Olin lukion ensimmäisellä luokalla, kun näin unen, jossa joku ikäiseni minulle entuudestaan täysin tuntematon neito oli edessäni ja oli jotenkin kumman rakkaudellisesti minuun suhtautuva. Juu, kyseessä ei ollut ns. märkä uni, emme koskeneet edes toisiimme tuossa unessa. Herättyäni olin ihmeissäni, että kukas hän oli, en tunne häntä ollenkaan. Kasvot, kropan muoto ja kävelytyyli jäivät silti erittäin hyvin mieleeni. Ja yleensä kasvomuistissani on joskus pientä ongelmaakin, on tullut väärille ihmisille aloitettua keskustelu, kun olen tutuiksi luullut. En ole koskaan muulloin sen jälkeen, enkä sitä ennen, nähnyt unia minulle tuntemattomista kasvoista.
Meni noin 7 vuotta ja sitten kaukana lukiopaikkakunnaltani tuli silloisessa koulussani vastaan tuo uneni neito. En ollut edes muistellut kyseistä neitoa, muistin vain heti kun hänet näin. Kaikki täsmäsi, omaa persoonallista liikkumistyyliä myöten. Hän ei ollut jotenkin sinne päin, vaan oli aivan varmasti juuri se sama henkilö. Lunkisti otan yleensä kaiken, mutta tuolloin kyllä naamani venähti.
Ja venähti vielä moneen kertaan, kun tuntui, että törmäsin sittemmin häneen ihmeellisen useita kertoja tuolla koululla, ja koulussa oli kuitenkin tuhansia opiskelijoita, ja kerran baarissakin hän seisoi kaveriporukkansa kanssa noin metrin päässä minusta.
Mitään en koskaan hänelle sanonut. "Hei, olen "Pera" ja ollaan nähty 7 vuotta sitten unessani, mites sulla hurisee"...