Ihmettelen Vapaavuoren tarvetta haukkua Olkiluoto 3:n rakentamista noin kärjekkäästi. Työmaa on vuosia ollut Suomen suurin ja tuottanut Satakunnan maakunnan eri intessiryhmille ison kasan euroja ja myös julkiselle taloudelle vinon pinon verotuloja. Käsittääkseni tähän ei ole palanut paljonkaan valtion omaa rahaa, vaan kyse on yksityisen sektorin toiminnasta. En ymmärrä, mitä pahaa on siinä, jos samat toimijat haluavat aloittaa rinnalle toisen suurhankkeen, joka tuo työllisyyttä ja verotuloja. Eikö tässä maassa olla itketty yksityisten investointien perään? Tuulivoima tai muut risupaketit vaativat runsaasti valtion subventaatioita, muistaakseni tuulivoimatuet tulevat nousemaan ensi vuonna 200 miljoonaa. Järkeä vai ei?
Jan Vapaavuori, mies joka oli lähellä lopettaa Rauman laivanrakennuksen lisäksi myös Turun telakan, vaatii oppiakseen asioiden vääntämistä rautalangasta. Jyri Häkämies oli valmistellut STX:n isojen risteilijöiden rakentamisen toteutumisen Turussa. Asiat vaativat enää parin viikon hommat ja tilalle tulleen Jan Vapaavuoren piti selvitä näistä. Vapaavuorelle selvisi valitettavalla viiveellä, että valtion 40 miljoonan käyttöpääomalainaa vastaan alkaisivat rakennustyöt, jotka tuottaisivat 80% kotimaisuusasteellaan 400 miljoonan euron verotulot julkiselle sektorille. Ei huono tuottosuhde, mutta tämä lipui puhtaasti Vapaavuoren vihreyttä, siis tarkoitan osaamattomuutta, ohitse. Taustalla pelattu kova jälkipyykki laittoi Vapaavuoren käärimään hihat ja valtio lähti vastoin kaikkia ennakkojulistuksia mukaan Meyer Werftin kanssa telakkabisnekseen, joka toi heti komeita tuloksia.
Olkiluoto 4 ei käsittääkseni vaatisi valtiolta euroakaan ja toteutuessaan työmaa tuottaisi valtiolle verotuloja, kuten tuottaa Olkiluoto 3 koko ajan. Käsittääkseni näitä verotuloja ei ole juuri nyt liikaa.