Muutamia kommentteja ja huomioita koskien Matkahuoltoa, Onnibussia, OnniExpressia ja linja-autoliikenettä Suomessa yleensä.
Linja-autoliikenne on pitkään perustunut lääninhallituksen lupiin:
"Linjaliikenneluvan myöntää lääninhallitus. Jos linjan reitti ulottuu useamman kuin yhden läänin alueelle, luvan myöntää se lääninhallitus, jonka alueella on pisin osa linjan reitistä. Linjaliikenneluvan läänin rajan ylittävään liikenteeseen, joka ajetaan kokonaan tai osittain pikavuoroliikenteenä, myöntää kuitenkin liikenneministeriö. Se myöntää myös valtakunnan rajan ylittävän linjaliikenteen luvat."
Moni reitti on myönnetty niin että sitten pysähdytään joka ainoalla peräkylällä, monesti täysin turhaan. Esimerkkinä Paunun lentokenttävuoro joka kiertää Valkeakosken kautta ja tämä aiheuttaa sen 30 min ylimääräisen keikahduksen. Nyt kun luvat sitten vapautuivat on mahdollista helpommin saada noida ns. suoria vuoroja.
Monella Linja-autoliiton jäsenellä ja täten siis Matkahuollon lipunmyynnin alle kuuluvalla on reiteillään rasitteena näitä turhia pomppauksia. Tämä on tehnyt vuoroista joissan tapauksissa turhan pitkiä ja tyhjää ajoa sisältäviä. Tämä on väistämättä näkynyt hinnassa. Ja mallihan oli valtiolta tullut joka nyt siis EU-päätöksellä muutettiin.
Uusi malli mahdollistaa luvan antamisen kaikille jotka vain kriteerit täyttävät ja täten runsaasti liikennöidyistä väleistä tulee kilpailtuja ja hyvinkin mahdollista että jatkossa esim Tre-Hki lähtee parhaaseen aikaan sekä Paunu, Onnibus, OnniExpress ja mahdollisesti esim Länsilinja. Tämä tuo kuluttajalle kyllä säästöä huomattavasti.
Kärsijänä on haja-asutusalueet joiden liikenteen kannattamattomuutta on kompensoitu noilla täydenpien vuorojen tuloilla. Surullista mutta välttämätöntä.
Veikkaan että kun "huonoja vuoroja" jää pois, alkaa hinnoittelu muuttua jokaisella liikennöitsijällä.
Sitten Onnibussista. Mötön Pekka on melkoinen veijari. Ja kun sai kaverikseen pätevän Helken Laurin niin kyllähän tuon tiesi että jotain isoa tulee tapahtumaan. Aika häikäilemätöntä on toiminta ollut, sopimuksia kumppaneiden kanssa on rikottu, markkinoinnissa on vittuiltu suurin piirtein kaikille ja meteliä on pidetty. tuo sopimusrikkomushan johti OnniExpresssin syntyyn. Möttö muuten hoiti OnniExpressin FB-sivutkin hetkeksi pois, jotain markkinointijuttuja siinä oli taustalla.
Aina ei laskennat noillakaan pojilla mene niin että julkisesti voidaan huudella. Onnibus teki ranskalaisen visiitin paikallisliikenteeseen, ensin Tampereella ja sitten Jyväskylässä.
Onnibus voitti Tampereen paikallisliikenteen kilpailutuksessa linjan 25 liikennöinnin 12.8.2013 alkaen viideksi vuodeksi. Solmittavan sopimuksen arvo on yli viisi miljoonaa euroa ja sisältää mahdollisuuden kolmen vuoden ja kolmen miljoonan euron jatko-optioon. Asiasta päätti Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta. Helken vaimo työskenteli tuolloin tilaajaryhmän hallintopäällikkönä ja oli samalla Tampereen kaupungin joukkoliikennejuristi. Summa jolla tarjous erosi seuraavasta oli niin pieni että ainakin meikäläisen silmään se vähän pisti. Mutta voi hyvinkin olla vain sattumaa.
Jyväskylän kaupunki kilpailutti paikallisliikenteen hoitamisen 2013. Tuolloin Onnibus Oy voitti viidestä kohteesta neljä, ja vain yksi jäi Koiviston Auton omistamalle Jyväskylän Liikenne Oy:lle. Onnibussilla ei tuolloin ollut mitään kalustoa valmiina ja tarjous laskettiinkin ilmeisimmin hieman pieleen. Yhtiöjärjestelyillä saatiin tilanne jossa paikallisreitit myytiin Koiviston autolle, myös ihan ok kannattava Tampere. Syynä tähän oli se että Koiviston Auto nappasi tilanteesta kunnolla hyödyn, Jyväskylää ei olisi otettu ilman Tamperetta. Kauppahinta nimellisiä euroja. Ilman tätä Onnibus olisi ollut nesteessä.
Bussiala elää kyllä suuresti. On mielestäni hienoa että muutoksia tulee. Ala on ollut liian rauhallisessa tilanteessa eikä mitään pakottavaa tekijää kehittämiseen ole oillut. On varmaa että tällä hetkellä noita euron tai parin vuoroja ajetaan tappiolla. Nyt haetaan asemia. Parin vuoden päästä ollaan paljon viisaampia.
Oma veikkaus on se että isot (Paunu, Koiviston Auto, Pohjolan Liikenne) tulevat säilymään varmasti. Pieniä tulee kaatumaan, Onnibus tulee varmasti pysymään mukana kuvioissa. OnniExpressin kohtaloa en uskalla ennustaa.