole automaattisesti sitä vaan se on myös kyettävä todistamaan todeksi."
Tällä tarkoitin lähinnä sitä, että jos uskovainen väittää jumalan olevan olemassa hänen on kyettävä todistamaan jumalan olemassa olo ennen kuin teesistä voidaan pitää totena. Selkeämmin ja perustellummin (muistaakseni) olen tuonut tämän asian julki juuri mainitsemissani raamatullisissa ketjuissa väitellessäni mm. Jagr68'n kanssa.
Kirjoitit seuraavaa:
"Mutta sitten Vlad vielä jatkaa: "Itse asiassa varjo kykenee nähdäkseni tieteen keinoin paremmin kumoamaan jumalan olemassa olon kuin uskovat kykenevät todistamaan sen, että jumala on olemassa tässä todellisuudessa."
Tästä olen jyrkästi eri mieltä, kumpikin on aivan yhtä mahdotonta. Nähdäkseni on täysin selvää, että tieteen keinoin ei voida todistaa sitä, että jumalaa ei olisi olemassa. Aivan turha ottaa tähän mukaan mitään raamattuja tms., mitä suoranaista tekemistä sillä nyt on jumalan olemassaolon kannalta (toki raamatun sanaa totena pitäviä kristittyjä on helppo kritisoida raamatun monilla tieteen näkökulmasta katsotuilla älyttömyyksillä).Riittää, että meillä on edes yksi henkilö X, jonka "teesi" on, että jumala on olemassa. Mitään muuta ei tarvita. Haluaisin nähdä, millä tiede todistaa tuon henkilö X:n teesin vääräksi. Nähdäkseni on päivänselvää ettei millään. Tiede kun sattuu puuhastelemaan havaittavan todellisuuden kanssa, kun teesi taas koskee jotain jota ei voida havaita eikä jumalalla täydy olettaa olevan edes minkäänlaisia vaikutuksia havaittavaan todellisuuteen. Teesi koskee siis pelkkää jumalan olemassaoloa."
Tässä alkuperäinen virheeni on se etten painottanut tarkoittavani raamatun jumalaa ja mikäli oletetaan tämän raamatun jumalan täyttävän kaikki raamatussa mainittavat ehdot voidaan mielestäni tieteen keinoin todeta se ettei raamatun jumalaa ole olemassa. Vaikka tämä jumala sijoitettaisi jonnekin "tuonpuoleiseen" maailmaan tai häntä sanottaisi "yliluonnolliseksi" voidaan välillisesti todista se, että kyseessä on vain mielikuvituksen tuote eikä kyseistä jumalaa ole olemassakaan. Fysiikan kaavoihin nojautumalla on pystytty todistamaan (Stephen Hawking), että todellisuudella on vain ja ainoastaan kolme tilaulottuvuutta. Joten mitään tuonpuoleista tai yliluonnollista ei voi olla olemassa tässä todellisuudessa edes aistein havaitsemattomana. Useampiulotteiset todellisuudet eivät olisi vakaita, mutta koska tämä todellisuus on vakaa, se koostuu siten vain ja ainoastaan kolmesta tilaulottuvuudesta.
Mikäli taasen henkilö X väittää jumalan olevan olemassa hänen on hyvin hankala perustella sitä missä jumala yksinkertaisesti olisi jollei tässä todellisuudessa voi olla mitään aisteinhavaitsematonta yliluonnollista paikkaa, ja koska tämä meidän todellisuutemme todistetusti on vakaa ei sellaista voi olla. Ainoa paikka jossa se jumala voi tuolloin olla on kyseisen X'n pää ts. kyseessä on hänen mielikuvituksensa tuote.
Mielikuvitusmaailmoissa on tilaa jumalille etc. olennoille.
X tosin voi vedota siihen, että jumala ja yliluonnollollinen sijaitsee todellisuuden ulkopuolella (silloin se ei tosin olisi tässä todellisuudessa ja minä taasen väitin, voitavan todistaa tieteen keinoin ettei tässä todellisuudessa voi olla jumalaa) jolloin sen todistaminen on ehkäpä fysiikan keinoin vaikeampaa (en sano mahdotonta) mutta tuolloin voidaan ottaa käyttöön toiset (psykiatriset tms.) keinot ja selvittää näin onko kyseinen henkilö täysissä sielun ja ruumiin voimissa ja mikäli ei ole näin ollen voidaan välillisesti todeta jumalan ja yliluonnollisen olevan hänen oma keksintönsä vailla todellisuuspohjaa.
Spekulointi tällä asialla kuitenkin lienee kohtuullisen turhaa (vaikkakin ehkä mielenkiintoista) koska todistustaakka tässä(kin) tapauksessa on teesin esittäjällä eli esimerkkitapauksessa X'llä, hänen on kyettävä todistamaan oikeaksi väittämänsä.
Ja, sen mihin oman viestisi päätit allekirjoitan.
vlad#16.
edit: tekstin muokkaamista selkeämmäksi.
Viimeksi muokattu: