Hammaslääkäri – betoniviidakon julmin peto

  • 213 454
  • 732

MadSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Habs
Anekdoottina, että kun Suomessa käy hammaslääkärissä niin miettii että on tää hienoa kun hammashoito järjestetty kansalaisille. Esimerkiksi Espanjassa yksityisillä käydessä (kun ei ole mitään kunnallista sellaista) hinta on kumminkin sama.
Kaikki hammaskiven poistosta implantteihin on keskimäärin 3 kertaa halvempaa kuin Suomessa.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kovin erilaista palvelua sitä voi saada saman talon sisällä. Hammas Mehiläinen kyseessä. Olen käyttänyt kahden toimipisteen palveluja Helsingissä.

Normaalisti olen käynyt Hakaniemessä. Siellä on vakiohammaslääkäri, joka ei turhia vitsaile, vaan hoitaa hommat erittäin ammattitaitoisesti. Tuntuu aina laskuttavan minimin mukaan eikä ikinä tee mitään "turhaa".

Jouduin kuitenkin poikkeuksellisesti käymään Malmilla hammastarkastuksessa. Löytyi kaksi reikää. Olin pari viikkoa sitten aiemmin ollut samassa paikassa irronnutta paikkaa korjauttamassa. Molemmilla kerroilla lasku oli jotenkin tavallista korkeampi.

Menin kuitenkin sitten Hakaniemeen vakiolääkärille nuo Malmilla löytyneet reiät paikkaamaan ja hän totesi, että ei täällä mitään paikattavaa oikeasti ole. Selitti, miksi toinen lääkäri oli erehtynyt (vanhan paikan liima-aineen tummentuma). Sitten kävi vielä edelliset ja sen hetkisen röntgenin läpi ja osoitti, että ei ole muutoksia tullut vuosien saatossa.

Joten miniveloituksella oli minut lykkäämässä huoneesta ulos, ilman toimenpiteitä. Otin kuitenkin hammaskiven poiston oma-aloitteisesti, vaikka sitäkään ei kuulemma paljoa ollut.
 

redpecka

Jäsen
Kaikki hammaskiven poistosta implantteihin on keskimäärin 3 kertaa halvempaa kuin Suomessa.
Minä puhuin Suomen kunnallinen terveyskeskushuolto vs. Espanjan yksityiset. Ja käsitän nämä suunnilleen samanhintaisiksi kokemuksestani. Puhuitko samasta asiasta? (Jotain hammaskivenpoistoa saa ilmaiseksi terveyskeskuksessa myös Espanjassa, no ainakin jossain osavaltiossa.)

Mulla ei ole kokemusta Suomen yksityisistä, mutta perstuntumalta oletan olevan normaalin kallista ja taviksen ulottumattomissa. Espanjassa ei ole valinnan varaa järjestelmän suhteen, mutta toisaalta yksityishammaslekureita on joka korttelin kulmassa heti siinä cervecerían vieressä mutta niissäkin on jumalaton hintaero keskenään, että kandee ainakin pari kulmaa käydä kysellen läpi. (Tämä mikä mulle tehtiin, kariespoisto ja putsaus tai vastaava, oli 40e kun yhdessä mestassa oli jotain 16e per hammas.)
 

MadSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Habs
Minä puhuin Suomen kunnallinen terveyskeskushuolto vs. Espanjan yksityiset. Ja käsitän nämä suunnilleen samanhintaisiksi kokemuksestani. Puhuitko samasta asiasta?
No onhan myös kunnallisessa esim. hampaan kruunuttaminen hiton tyyristä. Viimeksi kun poistin kiveä kunnallisessa niin maksoi yli satasen. Espanjassa 40e. Tosin implantteja&laminaatteja ei kunnallisessa varmaan edes saa.
 
Viimeksi muokattu:

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Hammaslääkärikammoni on pienentynyt merkittävästi näiden vuosien aikana, mistä kiitos Helsingin kaupungin kerrassaan erinomaiselle kunnalliselle hammashoidolle. Viime tammikuussa poistettiin viisaudenhammas ylhäältä, joka oli aiheuttanut helvetinmoista kipua parin viikon ajan sen ja sen edessä olleen hampaan lohjettua. Joko menetelmät ovat parantuneet tai sitten kivunlievittäjät voimistuneet, joka tapauksessa en keksi mitään valittamista hammaslääkäreistä.
 

redpecka

Jäsen
Hammaslääkärikammoni on pienentynyt merkittävästi näiden vuosien aikana, mistä kiitos Helsingin kaupungin kerrassaan erinomaiselle kunnalliselle hammashoidolle. Viime tammikuussa poistettiin viisaudenhammas ylhäältä, joka oli aiheuttanut helvetinmoista kipua parin viikon ajan sen ja sen edessä olleen hampaan lohjettua. Joko menetelmät ovat parantuneet tai sitten kivunlievittäjät voimistuneet, joka tapauksessa en keksi mitään valittamista hammaslääkäreistä.
Se kammoksuminen taitaa olla enemmän vanhemman kaartin traumaa ajoilta kun lasta pidetään kiinni ja lekuri vetää hampaita irti turhia puuduttelemati. Minunkin ala-aste aikoina oli perin kurjaa, muttei traumoja ole jäänyt, nykyisin tuo käynti on iisiä kun on ohuet puudutuspiikit sun muut.

Joo, ei dissata Suomen hienoa hammashoitoterveydenhuoltoa liikaa vaikka kallista onkin. Helsingin osalta sanoisin silti, että eroja on alueittain mitä mukavuuteen potilaana tulee. Ja jos itse olisin hammaslääkäri niin pyrkisin johonkin Krunikan terveyskeskukseen. Jos laittaisivat "huonolle" alueelle niin vaihtaisin alaa. Niitä haisevia deekujen suita ei jaksais sorkkia. No joku sielläkin joutuu olee duunissa ja potilas kyllä aistii sen vitutuksen määrän eikä kokemus ole niin kiva kuin vaikka Krunikassa.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Takahampaan paikasta irronnut pala. Ihmettelinkin, miksi syöminen tuntui niin oudolta. Vielä ei särkyä, mutta aion silti varata ajan pikaiseen korjaukseen.
 

MadSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Habs
Laitatin esteettisistä syistä pari kruunua eteen, eli hiottiin omat legot pilareiksi ja lätkäistiin niihin. Olen hieman ymmällä kuinka kivulias(kovaa vihlovaa kipua) prosessi tuo oli kun hiottiin hammas ilmeisesti aivan hammasydintä viistäen ja ikenetkin sai "hiomalaikasta" osuutensa. Olen ymmällä siksi, koska aiemmin tehty juurihoito ei tuntunut missään, vaikka siinähän kaiketi porataan koko hammasydin hermoineen pois jne. Sama putiikki ja samat puudutusaineet kyseessä.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Mulla on kirjaimellisesti paska hammaskalusto, joten olen nykyään aika iloinen jos pääsen hyvään hammashoitoon. Tällä hetkellä on menossa hajonneen hampaan pelastusoperaatio. Eilen oli juurihoidon viimeistely kun kairattiin lopu hermoista pois ja täytettiin ne jollain nailon tms tikuilla. Kaikenlaiseen tekemiseen ole vuosien varrella tottunut, mutta eilen oli pieni wtf hetki kun hoitaja laittoi sellaisen kädessä pidettävän putken mallisen kaasupolttimen päälle ja sitten hammaslääkäri kuumensi jotain instrumenttia siinä ensin ja sitten katkoi/muotoili niitä nailon tikkuja. Hieman hämmentävää katella ns läheltä kun suusta otetaan semmonen käryävä instrumentti ja puhdistuksen jälkeen lämmitetään uudelleen. Noh, kaikki sinänsä meni ihan fine ja puudutus toimi mainosti. Ensi kerralla laitetaan homma maaliin ja siihen tulee jonkinlainen rakennelma nastan kanssa. Kruunu on kuulemma hieman riski sijoitus kun alkuperäistä hammasta on niin vähän jäljellä ja voi irrota jossain vaiheessa. Parasta tässä koko hoidossa on ollut työhönsä todella paneutunut lääkäri joka ajattelee potilasta. Niin ja vielä kunnallisella puolella, että kiitokset vaan sinne Dentopolikselle Ouluun.
 

MadSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Habs
Kaikenlaiseen tekemiseen ole vuosien varrella tottunut, mutta eilen oli pieni wtf hetki kun hoitaja laittoi sellaisen kädessä pidettävän putken mallisen kaasupolttimen päälle ja sitten hammaslääkäri kuumensi jotain instrumenttia siinä ensin ja sitten katkoi/muotoili niitä nailon tikkuja. Hieman hämmentävää katella ns läheltä kun suusta otetaan semmonen käryävä instrumentti ja puhdistuksen jälkeen lämmitetään uudelleen.
Haha, sama juttu itsellä. Kuulin takaa sellaisen sytkärin naksahduksen ja katsoin sivusilmällä mitä siellä oikeen tapahtuu niin hoitaja siinä lämmitteli kosaanilla jotain instrumenttia. No sehän on ollut jo tuhansia vuosia se nopein ja paras tapa tyrehdyttää verenvuoto. Härskisti kärysi tosiaan.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kaikki hammaskiven poistosta implantteihin on keskimäärin 3 kertaa halvempaa kuin Suomessa.
Varsinkin jos puhuu kieltä ja voi käyttää paikallista lekuria. Ite kävin juuri ruotsalaisten pitämällä asemalla suomalaisella lääkärillä, niin hinta on toki silti hyvin halpa. Kuva, tarkastus, hammaskiven poisto ja putsaus 140€ ja tosta saa kelalta vielä jotain takas. Ilmeisesti joku 40-50€ pitäs tulla. Lekuri printtas kelan laput ja sanoi kyllä noi korvaukset, mutta en muista.
 

septi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Olen käynyt noin 8kk välein suuhygienistillä poistamassa hammaskiveä ja säännöllisesti hammaslääkärin tarkistuksissa. Viimeisin lääkärin tarkistus oli keväällä 2020, jolloin ei ollut syventyneitä ientaskuja, ei myöskään suuhygienistillä heinäkuussa -21. Seuraavalla käynnillä huhtikuussa -22 niitä sitten olikin, 4-7mm syvyisiä osassa hampaita. Shg noista varoitteli, mutta sanoi että syvimmät saattavat hieman pienentyä puhdistuksen jälkeen, varoitteli myös parodontiitista, josta on nyt tullut luettua enemmän ja olen saanut ihan kunnon paniikin tästä itselleni aikaiseksi.

Shg kirjasi jotenkin niin että "ei juurikaan plakkia, ientulehdusta varsinkin ylähampaissa ja muutamia hieman syventyneitä ientaskuja, joita seurataan 6kk päästä shg -kontrollissa". Kun olen lukenut että näillä syvyyksillä paro olisi jo pitkälle edennyt, eivätkä taskut enää pienene. Seuraava aika syyskuun loppuun ja sen verran pelottaa että en tiedä pystyykö tuonne asti odottamaan. Ientulehdusta ei mielestäni enää ole, mutta onko niin että paro voi siitä huolimatta edetä näkymättömissä? Erittäin viheliäisiä tarinoita ko. taudista saa lukea netistä, enää ei niitä pysty lukemaan. Toki eihän noista ikinä tiedä minkälaista omahoitoa yms. on taustalla.

Olen hampaitani huoltanut pääsääntöisesti ihan hyvin, joka päivä ei aiemmin tullut välejä putsattua (nyt tulee). Hampaat on tullut joka päivä kahdesti pestyä. Elintavat ovat ehkä hieman lipsahtaneet tässä korona-aikana, sokeripitoisten juomien osalta ja vklopputupakoinnin laajetessa, mutta nyt ne ovat loppu (tai no tuskin loppuelämääni ilman alkoholia olen, mutta ainakin taukoa tulee pidettyä). Vain muutamia elämäntaparemontin osia mainitakseni. Kummasti sitä löytyy motivaatiota kun pelkää menettävänsä hampaansa hyvissä ajoin ennen 40v ikää, vaikka on kuvitellut pitäneensä hampaistaan huolta. Ihmetyttää miten tilanne on voinut mennä hetkessä tällaiseksi, kun olen lukenut että tauti kehittyy hitaasti.

P.S yhtään kauhutarinoita en kaipaa lisää, pää ja nykyinen stressitaso ei enää kestä enempää. Jos joku asiaa tuntee ja tietää uskaltaako näillä lähtötiedoilla odottaa syyskuun shg aikaa (5kk edellisestä), vai kannattaisiko nopeammin hakeutua hammaslääkärille (seuraava tarkistus ajoitettu keväälle -23) ja voiko olla turvallisin mielin jos ientulehdusta ei enää ole niin arvostaisin kommenttia!

E: ja tietysti myös sellaiset positiivisemmat kokemukset kiinnostaisivat, kun tauti on saatu haltuun ja omat hampaat pidettyä suussa
 
Viimeksi muokattu:

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@septi tuskinpa tässä 2 kuukaudessa ehtii mitään ihmeempää sattua tai tuskin se 2 kuukautta aikaisemmin muuttaa tilannetta mihinkään suuntaan.

Ateriavälit kunnollisiksi, Janojuomaksi vesi, turhat herkut pois, hammasvälien puhdistus päivittäin ja sähköhammasharja 2 kertaa päivässä käyttöön.
 

septi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
@septi tuskinpa tässä 2 kuukaudessa ehtii mitään ihmeempää sattua tai tuskin se 2 kuukautta aikaisemmin muuttaa tilannetta mihinkään suuntaan.

Ateriavälit kunnollisiksi, Janojuomaksi vesi, turhat herkut pois, hammasvälien puhdistus päivittäin ja sähköhammasharja 2 kertaa päivässä käyttöön.

Kiitoksia vinkeistä, näissäkin on tullut skarpattua niiltä osin mitkä aiemmin eivät kunnossa olleet. Olen tosiaan valmis tekemään kaikkeni ettei tuo tauti etene. Huolestuttaa vaan jos se tosiaan eteni tuollaisella harppauksella n. 9kk välissä suuhygienesteillä käynneissä. Tai sitten jäi edelliseltä suuhygienistiltä huomaamatta.

Jostain juuri luin että parodontiittia olisi jopa useammalla kuin joka toisella 30 vuotta täyttäneellä(!), eli ei tässä kelkassa kai ihan yksin olla ja kun en tiedä kuin yhden ihmisen jolta kaikki tai useimmat hampaat on poistettu niin tuo yleisyys huomioiden kai tässä vielä toivoa on kun asian ottaa vakavasti.

Onko muuten jollain kokemusta tuosta Lumoral -laitteesta? Ensilukemalla tuli vähän humpuukimainen vaikutelma, mutta toisaalta jonkin verran positiivisia käyttäjäkokemuksia löytyy (muualtakin kuin myyjän nettisivuilta)
 
K

Kiekkokatsoja

Legojen korjaus on kyllä kehittynyt, tässä useassa vuosikymmenessä. Kauan sitten hammaslääkäri *ittuili ja kiukkuili mulle käynneillä, ja korjaustyö toisi nykypäivän nuorille mieleen että se olisi väkivaltaa.
Aika kohteliasta ja asiallista on tämä nykypäivän meininki.
 

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
@septi ei kannata olla huolissaan. Peset vaan hampaat kahdesti päivässä ja putsaat niitä hammasvälejä. Käytkö yksityisellä? Jos käyt, niin veikkaan, että lähdit reppu pullollaan suunhoitoon liittyviä tuotteita mukanasi ja lompakko aika paljon kevyempänä. Ja suuhygienisti hihitteli loppuillan ja kylpi rahoissasi.
 
K

Kiekkokatsoja

Mulla aikoinaan hammaslääkäri nimitteli läskipääksi, käytti liikaa voimaa, ja haisi viinalle. Siitä on ajat muuttuneet paremmaksi, ja huonommaksi.
Kohteliaisuus on tullut mukaan, kipua ei juuri tule, mutta työ ei vaan kestä/toimi. Voi tosin olla vika myös mun leegoissa.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Mitenkäs nuo viisauden hampaat? Kävin hammaslääkärissä kesäkuussa ja yksi oli kuulemma puhkeamassa. Eilen alkoi sitten leukaluuhun jomottamaan ja tuntui verenmakua suussa. Nyt herättyäni se on mennyt ohi. Kuuluukos tuollainen asiaan?
 

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Mukavaa kesälomapuuhaa oli käydä päivystysajalla juurihoidon aloituksessa. Siis oikeasti ihan mukavaa, kun vertaa infernaaliseen kipuun jota sai 2,5vrk kokea. Kuukausi sitten paikattiin pysyvällä paikalla yksi hammas, jossa reikä oli todella lähellä juurta, ei se hammas siitä sitten selvinnyt vaan juuri oli nekroosissa nyt kun avattiin. Kiitokset vaan Aapistielle laadukkaasta särkypäivystyksestä täälä Oulussa.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Minulla on ollut avopurenta nyt muutaman vuoden ajan ja tuossa aiemmin touko-kesäkuussa, kun kävin paikkauttamassa hampaani, juttelin aiheesta lekurin kanssa. Hän totesi, että minulla on kaksi vaihtoehtoa purentani korjaamiseen: leuansiirtoleikkaus tai vaihtoehtoisesti oikomishoito. Ongelman aiheuttaa yksi poskihammas, joka on noin millin verran korkeampi kuin muut hampaat. Kyseessä ei ole viisaudenhammas. Leikkaus ei innosta yhtään, mutta oikomishoito voisi olla ihan ok vaihtoehto.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Toiselta forumilta kopsattuna asiaa varsin vittumaisesta vaivasta, mikä itseäni piinaa. Onko kohtalotovereita/vinkkejä/jotain?

Kolme vuotta sitten juurihoidettiin yksi takahammas ylhäältä ja silloin meni ainakin puoli vuotta juurihoidon jälkeen, että juurihoidetun hampaan ympäriltä ien tulehtui ja muuttui araksi todella helposti ja lähes päivittäin syönnin jälkeen. Samoin siitä tuli hieman pahaa makua suuhun ja pahanhajuista hengitystä. Nyt vaiva on tullut takaisin ja vaivannut taas jo parisen kuukautta. Ärysttävä vaiva. Pesen hampaat sähköhammasharjalla aamuin illoin, lankaan hampaat päivittäin ja käyn suuhygienistillä 1-2krt/vuosi. Kävin pari viikkoa sitten viimeksi suuhygienistillä, eikä sekään tähän auttanut. Myös corsodyliä olen tässä purskutellut, mutta ei ainakaan kokonaan poista ongelmaa. Hieman mystistä, että miksi tuo ien noin helposti tulehtuu ja pysyy tulehtuneena?
.
.
.
Jatkoa tähän. Otettiin röntgeneitä, tehtiin testejä, otettiin koko leuan tietokonekuva (missä pitäisi näkyä kaikki piilevätkin tulehdukset) ja mitään muuta ei ole löytynyt kuin ientulehdusta ja se tuli ilmi viimeisimmällä suuhygienistikäynnillä kun hammaskivet poistettiin. Nyt viimeksi perjantaina kävin suuhugienistillä ja käytiin myös läpi oikea lankaus tekniikka. Hampaat on puhtaat kuin mitkä, mutta siltikin tuo jopa ”hapottava” maku tuolla tulehduksen puolen suulla vaivaa edelleen ja polttelee kieltäkin. Samoin harjatessa tuo ikenen ulkosyrjä on todella arka siitä tulehdusalueelta. Ärsyttävä vaiva ja tuntuu, että ei parannu ikinä. Nyt on oikeastaan kaikki kortit jo käytetty.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@smugu olisko sinne jäänyt kuitenkin jotain elämää/mätää juurihoidon jälkeen? Tosin luulisi tuon kivun edenneen huomattavasti jos näin olisi.

Lähinnä peilasin omaan kokemukseeni. Aikanaan juurihoidatin vuonna 2006 yläoikealta toiseksi taaimman hampaan.

Kuitenkin keväällä 2009 tuo juurihoidettu hammas tulehtui niin pahasti, että lopulta hammas poistettiin ja jokaisen juuren päästä löytyi mustikan kokoinen täppä mätää.

Toivottavasti sulla ei ole tulehtunut.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
@smugu olisko sinne jäänyt kuitenkin jotain elämää/mätää juurihoidon jälkeen? Tosin luulisi tuon kivun edenneen huomattavasti jos näin olisi.

Lähinnä peilasin omaan kokemukseeni. Aikanaan juurihoidatin vuonna 2006 yläoikealta toiseksi taaimman hampaan.

Kuitenkin keväällä 2009 tuo juurihoidettu hammas tulehtui niin pahasti, että lopulta hammas poistettiin ja jokaisen juuren päästä löytyi mustikan kokoinen täppä mätää.

Toivottavasti sulla ei ole tulehtunut.
Uskoisin, että tuo olisi näkynyt noissa röntgeneissä tai viimeistään siinä tietokonekuvassa mikä siitä otettiin. Ainakin hammaslääkärin mukaan kaikki kuvat ovat ”puhtaat” ja mitään tulehduksia hampaan juurissa ei ole. Todella mystistä. Näkyikö sinulla aikanaan se tulehdus ihan kuvissa jo ennen kuin se poistettiin?

Kaikista ärsyttävintä tässä on se, että suussa jatkuvasti pahaa jopa syövyttävää makua ja vaikuttaa myös hengityksen tuoksuun.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Uskoisin, että tuo olisi näkynyt noissa röntgeneissä tai viimeistään siinä tietokonekuvassa mikä siitä otettiin. Ainakin hammaslääkärin mukaan kaikki kuvat ovat ”puhtaat” ja mitään tulehduksia hampaan juurissa ei ole. Todella mystistä. Näkyikö sinulla aikanaan se tulehdus ihan kuvissa jo ennen kuin se poistettiin?

Kaikista ärsyttävintä tässä on se, että suussa jatkuvasti pahaa jopa syövyttävää makua ja vaikuttaa myös hengityksen tuoksuun.

En ikävä kyllä muista enää otettiinko siitä röntgeneitä, varmaankin.

Silloin kaupungin kautta laitettiin yksityiselle, jotka aikansa koittivat sitä uudelleen juurihoitaa. Lopulta itse hampaasta ei ollut enää paljoa jäljellä joten toinen yksityinen hammaslääkäri sitten totesi ettei ole järkeä yrittää juurihoitaa vaan poistaa ja laittaa tilalle implantti.

Persaukisena opiskelijana implantti jäi laittamatta, mutta hyvin olen 13 vuotta elänyt ilmankin ja ei se puuttuva hammas näy mihinkään. Omia lapsia sillä pelottelen jos eivät meinaa haluta tulla hampaiden pesuun iltaisin.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
En ikävä kyllä muista enää otettiinko siitä röntgeneitä, varmaankin.

Silloin kaupungin kautta laitettiin yksityiselle, jotka aikansa koittivat sitä uudelleen juurihoitaa. Lopulta itse hampaasta ei ollut enää paljoa jäljellä joten toinen yksityinen hammaslääkäri sitten totesi ettei ole järkeä yrittää juurihoitaa vaan poistaa ja laittaa tilalle implantti.

Persaukisena opiskelijana implantti jäi laittamatta, mutta hyvin olen 13 vuotta elänyt ilmankin ja ei se puuttuva hammas näy mihinkään. Omia lapsia sillä pelottelen jos eivät meinaa haluta tulla hampaiden pesuun iltaisin.
Okei. Muistatko edes oireita miksi hakeuduit hoitoon ja kuinka nopeasti itselläsi tilanne eteni?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös