Hammaslääkäri – betoniviidakon julmin peto

• 221 052
  • 767

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Ehkä joo kannattaa suostua jos hammaslääkäri sitä ehdottaa, mutta toisaalta itse olen saanut kahdelta eri hammaslääkäriltä erilaiset suositukset viisureiden suhteen. Kunnallinen lääkäri suositteli poistamaan kaikki neljä viisuria, mutta sitten konsultoin vielä yksityistä hammaslääkäriä joka taasen sanoi että ei lähtisi niitä turhaan poistamaan jos eivät mitenkään vaivaa. Kolme niistä pitäisi leikata ja sanoi että ei turhia riskejä ottaisi koska leikkaus on aina riski. Mene ja tiedä sitten.
Minusta tuo on järkevä linja, että olkoot siellä kunnes alkavat aiheuttaa harmia. Mitä sitä turhaan itseään aiemmin kiusaa, päivä tai kaksi tuossa kuitenkin aina tärvääntyy osittain. Jos mahdollista, niin kerralla aina yksi puoli, niin kahdella keikalle tulee lusittua.

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mulle ei ole viisaudenhampaita edes ilmaantunut.

Lokakuussa olen menossa hampaiden tarkistukseen. Jos mulle vielä kolmannen kerran peräkkäin vastaanoton radiosta soi The Final Countdown, kun olen hammaslääkärin tuolissa niin sitten täytyy ihmetellä, että onko tämä enää sattumaa vai jotain kohtalon ivaa.

red.machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Slovakia
Itse olin valitettavan huolimaton hampaiden hoidossa teini-iästä noin parikymppiseksi. Toki hampaita pesin, mutta vähän sinne päin, ja usein pesu jäi vain yhteen kertaan per päivä. Opiskelijaelämään siirtyessäni kävin sitten hoidattamassa purukaluston kuntoon edullisessa opiskeluterveydenhuollossa, ja tämän jälkeen olen kyllä ollut hampaiden hoidossa huomattavasti huolellisempi. Lankaus olisi toki voinut olla aiemmin paljon aktiivisempaa, mutta erityisesti viimeisen puolen vuoden aikana olen tällä tällä saralla yrittänyt petrata.

Paikat eivät kuitenkaan kestä ikuisesti ja yksi lohkesikin. Ihan sievoinen summa on palanut yksityiselle, mutta suunterveyden kanssa ei kannata pihistellä ja oma hammaslääkärini on niin hyvää työtä tehnyt, ettei kukkaron keveneminen haittaa. Hoito alkaa olla jo loppusuoralla, mutta piteni vielä hieman, kun sattumalta selvisi, että yksi hammas kaipaakin juurihoitoa. Kyllähän tuo vähän jännitti, mutta ihan positiivinen kokemus oli loppujen lopuksi. Tämän jälkeen vuorossa vielä yhden visurin poisto, ja sen jälkeen ei toivon mukaan tarvitse hetkeen hammaslääkärissä käydä. Hygienistillä kylläkin 1–2 kertaa vuodessa.

Eli huolehtikaa hampaistanne, käykää säännöllisissä tarkastuksissa ja suuhygienistillä ainakin kerran vuodessa. Vaikkei mitään oireita olisikaan, niin se ei valitettavasti tarkoita, että suussa olisi kaikki kunnossa.

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Hammaslääkäriin ei totu persoonana, kun aina vastaanottaa eri tyyppi. Erikoissairaanhoidossa tuo helpompaa. Enkä voi jutella leppoisasti kasvotusten lääkärin kanssa, paljon helpompaa.

Tällä viikolla käynti taas, eikä yhtään samanlaista ennakkoluuloa kuin maaliskuussa. Tuo tekee paljon, että itse hammaslääkäriin luottaa. Minulle sattui erittäin mukava ja sosiaalisesti hieman taitavampi lääkäri, joten helpottaa kävijän oloa.

Joskus muinoin viisurit oli nimenomaan se helpompi juttu. Alhaalta poistettiin jopa kirurgisesti, eikä kirpaissut. Vähän ketutti, kun syömisiä piti miettiä ja uteliaana meinasin kielellä ronkkia arpia, mutta muuten kyllä helppoja nuo. Itsellä taitaa mennä niinpäin, että suuhygienistillä tärkeä käydä tarpeeksi usein. Onneksi voin aina vedota runsaaseen epilepsialääkitykseeni, joka aiheuttaa kaikki haitat kaikkialla.

Petros

Jäsen
Suosikkijoukkue
42 Stars
Hyvä Tampere, kunnallinen toimii kun junan vessa. Eiku ei toimi.
Tammikuussa soittelin että tarvis tarkistaa kuin pari vuotta edellisestä. Heitin että meneekö ajat syksyyn niin muija virkkoi että 4kk hoitotakuu. Viimeistään huhtikuun lopulla pääset.

Soitin uudestaan ja tivasin mitä vattua, ei aikaa oon tullut.
Muija kertoi hoitatakuun muuttuneen lennossa 6kk ja tammikuuta puretaan juuri "vauhdilla" ja kohta pääset tarkastukseen.
Kolme viikkoa sitten puhelu. Skeidaa.

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Pedon luona käyty, kehut saatu, toivottavasti vasta parin vuoden päästä seuraavaksi. Viime talvena rapsulteltiin hammaskivi veks, ei ollut tullut takaisin. Hammaslanka ja sähköharja käytössä. Legot ovat niillä pysyneet freesin tuntuisina. Kyllä se vaan aina siinä odotushuoneessa pistää epämiellyttävän fiiliksen päälle, mutta se pikku euforia palkitsee sitten kun sieltä on päässyt veks.

mountainsnake

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Lätkän harrastajana on hampaille tehty vaikka ja mitä, mutta nyt viimeisimmät vuodet pelattu akvaariopäässä. On tullut mailax2 suuhun, hampaita katki, ja sitten kerran kiekko, jossa lähtikin sitten useampi hammas, jotka ihmekyllä saatiin istutettua takaisin, koska juuri ei ollut täysin katki, vaikka hampaat sojotti kohti kurkkua :D

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Julkiselle puolelle meneminen hammashoitoon tuntuu kyllä olevan vaikeaa. Yritin varata suuhygienistille aikaa, niin ensin pitää mennä hammastarkastukseen tammikuun puolella ja sitten vasta pääsee joskus suuhygienisitille. Yksityisellä puolella käymiset ei merkkaa kuulemma niille mitään.

Ei siitä nyt toki ole vuottakaan vielä kun tarkastuksessa olen käynyt yksityisellä puolella ja sieltä sanottiin, että 2-3 vuoden päästä seuraavan kerran. Mielellään kävisin yksityisellä aina, mutta maksaa niin hemmetisti. Nyt toki oli pakko varata tutulle suuhygienistille aika hammaskivenpoistoon. Toki Terveystalolla hammastarkastus näyttää olevan 77 euroa, että ei niin paha hinta. Suuhygienisti jo sitten se 170 euroa.

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Julkiselle pääseminen kesti 14kk. Tarkastuksen jälkeen on sitten järjestynyt seuraavat ajat n. 4-5 viikon päähän, kun purukalustoa alettiin laittamaan kuntoon. Eilen tehtiin viimeisin paikkaus ja seuraava aika järjestyi nyt vasta syyskuun viimeiselle päivälle.

Melkoisista odotusajoista huolimatta olen kyllä ollut todella tyytyväinen itse hoidon tasoon. Muutama vuosi sitten suusta revittiin pois kaksi hammasta sellaisten vaurioiden vuoksi, jotka nyt on onnistuttu korjaamaan melko nopeasti ja kivuttomasti. Isommatkaan poraukset ei ole vaatinut edes mitään puudutuksia tämän kyseisen hammaslääkärin käsittelyssä. Erittäin tyytyväinen itse hoitoihin olen.

Omia hoitojani vielä vaikeuttaa krooniset hermokivut pään alueella, mutta nekin otetaan huomioon hienosti.

palle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, HIFK
Itsellä oli hammaskiveä päässyt kertymään niin paljon, että alkoi olemaan jo hieman epämukava tunne suussa ja ajoittaista vihlomista. Soitin viime maanantaina Helsingin julkiselle ajanvaraukseen ja kerroin vaivasta. Sain tarkastusajan seuraavalle päivälle eli tiistaille. Siellä todettiin yksi reiän alku sekä reilusti hammaskiveä. Palveluseteli kilahti puhelimeen keskiviikkona ja aika yksityiselle samalle päivälle paikkaukseen ja kiven poistoon. Oli kyllä tehokas lääkäri, kun puolen tunnin aika riitti.

Vihlonta lähti ja suu tuntuu nyt aika mukavalta. Ja helpottunut olo, ettei mitään vakavampaa löytynyt. Hammaslääkäri suositteli kahden vuoden päähän seuraavaa tarkastusta.

Fedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Coyotes
Itsellä todettiin kipeytyneen hampaan syyksi lohkeaminen ja poskihammas olisi tarkoitus poistaa jonkun ajan kuluttua. Toimenpidettä ennen saan esilääkitykseksi Dormicum nimistä lääkettä. Jollain on varmaan kokemuksia hampaanpoistosta yhdistettynä kyseiseen lääkkeeseen? Jäikö tapahtumasta muistikuvia vai oliko se yhtä kärsimystä?

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Itsellä todettiin kipeytyneen hampaan syyksi lohkeaminen ja poskihammas olisi tarkoitus poistaa jonkun ajan kuluttua. Toimenpidettä ennen saan esilääkitykseksi Dormicum nimistä lääkettä. Jollain on varmaan kokemuksia hampaanpoistosta yhdistettynä kyseiseen lääkkeeseen? Jäikö tapahtumasta muistikuvia vai oliko se yhtä kärsimystä?
Kyseisestä lääkkeestä ei ole kokemusta, mutta poskihampaan poistosta kyllä n. 1,5 vuoden takaa. Itse operaatio meni ihan ok runsaalla puudutuksella, mutta onhan se ollut vaikeampaa sen jälkeen, kun mitään oikein kovaa ei voi pureskella sillä puolella ollenkaan, mistä hammas on poistettu. Kun se osuu sinne ikeneen.

Eli ruuan pureskelu on vaihtunut ehkä 80-20% toispuoleiseksi.

(1)
  • Tykkää
Reactions: Fedo

1313

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Olen todella tyytyväinen HUSin hammashoitopalveluihin. Päässyt melko nopeasti ja nyt on selkeä hoitosuunnitelma.

Heinäkuun alussa oli edellinen suuhygienisti ja seuraava kerta olisi joulukuussa.

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Joku visaampi voi selittää minkä takia julkinen puoli ja yksityinen puoli ei toimi paremmin ns. yhteispelin merkeissä? Eikö julkisella puolellakin varmaan ymmärretä, että se yksityisen puolen hammaslääkäri tai suuhygienisti on ihan ammattilainen, joka on osannut tehdä oikeat toimenpiteet ja diagnoosit, niin potilaiden ei tarvitsisi julkisella puolella aloittaa koko rumbaa ihan alusta asti?

Esim: Potilas X on käynyt hammastarkastuksessa 6kk sitten yksityisellä ja sieltä kerrottu, että kahden vuoden päästä seuraavan kerran uusiksi. Potilas X käynyt suuhygienistillä 6kk sitten ja ohjeistettu 6kk välein käymään. Minkä takia tässä välissä siis pitää mennä sinne hammaslääkäriin uudestaan eikä pääse suoraan suuhygienistille kun on vapaita aikoja? Kai tässä joku logiikka on, jota tälläinen tollo ei ymmärrä.

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Tämä krooninen suolistotulehdus voi kaiken muun kivan lisäksi pilata myös hampaat. Joten kyllä oli mukava käydä ensin tarkastuksessa ja päälle hygienistilla, jossa todettiin legot hyviksi. Kuulemma kahden-kolmen vuoden päästä seuraavaksi tarvitsee tulla näyttämään, ellei mitään yllättävää ilmene.

Jotain hyvää siinäkin, että painamalla tiskiin sairauskortin löytyikin vapaita aikoja julkiselta puolelta aika rivakasti. Hyvin hoidettu Vantaan-Keravan hyvinvointiyhtymä - vai olikohan se tuommoinen se nimi.

BaronFIN

Jäsen
Joku visaampi voi selittää minkä takia julkinen puoli ja yksityinen puoli ei toimi paremmin ns. yhteispelin merkeissä? Eikö julkisella puolellakin varmaan ymmärretä, että se yksityisen puolen hammaslääkäri tai suuhygienisti on ihan ammattilainen, joka on osannut tehdä oikeat toimenpiteet ja diagnoosit, niin potilaiden ei tarvitsisi julkisella puolella aloittaa koko rumbaa ihan alusta asti?

Esim: Potilas X on käynyt hammastarkastuksessa 6kk sitten yksityisellä ja sieltä kerrottu, että kahden vuoden päästä seuraavan kerran uusiksi. Potilas X käynyt suuhygienistillä 6kk sitten ja ohjeistettu 6kk välein käymään. Minkä takia tässä välissä siis pitää mennä sinne hammaslääkäriin uudestaan eikä pääse suoraan suuhygienistille kun on vapaita aikoja? Kai tässä joku logiikka on, jota tälläinen tollo ei ymmärrä.
Minulle on julkiselle puolelle tullut potilailta yksityiseltä itku kurkussa, että suussa on 10 reikää jotka pitäisi paikata, mutta rahat ei riitä. Julkisen puolen tarkastuksen jälkeen toteamus ettei tuolla ole paikattavaa, jatka hyvää omahoitoa kuten tähänkin asti. Tuo 6kk:n hammaskiven raapimisvälikin kertoo jo todella vakavasta sairaudesta missä pitäisi omahoitoakin katsoa todella tarkasti. Toki mikäs sen hauskempaa kuin raapia supragingivaalista puolen vuoden välein ja laskuttaa siitä 200e/30 min.

En luota yksityisen puolen etiikkaan diagnosoinnissa pätkääkään. Kun tuntilaskutuksen pitää olla vähintään 300e/h. Muuten konkurssi uhkaa ja osinkojakin pitäisi jakaa. Nätimpi termi: ylidiagnosointi. Potilas on aika alisteisessa asemassa sanomaan toisinkaan.

Julkisella puolella hammaslääkärikäynnin todelliset kustannukset (budjetti/käynnit) ovat noin 150-180e/h (riippuen hyvinvointialueesta) + asiakasmaksulain mukaiset asiakasmaksut (ka. 60e/h) sisältäen 24h päivystysvalmiuden. Tuolla kokonaissummalla yksityisen ovi ei edes aukeaisi.

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Minulle on julkiselle puolelle tullut potilailta yksityiseltä itku kurkussa, että suussa on 10 reikää jotka pitäisi paikata, mutta rahat ei riitä. Julkisen puolen tarkastuksen jälkeen toteamus ettei tuolla ole paikattavaa, jatka hyvää omahoitoa kuten tähänkin asti. Tuo 6kk:n hammaskiven raapimisvälikin kertoo jo todella vakavasta sairaudesta missä pitäisi omahoitoakin katsoa todella tarkasti. Toki mikäs sen hauskempaa kuin raapia supragingivaalista puolen vuoden välein ja laskuttaa siitä 200e/30 min.

En luota yksityisen puolen etiikkaan diagnosoinnissa pätkääkään. Kun tuntilaskutuksen pitää olla vähintään 300e/h. Muuten konkurssi uhkaa ja osinkojakin pitäisi jakaa. Nätimpi termi: ylidiagnosointi. Potilas on aika alisteisessa asemassa sanomaan toisinkaan.

Julkisella puolella hammaslääkärikäynnin todelliset kustannukset (budjetti/käynnit) ovat noin 150-180e/h (riippuen hyvinvointialueesta) + asiakasmaksulain mukaiset asiakasmaksut (ka. 60e/h) sisältäen 24h päivystysvalmiuden. Tuolla kokonaissummalla yksityisen ovi ei edes aukeaisi.
No joo varmasti oikeassa olet.

En tiedä, mutta kyllä se omahoito on nykyään niin hyvää kuin vain itse osaa. Ehkä se sitten ei enää auta kun aikanaan hoiti niin päin peetä. Sanottiin, että kerran väliharjaaminen päivässä riittää. No itse teen vähintään kaksi kertaa, mutta yleensä kolme. Hampaatkin pesen samalla kolme kertaa päivässä tai ainakin vähintään sen kaksi kertaa sähköhammasharjalla.

En nyt tiedä pitääkö se sitten paikkaansa, että osalle ihmisistä hammaskiveä kertyy väkisinkin paljon?

Omalla kohdalla nyt ainakin toki kammo julkista puolta kohtaan johtuu ns. vanhan ajan hammaslääkäreistä. Yksityisellä puolella on tullut kuitenkin vain hyviä asiakaspalvelijoita vastaan. Kyllä tuo suuhygienisti nyt meinas, että jos seuraavan kerran jälkeen saatais pidennettyä käyntiväliä kun viimeksi kävin.

Viimeksi muokattu:

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tänään olin hampaiden tarkastuksessa ja tarkastuksen teki nuorehko naishammaslääkäri. Oli taas kaikin puolin miellyttävä kokemus.

Siinä sitä pötkötin tuolissa ja kuuntelin, että nämä distaalit ja mesiaalit ym. tulevat sieltä kun nuotit kartanlukijalta. Sain myös jumppaohjeita leukalihasten rentoutukseen (TMD). Puoliso voi välillä kokea, että kyllä se paukuttaa naamaansa jo vähän liikaakin rennosti ja usein.

Ei ollut paikattavaa. Kolmen vuoden päähän suositteli varaamaan ajan taas tarkastukseen ja hammaskiven poistoon sain ensi viikolle ajan.

Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy