Varmistusta?!
varjo,
pieni varmistus tähän esittämääsi kysymykseen: "Onko yhden ihmisen tilanne kuolemaa parempi? Siis vain yhden ja kaikki muut ovat kuolleet. Itselläni on osittainen vastaus mutta olisi hauska tietää teidänkin mielipiteenne asiasta ennenkuin esitän sen."
Nimittäin alkuun lähdin pohtimaan sitä sen olettamuksen pohjalta, että (esim. minä=vlad) olen ainoana hengissä mutta kuitenkin siltä pohjalta, että olen aikuinen. Nyt kuitenkin tuntuu siltä, että olen tarkastellut asiaa väärästä vinkkelistä eli aikuisen vinkkelistä vaikka olisi(kin) pitänyt tarkastella vauvan vinkkelistä - jolloin koko pohdinta muuttuu tietyllä tapaa yllätyksettömäksi ja vastaus toisaalta suhteellisen helpoksi antaa. Ennen kuin jatkan tämän pyörittelyä vauva-näkulman tiimoilta pieni hyppäys takaisin aikuisen ihmisen kannalta suoritettuun pohdintaan.
Nimittäin, jos pohtisin sitä aikuisen ihmisen kannalta pohdinnan lopputulokseen vaikuttaa se millaisessa tilassa "heräisin" ts. muistaisinko ajasta ennen heräämistä mitään vai enkö muistaisi. Mikäli olisi selkeitä muistikuvia menneestä niin todellisuuden kohtaaminen yksin voisi tuntua jopa liiallisen rajusta, toisaalta jos heräisi siten, että lähimuisti on pyyhkiytynyt pois tilanne (yksinäisyys) saattaisi olla helpommin kestettävissä kun ei ole liikaa muistoja rasitteena ja sellaisia muistoja jotka käsittelevät juuri niitä tärkeimpiä asioita ja tapahtumia lähimenneisyydessä.
Taasen jos pohdinnan kohteena on vauva tuntuu hyvin vaikealta kuvitella, että hänen tilanteensa olisi millään muotoa parempi kuin jo kuolleiden. (Kuinka muuten yksi ainoa elossa oleva vauva sattuisi olemaan juuri keskellä erämaata?)
Kun kyseessä on vauva ei hänen tietoisuutensa ole kehittynyt vielä tarpeeksi korkealle tasolle ja voidaan spekuloida sillä ehtisikö se koskaan kehittyäkään sille tasolle, että hän todella tiedostaisi oman olemassa olonsa joten jos hän kuolee ennen tuota hetkeä hän ei suoranaisesti voi edes sanoa eläneensä. (Tietenkin hän on elänyt ja hänellä on elämästään hyvin hataria muistikuvia mutta hän ei ole kehittynyt vielä sille tasolle, että hän todella tiedostaisi kuka on, eikä hän myöskään tiedostaisi omaa tilaansa kokonaisuudessaan). Mikäli hän ei selviä hengissä lapsuudestaan (vauva-iästä) on hänen elämänsä jokseenkin merkityksetön jopa hänelle itselleen.
Taasen, mikäli hänen onnistuu jotenkin kasvaa aikuiseksi (esim. eläin kasvattaa) hän voi kokea itsensä enemmän eläimeksi kuin ihmiseksi - itseasiassa hän kokee itsensä tuolloin joksikin muuksi kuin ihmiseksi koska jos hän on ainoa "ihminen" ei hän tunne koko termiä - mutta tuolloin hänelle ei kuolleilla ole mitään merkitystä ja hän epäilemättä kokee tilanteensa paremmaksi kuin kuolleilla koska hän ei osaa tai kykene vaatimaan mitään muuta kuin sen mitä tuolloin on saanut osakseen ts. hän on eläin eläinten joukossa.
Jollei maailmassa ole elollisia lainkaan, ei edes eläimiä jotka saattaisivat kasvattaa hänet ei hänellä ole toivoa tulevasta eikä hän tule koskaan tiedostamaan omaa olemassa oloaan joten hän ei kykene määrittelemään omaa tilaansa (ei osaa kertoa onko tila positiivinen vai negatiivinen) voidaan jälleen, jos todella realistisia ollaan, pitää hänen elämäänsä merkityksettömänä jopa hänelle itselleen.
Ongelmaksi muodostuu osittain juuri se ettei hän itsekään kykene loppujen lopuksi arvioimaan omaa tilaansa eikä vertaamaan sitä mihinkään (jos maailma on autio muista elollisista olennoista ts. eläimistä) joten kuinka hän voisi kertoa tilansa olevan paremman kuin kuolleiden, jos taasen löytyy eläimiä ja hän elää tarpeeksi vanhaksi kyetäkseen tulkitsemaan ja ymmärtämään eläinten elämää voi hän niiden kautta hahmottaa oman olemassa olonsa ja tilansa ja pitää sitä kenties parempana kuin kuolleiden mutta silti jokin minua tässä arvelluttaa. Yksiselitteisen vastauksen antaminen on hyvin hankalaa ja nyt se on vielä hankalampaa kuin eilen, nyt vastaukseni olisi mitä suurimmalla todennäköisyydellä "ei", joskin sulkuihin voisi laittaa varauksin "kyllä".
Jossain määrin tarkastelu aikuisen asemasta olisi jännittävämpää koska tuolloin (olettaen, että hän muistaa menneisyytensä) olisi otettava huomioon myös se kuinka loputon yksinäisyys voi vaikuttaa ihmismieleen ja kuinka tämä yksinäisyys voi ajaa ihmisen hulluuteen ja sitä myöten mahdollisesti itsemurhaan jolloin kyseinen henkilö olisi lopulta ajautunut siihen tilanteeseen jossa kuolema on elämää parempi vaihtoehto.
Muitakin mielenkiintoisia ajatuksia päivän keskustelu herätti minussa.
Onko toivo rationaalista vai ei-rationaalista, vai voiko se tilanteesta riippuen olla jompaa kumpaa eli ettei sillä ole vakiota vaan se mitä se lopulta on riippuu tilanteesta.
Mikä osuus evoluutiolla lopulta on siihen, että ihminen valitsee epätoivoisessakin tilassa usein elämän ennen kuolemaa. Johtuuko tämä selviytymisen tarve niistä ihmisen usein piilossa pysyvistä eläimellisistä piirteistä, (toivottavasti nyt joku filosofi ei vedä hernettä nenään kun kaivan esiin ehkäpä eräitä käyttäytymisemme mahdollisia perimmäisiä ja samalla eläimellisiä piirteitä).
Jos yhteiskunta ryhtyy "arvottamaan" vankeja ja heidän tuottamattomuutta pidettäisi syynä sille, että rikoskierteeseen joutuneet vangit vaikkapa teloitettaisi miksei samalla tämä samainen yhteiskunta lopettaisi niiden hyvin vaikeasti vammaisten ihmisten elämää joilla ei ole mitään toivoa paremmasta (tarkoitan aivoinvalideja tms.) samalla perusteella ts. ovathan hekin täysin tuottamattomia ja aiheuttavat vain kuluja yhteiskunnalle. Ehkäpä sittenkin on parempi ettei ihmisen oikeutusta elämään mitata sillä kuinka tuottava hän on.
Tällaista tänään...
vlad#16.
varjo,
pieni varmistus tähän esittämääsi kysymykseen: "Onko yhden ihmisen tilanne kuolemaa parempi? Siis vain yhden ja kaikki muut ovat kuolleet. Itselläni on osittainen vastaus mutta olisi hauska tietää teidänkin mielipiteenne asiasta ennenkuin esitän sen."
Nimittäin alkuun lähdin pohtimaan sitä sen olettamuksen pohjalta, että (esim. minä=vlad) olen ainoana hengissä mutta kuitenkin siltä pohjalta, että olen aikuinen. Nyt kuitenkin tuntuu siltä, että olen tarkastellut asiaa väärästä vinkkelistä eli aikuisen vinkkelistä vaikka olisi(kin) pitänyt tarkastella vauvan vinkkelistä - jolloin koko pohdinta muuttuu tietyllä tapaa yllätyksettömäksi ja vastaus toisaalta suhteellisen helpoksi antaa. Ennen kuin jatkan tämän pyörittelyä vauva-näkulman tiimoilta pieni hyppäys takaisin aikuisen ihmisen kannalta suoritettuun pohdintaan.
Nimittäin, jos pohtisin sitä aikuisen ihmisen kannalta pohdinnan lopputulokseen vaikuttaa se millaisessa tilassa "heräisin" ts. muistaisinko ajasta ennen heräämistä mitään vai enkö muistaisi. Mikäli olisi selkeitä muistikuvia menneestä niin todellisuuden kohtaaminen yksin voisi tuntua jopa liiallisen rajusta, toisaalta jos heräisi siten, että lähimuisti on pyyhkiytynyt pois tilanne (yksinäisyys) saattaisi olla helpommin kestettävissä kun ei ole liikaa muistoja rasitteena ja sellaisia muistoja jotka käsittelevät juuri niitä tärkeimpiä asioita ja tapahtumia lähimenneisyydessä.
Taasen jos pohdinnan kohteena on vauva tuntuu hyvin vaikealta kuvitella, että hänen tilanteensa olisi millään muotoa parempi kuin jo kuolleiden. (Kuinka muuten yksi ainoa elossa oleva vauva sattuisi olemaan juuri keskellä erämaata?)
Kun kyseessä on vauva ei hänen tietoisuutensa ole kehittynyt vielä tarpeeksi korkealle tasolle ja voidaan spekuloida sillä ehtisikö se koskaan kehittyäkään sille tasolle, että hän todella tiedostaisi oman olemassa olonsa joten jos hän kuolee ennen tuota hetkeä hän ei suoranaisesti voi edes sanoa eläneensä. (Tietenkin hän on elänyt ja hänellä on elämästään hyvin hataria muistikuvia mutta hän ei ole kehittynyt vielä sille tasolle, että hän todella tiedostaisi kuka on, eikä hän myöskään tiedostaisi omaa tilaansa kokonaisuudessaan). Mikäli hän ei selviä hengissä lapsuudestaan (vauva-iästä) on hänen elämänsä jokseenkin merkityksetön jopa hänelle itselleen.
Taasen, mikäli hänen onnistuu jotenkin kasvaa aikuiseksi (esim. eläin kasvattaa) hän voi kokea itsensä enemmän eläimeksi kuin ihmiseksi - itseasiassa hän kokee itsensä tuolloin joksikin muuksi kuin ihmiseksi koska jos hän on ainoa "ihminen" ei hän tunne koko termiä - mutta tuolloin hänelle ei kuolleilla ole mitään merkitystä ja hän epäilemättä kokee tilanteensa paremmaksi kuin kuolleilla koska hän ei osaa tai kykene vaatimaan mitään muuta kuin sen mitä tuolloin on saanut osakseen ts. hän on eläin eläinten joukossa.
Jollei maailmassa ole elollisia lainkaan, ei edes eläimiä jotka saattaisivat kasvattaa hänet ei hänellä ole toivoa tulevasta eikä hän tule koskaan tiedostamaan omaa olemassa oloaan joten hän ei kykene määrittelemään omaa tilaansa (ei osaa kertoa onko tila positiivinen vai negatiivinen) voidaan jälleen, jos todella realistisia ollaan, pitää hänen elämäänsä merkityksettömänä jopa hänelle itselleen.
Ongelmaksi muodostuu osittain juuri se ettei hän itsekään kykene loppujen lopuksi arvioimaan omaa tilaansa eikä vertaamaan sitä mihinkään (jos maailma on autio muista elollisista olennoista ts. eläimistä) joten kuinka hän voisi kertoa tilansa olevan paremman kuin kuolleiden, jos taasen löytyy eläimiä ja hän elää tarpeeksi vanhaksi kyetäkseen tulkitsemaan ja ymmärtämään eläinten elämää voi hän niiden kautta hahmottaa oman olemassa olonsa ja tilansa ja pitää sitä kenties parempana kuin kuolleiden mutta silti jokin minua tässä arvelluttaa. Yksiselitteisen vastauksen antaminen on hyvin hankalaa ja nyt se on vielä hankalampaa kuin eilen, nyt vastaukseni olisi mitä suurimmalla todennäköisyydellä "ei", joskin sulkuihin voisi laittaa varauksin "kyllä".
Jossain määrin tarkastelu aikuisen asemasta olisi jännittävämpää koska tuolloin (olettaen, että hän muistaa menneisyytensä) olisi otettava huomioon myös se kuinka loputon yksinäisyys voi vaikuttaa ihmismieleen ja kuinka tämä yksinäisyys voi ajaa ihmisen hulluuteen ja sitä myöten mahdollisesti itsemurhaan jolloin kyseinen henkilö olisi lopulta ajautunut siihen tilanteeseen jossa kuolema on elämää parempi vaihtoehto.
Muitakin mielenkiintoisia ajatuksia päivän keskustelu herätti minussa.
Onko toivo rationaalista vai ei-rationaalista, vai voiko se tilanteesta riippuen olla jompaa kumpaa eli ettei sillä ole vakiota vaan se mitä se lopulta on riippuu tilanteesta.
Mikä osuus evoluutiolla lopulta on siihen, että ihminen valitsee epätoivoisessakin tilassa usein elämän ennen kuolemaa. Johtuuko tämä selviytymisen tarve niistä ihmisen usein piilossa pysyvistä eläimellisistä piirteistä, (toivottavasti nyt joku filosofi ei vedä hernettä nenään kun kaivan esiin ehkäpä eräitä käyttäytymisemme mahdollisia perimmäisiä ja samalla eläimellisiä piirteitä).
Jos yhteiskunta ryhtyy "arvottamaan" vankeja ja heidän tuottamattomuutta pidettäisi syynä sille, että rikoskierteeseen joutuneet vangit vaikkapa teloitettaisi miksei samalla tämä samainen yhteiskunta lopettaisi niiden hyvin vaikeasti vammaisten ihmisten elämää joilla ei ole mitään toivoa paremmasta (tarkoitan aivoinvalideja tms.) samalla perusteella ts. ovathan hekin täysin tuottamattomia ja aiheuttavat vain kuluja yhteiskunnalle. Ehkäpä sittenkin on parempi ettei ihmisen oikeutusta elämään mitata sillä kuinka tuottava hän on.
Tällaista tänään...
vlad#16.