Nyt kun taantuman aikana on halpa investoida infraan, niin tällöin on järkevä investoida infraan.
Halpaa? Suhteellinen käsite, sanoisin että ei ihan niin kallista kuin aikaisemmin mutta erot ovat todellakin pieniä.
Se jos valtio, kunnat tai muut julkiset tahot eivät osaa kilpailuttaa hankkeitaan niin, että työllistävä vaikutus kohdistuisi kotimaisiin työmiehiin, on sitten aivan eri asia.
Nyt herätys, kilpailutuksissa on äärimmäisen vaikeata (ilman että tahalleen syyllistyy laittomuuksiin) suosia kotimaisia työmiehiä. Ainoat julkiset tahot jotka voivat vaatia kilpailutuksessa ns. suomalaisuutta ovat sisä- ja puolustusministeriön alaiset tahot ja niissäkin pitää olla kovat turvallisuuspoliittiset perusteet. Esim. armeijan ns. normi kuorma-autot eivät enää tipu automaattisesti Sisulle koska perusteita ei lainsäädännön puolesta ole. Maasto/panssari-kuormurit voidaan vielä ottaa suorahankintana Sisulta, toistaiseksi.
Julkisen tahon kilpailutuksissa ei voida laillisesti vaatia suomalaisia työntekijöitä vaan kaikki EU-maiden kansalaiset ovat periaatteessa samalla viivalla. Ainoastaan EU:n ulkopuoliset tahot voidaan blokata pois helposti.
Suomen kielen osaaminenkin voidaan vaatia vain tietyiltä henkilöiltä, markkinaoikeudessa saattaa helposti napsahtaa hankintakielto jos tarjouspyynnössä/hankintapäätöksessä vaaditaan raudoittajalta suomen kielen taitoa.