Hankitaanko vielä uusia pelaajia vai "mennäänkö näillä"

  • 205 531
  • 1 626

werther

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Svante
1968-69 Eka mestaruus
Omia poikia oli ainakin Henrik Granholm, Juhani Boström, Matti Murto, Hexi Riihiranta, Tommi Salmelainen...

1969-70 Toinen mestaruus
Omia poikia oli ainakin Juhani Boström, Matti Murto, Hexi Riihiranta, Henry "Kalja" Saleva...

1973-74 Kolmas mestaruus
Omia poikia oli ainakin Juhani Boström, Matti Murto, Hexi Riihiranta, Henry Saleva, Pentti (Jukka) Karlsson, Heikki "Hessu" Kosjola, Jorma "Jore" Virtanen...
Eikös Hexi ja Salmelainen kuitenkin ole Karhu-Kissojen miehiä? Taisivat iskeä jopa kapuloita HIFK:n nousurattaisiin 66-67. Junnuvuosista ei tosin ole tietoa.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Viestin lähetti Senior
Ensi kauden tavoitteenhan on asettanut seura itse. IFKlla on kaikki mahdollisuudet maustaa vahvasti jengi taas omilla kasvateilla ilman turusia ja vertaloita.

Musta kyllä tuntuu että se olisi jopa helpompaa tällä kuin ensi kaudella. Menetyksemme tämän kauden jälkeen tulee olemaan sitä luokkaa että joukkue tullee uusiutumaan totaalisesti. Kaikki "junnuhyökkääjämme" saattavat jopa lähteä. Vaikka saisimmekin tilalle hurjia vahvistuksia, menee aikaa ennenkuin siitä sakista tulee taas Joukkue. Pahimmassa tapauksessa poistuma on valtava, toivottavasti siihen varaudutaan ajoissa.

Muuten, tuo "turusia ja vertaloita" sai ihon kananlihalle.

Verkot on vesillä tälläkin hetkellä, mutta onko saalista tulossa..
 

Svante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, FC Bayern
Voin vakuuttaa, että kuljimme rinta rottingilla kolmannen mestaruuden jälkeen kun omien pelaajien keskuudessa oli monta omaa junnua. Ja kaikkein parasta oli, että "Murtsi" Murto, "Kalja" Saleva ja "Jore" Virtanen olivat Väiskin kundeja - niiltä nurkilta missä itse asuin ja mistä IFK:n perinteet ovat peräisin. Toisaalta olen olluit myös kiitollinen, että olen saanut pelata yhdessä junnuna sekä Hakin että "Hessu" Kojolan kanssa, joten minulla ei ole mitään syytä väheksyä omien junnujen osuutta joukkueessa.
(Melkein tulee tippa öögaan kun näitä aikoja muistelen, prkl.)
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti cobol
Eikös olisi uskottavampaa, jos vertaisitte vain ihan omiin pelaajiinne. Vaikkapa niihin, jotka ovat pelanneet kaudet 2001-2002 ja 2002-2003 IFK:ssa. Ketjuanne kun lukee, niin yhä enemmän huolestuttaa tuo maailman katsominen AntiHjallis-lasit silmillä. Kai te nyt vielä löydät paikkanne muutenkin kuin vain määrittämällä sen Jokereiden kautta. Toivon ainakin niin.

Kirjoittaessani 'turusia ja vertaloita', ilmaisulla tarkoitan tietty yleistystä kavereilla, jotka ilman mainittavaa vahvistamista siirtyvät jengistä toiseen. Muutoin olisin kirjoittanut 'Turusia ja Vertaloita'. Taidat tietää allekirjoittaneen olevan suht tarkka nimien oikeinkirjoitusten suhteen.

Mitä Hjallikseen tulee, olen kovin monessa kirjoituksessa antanut suurta arvoa miehen aikaansaannoksille. Olet tainnut panna senkin asian merkille. Toivon minäkin niin.

Ja IFKn haluttu paikka on sekä tiedossa, että selkäytimessä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Senior, nonnii, kämmi olikin minun. Pysykööt poissa nämä turuset ja vertalat, puolestani.

Mutta asiasta sen verran, että teillä on ollut muutaman vuoden erittäin lupaavia junioreita joukoissanne. Jopa ihan sitä luokkaa, että niiden varaan voidaankin rakentaa jotain hetken aikaa myös aikuisten puolella. Jatkossa tilanne normalisoitunee, jolloin kotietu SM-liigan playoffeihin vaatii hyvää scouttausta ulkomailta. Jos runkosarjassa ja playoffeissa pärjäämistä väheksytään liikaa, se iskee aikanaan takaisin myös taloudellisella puolella.
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti werther
Eikös Hexi ja Salmelainen kuitenkin ole Karhu-Kissojen miehiä? Taisivat iskeä jopa kapuloita HIFK:n nousurattaisiin 66-67. Junnuvuosista ei tosin ole tietoa.

Olet oikeassa, molemmat tulivat IFKiin Kissoista, mutta ikäluokkaa enkä vuotta muista. Taisi olla joku muukin näistä nimiukoista samassa paketissa vai oliko vuosi eroa tulemisella...
 

TheAnimal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Metukka
Pointti onkin siinä, ja mitä ette siellä toimistolla vieläkään näytä tajuavan, ettö jos niitä pelaajahankintoja hoitaisi joku ammattilainen seuran piikkiin, niin niitä huteja voisi tulla paljon vähemmän.

Nyt hankinnoista vastaavat yhteistyössä valmennusporras toimitusjohtajan kanssa. Mistähän löytyy kiekkoammattilainen, jos Matikaista ja Suhosta ei voi vielä(?) kutsua ammattilaisiksi. Saa olla kaverilla aika kova kokemus ja meriitit.

Mitä noihin huteihin tulee, niin aika vähissä ovat olleet tälle kaudelle ja tahti näyttää jatkuvasti menevän parempaan suuntaan.

Viestin lähetti tant gredulin
Eikö se kerro ennemminkin siitä minkälainen jengi oli viime vuonna kasassa jos tää oli pistekakkonen?

Kultakimpaleista en tiedä mitään, mutta olemassa oleva fakta on se, että Cipruss oli pistepörssin kakkonen IFK:ssa viime kaudella ja se kannattaa pitää mielessä ennen kuin lähtee epäonnistuneista hankinnoista kirjoittamaan yhtään mitään Cipruksen yhteydessä.

Ehkä Cipruksen korkea sijoitus pistepörssissä kertoo IFK:sta yhtä paljon kuin Jokereista se, että ennen IFK-leiriin tuloa Cipruss oli runkosarjan voittajan pistepörssin nelonen.

Viestin lähetti Kalkun Rusakko
The Animal, kun sä siellä Hifkin toimistolla asustelet niin voisitko kertoa minkälaisesta Matikaisen loistohankinnasta saamme seuraavaksi kuulla?

Ottamatta kantaa siihen missä kukakin asustaa vai asustaako missään, niin kommentoidaan yleisellä tasolla.

Kyllä se näissä asioissa on yleensä sillä tavalla, että ne jotka tietävät eivät kerro ja ne jotka kertovat eivät tiedä. Väkisinkin "kertojat" joskus osuvat oikeaan, kun jatkuvasti pyörittelevät erilaisia nimiä. Ei kukaan voi olla niin huono arvaaja, että ei ikinä osu oikeaan, jos tarpeeksi monta kertaa arvaa.

Ymmärrän täysin Lukon joukkueenjohtajan Walleniuksen kiivastumisen sen suhteen, että Kronin nimeä on pyöritelty jo pitkään julkisuudessa, vaikka nimiä ei ole ollut papereissa. Pelko kalan uimisesta toisiin verkkoihin on todellinen tuollaisessa tilanteessa. Tai ainakin saattaa käydä niin, että mies kyllä saadaan, mutta palkkapyyntö on ihan jotain muuta kuin mitä se oli ennen kuin kyseinen herra oli kaikkien käden ulottuvilla.

Vähän samanlainen tapaus on ollut Turun Jarrod Skalde. Tosin sillä erolla, että Skalde on sentään jo pelannut Palloseuran peleissäkin. Mutta aika mielenkiintoista on ollut seurata sitäkin keskeneräistä asiaa, jota on julkisuudessa käsitelty.

Kyllä seura voi mennä peilin eteen katsomaan, että missä ne tietovuodot sijaitsevat ja mitä tietovuodoilla saavutetaan. Liian aikainen tiedottaminen käy pitkässä juoksussa kalliiksi seuralle. Sopimuksista tiedottamisen aika on vasta sitten, kun sopimuksessa on molempien osapuolten allekirjoitukset.

HIFK tiedottaa omalta osaltaan sitten, kun on jotain tiedotettavaa. Tämä on mielestäni IFK:ssa ihailtavalla tavalla kunnossa tällä hetkellä ja niin sen tulee olla jatkossakin.
 

TheAnimal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti cobol
Viime keväänä aika moni oli sitä mieltä, että Simi on huono hankinta.

Happamia olivat pihlajanmarjat kilpailevissa seuroissa sopimuksen julkistamisen jälkeen. Ennen sitä ei happamuutta Simicekiä kovinkaan paljon ollut. HIFK ei huvikseen kilpaillut Simicekin allekirjoituksesta, vaan mukana oli muitakin joukkueita, jotka olisivat mielellään herran omaan seuraansa palkannut.

Itsekin kirjoitin tänne keväällä, että Anaheimissa viime keväänä tehdyn tarkastuksen mukaan polvi ei tule kestämään sekä harjoittelua että pelaamista eikä liikettä voi siten millään löytyä.

Niinpä niin. Ainoa vaan, että Simicekiltä petti ns. terve polvi. Ei se polvi, jonka ongelmat oli jo etukäteen tiedossa. Jälkiviisastelu asiassa on tässä suhteessa siis kohtalaisen turhaa.
 

JanJ

Jäsen
Viestin lähetti TheAnimal
Ymmärrän täysin Lukon joukkueenjohtajan Walleniuksen kiivastumisen sen suhteen, että Kronin nimeä on pyöritelty jo pitkään julkisuudessa, vaikka nimiä ei ole ollut papereissa. Pelko kalan uimisesta toisiin verkkoihin on todellinen tuollaisessa tilanteessa. Tai ainakin saattaa käydä niin, että mies kyllä saadaan, mutta palkkapyyntö on ihan jotain muuta kuin mitä se oli ennen kuin kyseinen herra oli kaikkien käden ulottuvilla.
Eli tiedät ilmeisesti kuvion.
Sovitut asiat muuttuivat jo ennen Jatkoajan uutista toisen seuran kanssa. Tuskin tuo uutinen poikii enää lisämuutoksia. Eiköhän homma ole nyt klaari eikä Kron vedä punaista paitaa päälleen enää missään olosuhteissa. Ainakaan tällä kaudella.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Viestin lähetti TheAnimal
HIFK ei huvikseen kilpaillut Simicekin allekirjoituksesta, vaan mukana oli muitakin joukkueita, jotka olisivat mielellään herran omaan seuraansa palkannut.

Turhahan näistä on peistä jälkikäteen taittaa, mutta ainakaan Suomesta ei näitä seuroja löytynyt. Simin polven tilanne oli sen verran hyvin tiedossa. Ja tietohan oli - kuten keväällä kirjoitin - että liikettä ei tule enää löytymään. Se, että nyt petti ns. terveempi polvi, ei muuta asiaa mihinkään. Simin liike oli koko syksyn ja talven sitä luokkaa, että vain Sandwith kilpaili hänen kanssaan liigan hitaimman ulkomaalaisen tavoitellusta tittelistä. Mutta sitä tikulla silmään, joka vanhoja muistelee eli se noista asioista.

Hyvää uutta vuotta 2003 ja koittakaa nyt pelata vielä vähän paremmin ja päästä playoffeihin, niin Jokerit voisi pudottaa IFK:n mieluiten heti ensimmäisellä paras seitsemästä rundilla -;)
 

nedomansky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Viestin lähetti Carlos
Siinä vaiheessa kun Hifk:lla on aina tavoitteena vain mestaruus, minä olen pettynyt, sillä kaikki tietävät mitä jokavuotinen mestaruuden tavoittelu vaatii. Narrit on liikeyritys, heidän imagoon sopii vain viiri viirin perään, Hifk on urheiluseura ja minä olen siitä helvetin ylpeä. Meillä on nytkin upea joukkue, jossa pienillä asioilla on mahdollisuus vaikuttaa siihen jäädäänkö pleijareista vai nostellaanko kannua. Tämä on juuri se Hifk minkä minä haluan. Mikään ei ole itsestään selvää, mutta kaikkeen on mahdollisuus.

Brother Senioria jälleen lainatakseni: I really love this team!

En ymmärrä eroa, koska molemmat pelaavat samassa
ammattilaissarjassa.

Tietenkin seuraperinteet on hienot, mutta kyllä tavoitteet
joka kaudella tulisi olla

1) Mestaruus
2) Stadin Herruus
3) Bluesin täudellinen nolaaminen
4) Kova yritteliäs joukkupeli, jossa "last man stands"

Apen täytyy olla todella kova luu, jos nousujohteisesti
mennään pleijareihin. Olisin mielellään nähnyt näytteitä
tästä hengenluonnista jo paljon enemmän tähänkin mennessä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Se,kuinka paljon halutaan ja himoitaan kunniaa ja punaisia mattoja,selviää 4viikon kuluessa.Siihen mennessä TÄYTYY saada paikattua aukkoja:alhaalla,keskellä sekä laidassa.
cool,cool,cool.
 

werther

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Senior
Olet oikeassa, molemmat tulivat IFKiin Kissoista, mutta ikäluokkaa enkä vuotta muista. Taisi olla joku muukin näistä nimiukoista samassa paketissa vai oliko vuosi eroa tulemisella...
Tarkistin asian ja molemmat tulivat syksyksi -67. Samalla kertaa siirtyi lopettavasta Töölön Vesasta Harri Linnonmaa ja vuotta myöhemmin HJK:sta Jorma Rikala. Jännä juttu, että vielä keväällä -81 nämä miehet olivat mukana, Rikala tosin valmentajana.
 

Roman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja Tappara
Viestin lähetti TheAnimal
Niinpä niin. Ainoa vaan, että Simicekiltä petti ns. terve polvi. Ei se polvi, jonka ongelmat oli jo etukäteen tiedossa. Jälkiviisastelu asiassa on tässä suhteessa siis kohtalaisen turhaa.

Niinpä niin terve polvi petti. Muistan jo Kerho aikanakin kun muistaakseni se jälkimmäinen polvi huili johtui juuri tuosta terveemmästä polvesta. Nyt enää pitäisi tietää kumpi polvi niistä on tällä kertaa se ns "terveempi" polvi? Minä kun voisin lyödä aika paljon vetoa siitä että kumpikaan polvi ei ole siinä kunnossa että sillä voisi jääkiekkoa pelata ammatikseen.

Ja kyllähän viime kesänä ainakin Kerho leirissä oltiin tietoisia tuosta polvien tilanteesta. Jo moneen kertaan mainittu Virran Toke valisti Kerhoa Simin terveydestä. Jälkiviisaus on tässäkin tapauksessa tyhmää. Ainoa miksi minä siihen yhdyn on se iva mitä osa HIFK:n kannattajista tälläkin sivustolla piti syksyn aikana. Muitaakseni ne menivät jokseenkin näin: "Ihmeen hyvin Simi kaukalossa luistelee ja taklaa vaikka miehellä ei ole polvia käytännössä ollenkaan".
Koska viimeksi Simi on pelannut edes suhteellisen ehjän kauden? 98-99 hän pelasi n.90% kauden otteluista. Sen jälkeen ei ole ehjiä kausia tullut ja tuskin tuleekaan enää. Paitsi tietysti jos jatkaa IFK:ssa;)
 

Carlos

Jäsen
Kallio ei saanut muuten viime yönä Columbuksessa jääaikaa yhtään. Olisiko nyt niin että kaverin NHL-ura alkaa kallistua ehtoopuolelle? Ehkä jopa tälle kaudelle voisi olla saumaa saada Tomppa, tai ainakin ensi kaudelle? Tosin Jortsun Jokerit lienee aika kovaa miehen perässä, se on aivan varma.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Viestin lähetti InSideHockey
Musta kyllä tuntuu että se olisi jopa helpompaa tällä kuin ensi kaudella. Menetyksemme tämän kauden jälkeen tulee olemaan sitä luokkaa että joukkue tullee uusiutumaan totaalisesti. Kaikki "junnuhyökkääjämme" saattavat jopa lähteä. Vaikka saisimmekin tilalle hurjia vahvistuksia, menee aikaa ennenkuin siitä sakista tulee taas Joukkue. Pahimmassa tapauksessa poistuma on valtava, toivottavasti siihen varaudutaan ajoissa.

Verkot on vesillä tälläkin hetkellä, mutta onko saalista tulossa..

Olen samaa mieltä. Näyttää siltä, että jopa kaikki varauksen omaavat junnuhyökkääjät pakkaavat kamansa ensi keväänä. Niin kova kuhina on esimerkiksi Vihkon ympärillä ison veden tuolla puolen. Tänä keväänä mestaruus on ihan mahdollinen, jos verkkoihin tarttuu edes pari nimeä, toivotaan parasta. Eli sitä, että tärppää ja sitä, että Jokerit tulee vastaan:)

Olen enemmän veli Carlosin kuin veli Svanten linjoilla yleisessä menestyksen metsästyksessä. Olen edelleenkin ennemmin rytinäpronssin kuin neppailukullan kannalla. Menestys HVM-liigassa edellyttää HVM-pelityyliä. Kuka perkele sellaista oikeasti haluaa? Vain masokistit käyvät kaikissa Jokerien kotimatseissa.

Niin kauan kuin HIFK kuitenkin lähtee joka kauteen liigan 1-3 suurimmalla pelaajabudjetilla, sponsorit ainakin odottavat menestystä. Ja keskivertofanille menestys = mestaruus, muita sijoja ei lasketa.

WPK: Hyvä huomio 90-luvusta! Jopa 4 kertaa Jokerien yläpuolella lopputaulukossa, vaikka Jokerifanien junnuosasto aina muistuttaakin, että viimeiset 15 vuotta olette olleet meitä jäljessä.
 

Svante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, FC Bayern
Viestin lähetti JHag

Olen enemmän veli Carlosin kuin veli Svanten linjoilla yleisessä menestyksen metsästyksessä. Olen edelleenkin ennemmin rytinäpronssin kuin neppailukullan kannalla. Menestys HVM-liigassa edellyttää HVM-pelityyliä. Kuka perkele sellaista oikeasti haluaa? Vain masokistit käyvät kaikissa Jokerien kotimatseissa.


Minä puhuin vain tavoitteesta, mutta voin vakuttaa etten missään olosuhteissa hyväksy mitään neppailukiekkoa. Tavoite on tavoite ja pelityyli on oltava taklaava, periksiantamatonta, uhrautuva ja kaikkensa antava, missä jäähyjä ei vältetä ja missä tappioita ei milloinkaan hyväksytä.

Eli pointtini on se, ettei IFK voi lähteä kauteen sanomalla, että "tavoite on pleijareihin pääsy ja mahdollisesti kotietu" tai "piste per ottelu on meidän tavoite". Olisi ollut mielenkiintoista kuulla ja jopa nähdä mitä esim. Carl Brewer olisi sanonut tai tehnyt mikäli IFK olisi hänen aikanaan antanut julkisuuteen, että tavoite on piste per ottelu.
 

TheAnimal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti roman
Ja kyllähän viime kesänä ainakin Kerho leirissä oltiin tietoisia tuosta polvien tilanteesta. Jo moneen kertaan mainittu Virran Toke valisti Kerhoa Simin terveydestä.


Myös IFK:ssa oltiin tietoisia Simicekin terveystilanteesta ja suoritettiinpa miehelle terveydentarkastuskin. Tarkastusta ei muuten suorittanut Virran Toke, vaan IFK:n osalta ihan arvostettu lääkäri.

Epäilen vahvasti, että myös jatkossa IFK:ssa luotetaan lääketieteen ammattilaisiin. Siitäkin huolimatta, että maailma on varmasti pullollaan itseoppineita kansanparantajia, jotka tietävät paremmin kuin lääketieteen ammattilaiset. Ymmärtäen toki sen tosiseikan, että urheilussa vammat ovat olennainen osa arkipäivää ja kuka vaan voi loukkaantua koska tahansa. Ei voi palkata ketään, jos haluaa ehdottoman varmuuden, että kukaan ei loukkaannu.

Viestin lähetti Svante
Olisi ollut mielenkiintoista kuulla ja jopa nähdä mitä esim. Carl Brewer olisi sanonut tai tehnyt mikäli IFK olisi hänen aikanaan antanut julkisuuteen, että tavoite on piste per ottelu.


Eipä ole IFK tainnut tuollaista tavoitetta antaa julkisuuteen tällä kaudellakaan. Suhonen sen sijaan on julkisesti kommentoinut, että se oli minimitavoite tulevien otteluiden osalta. Kauden voi nähdä myös erilaisina palasina, josta muodostuu kokonaisuus ja sitä Suhonen ajoi takaa.
 

Roman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja Tappara
Viestin lähetti TheAnimal


Myös IFK:ssa oltiin tietoisia Simicekin terveystilanteesta ja suoritettiinpa miehelle terveydentarkastuskin. Tarkastusta ei muuten suorittanut Virran Toke, vaan IFK:n osalta ihan arvostettu lääkäri.

Epäilen vahvasti, että myös jatkossa IFK:ssa luotetaan lääketieteen ammattilaisiin. Siitäkin huolimatta, että maailma on varmasti pullollaan itseoppineita kansanparantajia, jotka tietävät paremmin kuin lääketieteen ammattilaiset. [/B]

No joo, kuulostaahan tuo noin sanottuna hieman hassulta. Se on kuitenkin varmaankin sinullekkin selvinnyt mikä selvisi Virran Tokelle pelattuaan vuoden Simin kanssa samassa joukkueessa. Ja koittaakaapa nyt joku sanoa asian todellinen laita myös tälle arvostetulle lääkärille.
Ettei toi viimemainittu olisi vain jo kuuluisaksi noussut Kärppien lääkäri?

Mutta ei siinä mitään luottakaa te vain ammattilaisiin. Ei ainakaan minulla ole mitään sitä vastaan.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Viestin lähetti Svante
Minä puhuin vain tavoitteesta, mutta voin vakuttaa etten missään olosuhteissa hyväksy mitään neppailukiekkoa. Tavoite on tavoite ja pelityyli on oltava taklaava, periksiantamatonta, uhrautuva ja kaikkensa antava, missä jäähyjä ei vältetä ja missä tappioita ei milloinkaan hyväksytä.

Eli pointtini on se, ettei IFK voi lähteä kauteen sanomalla, että "tavoite on pleijareihin pääsy ja mahdollisesti kotietu" tai "piste per ottelu on meidän tavoite". Olisi ollut mielenkiintoista kuulla ja jopa nähdä mitä esim. Carl Brewer olisi sanonut tai tehnyt mikäli IFK olisi hänen aikanaan antanut julkisuuteen, että tavoite on piste per ottelu.

Kappaleesta 1 en voisi olla enempää samaa mieltä, arvon veli. Näinhän se on.

Kappaleesta 2 olen hieman eri linjoilla. Minusta olisi aika kyrväkästä, jos HIFK muotoilisi tavoitteensa näin:
"Lähdemme ensisijaisesti pelaamaan taklaavaa, periksiantamatonta ja värikästä jääkiekkoa mahdollisimman omavaraisella joukkueella sarjataulukkoon sen kummemmin tuijottamatta. Keväällä katsomme mihin olemme päässeet, mutta missään olosuhteissa emme tingi pelityylistämme."

Mutta toki ymmärrän pointtisi, joka liittynee siihen, että tuontasoisella pelaajabudjetilla täytyykin kamppailla kärkisijoista.
Itse uskon, että joukkueen rakenteen ja pelityylin lukitseminen pysyväksi arvoksi toisi menestyksenkin...ikäänkuin sivutuotteena:)

Olen itse kisannut kakarasta pitäen lajeissa, joissa on aina ollut hirveät tulostavoitteet. Penkkiurheilijana olen relampi - haluan ensisijaisesti viihtyä. Siksi rytinäpronssi peittoaa mennen tullen peruutteluneppailumuniinpuhaltelukullan. Toiveiden täyttymys on tietenkin rytinäkulta!

Simicekistä muutama sananen:

Minäkin bambamcamin tapaan jossain määrin diggaan tästä romuluisesta tsekistä. Mielestäni hän ei ole HMV-henkilö. Olen ollut suhteellisen tyytyväinen Simin esityksiin, vaikka nopeus ei olekaan päätä huimannut ja äijä olisi viimeisimmästä tällistä tervehdyttyään varsin tervetullut uudestaankin. Ongelmana on vain ja ainoastaan Simin hinta. Hinta/laatusuhde ei ole hyvä, mutta ei se sitä tarkoita, että laatu olisi pelkkää makkeliakaan. Liksasta 30% veke ja meille gooneilemaan! :)
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Viestin lähetti JHag
Kappaleesta 1 en voisi olla enempää samaa mieltä, arvon veli. Näinhän se on.

Kappaleesta 2 olen hieman eri linjoilla. Minusta olisi aika kyrväkästä, jos HIFK muotoilisi tavoitteensa näin:
"Lähdemme ensisijaisesti pelaamaan taklaavaa, periksiantamatonta ja värikästä jääkiekkoa mahdollisimman omavaraisella joukkueella sarjataulukkoon sen kummemmin tuijottamatta. Keväällä katsomme mihin olemme päässeet, mutta missään olosuhteissa emme tingi pelityylistämme."


Tämä seuraava ihan kuhunkin HIFK:n kotiotteluun (täysin riippumatta edes siitä, pääsenkö aina edes paikalle) kaksi lippua ja paikallispeleihin neljä lippua ostavan asiakkaan näkökulmasta.

Muotoilusi sisältö on mielestäni muuten ok, mutta viimeinen lause ei ole. Jossain vaiheessa IFK:lle syntyy tilanne, jossa joukkue ei voi paikata talouttaan "NHL-myynnillä" niin reilusti kun se on viime kausina voinut. Tuloja tarvitaankin lisää muualta, koska IFK:n rosteri on (vähintään) 1-3 kallein tälläkin hetkellä.

Jos HIFK ei aseta useiden floppikausien jälkeen edes tavoitteekseen jatkossa pääsyä playoffeihin ja menestystä niissä, uskon kotiotteluiden katsojalukujen laskevan vähitellen, liike-elämän kiinnostuksen laskevan vielä rajummin ja HIFK:n ajautuvan nopeaasti tilaan, jossa uusi pelistrategia joudutaan pohtimaan nimenomaan myös menestyksen kautta.

Jos HIFK pelaa pelkkää rytinäkiekkoa juniorein ja rytinäostomiehin vailla todellisia menestysmahdollisuuksia (kuten Ässät takavuosina), se kiinnostaa aikansa, mutta siihen se sitten jääkin. Aktiiviset rytinäkiekkofanit kyllä katsovat matseja, mutta muut katsojat saattavat jäädä vähitellen vähän syrjemmälle...

Samalla saattaa myös syntyä tilanne, jossa hyvät pelaajat (kuten vaikka Pärssisen ominaisuuksin varustetut) ryhtyvät karttamaan pestiä IFK:ssa.

Mitä ajan takaa? Suurinta osaa HIFK:n katsojista kiinnostaa aivan ehdottomasti myös urheilullinen menestys. Tämä on käynyt mulle selville HIFK:n kotiotteluissa, joissa olen keskustellut mitä oudoimpien, mutta sitä kiinnostavampien persoonien kanssa. Menestyminen taas vaatii SM-liigassa aina jonkinlaisia kompromisseja pelityylin suhteen. Kuinka suuria kompromissit ovat, se riippuu niin monista tekijöistä (kuten pelaajista, valmentajista, säännöistä jne) ettei niitä voi yksiselitteisesti määritellä. Pelkään pahoin, että ilman jonkinlaisia kompromisseja Jokerit jyrää vähitellen taloudellisesti - niin valitettavaa kuin se olisikin - HIFK:n yksinkertaisesti jäänrailoon. Niinpä uskoisin, että HIFK:n on vähitellen kyettävä vastaamaan Jokereiden urheilulliseen menestykseen.
 

TheAnimal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti cobol
Jos HIFK ei aseta useiden floppikausien jälkeen edes tavoitteekseen jatkossa pääsyä playoffeihin ja menestystä niissä, uskon kotiotteluiden katsojalukujen laskevan vähitellen, liike-elämän kiinnostuksen laskevan vielä rajummin ja HIFK:n ajautuvan nopeaasti tilaan, jossa uusi pelistrategia joudutaan pohtimaan nimenomaan myös menestyksen kautta.

Ottamatta tulevaisuuden hekumointiin ja toiveuniin kantaa, niin täytyy todeta, että HIFK on kyennyt nostamaan yleisömääriään viime kaudesta ja Jokerien yleisömäärät taas ovat laskeneet.
Se on olemassa oleva fakta, eikä vaadi kristallipallolla ennustamista.

Mitä ajan takaa? Suurinta osaa HIFK:n katsojista kiinnostaa aivan ehdottomasti myös urheilullinen menestys.

Ketä ei kiinnostaisi myös urheilullinen menestys? Kyse on vain siitä, että missä määrin ja minkälaisin uhrauksin se kiinnostaa. Jossain urheilullinen menestys on kaikki kaikessa, mutta IFK:ssa ei ole ja ei tule toivottavasti ikinä olemaankaan.

Pelkään pahoin, että ilman jonkinlaisia kompromisseja Jokerit jyrää vähitellen taloudellisesti - niin valitettavaa kuin se olisikin - HIFK:n yksinkertaisesti jäänrailoon. Niinpä uskoisin, että HIFK:n on vähitellen kyettävä vastaamaan Jokereiden urheilulliseen menestykseen.

Jokerileirissä kannattaa olla enemmänkin huolissaan ihan omasta taloudesta kuin IFK:n taloudesta, joka on todistettavasti kyetty pitämään vuosikymmenet vakaalla pohjalla.

Toista se näyttää olevan Jokereissa, jossa suuruudenhullut Euroopan valloitukset ovat koko konsernia ajatellen maksaneet helvetin paljon rahaa ja vieneet tuloksen pahasti miinukselle.
Jokereissa riittää ihan riittävästi tekemistä, että siellä kyetään tulevaisuudessa pitämään konserni taloudellisesti terveellä pohjalla. Ei kannata ottaa murheita IFK:n taloudellisesta tilanteesta, koska se on erinomainen ja tulee olemaan jatkossakin. Ja terveellä pohjalla.
 

Dragon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti cobol

Samalla saattaa myös syntyä tilanne, jossa hyvät pelaajat (kuten vaikka Pärssisen ominaisuuksin varustetut) ryhtyvät karttamaan pestiä IFK:ssa.

Menestyminen taas vaatii SM-liigassa aina jonkinlaisia kompromisseja pelityylin suhteen. Kuinka suuria kompromissit ovat, se riippuu niin monista tekijöistä (kuten pelaajista, valmentajista, säännöistä jne) ettei niitä voi yksiselitteisesti määritellä. Pelkään pahoin, että ilman jonkinlaisia kompromisseja Jokerit jyrää vähitellen taloudellisesti - niin valitettavaa kuin se olisikin - HIFK:n yksinkertaisesti jäänrailoon. Niinpä uskoisin, että HIFK:n on vähitellen kyettävä vastaamaan Jokereiden urheilulliseen menestykseen.

Urheilullinen ja taloudellinen menestys kulkevat yleensä käsi kädessä. Harvinaista on, että joukkue kykenee tekemään tulosta ilman mainittavia saavutuksia. Kovin montaa vuotta ainakaan ei tähän ole mahdollisuuksia ilman vankkoja kannattajapiirejä. Tilapäisiä notkahduksia tapahtuu joka puolella, mutta todellisessa lamassa kyntäviä organisaatioita ei niin vain nostetakaan huipulle uudestaan ilman maksavia asiakkaita. Sponsorit tuovat euronsa yleensä kannattajakuntaa ajatellen. Ilman katsojia ei kovin herkästi lähdetä sponsorisopimuksia antamaan, jos kyseessä ovat miljoonat markat. Ei katsojia->Ei sponsoreita. Monaco tietysti on poikkeus sääntöön. ;)

IFK:lla on kuitenkin sen verran pitkät perinteet ja taustat, ettei syöksykierrettä helvettiin käytännössä ole mahdollisuutta toteuttaa. Siihen ei nykyisellä hallinnolla kyetä millään keinoilla, sen verran asiantuntemusta ja suhteita löytyy joka puolelle. Lisäksi on vankka kannattajakunta niin katsoja- kuin yrityspuolellakin. Näillä eväillä on mahdoton epäonnistua. IFK:ssa pitäisi käytännössä tapahtua sukupolvenvaihdos hallinnollisella saralla lisättynä suurella riskisijoittamisella. Yhtälö ei tule toteutumaan, vaikka omasta mielestäni tiettyä riskiä tulisikin useammin kokeilla. Edellinen ei todellakaan tarkoittanut 1 miljoonan euron vuosittaiseen tappioon pyrkimistä. Tietenkin hallittukin riskin ottaminen saattaa päätyä persmäkeen, tässähän ei ole mitään uutta. Sitähän se riski tarkoittaa...

Enemmänkin itselläni on pelkona, että IFK jämähtää ikuisiksi ajoiksi joukkueeksi, joka taistelee joka vuosi sijoista 5-8. Tämä on toki kunnioitettavaa jossakin Jyväskylässä tai Lappeenrannassa, mutta ei Helsingissä. Osittain joukkueen kalliuden voi selittää ympäristötekijöillä eli sillä, että Helsingissä tietyt kustannukset nielevät enemmän kuin Utsjoella. Mutta vain osittain. Tilapäisiin kurssin korjaamisiin täytyy varautua jo pelkästään sen vuoksi, että pelaajasukupolven kasvattamiseen kuluu aikaa. Jokainen ikäluokka ei automaattisesti ole edellistä parempi ja tähdet korjaa NHL. Mutta silti mitä useampi oma juniori riveissämme luistelee, sen parempi. Tämä ei sinällään ole autuaaksi tekevä asia, mutta helpottaa ihmeesti myös talouttakin. Osa katsojista tulee sitä paitsi katsomaan, kun oma sukulainen/tuttu kirmaa petopaita päällään, vaikkei lajista muuten olisikaan kiinnostunut. Oli sitten tähti tai rivipelaaja seurannan alaisena. Omia kasvatteja kiinnostaa muutenkin enemmän tehdä joukkueen eteen duunia huononakin päivänä, kuin miljoonasurffaajaa jostakin Tsekin tasavallasta. Poikkeuksena tietenkin tälläiset jancalounit tai darrenboykot, jotka sisäistävät joukkueen hengen vaikkeivat ole edes Suomesta. Tai Tampereelta. Tai lähdössä Tampereelle. :) Tälläisiä ulkomaanapuja ei kasva puussa, laveamman leivän perässä juoksijoita sitäkin enemmän.

Cristian Ruuttumaista ylpeyttä kantaa IFK-paitaa ei voi rahalla ostaa. Sitä on, tai sitä ei ole. Ostojoukkueen ainoa etu on, että sillä ei ole etukäteisoletuksia kenestäkään vastustajasta. Yleensä ei sitten sitä me-henkeäkään.

Mitä tulee pelaajien IFK:n karttamiseen, niin sitäkään pelkoa ei ole niin kauan kuin Matikainen tekee valmennussopimuksia. Tähän olen ollut erittäin tyytyväinen, vaikka pelaajamateriaali ei ole tarjonnut valmennukselle riittäviä menestysosia. Tämä olikin se IFK:n takavuosien (90-luvun) suurin kompastuskivi. Kun ei ole isoja nimiä valmennuksessa, niin pelaajat eivät kovin herkästi lähde muun kuin rahan perässä organisaation palvelukseen. Harvat haluavat polkea urallaan taaksepäin, jos ei ole takuita menestyksestä. Menestys ja saavutukset ovat urheilijan suurin tavoite. Siinä sivussa tienaa elantonsa ja ehkäpä extraa.

Täällä on käyty keskustelua myös siitä, kannattaako tietoja sopimuksista tai neuvotteluista vuotaa. Välillä on pakko. Tuskinpa Kimmo Timonen olisi TPS:n vaihtanut IFK:hon, ellei tiedossa olisi ollut muitakin tulijoita vahvistuksina. Sopiva palkkapussi tietysti auttaa, mutta maajoukkuekiekkoilija ei lähde mielellään jäähdyttelemään uran ollessa nousussa.

Pelityylissä IFK teki jo kompromisseja ennen kautta, liikaakin, joka heijastui otteluissa siinä vaiheessa, kun muut saivat peruspelinsä kuosiin. Nyt yksi puute korjattiin hankkimalla Mrazek. Vopat (+Ruutu) oli liian yksin tätä ennen. Röyhkeitä pelaajia ei ole koskaan liikaa... Toivottavasti Ilkka Pikkarainenkin löytäisi vielä vahvemman vaihteen päälle, jos hän nyt ei aivan huono ole ollutkaan. Nyt on hyökkäyspäässä jo varsin paljon variaatioita mahdollisuutena kokeilla. Tämä on hyvä siinä vaiheessa, kun mikään muu kuin ketjujen sotkeminen ei enää auta.

Stathos palautti uskon maalivahtirintamalle, mutta puolustus on edelleen meidän haavoittuvin osa-alue. Jo pelkästään loukkaantumisriskin vuoksi on pakko hankkia puolustaja/puolustajia. Joku röyhkeä pakki kaivataan ehdottomasti pitämään maalinedusta puhtaana TPS:n ja HPK:n kaltaisia joukkueita vastaan. Toinenkin Zidlickyn stuntti olisi myös hyvä olla varastossa/pelaamassa.

IFK on muuten tahkonnut 4 viimeistä ottelua ilman voittoa. Sama trendi jatkuu Suhosen valmentamien joukkueiden suhteen, välillä mennään voitto- välillä tappioputkessä. Toivottavasti voittoputki sattuisi sitten pleijareihinkin. Ruudun poissaolo on varmasti jälleen se yksi tekijä, mutta kyllä kahden johtavan sentterin puuttuminen näkyy eritoten hyökkäyspelissä ja maaleissa. Onneksi Hirschovits sai jälleen rinnalleen ison tsekin, ilmeisesti hänestä parhaan tehon ulossaamiseen vaaditaan pelaajia tyyliin Mrazek/Vopat. Johtuuko tämä nimestä, sitä jäämme miettimään... ;)

edit. typo
 
Viimeksi muokattu:

Svante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, FC Bayern
Viestin lähetti TheAnimal

Toista se näyttää olevan Jokereissa, jossa suuruudenhullut Euroopan valloitukset ovat koko konsernia ajatellen maksaneet helvetin paljon rahaa ja vieneet tuloksen pahasti miinukselle.
Jokereissa riittää ihan riittävästi tekemistä, että siellä kyetään tulevaisuudessa pitämään konserni taloudellisesti terveellä pohjalla. Ei kannata ottaa murheita IFK:n taloudellisesta tilanteesta, koska se on erinomainen ja tulee olemaan jatkossakin. Ja terveellä pohjalla.

Ei millään pahalla ketään kohtaan, mutta mikäli verrataan Jokeri konsernia niin silloin pitäisi ottaa koko HIFK-seura vertailukohteeksi, vaikkakin jokainen entinen jaos on oma yhdistyksensä. Tietojeni mukaan "HIFK konserni" on kaikkea muuta kuin vakaalla pohjalla. Jääkiekko-HIFK on vakaalla pohjalla ja niin taitaa olla myös jääkiekko-Jokeritkin.


Kaikille:

Kun minä puhun tästä taklaavasta ja periksiantamattomasta pelityylistä EN tarkoita että KAIKKI pelaajat olisivat ns. gooneja.
Joukkuetta pitää EHDOTTOMASTI rakentaa tasapainoiseksi kuten mestaruusvuosina on mielestäni ollut. Joukkuen jaetaan kolmeen osaan: maalivahdit, puolustajat sekä hyökkääjät ( Vittu kun älykästä!). Puolustajista ja hyökkääjistä toiset hoitaa taitopelin ja pisteiden tekemiset, toiset hoitaa puolustuspelin ja toiset taas fyysisen pelin. Pääpointti on se, etteivät kaikki ole tätä ns. taitopeliä harrastavia, jossa ei taklata eikä mennä tilanteisiin täysillä.
Joukkueen tulisi sisältää sellaisia pelaajia, joista jokainen katselija ja kannattaja voisi valita "omansa".
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
cobol: Kyllä minunkin toiveessani on mukana urheilullinen menestys, mutta ei hinnalla millä hyvänsä. Olen aivan varma, että kiveen hakattu periaate periksiantamattomasta tyylistä yhdistettynä nykyisen kokoiseen taloudelliseen panostukseen tuo myös urheilullisen menestyksen. Mutta silloin järjestys on oikea: 1) omat periaatteet 2) urheilullinen menestys. Tässä on juuri se ero edellä mainittuun ja suuresti kunnioittamaani Ässiin, joka on aina ollut pienen rahan joukkue. HIFKin panostuksella urheilullinen menestys on todennäköisempää.

Mitä tulee siihen, olisiko kovaa pelaava myös taitoelementin (tietenkin!) sisältävä joukkue kiinnostava Pärssinen-tyyppisille pelaajille, on asialla todellakin kaksi puolta. Hyvinkin moni NHL:ään havitteleva taitopelaaja voi itse asiassa kokea NHL-tyyppisen joukkueen juuri sopivaksi lähtöasemaksi ennen varsinaiseen NHL:ään lähtemistä. Esimerkiksi Bill Zito, acmesportsin perustaja, on pitänyt HIFK:ta sekä pelityyliltään että -asenteeltaan Euroopan NHL-tyylisimpänä joukkueena ja luonnollisesti tällainen maine toimii imurina tiettyyn pelaajatyyppiin. Eurooppalaiset taitopelaajat joutuvat turhan usein käymään läpi parin vuoden AHL-myllyn ennen NHL:ään pääsemistä. Jos Euroopasta löytyisi vaihtoehto(ja), olisi se eduksi myös NHL-joukkueille, jotka mielellään kierrättäisivät tulevia tähtiään tätä kautta mahdollisimman suoraan NHL:ään.

Mainittakoon tosiaankin, että mikään joukkue ei pärjää pelkillä koheltavilla gooneilla. HIFKin kovuudessa on aina ollut tilaa myös silkalle taidolle malliin Caloun, Bednar, Pirjetä (kyllä!).

edit: pilkkuun yhtymistä ja kiitos vastauksesta cobol
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös