Hassuja ja omituisia tapahtumia tosielämässä

  • 302 274
  • 759

uljas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Peliitat, (HeKi-vainaa), Tinatuopit
Ei tule vanhuus yksin. Nyt se alkaa mennä jo kuulokin. Viikko sitten heräsin aamulla siihen, että toisesta korvastani oli kuulo kadonnut täysin. Normaalistihan korva aina silloin tällöin lukkoon menee, mutta tällä kertaa kysymys oli jostain muusta. Töihin tuli kuitenkin lähdettyä, mutta kuulo ei täysin parantunut. Puoleen päivään mennessä alkoi jo jotain kuuluakin, mutta heikosti. Sitten lekurin kautta korvaklinikalle tutkittavaksi. Nuori tyttö löi pillerit kouraan ja lähetti jatkotutkimuksiin. No, seuraavana päivänä kuulo sitten palautui normaaliksi. Liekö pastillien ansiosta, vai palautuiko muuten vain. Omituista mutta totta.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Ei tule vanhuus yksin. Nyt se alkaa mennä jo kuulokin. Viikko sitten heräsin aamulla siihen, että toisesta korvastani oli kuulo kadonnut täysin. Normaalistihan korva aina silloin tällöin lukkoon menee, mutta tällä kertaa kysymys oli jostain muusta. Töihin tuli kuitenkin lähdettyä, mutta kuulo ei täysin parantunut. Puoleen päivään mennessä alkoi jo jotain kuuluakin, mutta heikosti. Sitten lekurin kautta korvaklinikalle tutkittavaksi. Nuori tyttö löi pillerit kouraan ja lähetti jatkotutkimuksiin. No, seuraavana päivänä kuulo sitten palautui normaaliksi. Liekö pastillien ansiosta, vai palautuiko muuten vain. Omituista mutta totta.

Vaikku. Jos sitä on syvemmällä korvassa niin saattaa tehdä ikään kuin tulpan sinne. Silloin kuulo saattaa "Kadota" lähes täysin.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Vaikku. Jos sitä on syvemmällä korvassa niin saattaa tehdä ikään kuin tulpan sinne. Silloin kuulo saattaa "Kadota" lähes täysin.

Uljaksen kertomuksesta käy kuitenkin ilmi, että lääkärissä oli käyty ja tämä oli lähettänyt korvaklinikalle. Luulisi, että ihan yleislääkärikin osaa katsoa tuon "vaikun" eikä lähetä mihinkään spesialisteille eteenpäin. Ainakin minulla viimeksi joku hoitsu puhidsti korvat.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Minulle käy usein kavereideni kanssa niin, että juuri kun mietin pitäisikö vaikka "Jormalle" soittaa, hän soittaakin mulle.
Tai toisin päin. Monesti olen itse soittanut ja kaveri vastaa:"just mietin, et soitan sulle kohta". Viimeksi tänään.
Hassuja sattumia vain.
 

Tanskanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mitä lienevät, mutta kyllä tämä pätee itselläkin parhaan kaverin kanssa...

Ite kymmenisen vuotta sitten kattelin himassa kännykkää. Sanoin "soi" ja sieltä kaveri soittikin, eikä mitään kuulunu kun vastasin.
Oli kuulema siihen aikaan ollu nukkumasaa, puhelin taskussa ja taskut housuissa jotka oli kirjotuspöydällä.
 

wazuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Slovakia
Parina iltana viime aikoina on tullut katseltua televisiota makuuasennossa ennen nukkumaanmenoa. Katse loittonee ruudusta ja silmät menee kiinni vain jotta säpsähdän heti uudestaan hereillä sen takia että "pelkään" kuolevani. Tavallaan tuntuu että hengitys lamaantuisi jos nyt jatkaisin nukahtamista ja refleksinomaisesti nukahtaminen keskeytyy. Ensimmäisellä kerralla se tuntui oudolta mutta kun se toistui 4-5krt itseäki alkoi huolestuttamaan että mikä kerpele tässä nyt on. Hetken kun rauhoittu ja vaihtoi asentoa niin jo taas sai unesta kiinni. Itse en osaa selittää mikä tuon aiheuttaisi, osaako joku muu?
 

Jeesus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Parina iltana viime aikoina on tullut katseltua televisiota makuuasennossa ennen nukkumaanmenoa. Katse loittonee ruudusta ja silmät menee kiinni vain jotta säpsähdän heti uudestaan hereillä sen takia että "pelkään" kuolevani. Tavallaan tuntuu että hengitys lamaantuisi jos nyt jatkaisin nukahtamista ja refleksinomaisesti nukahtaminen keskeytyy. Ensimmäisellä kerralla se tuntui oudolta mutta kun se toistui 4-5krt itseäki alkoi huolestuttamaan että mikä kerpele tässä nyt on. Hetken kun rauhoittu ja vaihtoi asentoa niin jo taas sai unesta kiinni. Itse en osaa selittää mikä tuon aiheuttaisi, osaako joku muu?

Mulla ilmenee toisinaan samaa, mutta ns. "liskojen yö" -hengessä. Toisin sanoen jos juopottelee esimerkiksi pe-la, tulee tuo oire sunnuntai-iltana nukahtamista tavoitellessa. Liekö tästä kysymys, vai onko ilman viinaa aikaansaatu juttu?
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Katse loittonee ruudusta ja silmät menee kiinni vain jotta säpsähdän heti uudestaan hereillä sen takia että "pelkään" kuolevani.
Tästä oli juuri QI:n yhdessä jaksossa juttua ja kuulemma tämän hetken suurinta kannatusta saanut teoria on, että se on ihmiselle puussa nukkumisen ajalta jäänyt vaisto, joka herättää tarpeen mukaan nukahtamisen hetkellä, jos asento on sellainen, että nukahtaessaan voisi tippua puusta. Evoluution källi, ettei ihmisillä liian hauskaa ole.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Rapparin koottu selitys ja Said Qutb

Kun painoin rakennusapumiehen kiitollista duunia Oulun nahkatehtaan saneeraustyömaalla, kertoi eräs värikäspersoonainen rappari seuraavan stoorin:

Kaveri oli ollut viettämässä jälleen yhtä kosteaa iltaa ja päätynyt jossakin vaiheessa vieraisiin. Vieras oli purrut rapparin kaulaan fritsuja, joten rapparilla oli tiukat paikat mennä kotiin eukkonsa luo. Elettiin vuodenaikaa, jolloin yöllä oli pimeää.

Rappari hiipi kotiin, ei sytyttänyt valoja ja vessassa käynnin jälkeen hän hiipi pimeään makuuhuoneeseen, herätti naisensa ja anoi pillua, jota myös sai. Kertomansa mukaan hän pyysi lemminnän aikana naistaan puremaan häntä kaulasta, koska se tuntuisi niin hyvältä. Nainen oli tehnyt työtä pyydettyä.

Aamulla rappari sitten moitti muijaansa suuresta määrästä fritsuja ja pääsi pälkähästä.

Omaatuntoa sillä kaverilla ei muuten ole, kuten ei ehkä seuraavallakaan kaverilla:

Said Qutb, jota pidetään salafistien ja Osama bin Ladenin oppi-isänä eli vuosina 1906-1966. Sattumaa tai ei.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Parina iltana viime aikoina on tullut katseltua televisiota makuuasennossa ennen nukkumaanmenoa. Katse loittonee ruudusta ja silmät menee kiinni vain jotta säpsähdän heti uudestaan hereillä sen takia että "pelkään" kuolevani.
Tuo on tautina paniikkihäiriö, mikä johtunee serotoniinivajauksesta, jota voi tilapäisesti aiheuttaa esimerkiksi ryyppääminen, kofeiini tai nikotiini. Jos ei juo kahvia, edes kofeiinitonta, eikä edes teetä, ja elää muutenkin niin sanotusti kunnollisesti, niin noita vaivoja ei tule.

Lääkäriketjuun tuo asiasi siis kuuluisi, eikä tänne.

Omituisia tapauksiako? No, eilen menin ravintolaan A, josta olin perimätiedon mukaan mennyt ravintolaan B mutta en muista B:stä mitään ja heräsin lopulta tänä aamuna ravintolan A yhteydessä olleesta hotellin sängystä yksinäni. Mystistä!
 

Sphinx

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
No, eilen menin ravintolaan A, josta olin perimätiedon mukaan mennyt ravintolaan B mutta en muista B:stä mitään ja heräsin lopulta tänä aamuna ravintolan A yhteydessä olleesta hotellin sängystä yksinäni. Mystistä!

No jopas on mystistä kertakaikkiaan. Jotenkin voisi jutun vielä ymmärtää jos olisit herännyt ravintolan A yhteydessä olleen hotellin sängystä. Mutta, että ravintolan A yhteydessä olikin pelkkä yksinäinen hotellin sänky ilman hotellia. Muistatko, kun olit siellä ravintolassa, niin oliko sänky ravintolan yhteydessä jo illalla vai oletko kenties yön tunteina käynyt jostain hotellista kääntämässä sängyn ja vienyt sen ravintolan yhteyteen? Tai mistä tiesit, että se oli nimenomaan hotellin sänky?
 

Stigu

Jäsen
Muistatko, kun olit siellä ravintolassa, niin oliko sänky ravintolan yhteydessä jo illalla vai oletko kenties yön tunteina käynyt jostain hotellista kääntämässä sängyn ja vienyt sen ravintolan yhteyteen? Tai mistä tiesit, että se oli nimenomaan hotellin sänky?
Ja vielä oudommaksi asian tekee se, että hotellin sänky on ollut ravintolan yhteydessä. Kiertelen paljon duunin puolesta Suomea, ja useimmilla paikkakunnilla ravintola on kyllä hotellin sängyn yhteydessä eikä toisinpäin. Ja ikinä en ole tavannut ravintolaa nimeltä A. Onko siellä edes A-oikeudet?

Itselleni sattui nuorena miehenä Malmilla outo poltergeist-ilmiö. Menin mustalaisia täynnä olevaan ravintolaan, asetin lompakkoni pöydälle ja ryhdyin tarkastelemaan ruokalistaa. Kun olin tehnyt valintani (Wienerschnitzel ja vitusti ranskalaisia) asetin ruokalistan takaisin pöydälle vain huomatakseni että lompakkoni oli kadonnut pöydältä! Kukaan paikallaolijoista ei ollut nähnyt mitään epätavallista . En vielä tänä päivänäkään ymmärrä, miten ja mihin tuo lompakkoni on kadonnut. Mainittakoon, että tuon ravintolan yhteydessä ei ainakaan tuolloin ollut minkään hotellin sänkyä.
 

Terminaattori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Pomputtelijat
Tämä tapaus on ehdottomasti hassuin, omituisin, mutta samalla myös pelottavin kokemukseni, mitä olen kokenut.

Menin illalla tyytyväisenä nukkumaan, mutta aamulla herätessäni huomasin, etten saa jalkojani liikkumaan. Pelästyin, ehkäpä jopa kauhistuinkin kun nousin käsien voimalla sängystä pois, mutta jalat vaan lonksuivat nivelten kohdalta mihin sattuu. No, ei sitä kestänyt kuin 2-5 minuuttia kun jalkojen kunto palasi kohdilleen. Selityksenä tähän oli se, että olin nukkunut huonossa asennossa koko yön, eivätkä jalkani olleet saaneet verta toimiakseen normaalisti. Tässä nyt sitte olen ihmetellyt jo aika kauan, että minkälainen nukkumisasento se on voinut olla, sillä aika vaikea saada tämä tapahtumaan. Joskus aikaisemmin minulta oli puutunut toinen jalka niin, että se ei saanut verta ja myös se oli aika häijy tunne, kun käveli, niin toinen jalka lonksui miten sattuu. Myös käsille on käynyt samanmoinen, mutta tätä molempien jalkojen juttua en osannut yhdistää näihin. Luulen, että aika monilla muillakin on samanlaisia kokemuksia. Lääkäriosastollehan tämäkin kuuluisi, mutta mielestäni kyllä tännekin!
 

CaptainSlow

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins, LeKi, Tappara
Tämä tapaus on ehdottomasti hassuin, omituisin, mutta samalla myös pelottavin kokemukseni, mitä olen kokenut.

Menin illalla tyytyväisenä nukkumaan, mutta aamulla herätessäni huomasin, etten saa jalkojani liikkumaan. Pelästyin, ehkäpä jopa kauhistuinkin kun nousin käsien voimalla sängystä pois, mutta jalat vaan lonksuivat nivelten kohdalta mihin sattuu. No, ei sitä kestänyt kuin 2-5 minuuttia kun jalkojen kunto palasi kohdilleen. Selityksenä tähän oli se, että olin nukkunut huonossa asennossa koko yön, eivätkä jalkani olleet saaneet verta toimiakseen normaalisti. Tässä nyt sitte olen ihmetellyt jo aika kauan, että minkälainen nukkumisasento se on voinut olla, sillä aika vaikea saada tämä tapahtumaan. Joskus aikaisemmin minulta oli puutunut toinen jalka niin, että se ei saanut verta ja myös se oli aika häijy tunne, kun käveli, niin toinen jalka lonksui miten sattuu. Myös käsille on käynyt samanmoinen, mutta tätä molempien jalkojen juttua en osannut yhdistää näihin. Luulen, että aika monilla muillakin on samanlaisia kokemuksia. Lääkäriosastollehan tämäkin kuuluisi, mutta mielestäni kyllä tännekin!
Minäkin kyllä säikähtäisin aika kovasti tuollaista. Tuntuu kyllä aika pelottavalta, kun edes kuvittelee ettei tuntisi aamulla omia jalkojaan.

Kädessä tuota sattuu mulla aika usein, joten se nyt on jo "normaalia". Tarpeeksi kauan, kun nukkuu oman käden päällä niin herää siihen, kun käsi on aivan velttone ja ranne pyörii aivan miten sattuu vartalon alla, mutta onneksi siihenkin tunto palaa aika nopeasti.
 

madeOFspade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Oli lievästi häiriintynyt tilanne kesällä. Alakerran naapuri aloitti remontin joka päivä kello 08:00, aina samaan aikaan. Lisäksi herran oli pakko aina käyttää jotain hiomakonetta, ja jos poistui asunnosta remontoimasta siirtyi suoraan ikkunani alle sirkelöimään. Meteli meikäläisen kämpässä oli lähestulkoon sietämätön!
No, 2vk kun tätä täsmällisesti ajoitettua remonttia oli kulunut, näin unen jossa tapoin kyseisen remonttinaapurin, vedin sirkelillä palasiksi ja palaset laitoin pakkaseen.
Aamulla herätessä yllätys yllätys 08:00 ei kuulunut pientäkään meteliä remontista. Siinä kerkesi jo pieni kylmähiki hiipiä pintaan ja pakko oli käydä pakastimesta tarkistamassa ettei ole mitään yöseikkailuja tullut tehtyä! :D
Naapuri oli vain lähtenyt asioille ja aloitti rempan ~10:30 aikoihin...
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Oma omituisin tositarinani on tässä.

Olin kesätöissä TVL:llä uutta Naantalin pikatietä mittailemassa 80-luvun puolivälissä. Koska asuin Nousiaisissa ja työpaikka oli Raisiossa, tulin linja-autolla Raision keskustaan aamulla ja menin linja-autolla takaisin Nousiaisiin iltapäivällä. No eräänä iltapäivänä olin taas normaalisti odottelemassa bussia Raision keskustassa kaupungintalon pysäkillä, kun bussipysäkille pysähtyi henkilöauto. Auton ikkunasta ilmestyi käsi, joka viittelöi bussipysäkin ihmisiä kohden kehottaen tulemaan autolle. Katsoin ympärilleni, eikä kukaan muu bussia odottavista ihmisistä reagoinut mitenkään. No, lähdin sitten kävelemään autoa kohden, vaikkei se vaikuttanutkaan ollenkaan tutulta. Kun pääsin lähelle autoa, niin takaovi aukaistiin. No, ei siinä muuta kuin sisään istumaan. Ja niin auto lähti sitten liikkeelle. Edessä istuivat mies ja nainen, ja minulla ei ollut hajuakaan keitä he olivat. Jotain ne jossain vaiheessa supisivat keskenään, että miksiköhän se Ossi ei tullutkaan...en tunne oikeastaan ketään Ossia, joten minulla ei ole harmainta aavistustakaan kenestä oli kyse. Noin vartin ajon jälkeen Nousiaisten suoralle tullessa minulta kysyttiin, että menenkö minäkin Mynämäkeen (Nousiaisista seuraava kunta Turusta poispäin ajettaessa). Sanoin, että jään Nousiaisten Kesoilin risteyksessä pois. Auto pysähtyi risteyksen pysäkille, kiitin kyydistä, ja lähdin kävelemään kotia kohti. Tähän päivään mennessä minulle ei ole selvinnyt keitä nuo ihmiset olivat, ja epäilen, että heillä ei ole hajuakaan kuka heidän kyydissään tuona päivänä oli.
 

tutzba

Jäsen
Kuuntelin äsken YouTubesta kaksi biisiä, jonka jälkeen laitoin radion päälle. Siellä soi se kappale jonka kuuntelin ensiksi ja sen jälkeen lähti soimaan se biisi, jonka kuuntelin toisena. Aika jännä. Joku voisi sanoa, että kun radiossa pyöritetään samoja biisejä koko ajan niin joskushan näin on pakko käydä, mutta minä uskon tämän olevan merkki suuremmasta.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Kävipä kerran nuoruudessani minullakin tuuri!?!

Olimme lähdössä erään kaverini kanssa viettämään kosteata iltaa Oulun kapakoihin ja tavan mukaan pohjustimme itseämme vaivihkaa muutamalla pussioluella bussissa matkalla keskustaan (vai pitäisikö sanoa: bussioluella). Koska ilta oli vielä nuori, päätimme mennä erääseen ennenkäymättömään pikku kaljakuppilaan vielä särpimään mallasjuomaa ennen varsinaista ravintolakierrosta.

Pikku kaljakuppilan pikkunätti tarjoilija kysyi sitten tiskin takaa, mitäpä herroille(!) saisi olla ja minä rehvakkaasti huumorimiehen elkein kyselemään, olisiko hänellä mahdollisesti tiskin alla kaljakassia, vai pitääkö ostaa ihan tuopissa.

Jumalauta!!!

Tuo tyttö hieman hymyillen ja samalla nostaen tuikituntematonta muovikassia tiskin alta totesi: "Tätäköhän herra(!) tarkoittaa?"
Minä tuijotin vuoroin tyttöä, vuoroin kaljakassia suu auki, mutta kaverini kerkisi siihen sanoa silpasemaan: "Kato perkele! Tännekö sinä sen jätitkin..."

Näin me marssimme baarista ulos yli kymmenen pulloa keskaria rikkaampina ja lienee sanomattakin selvää, että hyvin alkanut baarikierroksemme tyssäsi jo ennen puolta yötä tylyyn toteamukseen:
"On tainnut tulla otettua sen verran, että josko vaikka huomenna uudestaan..."
 

S.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Emäntä tuossa yhtenä pävänä kertoi, kun hänen mennessä pojan huoneeseen on pojan pikkustereot menneet itsellään päälle. Minähän pelkään niin perkeleesti kaiken näköisiä mörköjuttuja, enkä haluaisi niihin uskoa, enkä törmätä. Vaimolle tämä on sattunut ainakin 5 kertaa ja kelloajat on laidasta laitaan. Tämä toimii siis niin, että hän vain astuu huoneeseen ja stereot menee päälle, jollekin radiokanavalle.

No eilen tämä tapahtui sitten minulle ekan kerran. Klo 20 peittelin pojan ja kävelin pois päin, niin stereoiden valo syttyi ja radio päälle. Hyi helvetti, että nousi karvat pystyyn.

Kyseessä siis omakotitalo kaupungin laidalla ja naapureita vieressä. Tämä varmasti selittyy nykyajan kaukosäätimillä, joilla taitaa olla kantoa kymmeniä metrejä mutta, kun tämä tapahtuu vain silloin kun aikuinen astuu huoneeseen!


Toinen juttu on yksi väliovi, mikä on hieman kenollaan, eikä mene kunnolla kiinni. Jää siten, että ovilehti on karmeissa suht piukassa. Kahvaa ei tarvitse jos oven avaa, vain työntö riittää. Ovi on kuitenkin sen verran piukassa karmeissa kiinni, että pieni lapsi saa sen taklaamalla auki, aikuinen hieman tönäämällä.

Tämä ovi se tykkää aina siinä klo 1 yöllä aueta itsellään. Aina en ole sitä todistamassa, kun nukun mutta aamuisin sen aina huomaa kun illalla "kiinni" laitettu ovi 20cm auki
 
Itse olin kakarana jokseenkin normaalia villimpi tapaus. Ala-asteella tokalla luokalla istuttiin tunnilla pulpeteissa kiltisti ja jotain itsekseni mesosin siinä rauhattomasti.
Iskin jalallani pulpetin metalli runkoon suhteellisen kovaa (muutkin luokassaolijat siis kuulivat mesoamiseni kyllä) ja täsmälleen samaan aikaan napsahti valot pois luokasta.

Välkkynä kaverina tokaisin ääneen että "kokeillaampas tätä uudestaan" ja potkasin oikein kunnolla pulpetin jalkaa ja kas kummaa valot tulivat takaisin päälle. Myhäilin siinä tietävän näköisenä tokaluokkalaisena muille enkä suostunut tekemään "temppua" uudestaan vaikka pyydettiin.

Luokan valot menevät päälle ja pois tasan yhdestä kohtaa oven vierestä ja kukaan ei tuona hetkenä seissyt lähelläkään.
Oma oletukseni on se että kyseessä oli erittäin lyhyt aikainen sähkökatkos ja erikoinen yhteensattuma.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Tossa männä viikolla oli tili melko tyhjillään, kun läksin viemään tyhjiä pulloja ja tölkkejä kauppaan. Aattelin, että josko ostais ihan ruokaa niillä rahoilla. Jokunen säkki niitä hylsyjä oli ehtiny kertyä ja fyrkkaa irtosikin automaatista tasan 19,65 €. No sitten kaupan puolelle ostelemaan ihan peruselintarvikkeita (ei alkoholia) summamutikassa. Päästyäni kassalle alkoi hieman arveluttaa, että niinköhän tuo vajaat 20 rahaa riittää ostoskorin sisällön maksamiseen. Kun kassaneiti hulautti viimeisen tuotteen kassan läpi, oli loppusumma tasan 19,65 euroa. Hyvin arvioitu, sano.
 
Tossa männä viikolla oli tili melko tyhjillään, kun läksin viemään tyhjiä pulloja ja tölkkejä kauppaan. Aattelin, että josko ostais ihan ruokaa niillä rahoilla. Jokunen säkki niitä hylsyjä oli ehtiny kertyä ja fyrkkaa irtosikin automaatista tasan 19,65 €. No sitten kaupan puolelle ostelemaan ihan peruselintarvikkeita (ei alkoholia) summamutikassa. Päästyäni kassalle alkoi hieman arveluttaa, että niinköhän tuo vajaat 20 rahaa riittää ostoskorin sisällön maksamiseen. Kun kassaneiti hulautti viimeisen tuotteen kassan läpi, oli loppusumma tasan 19,65 euroa. Hyvin arvioitu, sano.

Katsoiko kassaneiti kulmien alta? "Taas joku juoppo laskenut ostokset sentilleen."

Eräällä kaverilla on tapana sanoa: "En toivo lottovoittoa tai suuria rikkauksia, kivaa olisi aina jotain ostamaan mennessä kaivaa sokkona tasaraha taskusta. Oli kyseessä maitotölkki, auto tai vaikka asunto".
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös