Haluatko miljonääriksi? – visailuklassikon paluu

  • 633 281
  • 3 454

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Monaco-kysymykseen hajosin.

Hieman kriittisesti hörähdin lani-kysymykselle, koska suustani pääsi automaattisesti vitsinä "es!". Energiajuomahan vaihtoehdosta löytyi ja kisaajakin osasi vitsailla tuosta.

Nepotismia en keksinyt kyllä minäkään.
 

Byvajet

Jäsen
Kilpailijoissa on ollut monta koulutettua ihmistä. Se ei näytä auttavan. Joko tuotanto tietää, mitä tekee, tai sitten nykymaailma on vain niin hajautunut, että kysymykset, jotka ovat toisille helppoakin helpompia, ovat toisille täyttä hepreaa.

Voikohan nykymaailmassa enää edes puhua yleissivistyksessä? Entisessä maailmassa ihmiset olivat saman tiedon ja samojen ilmiöiden äärellä. Nykymaailmassa he eivät ole.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Himpura kun ei tekisi yhtään mieli katsoa tuota roskaa, mutta aina kun tähän ketjuun tulee, niin täällä puhutaan siitä ja tästä kysymyksestä ja kukaan ei koskaan viitsi laittaa sitä itse kysymystä ja sitten onkin pakko tukea tuota paskatuotetta ja katsoa se mainoksineen ruudusta.
 

Keskiviiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuopion KalPa
Veikkaanpa että tuossa kisassa pärjäisi paremmin vaatimattomalla koulutustasolla oleva työtön jolla aikaa lukea päivittäin lehdistä uutiset kunnolla läpi ja joka seuraa monipuolisesti maailmanmenoa. Monesti korkeakoulutetuilla kaikki aika menee sen tietyn erikoisosaamisen parissa, jolla ei käyttöä tällaisessa kisassa. Kultainen keskitie kuitenkin se paras, sopivasti koulutusta ja aikaa seurata asioita laajasti. Koulunpenkiltä kuitenkaan harvaan kysymykseen vastausta saa tähän kisaan.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Mutta ilmeisesti nämä kaikenmaailman Youtubettajat on nykypäivänä yleissivistystä sitten?

Omalle kohdeyleisölleen varmaan ovatkin. Itse olisin kotisohvalla arvannut oikein, tosipaikassa ehkä joutunut käyttämään oljenkorren, koska en ollut kuullutkaan, eli olisi pitänyt arpoa räppärin ja tubettajan välillä.

Mutta nyt taas unohdetaan se, että eihän tässä formaatissa ole tarkoituskaan kisata mistään yleistiedosta tai -sivistyksestä. Kyse on viihdeohjelmasta ja ylipäätään tietokilpailusta, joiden luonteeseen nyt vaan kuuluvat kysymykset eri osa-alueilta ja knoppitietämys.

Nepotismi on kyllä ihan yleisesti käytössä oleva sivistyssana, jonka olisin kuvitellut olevan kaikille aikuisille ihmisille tuttu.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nepotismi on kyllä ihan yleisesti käytössä oleva sivistyssana, jonka olisin kuvitellut olevan kaikille aikuisille ihmisille tuttu.

Toki se oli varsin helppo, mutta ei nyt ihan niin helppo kuin joku Monacon rajanaapuri.
Toisen kynnystason kysymykseksi tuon olisin laittanut.
 
Ihan mielenkiinnolla kysyn, että missä tämä nepotismi sana on ihmisille tullut vastaan? Itse olen esimerkiksi suht vasta lukion ja korkeakoulua suorittanut ja en muista, että olisin ikinä edes koko sanaa kuullut. Muutenkin tuntuu, että nuo alun ''helpot'' kysymykset vaihtelevat aika paljon kilpailijasta riippuen. Välillä se kolmen tonnin kysymys voi olla paljon enemmän yleistietoa kuin vaikka 700€ kysymys. Tuskin kukaan Suomessa tulee koskaan voittamaan miljoonaa, eiköhän se ole käytännössä lähes mahdottomaksi tehty.
Ps. yllättävän usein tuntuu tuossa 50/50 oljenkorren jälkeen jäävän jäljelle ne kaksi todennäköisintä vaihtoehtoa, sattumaa?
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ihan mielenkiinnolla kysyn, että missä tämä nepotismi sana on ihmisille tullut vastaan?

Lähinnä uutisista. Puhekielessä kellään tuskin on juurikaan syytä käyttää. Sana on käytännössä sama muillakin kielillä.
 

Rushlow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Ihan mielenkiinnolla kysyn, että missä tämä nepotismi sana on ihmisille tullut vastaan?

Suosikkijoukkueeni johtamisesta keskustellessa, kjeh.

