Olen käynyt noin 8kk välein suuhygienistillä poistamassa hammaskiveä ja säännöllisesti hammaslääkärin tarkistuksissa. Viimeisin lääkärin tarkistus oli keväällä 2020, jolloin ei ollut syventyneitä ientaskuja, ei myöskään suuhygienistillä heinäkuussa -21. Seuraavalla käynnillä huhtikuussa -22 niitä sitten olikin, 4-7mm syvyisiä osassa hampaita. Shg noista varoitteli, mutta sanoi että syvimmät saattavat hieman pienentyä puhdistuksen jälkeen, varoitteli myös parodontiitista, josta on nyt tullut luettua enemmän ja olen saanut ihan kunnon paniikin tästä itselleni aikaiseksi.
Shg kirjasi jotenkin niin että "ei juurikaan plakkia, ientulehdusta varsinkin ylähampaissa ja muutamia hieman syventyneitä ientaskuja, joita seurataan 6kk päästä shg -kontrollissa". Kun olen lukenut että näillä syvyyksillä paro olisi jo pitkälle edennyt, eivätkä taskut enää pienene. Seuraava aika syyskuun loppuun ja sen verran pelottaa että en tiedä pystyykö tuonne asti odottamaan. Ientulehdusta ei mielestäni enää ole, mutta onko niin että paro voi siitä huolimatta edetä näkymättömissä? Erittäin viheliäisiä tarinoita ko. taudista saa lukea netistä, enää ei niitä pysty lukemaan. Toki eihän noista ikinä tiedä minkälaista omahoitoa yms. on taustalla.
Olen hampaitani huoltanut pääsääntöisesti ihan hyvin, joka päivä ei aiemmin tullut välejä putsattua (nyt tulee). Hampaat on tullut joka päivä kahdesti pestyä. Elintavat ovat ehkä hieman lipsahtaneet tässä korona-aikana, sokeripitoisten juomien osalta ja vklopputupakoinnin laajetessa, mutta nyt ne ovat loppu (tai no tuskin loppuelämääni ilman alkoholia olen, mutta ainakin taukoa tulee pidettyä). Vain muutamia elämäntaparemontin osia mainitakseni. Kummasti sitä löytyy motivaatiota kun pelkää menettävänsä hampaansa hyvissä ajoin ennen 40v ikää, vaikka on kuvitellut pitäneensä hampaistaan huolta. Ihmetyttää miten tilanne on voinut mennä hetkessä tällaiseksi, kun olen lukenut että tauti kehittyy hitaasti.
P.S yhtään kauhutarinoita en kaipaa lisää, pää ja nykyinen stressitaso ei enää kestä enempää. Jos joku asiaa tuntee ja tietää uskaltaako näillä lähtötiedoilla odottaa syyskuun shg aikaa (5kk edellisestä), vai kannattaisiko nopeammin hakeutua hammaslääkärille (seuraava tarkistus ajoitettu keväälle -23) ja voiko olla turvallisin mielin jos ientulehdusta ei enää ole niin arvostaisin kommenttia!
E: ja tietysti myös sellaiset positiivisemmat kokemukset kiinnostaisivat, kun tauti on saatu haltuun ja omat hampaat pidettyä suussa