Haluatko miljonääriksi? – visailuklassikon paluu

  • 633 077
  • 3 454

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Lisätään nyt vielä, että esim. muusikkojen, urheilijoiden yms. haastattelut ei kiinnosta minua oikeastaan vatulan vertaa. Heidän yleinen tietotasonsa on sitä luokkaa, että niiden kuuntelusta saa lähinnä aivoverenvuodon. Heidän antinsa on ihan muualla ja siksi en jaksa ymmärtää miksi joku haluaa tuollaista roskaa kuunnella. Aivan yhtä validia olisi ottaa kadulta täysin sattumalla yksi vastaantulija ja alkaa häneltä kyselemään miten makaa ja petaa, lopputulos olisi aivan yhtä mielenkiintoinen ja merkitsevä. Ilmeisesti joku tälläistä haluaa, minä en. Minä kuuntelen mieluummin asiapuhetta, millä on jokin pohja. Ei jonkun yksittäisen ihmisen itse kertomat teot ja aikeet, en ymmärrä henkilöpalvontaa, ne syö samaa ruisleipää ja paskoo samalla tavalla vessaan.

Tekstisi sinänsä ymmärrän ja jopa pointtisi jossakin määrin. Itselläni vain herää kysymys, että voidaanko tietoa katsoa tuosta absoluuttisesta näkökulmasta alkuunkaan? Kaikkia ihmisiä kiinnostaa jossakin määrin ihmisasiat, joilla on merkitystä ihmiselle. Toisten ihmisten kokemuksilla, sanomisilla yms. on merkitystä maailmalle kokonaisuudessaan. Tottakai joku tieteen rakentaja yliopistossa on tehnyt vähän merkittävämmän uran yhden asian parissa, mutta yksi ihminen ei voi hahmottaa tai avata koko maailmaa muille. Tottakai tiede ja teoria on arvostettavaa ja merkittävää jo sinänsä ja yleissivistyksen kannalta on tärkeää tuntea ainakin auttavasti historiaa ja sen vaikutuksia nykyhetkeen.

Jotenkin tekstistäsi kumpusi jotenkin vahvasti itselle sellainen menneisyysperspektiivi, että kaikki tärkeä on jo tavallaan selvitetty ja tästä kaikesta tärkeästä voi nyt lukea kirjaston pursuavasta teoskokoelmasta. Kuitenkin yleensä yhden ihmisen tekemiset ja oivallukset sekä ajatukset saavat vasta niiden ansaitseman arvon historiaperspektiivin kautta, kun huomataan, mitä kaikkea yhden ihmisen yksilöajattelusta on lopulta seurannut.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Sitten jos aletaan puhumaan vaikka musiikin nippelitiedosta, niin voidaan kysellä Darudesta jotain, tai jostain Elastisesta sen nimeä. Se ei silti ole mielestäni yleissivistystä, ei vaikka kuinka jokin kaupallinen paskayhtiö puskisi eetteriin jotain itkun nyyhkyn ohjelmaa jossa tämä on ollut mukana. Kyseessä on puhtaasti kaupallinen tuotos ja sitä on kaupallisesti markkinoitu. Se ei ole koskettanut yhteiskuntaa millään tavalla. Näkemättä paskaa osastoa minulle, jota moinen kaupallinen roska ei kiinnosta. Jos se tekee minusta sivistymättömän, niin mielelläni olen sellainen.
Omissa silmissäni vahvasta yleistiedosta kertoo se, että tietää myös asioista, jotka on myös oman kiinnostuksen ulkopuolella. Jonkun räppärin nimi sen enempää kuin itse musiikkikaan ei kiinosta itseäni pätkän vertaa, mutta sen verran tuo Elastinen on mediassa ollut esillä, että nimi olisi ollut tiedossa. Aika vaikea mieltää nippelitiedoksi asiaa, joka on ollut viime aikoina esillä vähän joka tuutissa. Aina voi toki paeta oman sivistömättömyytensä kanssa evvk-kommentien kanssa.


Lisätään nyt vielä, että esim. muusikkojen, urheilijoiden yms. haastattelut ei kiinnosta minua oikeastaan vatulan vertaa. Heidän yleinen tietotasonsa on sitä luokkaa, että niiden kuuntelusta saa lähinnä aivoverenvuodon. Heidän antinsa on ihan muualla ja siksi en jaksa ymmärtää miksi joku haluaa tuollaista roskaa kuunnella. Aivan yhtä validia olisi ottaa kadulta täysin sattumalla yksi vastaantulija ja alkaa häneltä kyselemään miten makaa ja petaa, lopputulos olisi aivan yhtä mielenkiintoinen ja merkitsevä. Ilmeisesti joku tälläistä haluaa, minä en. Minä kuuntelen mieluummin asiapuhetta, millä on jokin pohja. Ei jonkun yksittäisen ihmisen itse kertomat teot ja aikeet, en ymmärrä henkilöpalvontaa, ne syö samaa ruisleipää ja paskoo samalla tavalla vessaan.
Kharonin tapaan ihmettelen kovasti miksi tuolla taustalla katselet aivan puhdasta viihdeohjelmaa...
 

Ronikki73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Minä tiedän kyllä Alexi Laihon, mutta mistään Kimmo Laihosta en ollu ennen tätä ikinä kuullutkaan...
Ja enkä kyllä kato näitä ohjelmia, missä itketään ja parutaan...
Toiset asiat on nyt vain tutumpia toisille kuin muille... Ei täällä kukaan tiedä kaikesta kaikkea...
 

Aurinkotuuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK & useat muut punapaidat & Pallopojat
@Ronikki73; tarkoitatko "Vain elämää" vai "Haluatko miljonääriksi" -formaatteja ohjelmilla, missä itketään ja parutaan? Nelosella pyörivä Haluatko miljonääriksi on tällä hetkellä rekrytointipolitiikkansa vuoksi viihdeohjelma, jossa julkisuudenhaluiset (nais- ja mies)pissikset käyvät hakemassa yhtä-kahta tuhatta euroa eri tarkoituksiin, ei alkuperäisen (amerikkalaisen) formaatin mukainen viihteellinen tietokilpailu, jossa tosi mielellä pyrittäisiin suuriin voittoihin. Viime kauden konduktööri oli edellinen yleistietoa, järkeä ja heittoymmärrystä omannut kilpailija.

Yle Fem -kanavan "Vem vet mest"- ja jopa "På resande not" -ohjelmaformaatit ovat tietokilpailuina paljon viihdyttävämpiä sen vuoksi, että ne perustuvat laajaan yleistietoon ja yleissivistykseen. Suomessa eivät (ilmeisesti) voisi enää menestyä "Tupla ja kuitti" tai "Mastermind" -tyyppiset tietyn alan erityisosaamistakaan vaativat tietokilpailuohjelmat, valitettavasti. BBC:n kanavilla näkyvä "Pointless" -formaatti puolestaan edellyttäisi meillä menestyäkseen suomalaisten tietämyksen ja erityisesti yleistiedon tason realistista arviointia.
 
Viimeksi muokattu:

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
BBC:n kanavilla näkyvä "Pointless" -formaatti puolestaan edellyttäisi meillä menestyäkseen suomalaisten tietämyksen ja erityisesti yleistiedon tason realistista arviointia.

Tuo on itse asiassa hyvin mielenkiintoinen formaatti. Mielelläni näkisin sen Suomessa.

Tosin ensimmäinen kausi oli mielestäni kaikista mielenkiintoisin, kun jokaisella kierroksella oli suora kysymys ilman vastausvaihtoehtoja. Silloin piti oikeasti tietää, eikä vaihtoehdoista arvaaminen ollut mahdollista.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Herranjumala miten urpoja ihmisiä!! Jos kerran sanot ääneen olevasi 90% varma, että tiedät oikean vastauksen, niin älä silloin kuitenkin tuhlaa oljenkortta!!

Hemmetti, kun täytyy ihan kiivastua täällä.. ehkä se sitten vain on sitä, että sitä tuntee alitajuista kristillistä sympatiaa ja haluaa kilpailijan pärjäävän
 

Zoidberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi 2019
Komarov pelaa KHL:ssä. Noh, kysymyksen tiesi ja sehän riittää.
 

Zoidberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi 2019
Ois kannattanut säästää kilauta kaverille tähän paikkaan, jos anoppi tietää kirjallisuudesta.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Se kisa olisi loppunut siihen täällä. Onko tää joku temptation island juttu?
Omatekoisella 50/50 olisin sulkenut Avaran luonnon ja Ajankohtaisen kakkosen pois, mutta olisin varmaan valinnut jäljellä olevista väärän.

E: Yleensä katson nämä tallenteelta - ärsyttävää kun nyt ei voi kelata mainoksia nopealla. Sekään ei auttanut, että aloitti melkein 15 minuuttia myöhässä, kun ehti saada livelähetyksen toisen mainoskatkon aikana kiinni.
 
Viimeksi muokattu:

Aurinkotuuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK & useat muut punapaidat & Pallopojat
Ryysyrantaan karahti viimeisin yrittäjä. Irwin pyörii haudassaan yhdessä Kiannon kanssa. Eivätkö nykypissikset osaa mitään?
 

cheap_shot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blackhawks, Jokerit, KäPa, Liverpool
Ryysyrantaan karahti viimeisin yrittäjä. Irwin pyörii haudassaan yhdessä Kiannon kanssa. Eivätkö nykypissikset osaa mitään?

Itse tiesin tämän enemmän sattuman kautta, nimittäin mummolta löytyy kyseinen kirja hyllystä ja satuin viikolla käväisemään kylässä. Jäin miettimään mitä kyseinen naikkonen tarkoittu kun puhui että "Kianto oli eri tyylin kirjailija"?
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Muijalta kysyttiin parissa tonnissa Portugalin vallankumouksesta ja taisi yleisöstäkin vain pari nousta ylös. Vielä kun vaihtoehdot eivät olleet mitään kepposteluita vaan kaikki oli jotain "neilikkavallankumois" "tulppaanivallankumous" jne., niin aika paha kyssäri jo tuossa vaiheessa.
Janarilta kysyttiin kymppitonnissa Olli Määttää, jonka Stanley Cup voitto nyt kuitenkin oli kesällä aika hyvin uutisissakin ympäri medioita.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Jotenkin sopivasti taas sattui 50-50 oljenkorjessa (Portugalin vallankumous) poistumaan ne vaihtoehdot, joiden kilpailija itsekin aprikoi olevan vääriä.
 

Sphinx

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Se joku Hessu Hopo -juttu oli aika paha avauskyssäriksi - itsellä ei ainakaan ollut mitään hajua siitä. Tosin olis kai se super-Hessun siitä ollut järkeiltävissä sillä perusteella, että avauskyssäri on aina naurettavan helppo ja ne oli jotain superpähkinöitä. Neilikkavallankumouksen olisin sitten taas arvannut kyllä oikein, vaikkei olisi edes vaihtoehtoja annettu.

Temptation Islandista ei myöskään mitään käryä, mutta oikea vastaus oli kyllä helposti pääteltävissä. Eihän siinä ollut muita Nelosen ohjelmia vastausvaihtohdoissa ja kuulemma pitkin tuotantokautta (en ole näitä paljoa katsonut) kysymyksissä on mainostettu Sanoma-konsernin ohjelmia ymv. Johan siinä ohjelman alussakin luki, että "ohjelma sisältää tuotesijoittelua", eikö tuo kysymys ollut juuri sitä puhtaimmillaan?

Temptation Island -kysymyksen lisäksi Churchill-kysymys oli toinen, jossa olisi ollut kilpailijan loogista miettiä miksi tällaista ylipäätään edes kysytään. Molemmissa kysymyksissä siis sen pohtiminen, että miksi tällainen kysymys ylipäätään esitetään olisi johtanut oikean vastauksen jäljille. Itse en tiennyt Churchillin kirjallisuuden Nobelista, mutta otaksuin heti Churchillin olevan oikea vastaus, sillä eihän jonkun random-vuoden kirjallisuuden Nobel-voittajan kysymisessä vuosikymmenten takaa olisi mitään mieltä jos oikea vastaus olisi ollut joku random-kirjailija.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ei mene ihan putkeen kysymysten laatijalla. Ariel-kysymyksen tietää käytännössä kaikki lapsesta vaariin ja se oli 5t kysymys. Sen sijaan Portugalin vallankumous tuossa vaiheessa oli todella vaikea kysymys. Kettu kolossa taas vaihteeksi oli nelosen omasta ohjelmasta ja tuntuu jatkuvasti tulevan kysymyksiä, mitkä liittyvät nelonen median ohjelmiin.

Määttää ei varmaan tiedä muut kuin urheilua seuraavat, joten se oli ehkä ihan paikallaan.
 

Aunt Wang

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brommapojkarna, John Eichel
Tuossakin oli niin, että Churchill ja Neruda ovat ns. suurelle yleisölle tuttuja nimiä, mutta heidän saavutuksistaan ei välttämättä tiedetä paljoakaan. Mullakin on kaapissa ukilta saatu Nerudan runokokoelma, ja Churchill on tuttu brittien historian kautta, mutta en kylläkään kumpaakaan olisi osannut yhdistää mihinkään Nobeliin. Kuitenkin aika selvä homma, että 50/50 -oljenkorrella nuo nimet jäisivät vaihtoehdoiksi juurikin tunnettavuuden takia. Ehkä siitä olisi voinut järkeillä, että Neruda kuitenkin, vaikka tunnettu onkin, ei ole tehnyt mitään Nobelin arvoista, toisin kuin Churchill joka sentään oli merkittävässä roolissa mitä tulee historiaan. Toisaalta Neruda tunnetaan kirjallisesta annistaan, ja wanha kunnon Winston poliittisesta aktiivisuudestaan. Vaikea kysymys, ellei noihin asioihin ole ennalta perehtynyt.
 

Noitarumpu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Toisaalta Neruda tunnetaan kirjallisesta annistaan, ja wanha kunnon Winston poliittisesta aktiivisuudestaan. Vaikea kysymys, ellei noihin asioihin ole ennalta perehtynyt.

Totta. Koska kyseessä oli KIRJALLISUUDEN NOBEL olisin sanonut Nerudan, joka on kuitenkin arvostettu lajissaan, vaikken saanutkaan päähäni, että olisi voittanut Nobelia. Churchill on sitten saanut tuon Nobelin muista syistä kuin itse aiheen mukaan. Ainakin mun mielestä:)
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuitenkin aika selvä homma, että 50/50 -oljenkorrella nuo nimet jäisivät vaihtoehdoiksi juurikin tunnettavuuden takia.
Vahva vastalause tähän. Kyllä Steinbeckin Vihan hedelmät on kuitenkin kuuluisampi teos kuin mikään Nerudan runokokoelma...
 

Byvajet

Jäsen
Vahva vastalause tähän. Kyllä Steinbeckin Vihan hedelmät on kuitenkin kuuluisampi teos kuin mikään Nerudan runokokoelma...

En ole koskaan edes kuullut Vihan hedelmistä, mutta Nerudan tuotannon olen lukenut läpi moneen kertaan, osan alkukielellä.

Kysymyksessä lienee maailman tunnetuin runoilija, josta todistaa Google-hakukin, jossa Steinbeck jää pahasti Nerudasta jälkeen. Maakuntasarjaa nämä Steinbeckit Nerudaan verrattuna.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös