Maple leaf: keskustelua perusteluineen, jess!
''HIFK:n suoritustasoon kohdistuneet odotukset ovat ylimitoitettuja. Tämä on selvää, jos katsoo kokoonpanoa: sen verran nuorisoa kentällä pörheltää. Joukkueen suoritustasoa on turha ennakoida pelaajille maksetuista palkoista (vrt. puheet "näin kallis jengi"). Tässä tapauksessa on kysyttävä, miksi näin paljon maksetaan vielä pelaajauransa alussa oleville kavereille.''
IFKlla on nuori jengi ja kunnioitettava määrä omia kasvatteja kehissä. Olen suuri junnutyön ystävä ja arvostaja. Viime kaudella maksoimme junnujen sisäänajosta jo kovaa hintaa. Seuran itse julkaisema tavoite kuluvan kauden alussa oli kotietu pleijareihin. Myöhäissyksyllä se muuttui Apen sanoin pleijaripaikkaan ja tyytyväisyyteen piste/ottelu tahtiin. Kotietua rosteri silmällä pitäen lähdettiin tavoittelemaan ja se oli realismia. Väitän edelleen, että rosteriin sopivammalla valmennuksella miehistä olisi ollut lupa odottaa enemmän, tasaisempaa ja tahtovampaa.
''Olen veikannut HIFK:ta runkosarjassa sijoille 5-7 (löytyy jostain viestiketjusta), enkä vieläkään näe syytä tinkiä tästä ennusteesta/toiveesta. Se olisi hyvä saavutus nuorelle jengille, ja siitä olisi hyvä jatkaa eteenpäin.''
Saavutus edellyttää laskematta lopuista otteluista noin 1,3-1,4 pisteen keskiarvoa. Mitähän sellaista on tapahtunut/tapahtumassa, että ennusteellesi/toiveellesi olisi jotain konkreettisempaa pohjaa? Mistä se herätys syntyisi, mielestäsi? Huomaan, että olet itsekin epävarma, koska kirjoitat
-ennusteesta/toiveesta-.
''En osaa pitää nykyistä valmennuskolmikkoa syypäänä siihen, että nuori joukkue maksaa vielä oppirahoja (epätasaiset suoritukset pelien sisällä eli "monta peliä yhdessä pelissä", puolustus- ja maalintekovaikeudet). En myöskään kuulu koulukuntaan, joka uskoo pelkällä hengellä ja tahdolla voitettavan kokemusta ja taitoa, ainakaan pitkässä sarjassa. Jos pelkkä tahto on ratkaiseva, niin mikseivät ihmiset lennä omin voimin?''
Ei valmennuskolmikko olekaan siihen yksin syypää. Merkittävässä roolissa kuitenkin. Jos nyt unohdetaan tässä kohtaa ne omat junnut, niin uusilta tulijoilta nyt ei hirveästi enemmän olisi saattanut edellyttää. Sisäisen pistepörssin mukaan 1. Pärä, (4. Kauppila), 5. TRuutu, 12. Söde ja ulkomaalaiset kaikki korkealla. IFKillä on tällä hetkellä kolmanneksi eniten tehtyjä maaleja.
Kun Apea on mainostettu hyvänä nuorisovalmentajana, niin yksi syy lievään tekemiseen on osin ollut omien junnujen odotettua hitaampi esiinmarssi. Hyvänä junnukasvattajana tunnetulta Apelta odotin parempia tuloksia.
Tottahan ymmärrän, että nuorien sisäänajamisessa menee aikaa. Ensi kautta silmälläpitäen on hyvä muistaa, että puolentusinaa kaveria nykyisestä hyydyttävästä A:n rosterista punkee itseään ylös. Heidän takiaan sopii toivoa, että jatkossakin ulkopuolelta hankittavat pelaajat ovat todellisia vielä selvempiä vahvistuksia, jotka panoksellaan takaavat omille kasvateille rauhan sisäänajoon.
''Ei minulla ole vaikeuksia ymmärtää HIFK:n hc-fanien vaatimuksia "fyysisestä" pelistä. Olen itse rampannut katsomassa HIFK:n matseja 1970-luvulta alkaen.''
Enhän epäillytkään uskottavuuttasi kirjoittaa omia mielipiteitäsi ja pysyä niiden takana. Vuosikymmeniä IFKta seuranneita katsojia on IFKssa poikkeuksellisen paljon. Tervetuloa väliaikakahville fabuseuraan joskus A-kutosen kieppeille.
''Olen kuitenkin siinä mielessä lälläri, että erotan toisistaan "taklaukset" ja "tappelemisen". Ne eivät ole mielestäni sama asia.''
No eivät. Ööh, väittikö joku jossakin?
''Olen siinäkin mielessä lälläri, että erotan toisistaan "valmentamisen" ja "vaihtoaitiossa riehumisen". Valmentamiseen kuuluu toimia nimenomaan pelaajien oman henkilökohtaisen osaamisen ja ominaisuuksien ehdoilla, niitä kokonaisuuteen (joukkueeseen) heijastaen.''
Ei tässä peräänkuulutetakaan mitään vaihtoaitiossa riehumista. Kyllä peliä voi lukea ja siihen tarvittaessa reagoida ilman huutamista. Nyt tunnutaan olevan alueella -aidat ja aidan seipäät- ajatusten vaihdossa kirjoittelussa.
''Minulle on henkilökohtaisesti samantekevää, kuka on HIFK:n valmentaja (tai ei aivan: en haluaisi nähdä tässä toimessa esimerkiksi Summasta tai Tammista).''
Hundraprosent samaa mieltä. Pääasia, että valmentaja ymmärtää valmentamansa joukkueen erityispiirteet. Meidän tapauksessa niitä on. On ollut jo osapuilleen viisikymmentä vuotta. Ei IFKsta pidä tehdä Apen filosofioiden näköistä joukkuetta. Meillä on jo kovin tunnistettava, ihan ikioma ahavoitunut ulkonäkömme. Sitä tässä kaivataan. Valmentajat tulee ja menee, IFK pysyy ja sen arvoja tulee kunnioittaa ja noudattaa. Olis sitten valmantajan vaikka Ryynäsen Topi ja Vainion Mara.
''Mutta minulla ei myöskään ole mitään Suhosta vastaan. Olen puuttunut siihen, että tällä palstalla hän on saanut osakseen kohtuutonta kritiikkiä - kohtuutonta suhteessa joukkueen pelaajiston mahdollisuuksiin, osaamiseen ja realiteetteihin.''
Aika moni, minä mukaanlukien, tunnustaa Apen viisauksia ja arvostaa Apea ihmisenä. Kyse on siitä sopivuudesta, ei pätevyydestä. Minusta. Hänen työnantajansa määritteli kauden alussa seuran virallisen tavoitteen, jossa ei pisteiden, eikä pelin perusteella vielä olla. Jos Pena tai IFKn hallitus on määritellyt ja käskenyt Apea tehdä IFKsta nyt nähdyn mukaisen joukkueen, niin sittenhän tässä räksytetään aivan väärälle taholla. Luuletko Sinä heidän käskeneen ja / tai olevan näkemäänsä tyytyväisiä?
Kun katselee pelaajien nimilistaa, en voi olla kanssasi samaa mieltä kotiedun olevan liian kovan tavoitteen verrattuna pelaajien mahdollisuuksiin, osaamiseen ja realiteetteihin. Tottahan meillä on ollut viime aikoin loukkantumisien kanssa enemmän huonoa tuuria, kuin lääkäri määrää.
Pelkäänpä vaan, että tarvitaan vielä todellinennappisuoritus, jotta pleijareissa edes ollaan mukana, puhumattakaan niissä pärjäämisestä. Runkosarjan jälkeen vasta alkaa Pelit. Runkosarja on esileikkiä eli nastaa, muttei sitä viitsi määräänsä kauempaa. Pleijareissa sitten saadaan 'orkut' tai ei saada.
''Taitaapa olla myös niin, että aika pitkälle tällä kritiikillä puretaan pahaa oloa siitä, ettei Jaffalassa hakattu kaikkia Jokeri-pelaajia hengiltä. Tämän ymmärrän.''
Kamoon, vähän kirjoittajakolleegarispektiä. Kyllä täällä ovat muutamat kirjoittajat olleet huolissaan pelistä jo paljon ennen Jaffala-tapausta ja jotkut jopa yrittäen perustella näkemyksiään. Ape puolustajilta ei sen sijaan, mm Sinut poislukien, ole asiaperusteluja liiemmin nähty.
Eipä silti, sille IFKlle, jota minä olen tottunut, en vain näkemään, vaan myös omaksumaan, kuuluu yhtenä erittäin olennaisena piirteenä ja ominaisuutena pitää kuittivihko ja vaihtorahat mukana ja jakaa niitä _tarpeen_ niin vaatiessa. Se lukee ihan seuran itsensä määrittelemässä peruskivessä.
''Torstaina aion edelleen kannustaa HIFK:ta, hakkasivat kaikki Jokerit tai eivät, oli valmentamassa Suhonen tai ei, oli pakkiparina kentällä Hedberg-Saarinen tai ei. Kannustaessani yritän muistaa sen, kuinka nuori tämä joukkue on, ja kuinka kundit varmasti tekevät parhaansa.''
Aamen. Minut saa pysymään poissa hallista silloin ainoastaan ladatulla aseella hengenlähdöllä uhkaaminen tai ennen ottelua täytäntöönpantava ehdoton vankeustuomio. No doubt! Olen jo tilannut wanhuudenpäivilleni makuupaikan sairasvuoteelleni A-katsomosta. Siitä Brewerin, JHagin, Svanten, Korakin, Johanneksen, Kempesin ja muiden vastaavien IFK-hörhöjen vierestä. Sähkö- ja putkitöitä happivehkeille aletaan tekemään koht'sillään. Welcome to the Club.