Vuoden 2019 rehellisin hammaslääkäri -pysti meni sitten tänään jakoon..
Taustatarina on sellainen, että takimmainen poskihammas on mennyt poistettavaan kuntoon. Eikä siinä mitään, minulta on poistettu myös kyseisen hampaan vastakappale ylärivistä, joten elämä ei tuosta hampaasta kiinni ole, eihän se ilman kaveria kuitenkaan osallistu enää edes pureskelutyöhön (eli juurihoito jolla hammas olisi pelastettavissa on ihan rahanhukkaa). Minulla on ensi viikolle aika hammaslääkärille, joka on erikoistunut poistoihin ja osaa pomminvarmasti hommansa, koska juuri hän poisti myös tuon toisen hampaan.
Mutta koska aika hänelle on vasta ensi viikolle, niin varasin tälle päivälle samaan lafkaan ajan toiselle hammaslääkärille, josko poiston kuitenkin saisi nopeammin eikä tarvitsisi odottaa vielä viittä päivää, koska kiistatta se pipihammas tuossa juilii vaikka särkylääkkeillä varsin hyvin aisoissa pysyykin. Mutta heti kun menin tänään tälle toiselle hammaslääkärille, niin hän aloitti sellaisen mantran: "niin, minähän en ole mikään varsinainen poistaja, että sikäli varasit ajan hiukan väärälle henkilölle, mutta katsotaan..". Joka tietysti sillä siunaaman sekunnilla aiheutti omassa mielessäni sellaisen "jaaha.. hyvä.. kiitos tästä, sitten odotellaan" -reaktion :D hän oli ihan avoimesti huolissaan jo siitä, että alaleuan poskihampaat ovat erittäin tiukassa (kyseessä viisissäkymmenissä oleva nainen, tämä poistoexpertti taas on suunnilleen samanikäinen mies), eli siis ihan fyysisten voimiensa riittävyydestä. Heti siis näki, että hän ei aio omasta aloitteestaan operaatioon edes ryhtyä, ellen sitä nyt asiakkaana olisi vaatimalla vaatinut. Ja täytyy sanoa, että jos kaikista maailman ammatti-ihmisistä hammaslääkäri alkaa heti toteamaan, että homma on liian vaikea eikä hän pysty siihen, niin en ala vänkäämään vastaan. Että ala jurruttaa vaan, kyllä minä tässä kannustan :D
Jäin oikein miettimään, että miten valtaisa kynnys sen täytyykään olla ammattilaiselle sanoa suoraan asiakkaalle, että minä en pysty tähän. Kyseessä on vielä yksityisen puolen hammaslääkäri (sillä vaikka en ole hammaslääkäripelkoinen, niin sen verran kuitenkin kammoinen olen, että hammaslääkäristä minä en tingi, vaan sitten vain luottokortti vinkuu), eli myös lafkan maine on aina pelissä, että mitä minä kuluttajana alan ajatella heidän puulaakistaan kun joku lääkäri alkaa tuollaisia höpisemään. Itsekin kun miettii itseään, niin miten vaikea kynnys se on sanoa joihinkin työhön liittyviin asioihin että "en tiedä", jos ei oikeasti tiedä. Vaikea se on edes siinä muodossa, että "en tiedä, mutta yritän selvittää asiaa". Joten juuri siksi nostan hattua erittäin korkealle tälle naiselle, ja kiitin häntä myös lähtiessäni ammatillisuudestaan..