Olihan se alkupään kysymykseksi ehkä vähän hankala. Sen verran harvoin siihen sanaan törmää. Monaco-mokaajasta tuli mieleen suurin osa tähän ketjuun kommentoijista kun selitti iltasanomien nettisivuilla "olisin tiennyt muiden kilpailijoiden kaikki kysymykset".
 

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ihan mielenkiinnolla kysyn, että missä tämä nepotismi sana on ihmisille tullut vastaan?
Yritysmaailmassa olen kuullut käytettävän sanaa nepotismi. Esimerkiksi jos firman johtaja suosii jollain tavalla yrityksessään toimivia sukulaisia, niin häntä voidaan syyttää tällöin nepotismista.

Tänään olisi kaikkiin kysymyksiin löytynyt oikea vastaus ilman oljenkorsia, yleensä näin ei ole. Tuon Herbalistin olisin tiennyt siitä jostain SubTV:n ohjelmasta Lakon ja Herban boksi (jota en todellakaan ole katsonut, olen vain kuullut siitä).
 
Lähinnä uutisista. Puhekielessä kellään tuskin on juurikaan syytä käyttää. Sana on käytännössä sama muillakin kielillä.
Okei. Luen itsekkin todella paljon uutisia mutta ei ole kyllä ikinä tullut vastaan. Onneksi en ollut itse kisaamassa.
Suosikkijoukkueeni johtamisesta keskustellessa, kjeh.

Olihan se alkupään kysymykseksi ehkä vähän hankala. Sen verran harvoin siihen sanaan törmää. Monaco-mokaajasta tuli mieleen suurin osa tähän ketjuun kommentoijista kun selitti iltasanomien nettisivuilla "olisin tiennyt muiden kilpailijoiden kaikki kysymykset".
Yritysmaailmassa olen kuullut käytettävän sanaa nepotismi. Esimerkiksi jos firman johtaja suosii jollain tavalla yrityksessään toimivia sukulaisia, niin häntä voidaan syyttää tällöin nepotismista.

Tänään olisi kaikkiin kysymyksiin löytynyt oikea vastaus ilman oljenkorsia, yleensä näin ei ole. Tuon Herbalistin olisin tiennyt siitä jostain SubTV:n ohjelmasta Lakon ja Herban boksi (jota en todellakaan ole katsonut, olen vain kuullut siitä).
Eli onkohan asia kuitenkaan noin ''yleistietoa'' kuin moni täällä antaa ymmärtää. Uskaltaisin väittää, että sanaan törmää "peruskansalainen" todella harvoin ja aika iso osa suomalaisista ei sitä varmasti ole edes kuullut. Tuollainen Monacon rajanaapuri kysymyksen luulisi olevan helppo jo lähes jokaiselle edes jotenkuten peruskoulun suorittaneelle.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
"En seuraa F1-kisoja, mistä johtuen minulla ei ole yhtä sellaista tuttuussidettä Monacoon, mikä monilla muilla on. Tämä on yksi syy siihen, miksi en Monacosta niin paljon tiedä, enkä nyt ikävä kyllä jotenkaan ollut tullut kerranneeksi Euroopan pieniä valtioita kilpailua varten. Puhuin ohjelmassa "rannikosta", millä tarkoitin Välimeren rantaa. Mielessäni maalasin Ranskan niin tiiviisti Espanjan ja Italian väliin, ettei Ranskalla muka olisi rantaa Välimerelle päin - jos joku siis ajatteli, että en olisi tiennyt Ranskan olevan Atlantin rannalla, niin täydellisen kujalla en sentään ollut. Tänä kesänä surullisella tavalla esillä olleen Nizzankin olen tainnut jotenkin ajatella olevan Atlantin rannalla."

Huutonaurua selityksille.
 

Janders

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuollainen Monacon rajanaapuri kysymyksen luulisi olevan helppo jo lähes jokaiselle edes jotenkuten peruskoulun suorittaneelle.

Noh, näin minä puolestaan oletin nepotismista, mutta yllättävän tuntematon käsite tuntuu olevan tämän ketjun perusteella. Kyllähän sitä näkee käytettävän mm. kirjallisuudessa, mediassa, työelämässä, ja (paikallis)politiikkaa käsiteltäessä. Ehkä kysymys tuli hieman aikaisin suhteessa muihin saman portaan kysymyksiin, joita tällä kaudella on nähty, mutta selvästi kuitenkin on kyse yleistiedosta.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuo Monaco-moka sai kyllä perusteluineen myöntähäpeämittarit punaiselle. Ei näyttänyt sussu katsomossakaan kovin tyytyväiseltä. Jokunen paha siellä oli, mutta se joku hemmetin lanittelu vai mitä olikaan ja Herbalisti oli taas täysin oman hilseen yli menneitä kysymyksiä. Tosin juuri siksi arvasin molemmat oikein. Luulin joskus olevani nörtti, mutta ilmeisesti niin oldschoolia, ettei nuo uusionörttijutut ole millään lailla hallussa.

E: Nepotistmi. Kiitos Rowan Atkinson. Taisi olla Thin Blue line, joka tuon termin lopullisesti iski tajuntaani.
 

Ameno

Jäsen
Luulin joskus olevani nörtti, mutta ilmeisesti niin oldschoolia, ettei nuo uusionörttijutut ole millään lailla hallussa.

Lanit uusionörtteilyä? Ehkä joskus 90-luvulla.

Mutta joo, oli melkoinen jakso tällä kertaa. Nepotismin osasin kyllä oikeaan vaihtoehtoon kotisohvalta yhdistää, en sitten tiedä olisinko studion valoissa pystynyt samaan. Ja olihan tuo Monaco-kyssärin toiminta aika pohjanoteeraus.
 

Histo

Jäsen
Voisi pikkuhiljaa ohjelman nimen muuttaa vaikka "Haluatko tonnistiksi?", kerta parin tonninkin kerääminen näyttää aivan mahdottomalta. Joko kisailijat ovat umpityhmiä, umpijäässä tai sitten lyödään joku Bukowski kysymys 700e kohdalle, jota ei edes 200 hengen yleisöstäkään kukaan tiedä.
Sopii kyllä hyvin Nelosen muuhun tarjontaan. Ei tämä tietokilpailua ole vaan nykyaikaistettua viihdeohjelmaa muiden tositv-sarjojen jatkeeksi.
Tämä.

Katsoin ensimmäistä kertaa tälle syksylle eikä jaksossa päästy kertaakaan 2000 euron kysymystä pidemmälle. Sekin tuli ekalla kisaajalla, joka oli viime viikolla päässyt sentään 700 euroon. Kovasti tietokilpailuohjelman katsominen kiinnostaa ja siksi varmaan katson jatkossakin, mutta tässä ohjelmassa päästään kunnon sykkeisiin vasta sitten, kun taulussa on viisinumeroisia summia. Onko ollut kertaakaan tällä kaudella?
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lanit uusionörtteilyä? Ehkä joskus 90-luvulla.
Niinpä, ja käsittääkseni se "aito" nörttijuoma ainakin Pohjois-Amerikassa esim. laneille on Jolt Cola, jokseenkin tuttu juoma (varsinkin nimenä, eihän tuota kovin paljon Suomessa myyty) aikakaudelta paljon ennen mitään ES:ää.

Näin tosiaan olen semi/osa-aikanörttinä kuvitellut, vaikken ole lanittelua koskaan harrastanutkaan, että kyseessä on vähintäänkin ensimmäisten Assemblyjen aikainen juttu. Siis aikakaudelta paljon ennen langattomia verkkoja eli raahataan ne painavat pöytätietokoneet kaverin luokse ja laitetaan ne kiinni toisiinsa nollamodeemikaapelilla tai ristiinkytketyllä verkkokaapelilla tai hubin/kytkimen kautta tms. Ja eiku pingailemaan. Itse termin luulen syntyneen näin: LAN (Local Area Network, lähiverkko) -> lani(t).

EDIT: Se on toki mainittava, että itse kuulin tuon lani/lanitus -termin vasta tämän vuosituhannen puolella ensimmäistä kertaa.
 
Viimeksi muokattu:

heavylutaa18

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo, Seattle Kraken
Huhhuh mikä myötähäpeä Monaco kyssäristä. Oon jo aiemmin miettiny et jos tuolla itse kisaisin en noita kysymyksiä ja vaihtoehtoja ääneen pohtisi, ihmettelisi ja miettisi koska siinä helposti käy kuten tälle kaverille - meni potenssiin kolme tuo epäonnistuminen. Vastaisin kysymyksiin vaan suoralta istumalta.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jännää kun itse en edes tiedä mistä tiedän mitä nepotismi tarkoittaa. Varmaan broidilta kuultu. Normi sanavarastoa ja kun tuli ruutuun niin ihmettelin miten näin urpoja voi kysyä.
 

Mikko78

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Huhhuh mikä myötähäpeä Monaco kyssäristä. Oon jo aiemmin miettiny et jos tuolla itse kisaisin en noita kysymyksiä ja vaihtoehtoja ääneen pohtisi, ihmettelisi ja miettisi koska siinä helposti käy kuten tälle kaverille - meni potenssiin kolme tuo epäonnistuminen. Vastaisin kysymyksiin vaan suoralta istumalta.

Tuskin kukaan noita haluaa äneen pohtia. Oletan että tuo on tuotannon toivomus/vaatimus.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös