rossoblu: Nämä ovat kyllä ihan mielipideasioita. Vastailen epälukuisessa järjestyksessä kysymyksiisi:
1) Veskarit
Ethän tosissasi nosta vasta 7 matsia pelannutta (viimeisin 0-peli tuli todella helpolla, vastassa oli HIFK..) nuorta Lassilaa Stathosin ohi? Lupaava, nuori veskari, mutta Turussakin Stathos oli parempi. Olin paikalla ja näin lukuisia haamuja Davelta. Lassilalla oli helppo ilta. Katsotaan miten käy, kun pelejä tulee enemmän. Stathos kuuluu rakkaiden kilpailijoidemmekin mielestä liigan huippuihin.
2) Pakit
Mielestäni Nicessä ja Saarisessa on avainsanana nimenomaan liigan huonoin pakkiPARI. Olisin mielelläni nähnyt variaatioita tyyliin Zidlicky - Saarinen, mitä olen odotellutkin koko kauden, sekä Kantor - Hedberg. Olisikohan kavereista saatu enemmän irti? Kesällä Pasi pelasi jonkun verran Zidin parina varmistavana pakkina. H.Pikkaraisesta olen täysin eri mieltä. Kaveri on jo nyt selkeästi Nicceä parempi pakin jokaisella osa-alueella. Jos Nicce olisi joutunut yhtä julmasti penkille jokaisesta virheestään, ei hän olisi pelannut juuri lainkaan. Sama koskee Saarista. H. Pikkarainen on seuraava pakkistaramme, sano mun sanoneen :) (jos ei ole, niin älä sitten sano). Minusta Söderholm ei ole huono omalla maalilla, eivät myöskään tsekkimme kurinalaisesti pelatessaan. Jos potentiaalia ei saada riittävästi ulos, missä vika? Zidi ja Kantor pelasivat mallikkaat turnaukset Tsekin maajoukkueessakin, mutta siellä onkin eri pelisysteemi.
3) Blues ja joukkueet yleensä
Laskin etukäteen tietenkin Bluesin paremmaksi. Mielestäni Blues on jopa nyt hieman alisuorittanut, sen kuuluisi olla toisena, Jokerien perässä. Tarkoitin vain sijoitusta/pistemäärää, kun sanoin, että meidän pitäisi olla "Bluesin paikkeilla" tjsp. Itse laskin joukkueet paperilla ennen kautta seuraavasti: 1) Jokerit, 2) Blues, 3) Kärpät, 4) HPK, 5) HIFK, 6) Tappara, 7) TPS, 8) Ipa, 9) Lukko, 10) Saipa, 11) Jyp, 12) Ässät, 13) Pelicans
4) Hedbergin ja Saarisen peluutus
Tässä nähdäkseni Saarisen kohdalla ainakin painaa miehen kohtuullisen kova palkka. Pakko saada suoritusta. Hedberg otettiin projektiksi, jossa näki valoa Apen lisäksi myös Rindell. Käsi sydämelle: Eivätkö Purola, Lostedt etc. edes ansainneet mahdollisuutta? Hedberg-projekti muuten loppuu tietojeni mukaan tähän kauteen.
5) Kurvinen ja RPL
Arvostan heitä kunnossa ollessaan selväsi korkeammalle kuin sinä. Nimenomaan peruspakkeina. Mielestäni Alpon "kaikki hyökkää" -systeemi on myrkkyä juuri näille isoille ja kankeille pakeille, joilla on suuria vaikeuksia vastata vastustajien kontraamiseen. Apen systeemi vaatisi juuri nimenomaan Hedberg-tyyppisiä luistinkiitäjiä - mutta pelitaidon kera. Olen varma, että Tom Koivisto olisi nauttinut pelaamisesta tämän kauden HIFKissä. SM-liigan puolustajien taso ei kaikkiaan päätä huimaa. Varmasti RPL ja Kurvinen (kunnossa ollessan) kuuluvat vähintään luotettavaan keskikastiin.
6) Roolittamattomuus
Eli kaikki hyökkää. Tästähän olimme yhtä mieltä? Päätön hyökkäyspeli ja pitokentän poisjättäminen ovat vaatineet veronsa.
7) Yv
Tästä olen jyrkästi eri mieltä kanssasi. unohdetaan Scotty Bowman ja otetaan esimerkiksi vaikka H.Jortikka. Mitähän hän olisi saanut aikaan yv:llä? Luulen, että Hirson ja Viitaluoman ketjut eivät olisi pelanneet ollenkaan, eivät myöskään Nicce ja Pasi. Joukkueessa on kaksi liigan pelätyintä siniviivapyssyä, Zidi ja Kantor, joista Zidi nousee tarvittaessa ja Kantor menee vaikka maskimieheksi, mitä hommaa hoiti Levokari toisinaan viime kaudella. Tällä kaudella näin ensimmäisen kokeilun tästä surullisen kuuluisassa Turun matsissa lauantaina. Lisäksi meillä on Kuhta, liigan paras suomalainen maalintekijä, maajoukkueessakin yv:tä pelaava Pärä ja sentterinä Rudy, nyt Kake. Siis perkele. Näillä äijillä pitäisi tulla tulosta ja tulisikin, jos saisivat enemmän aikaa. Kakkosyv:n rooli olisi vain lepoajan antaminen ykköselle, käytännössä se pitäisi rakentaa Viitaluoman ympärille. Hirso, Vihko, Häbä, Salminen....hus pois yv-miehistä!
8) Pena / Ape
Toki Pena palkkasi Apen. Pitkä miinus. Mutta hankinnat ovat olennaisesti parempia kuin viime kauden väinöt. En ylipäätään ole koskaan vaatinutkaan Apen HIFKiltä mahdottomia. Sijoitin viidenneksi ennen kautta ja mielestäni kotietu oli sopivan optimistinen tavoite. Ei mahdoton kuitenkaan. Nielisin jopa pleijaripaikasta taistelun, jos kentällä olisi fyysinen ja väkevä HIFK. Ja miksei se ole Penan ansiota, että Viitaluoma ja Grunn ovat kehittyneet? Pena nosti heidät ylös -01 keväällä ja on antanut mahdollisuuden näyttää. Toki kunniaa myös hyvin nuorten kanssa onnistuneelle Apelle.
HIFKin kurssi on käännettävä ja siinä on uhrattava yksi Suhonen, ei voi mitään. Jalkeilla on nyt kaikkien aikojen epäuskottavin HIFK.
(typoja)