Hankitaanko vielä uusia pelaajia vai "mennäänkö näillä"

  • 206 321
  • 1 626

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Aivan, mutta Alpon linjahan on ollut myös, että pelaajan on itse ymmärrettävä, mitä kentällä pitää tehdä tai ei pidä tehdä. Jos ohje on ollut: älä ota turhaa jäähyä, vieläpä jonkun mahdollisen sanktion uhalla, niin kuka nyt taklaamaan rupeaisi. Nykyisellä tuomarilinjalla paukkuu jäähy varsin nopeasti ja Alpo on taas vihainen ja haukkuu lehtien palstoilla.

Eli eihän sitä tarvitse valmentajan kuin kieltää turhat jäähyt niin hän samalla kieltää taklauspelin.

Eipä silti, sama linja se on Jokereissakin.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Viestin lähetti Maple Leaf
Taas kerran ja aina vaan, niin kauan kunnes selkeä, yksiselitteinen vastaus tulee: koska ja missä Suhonen on kieltänyt HIFK:n pelaajia taklaamasta?

Kun näin ei kuitenkaan ilmeisesti tapahdu, niin haluatko tällä viestittää että joukkue ei ole Apella hanskassa ?
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Vakio


Eli eihän sitä tarvitse valmentajan kuin kieltää turhat jäähyt niin hän samalla kieltää taklauspelin.


Aivan.

-Turhat jäähyt- on erikoinen käsite. Mitkäs jäähyt voidaan tulkita sellaisiksi, jotka ovat -turhat jäähyt- käsitteeseen verrattuna
-tarpeellisia (tai luvallisia) jäähyjä-? Eikö voida tulkita, että koska pelataan sääntöjen vastaisesti, kaikki jäähyt ovat turhia?

Eli ''pelatkaa sääntöjen rajoissa huippu-urheilijoina jääkiekkoa'' = epäyhtälö. Ei sellaista olekaan.

Ei parikymppisille jääkiekkoilijoille voi sysätä vastuuta erittäin nopea pelin aikana pohdinnoista. ''Mieti, onko taklaus tarpeellinen'', heh, eiköhän siellä ole nuorella jannulla sen verran kiire, ettei siinä pitkiin pohdintoihin juuri ehdi. Suoria, uskottavia ohjeita peli kuluessa tarvitaan yhtä lailla. Ei tää mitään pelkkää kasvatustiedettä ole, tää on hokia hitto. Mietitään sitte himassa tai treeneissä, mutta peleissä pelataan kykyjen ja tahdon ylärajoilla. Ei noi miettimisajatukset muuta kun sekoita nuorien pelimiesten ajatuksia. Kärjistin toki.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti Vakio

Eli eihän sitä tarvitse valmentajan kuin kieltää turhat jäähyt niin hän samalla kieltää taklauspelin.

Näinhän se ikävä kyllä on. Vaikka valmentaja ei suoranaisesti kiellä niitä taklauksia mutta kieltämällä turhat jäähyt ja vieläpä tuomitsemalla pelaajia julkisesti jotka moisiin "rikoksiin" syyllistyvät, aiheuttaa tämä valmentaja näin toimiessaan sen, että taklauspelikin tyrehtyy aikaa myöten pelaajien pelätessä niitä turhia jäähyjä. Kun puhtaistakin taklauksista tulee helposti jäähyjä ei lienee ihme, että pelaajat varovat lopulta taklaamistakin, tai eivät ainakaan mene niin hanakasti taklaustilanteisiin kun seurauksena voi olla se jäähy ja sen myötä valmentajan taholta julkinen ripitys.

Tässä suhteessa Alpo on onnistunut rakentamaan yhtälön joka ei voi toimia - ainakaan SM-liigassa.

vlad#16.
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Siis kukaan ei tiedä, missä ja koska Suhonen on kieltänyt taklaamasta, mutta silti Suhosen väitetään kieltäneen taklaukset.

Vaikka Tuomo Ruutu kertoi radiohaastattelussa Suhosen nimenomaan kehottaneen taklaamaan, on Suhonen kieltänyt taklaukset.

Vaikka JHag jossain ketjussa (valitettavasti en nyt jaksa kaivaa sitä esiin) kertoi kuulleensa SaiPan pelaajilta HIFK:n taklaavan ja siteerasi edelleen (jotain) taklaustilastoa, jonka mukaan HIFK on SM-liigan taklaavimpia joukkueita, on Suhonen kieltänyt taklaukset.

Jaahah.
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Maple Leaf
Siis kukaan ei tiedä, missä ja koska Suhonen on kieltänyt taklaamasta, mutta silti Suhosen väitetään kieltäneen taklaukset.

*****
Jaahah.

Et kai Sä nyt oleta saavasi vastaukseksi todistettavissa olevaa aikaa ja paikkaa. Eihän täällä nyt moni nimimerkin Iker lisäksi väitäkään, että Ape olisi kieltänyt kokonaan taklaamasta. Turhistä jäähyistä kait enemmän on puhetta ollut.

Asian ydin lienee enemmän siinä, ettei IFK ole tällä kaudella juuri pelannut itselleen ominaisia vahvuuksia hyväksikäyttäen ja Ape on silmin nähden muuttanut IFKn pelityyliä pois siitä, mihin hyvin monet pitempään seuranneet ovat tottuneet. Ja rosterin hintaan ja yleisiin odotuksiin verrattavissa oleva huono tulos näkyy sarjapisteissä ja kannattajien tyytymättömyydessä.

Oletko eri mieltä? Jos olet, perustelethan keskustelun aikaansaamiseksi.
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Viestin lähetti Senior
Et kai Sä nyt oleta saavasi vastaukseksi todistettavissa olevaa aikaa ja paikkaa. Eihän täällä nyt moni nimimerkin Iker lisäksi väitäkään, että Ape olisi kieltänyt kokonaan taklaamasta. Turhistä jäähyistä kait enemmän on puhetta ollut.

Asian ydin lienee enemmän siinä, ettei IFK ole tällä kaudella juuri pelannut itselleen ominaisia vahvuuksia hyväksikäyttäen ja Ape on silmin nähden muuttanut IFKn pelityyliä pois siitä, mihin hyvin monet pitempään seuranneet ovat tottuneet. Ja rosterin hintaan ja yleisiin odotuksiin verrattavissa oleva huono tulos näkyy sarjapisteissä ja kannattajien tyytymättömyydessä.

Oletko eri mieltä? Jos olet, perustelethan keskustelun aikaansaamiseksi.

Yritän perustella lyhyesti.

HIFK:n suoritustasoon kohdistuneet odotukset ovat ylimitoitettuja. Tämä on selvää, jos katsoo kokoonpanoa: sen verran nuorisoa kentällä pörheltää. Joukkueen suoritustasoa on turha ennakoida pelaajille maksetuista palkoista (vrt. puheet "näin kallis jengi"). Tässä tapauksessa on kysyttävä, miksi näin paljon maksetaan vielä pelaajauransa alussa oleville kavereille.

Olen veikannut HIFK:ta runkosarjassa sijoille 5-7 (löytyy jostain viestiketjusta), enkä vieläkään näe syytä tinkiä tästä ennusteesta/toiveesta. Se olisi hyvä saavutus nuorelle jengille, ja siitä olisi hyvä jatkaa eteenpäin.

En osaa pitää nykyistä valmennuskolmikkoa syypäänä siihen, että nuori joukkue maksaa vielä oppirahoja (epätasaiset suoritukset pelien sisällä eli "monta peliä yhdessä pelissä", puolustus- ja maalintekovaikeudet). En myöskään kuulu koulukuntaan, joka uskoo pelkällä hengellä ja tahdolla voitettavan kokemusta ja taitoa, ainakaan pitkässä sarjassa. Jos pelkkä tahto on ratkaiseva, niin mikseivät ihmiset lennä omin voimin?

Tämä pohjaksi, nyt Suhoseen.

Ei minulla ole vaikeuksia ymmärtää HIFK:n hc-fanien vaatimuksia "fyysisestä" pelistä. Olen itse rampannut katsomassa HIFK:n matseja 1970-luvulta alkaen. Olen kuitenkin siinä mielessä lälläri, että erotan toisistaan "taklaukset" ja "tappelemisen". Ne eivät ole mielestäni sama asia. Olen siinäkin mielessä lälläri, että erotan toisistaan "valmentamisen" ja "vaihtoaitiossa riehumisen". Valmentamiseen kuuluu toimia nimenomaan pelaajien oman henkilökohtaisen osaamisen ja ominaisuuksien ehdoilla, niitä kokonaisuuteen (joukkueeseen) heijastaen.

Minulle on henkilökohtaisesti samantekevää, kuka on HIFK:n valmentaja (tai ei aivan: en haluaisi nähdä tässä toimessa esimerkiksi Summasta tai Tammista). Mutta minulla ei myöskään ole mitään Suhosta vastaan. Olen puuttunut siihen, että tällä palstalla hän on saanut osakseen kohtuutonta kritiikkiä - kohtuutonta suhteessa joukkueen pelaajiston mahdollisuuksiin, osaamiseen ja realiteetteihin. Taitaapa olla myös niin, että aika pitkälle tällä kritiikillä puretaan pahaa oloa siitä, ettei Jaffalassa hakattu kaikkia Jokeri-pelaajia hengiltä. Tämän ymmärrän.

Torstaina aion edelleen kannustaa HIFK:ta, hakkasivat kaikki Jokerit tai eivät, oli valmentamassa Suhonen tai ei, oli pakkiparina kentällä Hedberg-Saarinen tai ei. Kannustaessani yritän muistaa sen, kuinka nuori tämä joukkue on, ja kuinka kundit varmasti tekevät parhaansa.
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Maple leaf: keskustelua perusteluineen, jess!

''HIFK:n suoritustasoon kohdistuneet odotukset ovat ylimitoitettuja. Tämä on selvää, jos katsoo kokoonpanoa: sen verran nuorisoa kentällä pörheltää. Joukkueen suoritustasoa on turha ennakoida pelaajille maksetuista palkoista (vrt. puheet "näin kallis jengi"). Tässä tapauksessa on kysyttävä, miksi näin paljon maksetaan vielä pelaajauransa alussa oleville kavereille.''

IFKlla on nuori jengi ja kunnioitettava määrä omia kasvatteja kehissä. Olen suuri junnutyön ystävä ja arvostaja. Viime kaudella maksoimme junnujen sisäänajosta jo kovaa hintaa. Seuran itse julkaisema tavoite kuluvan kauden alussa oli kotietu pleijareihin. Myöhäissyksyllä se muuttui Apen sanoin pleijaripaikkaan ja tyytyväisyyteen piste/ottelu tahtiin. Kotietua rosteri silmällä pitäen lähdettiin tavoittelemaan ja se oli realismia. Väitän edelleen, että rosteriin sopivammalla valmennuksella miehistä olisi ollut lupa odottaa enemmän, tasaisempaa ja tahtovampaa.

''Olen veikannut HIFK:ta runkosarjassa sijoille 5-7 (löytyy jostain viestiketjusta), enkä vieläkään näe syytä tinkiä tästä ennusteesta/toiveesta. Se olisi hyvä saavutus nuorelle jengille, ja siitä olisi hyvä jatkaa eteenpäin.''

Saavutus edellyttää laskematta lopuista otteluista noin 1,3-1,4 pisteen keskiarvoa. Mitähän sellaista on tapahtunut/tapahtumassa, että ennusteellesi/toiveellesi olisi jotain konkreettisempaa pohjaa? Mistä se herätys syntyisi, mielestäsi? Huomaan, että olet itsekin epävarma, koska kirjoitat
-ennusteesta/toiveesta-.

''En osaa pitää nykyistä valmennuskolmikkoa syypäänä siihen, että nuori joukkue maksaa vielä oppirahoja (epätasaiset suoritukset pelien sisällä eli "monta peliä yhdessä pelissä", puolustus- ja maalintekovaikeudet). En myöskään kuulu koulukuntaan, joka uskoo pelkällä hengellä ja tahdolla voitettavan kokemusta ja taitoa, ainakaan pitkässä sarjassa. Jos pelkkä tahto on ratkaiseva, niin mikseivät ihmiset lennä omin voimin?''

Ei valmennuskolmikko olekaan siihen yksin syypää. Merkittävässä roolissa kuitenkin. Jos nyt unohdetaan tässä kohtaa ne omat junnut, niin uusilta tulijoilta nyt ei hirveästi enemmän olisi saattanut edellyttää. Sisäisen pistepörssin mukaan 1. Pärä, (4. Kauppila), 5. TRuutu, 12. Söde ja ulkomaalaiset kaikki korkealla. IFKillä on tällä hetkellä kolmanneksi eniten tehtyjä maaleja.

Kun Apea on mainostettu hyvänä nuorisovalmentajana, niin yksi syy lievään tekemiseen on osin ollut omien junnujen odotettua hitaampi esiinmarssi. Hyvänä junnukasvattajana tunnetulta Apelta odotin parempia tuloksia.

Tottahan ymmärrän, että nuorien sisäänajamisessa menee aikaa. Ensi kautta silmälläpitäen on hyvä muistaa, että puolentusinaa kaveria nykyisestä hyydyttävästä A:n rosterista punkee itseään ylös. Heidän takiaan sopii toivoa, että jatkossakin ulkopuolelta hankittavat pelaajat ovat todellisia vielä selvempiä vahvistuksia, jotka panoksellaan takaavat omille kasvateille rauhan sisäänajoon.

''Ei minulla ole vaikeuksia ymmärtää HIFK:n hc-fanien vaatimuksia "fyysisestä" pelistä. Olen itse rampannut katsomassa HIFK:n matseja 1970-luvulta alkaen.''

Enhän epäillytkään uskottavuuttasi kirjoittaa omia mielipiteitäsi ja pysyä niiden takana. Vuosikymmeniä IFKta seuranneita katsojia on IFKssa poikkeuksellisen paljon. Tervetuloa väliaikakahville fabuseuraan joskus A-kutosen kieppeille.

''Olen kuitenkin siinä mielessä lälläri, että erotan toisistaan "taklaukset" ja "tappelemisen". Ne eivät ole mielestäni sama asia.''

No eivät. Ööh, väittikö joku jossakin?

''Olen siinäkin mielessä lälläri, että erotan toisistaan "valmentamisen" ja "vaihtoaitiossa riehumisen". Valmentamiseen kuuluu toimia nimenomaan pelaajien oman henkilökohtaisen osaamisen ja ominaisuuksien ehdoilla, niitä kokonaisuuteen (joukkueeseen) heijastaen.''

Ei tässä peräänkuulutetakaan mitään vaihtoaitiossa riehumista. Kyllä peliä voi lukea ja siihen tarvittaessa reagoida ilman huutamista. Nyt tunnutaan olevan alueella -aidat ja aidan seipäät- ajatusten vaihdossa kirjoittelussa.

''Minulle on henkilökohtaisesti samantekevää, kuka on HIFK:n valmentaja (tai ei aivan: en haluaisi nähdä tässä toimessa esimerkiksi Summasta tai Tammista).''

Hundraprosent samaa mieltä. Pääasia, että valmentaja ymmärtää valmentamansa joukkueen erityispiirteet. Meidän tapauksessa niitä on. On ollut jo osapuilleen viisikymmentä vuotta. Ei IFKsta pidä tehdä Apen filosofioiden näköistä joukkuetta. Meillä on jo kovin tunnistettava, ihan ikioma ahavoitunut ulkonäkömme. Sitä tässä kaivataan. Valmentajat tulee ja menee, IFK pysyy ja sen arvoja tulee kunnioittaa ja noudattaa. Olis sitten valmantajan vaikka Ryynäsen Topi ja Vainion Mara.

''Mutta minulla ei myöskään ole mitään Suhosta vastaan. Olen puuttunut siihen, että tällä palstalla hän on saanut osakseen kohtuutonta kritiikkiä - kohtuutonta suhteessa joukkueen pelaajiston mahdollisuuksiin, osaamiseen ja realiteetteihin.''

Aika moni, minä mukaanlukien, tunnustaa Apen viisauksia ja arvostaa Apea ihmisenä. Kyse on siitä sopivuudesta, ei pätevyydestä. Minusta. Hänen työnantajansa määritteli kauden alussa seuran virallisen tavoitteen, jossa ei pisteiden, eikä pelin perusteella vielä olla. Jos Pena tai IFKn hallitus on määritellyt ja käskenyt Apea tehdä IFKsta nyt nähdyn mukaisen joukkueen, niin sittenhän tässä räksytetään aivan väärälle taholla. Luuletko Sinä heidän käskeneen ja / tai olevan näkemäänsä tyytyväisiä?

Kun katselee pelaajien nimilistaa, en voi olla kanssasi samaa mieltä kotiedun olevan liian kovan tavoitteen verrattuna pelaajien mahdollisuuksiin, osaamiseen ja realiteetteihin. Tottahan meillä on ollut viime aikoin loukkantumisien kanssa enemmän huonoa tuuria, kuin lääkäri määrää.

Pelkäänpä vaan, että tarvitaan vielä todellinennappisuoritus, jotta pleijareissa edes ollaan mukana, puhumattakaan niissä pärjäämisestä. Runkosarjan jälkeen vasta alkaa Pelit. Runkosarja on esileikkiä eli nastaa, muttei sitä viitsi määräänsä kauempaa. Pleijareissa sitten saadaan 'orkut' tai ei saada.

''Taitaapa olla myös niin, että aika pitkälle tällä kritiikillä puretaan pahaa oloa siitä, ettei Jaffalassa hakattu kaikkia Jokeri-pelaajia hengiltä. Tämän ymmärrän.''

Kamoon, vähän kirjoittajakolleegarispektiä. Kyllä täällä ovat muutamat kirjoittajat olleet huolissaan pelistä jo paljon ennen Jaffala-tapausta ja jotkut jopa yrittäen perustella näkemyksiään. Ape puolustajilta ei sen sijaan, mm Sinut poislukien, ole asiaperusteluja liiemmin nähty.

Eipä silti, sille IFKlle, jota minä olen tottunut, en vain näkemään, vaan myös omaksumaan, kuuluu yhtenä erittäin olennaisena piirteenä ja ominaisuutena pitää kuittivihko ja vaihtorahat mukana ja jakaa niitä _tarpeen_ niin vaatiessa. Se lukee ihan seuran itsensä määrittelemässä peruskivessä.

''Torstaina aion edelleen kannustaa HIFK:ta, hakkasivat kaikki Jokerit tai eivät, oli valmentamassa Suhonen tai ei, oli pakkiparina kentällä Hedberg-Saarinen tai ei. Kannustaessani yritän muistaa sen, kuinka nuori tämä joukkue on, ja kuinka kundit varmasti tekevät parhaansa.''

Aamen. Minut saa pysymään poissa hallista silloin ainoastaan ladatulla aseella hengenlähdöllä uhkaaminen tai ennen ottelua täytäntöönpantava ehdoton vankeustuomio. No doubt! Olen jo tilannut wanhuudenpäivilleni makuupaikan sairasvuoteelleni A-katsomosta. Siitä Brewerin, JHagin, Svanten, Korakin, Johanneksen, Kempesin ja muiden vastaavien IFK-hörhöjen vierestä. Sähkö- ja putkitöitä happivehkeille aletaan tekemään koht'sillään. Welcome to the Club.
 

bambamcam

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Boston Bruins
SPORT FM

Vai on Pena jättänyt tarjouksen Tähtisestä. Voin hyvinkin kuvitella Penan olevan taas harhapolulla ja hankkivan hyökkääjän. Yksi kunnon pakki ja sen jälkeen peli kuntoon kuulostaisi paremmalta. Kummatkin käyvät tietenkin.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Maple Leaf: Kiitokset tosiaan siitä, että olet Snaksterin ohella esittänyt relevantteja perusteluja Suhos-asiassa. Nyt painaa päälle pieni duunipalaverikiire, mutta haluan vastata nopeasti taklauksia koskeviin asioihin, joita otit esiin:

On totta, että HIFK taklaa lukumääräisesti paljon nykyliigassa, missä toisaalta taklataan törkeän vähän. HIFKin taklaustilastossa on kuitenkin jostain mystisestä syystä laskeva trendi. Viime aikoina laidat eivät ole paukkuneet lainkaan. Tai jos ovat, niin meikäläinen on ollut se kohde. Et vastannut ollenkaan tuohon Alpon omaan näkemykseen, jonka mukaan valmentaja on vastuussa joukkueen pelityylistä? Minä koen asian niin, että tietenkään Alpo ei ole kieltänyt taklaamista. Hän on kieltänyt jäähyilyn, mikä käytännössä tarkoittaa taklauskieltoa. Ennen muinoin HIFK viittasi kintaalla moiselle ja pelasi omalla tyylillään, itselleen ominaista jääkiekkoa, kuten Senior sitä kutsuu. Samoin on tehnyt Lehkosen Lukko tällä kaudella - eikä ole juurikaan pisteissä kärsinyt meihin verrattuna.

Kyllä HIFK taklaa tällä kaudella paljon vähäpommisessa liigassa. Osa tästä on tilastoharhaa. HIFKiä vastaan nimittäin jokainen joukkue terästää omaa taklauspeliään, näin Saipakin. Ja tämä lisää HIFKinkin omia taklauksia - poislukien se säälittävä muniinpuhaltelu 14.1. Joten HIFK saa myös vähän ansaitsematontakin nousua taklaustilastossa maineensa perusteella. Minusta se on hyvä asia.

Kysyn näin päin; miksi HIFKissä on kuitenkin niin paljon rouhintavoimaa, jos sitä ei käytetä? Onko joukkue kasattu vastoin Suhosen ideoita?

Ja minäkin olin Suhosta vastaan jo ennen 14.1. :)
 

Carlos

Jäsen
Aleksei Ponikarovsky

Viime yönä näin perin juurin kummallista kiekkopainotteista unta, ja minulle kerrottiin jonkun toimesta että otsikossa mainittu herra ronttaisi pelikassinsa Nordiksen pukuhuoneeseen. Aikamme näyttää miten käy.

Ei sillä väliä että pakkia tarvittaisiin, ja että ulkomaalaisia on jo yli oman tarpeen, Penailun hengessä yksi lupaava junnu lisää mahtuu kyllä.
 

JanJ

Jäsen
Re: SPORT FM

Viestin lähetti bambamcam
Vai on Pena jättänyt tarjouksen Tähtisestä.
No, ei ole.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Re: Aleksei Ponikarovsky

Viestin lähetti Carlos
Viime yönä näin perin juurin kummallista kiekkopainotteista unta, ja minulle kerrottiin jonkun toimesta että otsikossa mainittu herra ronttaisi pelikassinsa Nordiksen pukuhuoneeseen. Aikamme näyttää miten käy.

Ei sillä väliä että pakkia tarvittaisiin, ja että ulkomaalaisia on jo yli oman tarpeen, Penailun hengessä yksi lupaava junnu lisää mahtuu kyllä.

http://www.eurohockey.net/players/show_player.cgi?serial=16595 Tilastot tuolta...

Öö, jos tämä mies on tulossa, nii silloin voin henkilökohtaisesti kantaa lakanan Nordikselle "PENALLE MONOA". Tämä tieto ei voi pitää paikkaansa...
Siis hyökkääjä?? Laituri?? Ulkomaalainen Ja kaiken lisäks aika mitään sanomaton nuori pelaaja!? Kuulostaa ikävän lähelle Penailua! Ehkä Pena hakee korvaajaa Andrei Podkonickylle... Nimi kun ei liippaa kauheen kaukaa! Noh, Ukrainalaista pelaajaa meillä ei oo vielä ollu!
Toivottasti tää on ihan Carloksen omassa päässä väännetty uni... :o)
 

OldTimeHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Bayern München, Deutschland
Viestin lähetti JHag
Minä koen asian niin, että tietenkään Alpo ei ole kieltänyt taklaamista. Hän on kieltänyt jäähyilyn, mikä käytännössä tarkoittaa taklauskieltoa. Ennen muinoin HIFK viittasi kintaalla moiselle ja pelasi omalla tyylillään, itselleen ominaista jääkiekkoa, kuten Senior sitä kutsuu. Samoin on tehnyt Lehkosen Lukko tällä kaudella - eikä ole juurikaan pisteissä kärsinyt meihin verrattuna.
Näin. Itse olen sitäpaitsi satavarma siitä, että mitä enemmän taklaa, sitä pienempi on taklausjäähyjen määrä suhteessa taklauksien määrään. Pelitavasta poikkeava yksittäinen tilanne on helpompi viheltää pois kuin pelitapaan kuuluva, 50 kertaa ottelussa toistuva tilanne.

Taklaukset saadaan jälleen hyväksytyksi vain taklaamalla. Vain silloin opitaan a) taklaamaan oikein, b) ottamaan taklauksia vastaan oikein sekä c) ymmärtämään, ettei jokainen taklaus ole murhayritys. Taklaamisen vähentäminen jäähyjen pelossa on alistumista tiettyjen tahojen pyrkimykselle tehdä jääkiekosta kaukalopalloa. Erittäin lyhytnäköistä toimintaa siis, vaikka "jäähyboksista otteluita ei voiteta" -ajattelulla saavutettaisiinkin jotain hetkittäistä hyötyä.

Itse olen tosin sitä mieltä, että jäähy-yliherkkyydestä saatavat lyhyenkin tähtäminen hyödyt ovat täysin näennäisiä ja kostautuvat monin verroin.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Alkukaudesta meille syötettiin sellaista teoriaa, että jäähyjä vältellään koska av-peli on niin kehnoa. Alivoiman kehnous johtui taas siitä, että maalivahdit eivät saa kiinni maalille laukaistua rantapalloakaan. Sen takia täytyy vältellä jäähyjä.

Vaikka maalin suulla on pelannut jo 26 peliä huippumaalivahti Stathos, on mantran "jäähyboksista ei pelejä voiteta" hokeminen säilynyt.

Yksi pakki eli Kurvisen korvaaja joukkueesta vähintään puuttuu. Sen lisäksi tietysti puuttuvat kakkosketju ja varamaalivahti.
 

Carlos

Jäsen
Re: Re: Aleksei Ponikarovsky

Viestin lähetti Nickelbacl
Toivottasti tää on ihan Carloksen omassa päässä väännetty uni... :o)

Niin, haluaisin siis tarkentaa sen verran että tämä oli sitten todellakin ihan vain puhtaasti omassa päässäni syntynyt uni (viime yönä levitykseen tullut), eikä mikään ovelaan muotoon piilotettu huhu.

Samainen pääkoppani näki "enneunen" myös edellisestä Bleg-matsista, joka päättyi Blegin 4-6 voittoon, ja TRuutu teki meille 2 maalia! Että sillai...

Sitä en vain keksi että mistä ihmeestä sairas alitajuntani on tuon nimen edes löytänyt, eihän kaveri nyt tiettävästi ole juuri otsikoissakaan ollut viime aikoina?
 

bambamcam

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Boston Bruins
Viestin lähetti Johannes


Yksi pakki eli Kurvisen korvaaja joukkueesta vähintään puuttuu. Sen lisäksi tietysti puuttuvat kakkosketju ja varamaalivahti.

On se vaikeata koota menestyvä joukkue. Viimekaudella ei löytynyt ykkösketjua ja nyt ei löydy kakkosta. Trendin mukaan ensi kauden puuttuva ketju on kolmonen. Seuraavalla kaudella puuttuu nelonen ja sen jälkeen ruvetaan vasta miettimään puolustajia. Pentille olisi pitänyt antaa 10-vuoden rakennusaika mestaruusjoukkueelle. Hiljaa hyvä tulee. Alpokin rupeaisi olemaan aika timmissä kunnossa 10 vuoden jälkeen.
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti bambamcam
On se vaikeata koota menestyvä joukkue. Viimekaudella ei löytynyt ykkösketjua ja nyt ei löydy kakkosta. Trendin mukaan ensi kauden puuttuva ketju on kolmonen.

Viitaluomia on ajettu koko kauden myös yv:llä sisään, jottei yv:mme olisi pelkästään Kuhtien varassa. Toivottua menestystä ei vielä kakkos-yyveemme ole saanut aikaan. Mitä tuohon kolmos- tai nelosketjuun tulee, on hyvä pitää mielessä, että ensi kaudelle on tulossa hyvinkin viisi-kuusi erittäin hyvin tällä kaudella menestynyttä kaveria A:sta ylös. Heille tulee kauden kovine tavoitteineen saada aikaan sellainen rooli, että sisäänajo liigakiekkoon on taattu. Ei helpota mestaruusrosterin kasaamista.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Senior
Mitä tuohon kolmos- tai nelosketjuun tulee, on hyvä pitää mielessä, että ensi kaudelle on tulossa hyvinkin viisi-kuusi erittäin hyvin tällä kaudella menestynyttä kaveria A:sta ylös. Heille tulee kauden kovine tavoitteineen saada aikaan sellainen rooli, että sisäänajo liigakiekkoon on taattu. Ei helpota mestaruusrosterin kasaamista.

Ihmettelen vain kuinka monta vuotta tärkeimmät sponsorit jaksavat katsoa tätä omien nuorten kasvattamista liigapelaajiksi urheilullisen menestyksen kustannuksella?Kun pelaajat ovat lähes valmiita heidät viedään käsistä NHL:ään.Ifk ei heistä pelillisellä puolella hyödy niin paljoa kuin pitäisi(mestaruus)


Kaikista eniten vituttaa se, että näin järkyttävän suurella budjetilla rämmitään vuodesta toiseen.
Tehdään selvä linjaveto, pudotetaan budjetti pieneksi ja ruvetaan kasvattamaan omia junioreita. Ei puhuta mistään kotieduista tai edes playoff-paikoista. Tavoitteena on vain ja ainoastaan saada mahdollisimman paljon omia junnuja liigaan.

Ei viitsi millään maksaa järkyttävän kalliista lipusta, jotta saisi nähdä kun lähes koko joukkuetta ajetaan sisään vain se takia että NHL korjaa heidät nopeasti pois.

Kyllähän urheilun suola on voittaminen. Se,joka väittää muuta ei ole koskaan tehnyt muuta kuin runkannut....
 

Carlos

Jäsen
Viestin lähetti Kalkun rusakko
Ei viitsi millään maksaa järkyttävän kalliista lipusta, jotta saisi nähdä kun lähes koko joukkuetta ajetaan sisään vain se takia että NHL korjaa heidät nopeasti pois.

No ei edes Hifk ole niin mahtava junnujen kasvattaja, että he kaikki lähtisivät automaattisesti ison veden taakse. Meidän näistä "ensimmäisistä" junnuistakin sanoisin että kukaan ei ole vielä niin hyvä että vietäisiin käsistä. Ja voisin väittää että aika monesta meillä jää käteen hyvä liigajyrä, joista kootaan joukkueen runko, ja ehkä jopa tähdet tulevina vuosina.

Esimerkkinä käy hyvin vaikkapa Kibe, joka vasta nyt 27-vuotiaana alkaa puhjeta kunnolla kukkaan, mutta tuskin kuitenkaan niin hyväksi asti että ainakaan vakipaikkaa saisi NHL:stä. Siltikin liigan maalipörssin kakkonen, paras suomalainen muuten, ja ylivoimaisesti liigan tuhoisin mies ylivoimalla.

Hirsolla menee ainakin vielä 2 vuotta ennenkuin lähtee minnekään, ei välttämättä ollenkaan. Vihko niinikään ei mielestäni omaa realistista mahdollisuutta pärjätä NHL:ssä ainakaan kahteen vuoteen (voi silti mennä yrittämään), I. Piku alkaa olla kohtalaisen valmista kamaa, Häbä jää todennäköisesti meille, Viitaluomasta vaikea sanoa, Järvisestä meille tulee seuraava Laukkanen, jne. Kyllä niistä aina joku jää omaankin haaviin.

Ja mitenkäs sitten muuten kun meillä olisi vaikka 10 omaa kasvattia NHL:ssä? Kyllä ne jossain vaiheessa alkaa sieltä takaisinkin tulla, hyvin harva on niin kyvykäs että pärjää meren takana edes viittä vuotta. Sitten voi ollakin jo erilailla hymyä suupielissä... ;-)
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kalkun Rusakko:

''Ihmettelen vain kuinka monta vuotta tärkeimmät sponsorit jaksavat katsoa tätä omien nuorten kasvattamista liigapelaajiksi urheilullisen menestyksen kustannuksella?Kun pelaajat ovat lähes valmiita heidät viedään käsistä NHL:ään.Ifk ei heistä pelillisellä puolella hyödy niin paljoa kuin pitäisi(mestaruus)''

Eihän ne tarvitse olla joko-tai asioita nämä nuorison varaan laskeminen ja kasvattaminen. Jatkossa vain toivoisi, että ulkopuoleta hankittavat pelaajat olisivat kovempaa tasoa kuin pasisaariset ja mrazekit. Vopatin ja Simin kohdalla meillä oli kosolti myös huonoa tuuria. Kentällinen A-junnuista ensi kaudella ei syö pätkääkään menestystä oikeanlaisella peluutuksella. Se vain edellyttää enemmän niiltä kolmelta muulta kentältä. Ensi kaudella on varmaan lupa odottaa tyyppien viitaluoma, ipikkarainen, grunn olevan jo täysikasvuisia liigajyriä.


''Kaikista eniten vituttaa se, että näin järkyttävän suurella budjetilla rämmitään vuodesta toiseen.''

Totta. Korkeampi tekemisen edellytys ulkopuolelta tulijoille. Massa omista miehistä ja Pärän, TRuudun ja senkaltaisia vahvistuksia. Kultanen, Jere, (esim) VPeltonen rosteriin, niin kuukkuuhan.

''Tehdään selvä linjaveto, pudotetaan budjetti pieneksi ja ruvetaan kasvattamaan omia junioreita. Ei puhuta mistään kotieduista tai edes playoff-paikoista. Tavoitteena on vain ja ainoastaan saada mahdollisimman paljon omia junnuja liigaan.''

Olen uskottavimmasta mahdollisesta lähteestä kuullut jo viime syksynä ensi kauden rosteria koottavan oikeasti mestaruus mielessä. Kokemukseni mukaan toki en ole asiassa luottavainen, ennenkuin näen sen omilla öögillani. Olen suomalainen.

''Ei viitsi millään maksaa järkyttävän kalliista lipusta, jotta saisi nähdä kun lähes koko joukkuetta ajetaan sisään vain se takia että NHL korjaa heidät nopeasti pois.''

IFKn pitkäaikaisessa kannattamisessa siihen vain on tottuminen. Maksat, mitä hintalaussa lukee. Siirtyjien kohdalla on hyvä muistaa aina se tulopuoli, joka osaltaan varmistaa edellytykset ruinata päriä, tuomoruutuja ja karalahtia.

''Kyllähän urheilun suola on voittaminen. Se,joka väittää muuta ei ole koskaan tehnyt muuta kuin runkannut....''

Paljon on tullut muutakin tehtyä ja nastaa on ollut, vaikka joskus on kirvellyt ja lompakko on ohentunut.

edit ne typot
 
Viimeksi muokattu:

mixu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Kun katsoo tätä jatkoajankin aikaa niin täytyy kyllä todeta että me Hifk-fanit olemma nykyajan itkijänaisia.
Kuukaudesta toiseen valitusvirsi raikaa pitkin nettipalstoja.
Onhan paljon aihetta en kiellä mutta on tää aika huvittavaakin.Ja joku vielä sanoi että Suomalainen mies ei itke eikä näytä tunteitansa.
 

Carlos

Jäsen
Uughe

Uuge juttelee siihen malliin että "turussa pari erää kaarrellut" pelaaja olisi saamassa kenkää, jos otteet eivät muutu. Tämän täytynee tarkoittaa Mrazekkia, peliaikaa ei kerääntynyt äijälle edes kymmentä minuuttia.

Jos marsu lähtisi pois, niin sittenhän toi mun Ponikarovsky-uni olisikin jo ihan eri valossa... ;-)

Vai puhuttiinko tässä kenties jostain muusta?
 

nedomansky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Viestin lähetti mixu
Kun katsoo tätä jatkoajankin aikaa niin täytyy kyllä todeta että me Hifk-fanit olemma nykyajan itkijänaisia.
Kuukaudesta toiseen valitusvirsi raikaa pitkin nettipalstoja.
Onhan paljon aihetta en kiellä mutta on tää aika huvittavaakin.Ja joku vielä sanoi että Suomalainen mies ei itke eikä näytä tunteitansa.

Tuntumaksi on jäänyt, että HIFKin joukkue maksaa about
eniten tai ainakin kolmanneksi eniten Suomessa. Valmennuksen
johtama pelityyli ja pudotuspeliviivalla roikkuminen ei ilahduta
faneja. Yhtiön toimiva johto ei ihan aina taas katufanien mielestä
toimi kuten HIFKin suurseuraluonne edellyttäisi.
Mutta onhan sekin totta, että "koirat haukkuu ja karavaani
kulkee".
Mielestäni esim. HPKn faneilla ei pitäisi olla mitään valitettavaa?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös