Sinäkö täällä määrittelet yleissivistyksen?
Paitsi että Elastinen on merkittävä artisti, hän on ollut vuoden sisällä eri medioissa esillä niin paljon, että alkaa olla tuttu ihan kaikille. Ja koska Halutko Miljonääriksi on viihdeohjelma, niin siinä kysytään- tadaa- viihdekysymyksiä. Kysymyksessä ei ole mikään Suomen Tietoviisas, eikä siitä sellaista tule.
Yhtä validia kuin kysyä Elastisen oikeaa nimeä olisi tiedustella esimerkiksi Hectorin, Frederikin, Daruden tai vaikka Dannyn nimiä. Ainoastaan se kysymyksen arvo pitää fiksata siihen kohden, missä se on kilpailijalle reilu.
Niin no näistä mainitsemistasi ei kukaan ole mikään merkittävä yhteiskunnallinen tekijä. Ja ei minä en määritä mikä on yleissivistystä, mutta et kai sinäkään niin tee? Joku yksittäinen muusikko on maan tai jopa maapallon mittakaavassa yks pieru saharassa. Kyseessä on nimen omaan viihde, ei edes taide. Sitten kun jollain taiteilijalla (voi olla myös muusikko) alkaa olemaan sitä yhteiskunnallista merkitsevyyttä, niin voidaan alkaa vaatimaan myös tietoa tämän taustoista. Näitä muusikoita kyllä löytyy, niin löytyy myös arkkitehtejä ja kuvanveistäjiä yms. Sellaisia ihmisiä, jotka ovat oikeasti luoneet jotain mikä koskettaa kaikkia, tai no sanotaan hyvin suurta osaa. Jokin yksittäinen random räppäri ei tälläinen ole, ei vaikka kuinka se kirpaisisi syvältä sielusta. Ei ole myöskään jokin random poppari tai iskelmätähti. Se vaatii "hieman" enemmän.
Sitten jos aletaan puhumaan vaikka musiikin nippelitiedosta, niin voidaan kysellä Darudesta jotain, tai jostain Elastisesta sen nimeä. Se ei silti ole mielestäni yleissivistystä, ei vaikka kuinka jokin kaupallinen paskayhtiö puskisi eetteriin jotain itkun nyyhkyn ohjelmaa jossa tämä on ollut mukana. Kyseessä on puhtaasti kaupallinen tuotos ja sitä on kaupallisesti markkinoitu. Se ei ole koskettanut yhteiskuntaa millään tavalla. Näkemättä paskaa osastoa minulle, jota moinen kaupallinen roska ei kiinnosta. Jos se tekee minusta sivistymättömän, niin mielelläni olen sellainen.
Lisätään nyt vielä, että esim. muusikkojen, urheilijoiden yms. haastattelut ei kiinnosta minua oikeastaan vatulan vertaa. Heidän yleinen tietotasonsa on sitä luokkaa, että niiden kuuntelusta saa lähinnä aivoverenvuodon. Heidän antinsa on ihan muualla ja siksi en jaksa ymmärtää miksi joku haluaa tuollaista roskaa kuunnella. Aivan yhtä validia olisi ottaa kadulta täysin sattumalla yksi vastaantulija ja alkaa häneltä kyselemään miten makaa ja petaa, lopputulos olisi aivan yhtä mielenkiintoinen ja merkitsevä. Ilmeisesti joku tälläistä haluaa, minä en. Minä kuuntelen mieluummin asiapuhetta, millä on jokin pohja. Ei jonkun yksittäisen ihmisen itse kertomat teot ja aikeet, en ymmärrä henkilöpalvontaa, ne syö samaa ruisleipää ja paskoo samalla tavalla vessaan.