Itse olin valitettavan huolimaton hampaiden hoidossa teini-iästä noin parikymppiseksi. Toki hampaita pesin, mutta vähän sinne päin, ja usein pesu jäi vain yhteen kertaan per päivä. Opiskelijaelämään siirtyessäni kävin sitten hoidattamassa purukaluston kuntoon edullisessa opiskeluterveydenhuollossa, ja tämän jälkeen olen kyllä ollut hampaiden hoidossa huomattavasti huolellisempi. Lankaus olisi toki voinut olla aiemmin paljon aktiivisempaa, mutta erityisesti viimeisen puolen vuoden aikana olen tällä tällä saralla yrittänyt petrata.
Paikat eivät kuitenkaan kestä ikuisesti ja yksi lohkesikin. Ihan sievoinen summa on palanut yksityiselle, mutta suunterveyden kanssa ei kannata pihistellä ja oma hammaslääkärini on niin hyvää työtä tehnyt, ettei kukkaron keveneminen haittaa. Hoito alkaa olla jo loppusuoralla, mutta piteni vielä hieman, kun sattumalta selvisi, että yksi hammas kaipaakin juurihoitoa. Kyllähän tuo vähän jännitti, mutta ihan positiivinen kokemus oli loppujen lopuksi. Tämän jälkeen vuorossa vielä yhden visurin poisto, ja sen jälkeen ei toivon mukaan tarvitse hetkeen hammaslääkärissä käydä. Hygienistillä kylläkin 1–2 kertaa vuodessa.
Eli huolehtikaa hampaistanne, käykää säännöllisissä tarkastuksissa ja suuhygienistillä ainakin kerran vuodessa. Vaikkei mitään oireita olisikaan, niin se ei valitettavasti tarkoita, että suussa olisi kaikki kunnossa.