Hallitus 2015–? Kolme ässää, sinivalkoinen hätätilahallitus?

  • 1 142 020
  • 10 753

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Iso kuva on voimassaoleva lainsäädäntö, ei yksittäisen työntekijät tai työnantajan lain rikkominen.

Edelleen kysyn, että mikä se on se iso kuva. Kukaan ei halua, eikä aio irtisanoa, mutta silti hallitus ja elinkeinoelämä vaatii irtisanomisten helpottamista.

Suomessa ei pysty työllistämään, koska lainsäädäntö on liian jäykkää ja ay-liike estää työllistämisen. Sanoo Sipilän hallitus, joka on luonut 115000 työpaikkaa. Nimenomaan täysiaikaisia ja pysyviä työpaikkoja.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Edelleen kysyn, että mikä se on se iso kuva. Kukaan ei halua, eikä aio irtisanoa, mutta silti hallitus ja elinkeinoelämä vaatii irtisanomisten helpottamista.
Iso kuva on, että jos työntekijä ei ole työtehtävään sopiva, tarve tai työnkuva muuttuu tai taloudellinen tilanne sitä vaatii, niin silloin irtisanomisia tarvitaan vaikkei yritykset sitä haluaisikaan.

Elinkeinoelämä on terminä hieman epämääräinen, mutta elinkeinoelämän keskusliitto ei tuollaista vaadi, sillä se ei aja pienten yritysten vetoa, vaan niiden isojen joiden kilpailijoita pienet ovat.
Suomessa ei pysty työllistämään, koska lainsäädäntö on liian jäykkää ja ay-liike estää työllistämisen. Sanoo Sipilän hallitus, joka on luonut 115000 työpaikkaa. Nimenomaan täysiaikaisia ja pysyviä työpaikkoja.
Sipilän hallitus ei varmaan ihan noin sano, mutta Sipilän hallitus sanoo samaa kuin IMF:kin että työllisyysasteen nostaminen entisestään vaatii työelämän joustojen lisäämistä.
"KEHUISTA huolimatta IMF kannustaa Suomea rakenteellisiin uudistuksiin. Väestön ikääntyminen vaatii järjestön mukaan jatkossa entistä suurempaa tuottavuutta.

Ennusteiden mukaan talouskasvu ei ole lähivuosina yhtä korkealla tasolla kuin tänä ja viime vuonna, ellei Suomen talous- ja työllisyysmarkkinoiden dynaamisuutta kyetä lisäämään.

Tämä edellyttää IMF:n mukaan muun muassa seuraavia toimia: ”Palkkojen paikallisesta sopimista on joustavoitettava, ja työttömyysetuuksia on muutettava niin, että ne lisäävät työttömien halukkuutta työnhakuun pian työttömäksi jäämisen jälkeen”.
Suomi sai hyvät arvosanat valtiontalouden hoitamisesta – hyvä talousvire ei kuitenkaan jatku ilman rakenteellisia uudistuksia
 
Viimeksi muokattu:

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Niin, jos IMF sanoo, että hypätkää, niin kuinka korkealle pitäisi hypätä. että olisivat tyytyväisiä? Veikkaan että niin korkealle ei voi hypätä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Niin, jos IMF sanoo, että hypätkää, niin kuinka korkealle pitäisi hypätä. että olisivat tyytyväisiä? Veikkaan että niin korkealle ei voi hypätä.
olisikohan 80% työllisyysasteeseen ja siihen että maa ei velkaannu enempää nousukauden huipulla?

Voi oliko tämä sellainen rerorinen kysymys, johon et halunnut kuulla vastausta?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ahaa, se siis riittää IMF:lle. Hyvä tietää ja asia varmasti vilpitön, kun kyseessä on sentään IMF.
Kyllä.

Olisihan se hienoa jos puolueet ja työmarkkinajärjestöt ymmärtäisivät tuollaiset asiat ilman IMF:ääkin, sillä sitä hyvinvointiyhteiskunnan säilyttäminen as we know it edellyttää.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kyllä nyt varmasti ymmärretään, kun Orpo toi kaverinsa kertomaan totuudet oikein lontoon kielellä.
jotkut tajusi ilmankin ja jotkut ei tajua silläkään vaikka olisi tulkki ja tavuviivat.

Sinänsä Orpo ei kansainvälisen valuuttarahaston tekemisiin tai sanomisiin paljoa vaikuttaa voi mutta onhan noita typerämpiäkin salaliittoja kuultu lähtien George Saroksesta ja päätyen liskomiehiin.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tämä mehubaarin takana oleva mimmi on siis Suomen menestyneimpiä nuoria yrittäjiä. Hieno homma että tällaisella matalan jalostus-asteen palvelukonseptilla voi Suomessa menestyä ja vieläpä vaurastua.

Sitä tässä pohdin että kumpi oli ensin muna vai kana. Onko mehubisnes menestynyt tämän väitetyn edit (laajan ja säännönmukaisen) koe-aikakierrättämisen ansiosta vai onko liike-idea ja toteutus vain niin hyvä?

Onko tällainen väitetyn kikkailun tuoma rahallinen etu sellainen asia mikä tuo eron menestyvän ja huonon firman välille? Hätätilahallituksen puheista ja lakiesityksistä päätellen näin voisi olettaa.

Jäänpä seuraamaan tämän keissin tulevia siirtoja. Maine-tahra on nyt kylvetty mikä lienee ollut potkitun koe-aikalaisen ensimmäinen tavoite. Ans katsoa mitä seuraavaksi.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Sinänsä Orpo ei kansainvälisen valuuttarahaston tekemisiin tai sanomisiin paljoa vaikuttaa voi mutta onhan noita typerämpiäkin salaliittoja kuultu lähtien George Saroksesta ja päätyen liskomiehiin.
Ei suoranaisesti ja isosti oikeastaan voikaan, mutta jos ne vaikutusvaltaisemmat sattuvat olemaan ns. samaa maata, niin lopputuloshan lie sama ja Petteri varmasti uskottelee ainakin itselleen, että on kovinkin vaikutusvaltainen henkilö myös Kansainvälisessä valuuttarahastossa. Ja puhuttaessa valtioiden veloista, niin IMF:ää nyt en ihan ensimmäisenä lähtisi mainitsemaan positiivisella tavalla siinä kontekstissa, kun puhutaan valtioiden ylivelkaantumisista. Saahan siihenkin uskoa, se voitanee lukea näihin mainitsemiisi salaliittoteorioihin tai mihin lie satuihin.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ei suoranaisesti ja isosti oikeastaan voikaan, mutta jos ne vaikutusvaltaisemmat sattuvat olemaan ns. samaa maata, niin lopputuloshan lie sama ja Petteri varmasti uskottelee ainakin itselleen, että on kovinkin vaikutusvaltainen henkilö myös Kansainvälisessä valuuttarahastossa. Ja puhuttaessa valtioiden veloista, niin IMF:ää nyt en ihan ensimmäisenä lähtisi mainitsemaan positiivisella tavalla siinä kontekstissa, kun puhutaan valtioiden ylivelkaantumisista.
Minä en oikein tiedä mistä tuo intosi puhua Orposta kumpuaa liittyen uutiseen, jossa häntä ei ole mainittu kertaakaan. Toki hän valtiovarainministerinä on tällä hetkellä, mutta harjoitettu talouspolitiikka on suuntaviivoiltaan hallitusohjelman mukaista eikä tässä(kään) tapauksessa Orpo ole siihen mitään leimallista kädenjälkeään jättänyt.

Siinä silti varmasti olet oikeassa, että useimmat vaikutusvaltaiset tahot "sattuvat" olemaan makrotaloustieteestä suht. samaa mieltä vähän niinkuin omien alojensa asiantuntijat ovat samaa mieltä evoluutiosta tai ilmastonmuutoksesta. Tämä on yhdistänyt niin demareita kuin kokoomustakin silloin on harjoitettu vastuullista valtiontalouden hoitamista eikä sorruttu populismiin. Tahtoisinkin kuulla listan niistä tahoista, jotka mainitset IMF:ää ennen puhuttaessa positiiviseen sävyyn valtioiden yliverlkaantumisisesta.

Vasemmistolainen taloustiede on käsitteenä hieman sama kuin kiinalainen lääketiede, eli sellaista ei ole. Toki aina välillä tulee Markku Uuspaavalniemen kaltaisia tapauksia, mutta mitään näyttöjä heillä ei ole ollut toistaiseksi esittää, niin Suomesta kuin maailmaltakaan.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Minä en oikein tiedä mistä tuo intosi puhua Orposta kumpuaa liittyen uutiseen, jossa häntä ei ole mainittu kertaakaan. Toki hän valtiovarainministerinä on tällä hetkellä, mutta harjoitettu talouspolitiikka on suuntaviivoiltaan hallitusohjelman mukaista eikä tässä(kään) tapauksessa Orpo ole siihen mitään leimallista kädenjälkeään jättänyt.
Sinä toit tähän IMF:n ja sen jäsenvaltioiden valtionvarainministerithän siellä ylintä valtaa ymmärtääkseni käyttävät, niin että sinähän tässä samalla Petterinkin esiin vedit.
Tämä on yhdistänyt niin demareita kuin kokoomustakin silloin on harjoitettu vastuullista valtiontalouden hoitamista eikä sorruttu populismiin. Tahtoisinkin kuulla listan niistä tahoista, jotka mainitset IMF:ää ennen puhuttaessa positiiviseen sävyyn valtioiden yliverlkaantumisisesta.
Paitsi että demarin ollessa valtionvarainministerinä suurinpiirtein kaikki talouden epäonnistumiset ovat menneet demarien piikkiin, mutta nyt kun rahasäiliössä on vastussa Petteri, niin linjoista ei ole päättänytkään valtionvarainministeri vaan ihan jotkut muut kovemmat naamat ja nimet yhdessä. IMF:n kaksoisrooli valtioiden ylivelkaantumisessa nyt on aika selvä ja jos se ei sinua heilauta, niin vaikea siihen on mitään sen enempää kommentoida. Hyvin se on varmaan sitten mennyt ja populismikin lienee katsoja silmässä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Sinä toit tähän IMF:n ja sen jäsenvaltioiden valtionvarainministerithän siellä ylintä valtaa ymmärtääkseni käyttävät, niin että sinähän tässä samalla Petterinkin esiin vedit.
Tällä hetkellä rahastoon kuuluu 188 maata ja kun äänimäärä perustuu rahoitusosuuteen niin ihan puhtaana Petterin henkilökohtaisena showna en osaa järjestöä nähdä, sorry siitä.
Paitsi että demarin ollessa valtionvarainministerinä suurinpiirtein kaikki talouden epäonnistumiset ovat menneet demarien piikkiin, mutta nyt kun rahasäiliössä on vastussa Petteri, niin linjoista ei ole päättänytkään valtionvarainministeri vaan ihan jotkut muut kovemmat naamat ja nimet yhdessä.
Tälle väitteelle on arvatenkin turha pyytää mitään todisteita.

Ei se mitään. Minä voin ampua ne alas ilmankin. Jos aloitetaan demareista, niin hehän hoitivat esim Lipposen johdolla hyvinkin vastuullista talouspolitiikkaa, eli väitteesi on siltä osin paskaa. Samaten arvostin Kalliomäkeä vvm:nä. Valtiovarainministerihän on perinteisesti tullut toiseksi suurimmasta puolueesta, mutta on typeryyttä kuvitella että toiseksi suurin puolue päättäisi rahoista ilman isoimman näkemystä. Koska kyseessä on tärkein yksittäinen osa-alue hallituspolitiikassa, niin pääsääntöisesti yhteistyö tällä saralla on ollut saumatonta. Lipponen-Niinistö parhaimpana esimerkkinä tästä viime vuosilta ja Katainen-Urpilainen huonoimpana. Jälkimmäisestä tiedetään varsin hyvin kumman lähtöoletukset taloudenhoitoon olivat oikeat ja kumpi oli väärässä ja pihalla kuin tampoonin naru. Suomessa ei muuten ole kolmeenkymmeneen vuoteen ollut valtiovarainministeriä muusta puolueesta kuin demareista tai kokoomuksesta, aika hyvin.

Mitä taas Orpoon tulee, niin en tiedä oletko huomannut että hän on ollut vvm:nä vain puolet hallituskaudesta. Mitään merkittävää muutosta ei linjaan tullut vaikka henkilö vaihtui. Linja ei siis ollut hänen omansa, vaan se on ollut hallituksen konsensuksen mukainen. Petterohän ei itseasiassa ollut asiasta hallitusneuvotteluissa päättämässä, mutta nähdyn perusteella ole myös syytä epäillä etteikö hän sitä allekirjoittaisi.
IMF:n kaksoisrooli valtioiden ylivelkaantumisessa nyt on aika selvä ja jos se ei sinua heilauta, niin vaikea siihen on mitään sen enempää kommentoida. Hyvin se on varmaan sitten mennyt ja populismikin lienee katsoja silmässä.
Eli jos nyt kootaan yhteen esittämäsi kritiikki IMF:ää kohtaan, niin yksi ongelma on ollut, että he eivät ole estäneet valtioiden ylivelkaantumista tarpeeksi tehokkaasti ja toinen on ollut, että heidän toimintansa, jossa puututaan valtioiden velkaantumisesta on väärää. Varmasti näistä lähtökohdista löytyy huomautettavaa harjoitetusta poltiikasta.
 
Viimeksi muokattu:

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Iso kuva on, että jos työntekijä ei ole työtehtävään sopiva, tarve tai työnkuva muuttuu tai taloudellinen tilanne sitä vaatii, niin silloin irtisanomisia tarvitaan vaikkei yritykset sitä haluaisikaan.

——

Tämä edellyttää IMF:n mukaan muun muassa seuraavia toimia: ”Palkkojen paikallisesta sopimista on joustavoitettava, ja työttömyysetuuksia on muutettava niin, että ne lisäävät työttömien halukkuutta työnhakuun pian työttömäksi jäämisen jälkeen”.
Suomi sai hyvät arvosanat valtiontalouden hoitamisesta – hyvä talousvire ei kuitenkaan jatku ilman rakenteellisia uudistuksia

Kuten hyvin tiedetään, irtisanominen on aivan mahdollista ja ihan yleistä nykyäänkin. Hyvästäkin työntekijästä pääsee eroon, vaikkei haluaisikaan luopua ja hyvästä työntekijästä haluaa pitää kiinni, kuten Jungle Juice on näillä tiedoin tehnyt, vaikka emmekään tiedä mitä on tapahtunut, mutta voimme silti pitää syynä nykylakien ongelmia.

Hallituksen irtisanomislain esitykseen liitettyjen arvioiden mukaan irtisanomisen helpottamisella ei ollut työllisyyttä lisääviä vaikutuksia. Jollain kaukaisella kytkennällä oli hahmoteltu vaikutusta tuottavuuteen. Vaikeasti mitattavaa, oli siinäkin..

Palkkojen paikallinen sopiminen tarkoittaa siis TES:ien alittamista, koska nykyisin Tes on perälauta, jonka voi kyllä ylittää. Kyllä sen voi sanoa ihan suoraankin, että työmäärää pitää lisätä ja palkkaa heikentää, kyllä ihmiset ymmärtää, että se on heidän eduksi, kun kilpailukyky paranee. Uutta kikyä koukkuun ja yhtiökohtaiset joustot päälle.

Työttömyysetuuksien muuttaminen työnhaun halukkuutta lisääväksi on siis työttömyysturvan tason heikentäminen joko määrän tai keston suhteen. Usein esitetty Tanskan mallia, jossa alkuun korkeampi turva, mutta heikkenee nopeammin. Työttömyyden pitkittyessä siis heikompi turva. Eli oikeasti työttömyysturvan heikennys. Kannatan, koska en ole itse työtön. Jostain syystä monet eivät kannata, ehkä pelkäävät jäävänsä työttömiksi.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
kuten hyvin tiedetään, irtisanominen on aivan mahdollista ja ihan yleistä nykyäänkin.
Ketjussa on ihan löyty läpi miten kohtuuttomia tulkintoja irtisanomisista on tehty tuomioistuimissa. Toisten työntekijöiden kiistaton ja toistuva henkinen tai fyysinen pahoinpitelykään ei aina ole täyttänyt painavan syyn kynnystä. Tuo on perusteltua kirjata niin, että pelkkä asiallinen syy on riittävä irtisanomisperuste.
Hallituksen irtisanomislain esitykseen liitettyjen arvioiden mukaan irtisanomisen helpottamisella ei ollut työllisyyttä lisääviä vaikutuksia. Jollain kaukaisella kytkennällä oli hahmoteltu vaikutusta tuottavuuteen. Vaikeasti mitattavaa, oli siinäkin..
Tästä on vahvasti erilaisia näkemyksiä olemassa niiden tahoilta, jotka työllistämispäätökset tekevät
Palkkojen paikallinen sopiminen tarkoittaa siis TES:ien alittamista, koska nykyisin Tes on perälauta, jonka voi kyllä ylittää. Kyllä sen voi sanoa ihan suoraankin, että työmäärää pitää lisätä ja palkkaa heikentää, kyllä ihmiset ymmärtää, että se on heidän eduksi, kun kilpailukyky paranee. Uutta kikyä koukkuun ja yhtiökohtaiset joustot päälle.
Tämä tulkinta on liian yksioikoinen. Moneen kertaan on keskusteltu, että erilaiset lisät voitaisiin esim maksaa erilaisillakin malleilla esim könttänä tai korvata lyhyemmällä työajalla ja löytää win-win -ratkaisuja, mutta tesit eivät niitä mahdollista. En näe tarpeen tätäkään keskustelua enää uudestaan käydä.
Työttömyysetuuksien muuttaminen työnhaun halukkuutta lisääväksi on siis työttömyysturvan tason heikentäminen joko määrän tai keston suhteen. Usein esitetty Tanskan mallia, jossa alkuun korkeampi turva, mutta heikkenee nopeammin. Työttömyyden pitkittyessä siis heikompi turva. Eli oikeasti työttömyysturvan heikennys.
Tämäkään ei ole ihan näin yksinkertaista. Myös osa-aikatyöt tai lyhyiden keikkojen vastaanottaminen ilman että ne aiheuttavat kohtuuttomia leikkauksia tukiin kuuluvat tämän otsikon alle. Toki koko ansiosidonnaisjärjestelmäkin on erittäin epätasapuolinen tulonsiirto köyhiltä rikkaille. Kaikki maksaa ja vain osa hyötyy.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Ketjussa on ihan löyty läpi miten kohtuuttomia tulkintoja irtisanomisista on tehty tuomioistuimissa....Tuo on perusteltua kirjata niin, että pelkkä asiallinen syy on riittävä irtisanomisperuste

Tästä on vahvasti erilaisia näkemyksiä olemassa niiden tahoilta, jotka työllistämispäätökset tekevät

...että erilaiset lisät voitaisiin esim maksaa erilaisillakin malleilla esim könttänä tai korvata lyhyemmällä työajalla ja löytää win-win -ratkaisuja, mutta tesit eivät niitä mahdollista..

...Myös osa-aikatyöt tai lyhyiden keikkojen vastaanottaminen ilman että ne aiheuttavat kohtuuttomia leikkauksia tukiin kuuluvat tämän otsikon alle. Toki koko ansiosidonnaisjärjestelmäkin on erittäin epätasapuolinen tulonsiirto köyhiltä rikkaille. Kaikki maksaa ja vain osa hyötyy...

Lukumääräisesti nämä ”oikeuden väärät päätökset” taitavat olla aika vähäisiä. Ketjussa käyty moneen kertaan läpi, myös miten helposti ja vaivattomasti on potkittu työntekijöitä pois ja kuinka halpaa irtisanominen YT-menettelyssä on kansainvälisesti verrattu. Ei jaksa tätäkään keskustelua enää käydä. Varmasti perusteltua myös kirjata meekittävästi suuremmat korvaukset laittomisista irtisanomisista, alipalkkauksesta, ketjuttamisesta, koeaikakikkailusta jne sillä on rehellisten työnantajienkin etu, että pelikenttä on tasainen.

Mielipiteitä ja näkemyksiä on monia, yrittäjät on sitä mieltä, että irtisanomiskynnys on liian korkea, mutta moni työntekijä on eri mieltä. Tämä hallitus kuulee aika vähän työntekijöitä..

Moneen kertaan todettu, että eri TES:ssa on paljon paikallisia ja yrityskohtaisia joustoja, tätäkään keskustelua on turha käydä uudelleen. Eikö olekin helppoa ja toimivaa, tämä isosta kuvasta keskustelu.

Hallituksella on kaikki valta parantaa nykyistä lainsäädäntöä sosiaaliturvan ja tehdä parannuksia lainsäädäntöön keikkatöiden, nollatuntisooimusten ja sosiaaliturvan uudistamiseksi. Jättivät sen seuraavalle hallitukselle. Mutta loivat silti 115 000 työpaikkaa. Nimenomaan pysyviä ja kokoaikaisia, ei mitään työllistämiskokeiluka ja tilastokikkailuja. Vaikka se on Suomessa lainsäädännön ja AY-liikkeen takia mahdotonta. Kova suoritus.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tutkijat ja esimerkiksi demarien Ville Skinnari ovat kertoneet irtisanomisista faktat. Laitetaan vielä kerran ja ensimmäisenä irtisanomiset Suomessa ja EU:ssa

1. Jotta päästään EU:ssa edes keskitasolle, Suomessa mikrotason yritysten irtisanomisia tulee helpottaa.
2. Jotta päästään EU:ssa edes keskitasolle, Suomessa suuryritysten irtisanomia tulee kiristää.

Yllä olevasta on kuviteltu, että irtisanominen Suomessa on ihan EU:n keskitasoa. Onhan se, jos tuolleen mekaanisesti katsellaan. Pienyritysten (1-10 henkeä, esimerkiksi) osalta irtisanominen on Suomessa vaikeaa.

Toinen yleinen harhaluulo on, että jos irtisanomisia helpotetaan mikrotason yrityksissä, sillä joko on vaikutuksia työllisyyteen Suomessa tai ei ole vaikutuksia työllisyyteen Suomessa. Hallituksen tilaamat selvitykset osoittavat saman, mikä on eri tutkimuksistakin luettavissa. Vaikka hallituksen pyytämät selvitykset olivat osin ristiriitaisia keskenään, työllisyysvaikutuksia mikroyritysten irtisanomisten helpottamisella Suomen tasolla ei merkittävästi ole. Miten voisikaan olla? Mikrotason yritykset työllistävät suhteessa kaikkiin työllistäviin yrityksiin erittäin vähän työntekijöitä. Asia on kenties helpommin ymmärrettävissä, jos ajatellaan 300 asukkaan kylää, jossa ei ole kodeissa palovaroittimia. Kaikkiin koteihin hankitaan sellainen. Sen jälkeen ennalta ehkäisevän palontorjunnan vaikutukset eivät merkittävästi muuttuneet Suomen tasolla. Kylässä ne muuttuivat.

Kolmas yleinen harhaluulo on, että hallitus luo työpaikkoja. No, kenties hieman esimerkiksi eri kielien tulkeille jne, mutta hallituksen tehtävä ei ole luoda työpaikkoja. Hallituksen tehtävä on osaltaan luoda Suomeen olosuhteet, joka tukevat yrittämistä ja uusien työpaikkojen luomista. Koska Suomi on EU:n ja euroalueen jäsen, Suomen hallituksen vaikutukset esimerkiksi vientikehitykseen ovat varsin rajalliset. Maailman ja eurotalouden hyvä veto on keskeisin tekijä Suomenkin talouden nousussa riippumatta siitä, mitä hallitus asiasta sanoo.

Vastaavasti koska noususuhdanteessa velanotto jatkuu ja sosiaalimenot ylittävät Suomessa 70 miljardia vuositasolla, tuleva taantuma tekee rumaa jälkeä Suomen taloudessa. Tätä varten olisi tehtävä useita rakennemuutoksia talouteen ja työmarkkinoihin. IMF mm. suosittelee Suomea joustavoittamaan palkkojen paikallista sopimista sekä kannustaa Suomea muuttamaan työttömyysetuuksia niin, että ne lisäävät työttömien halukkuutta työnhakuun pian työttömäksi jäämiseen jälkeen. Vaikka valtio ei tietenkään maksa kuin osan 70 miljardin sosiaalimenoista noin 55 miljardin verotuloillaan, pelkästään suorat työllisyysmenot ovat 5-8 miljardia euroa laskutavasta riippuen. Tästä summasta yli 50 prosenttia menee passiiviturvaan, mikä on suurempi osuus kuin vaikkapa Ruotsissa, Tanskassa tai monessa muussa maassa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Lukumääräisesti nämä ”oikeuden väärät päätökset” taitavat olla aika vähäisiä.
Ei pointti ole "väärin" joskus nykyisen lainmukaisten väärien päätösten lukumäärä, vaan niiden mahdollisuuden ja hinnan olemassaolo. Sen takia puhutaan nimenomaan riskistä.

Ketjussa käyty moneen kertaan läpi, myös miten helposti ja vaivattomasti on potkittu työntekijöitä pois ja kuinka halpaa irtisanominen YT-menettelyssä on kansainvälisesti verrattu.
Puhutaan appelsiineista ja omenista. Isoille yrityksille YT-menettely on kansainvälisesti mitattuna helppo tapa ja erityisesti on helppoa siinä yhteydessä siivota muutkin hankalat tapaukset pihalle.

YT-laki ei vain koske alle 20 hengen yrityksiä, joiden irtisanomisen helpottamisesta on kyse on pääasiassa ollut.

Moneen kertaan todettu, että eri TES:ssa on paljon paikallisia ja yrityskohtaisia joustoja, tätäkään keskustelua on turha käydä uudelleen. Eikö olekin helppoa ja toimivaa, tämä isosta kuvasta keskustelu.
Ja näistä joustoista ei suurin osa ole järjestäytymättömien työnantajien ja siten heidän työntekijöidensä käytössä. Tämä on ongelma isossa kuvassa joka pitäisi korjata.

Hallituksella on kaikki valta parantaa nykyistä lainsäädäntöä sosiaaliturvan ja tehdä parannuksia lainsäädäntöön keikkatöiden, nollatuntisooimusten ja sosiaaliturvan uudistamiseksi. Jättivät sen seuraavalle hallitukselle. Mutta loivat silti 115 000 työpaikkaa. Nimenomaan pysyviä ja kokoaikaisia, ei mitään työllistämiskokeiluka ja tilastokikkailuja. Vaikka se on Suomessa lainsäädännön ja AY-liikkeen takia mahdotonta. Kova suoritus.
Totta, suoritus oli kova. Niin kauan kun AY:llä on oikeus lakkoilla poliittisista syistä, niin hallituksella ei kaikkea valtaa ole.
 

Tuamas

Jäsen
Hallituksen tilaamat selvitykset osoittavat saman, mikä on eri tutkimuksistakin luettavissa. Vaikka hallituksen pyytämät selvitykset olivat osin ristiriitaisia keskenään, työllisyysvaikutuksia mikroyritysten irtisanomisten helpottamisella Suomen tasolla ei merkittävästi ole. Miten voisikaan olla? Mikrotason yritykset työllistävät suhteessa kaikkiin työllistäviin yrityksiin erittäin vähän työntekijöitä. Asia on kenties helpommin ymmärrettävissä, jos ajatellaan 300 asukkaan kylää, jossa ei ole kodeissa palovaroittimia. Kaikkiin koteihin hankitaan sellainen. Sen jälkeen ennalta ehkäisevän palontorjunnan vaikutukset eivät merkittävästi muuttuneet Suomen tasolla. Kylässä ne muuttuivat.

Suomessa yksityinen sektori työllistää yhteensä 1 783 000 työntekijää (2016) ja työpaikkoja on yhteensä 2 448 000 (2016), mikroyrityksiä on yhteensä noin 345 000 ja näistä työllistävät mikroyritykset 154 000 yritystä työllistävät 620 000 työntekijää.

620 000 työntekijää on ~35% yksityisen sektorin työvoimasta.

Palovaroitinanalogiana tämä menisi niin, että valtio tulisi pienimpään kolmannekseen kuuluvissa kylissä palovaroitinten hankintaa, tällä olisi kuitenkin merkittävä vaikutus myös koko Suomen tilanteelle. Pienet purot jne.

Lähde:
https://www.ttl.fi/wp-content/uploads/2016/10/Kara-Mikroyrittaja-terveena-parempaa-tulosta.pdf
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Suomessa yksityinen sektori työllistää yhteensä 1 783 000 työntekijää (2016) ja työpaikkoja on yhteensä 2 448 000 (2016), mikroyrityksiä on yhteensä noin 345 000 ja näistä työllistävät mikroyritykset 154 000 yritystä työllistävät 620 000 työntekijää.

620 000 työntekijää on ~35% yksityisen sektorin työvoimasta.

Palovaroitinanalogiana tämä menisi niin, että valtio tulisi pienimpään kolmannekseen kuuluvissa kylissä palovaroitinten hankintaa, tällä olisi kuitenkin merkittävä vaikutus myös koko Suomen tilanteelle. Pienet purot jne.

Yrittäjien sivuilla Tilastokeskuksen lukuina on mikroyritysten työllisten määränä noin 345 000 vuonna 2016 eli noin 14 prossaa kaikista työntekijöistä. Kaikkien työllisten määrä Tilastokeskuksella on noin 2 500 000 henkeä, ei mikroyritysten 1-2 prosentin työllisten määrän lisäyksellä ole edelleenkään merkittävää vaikutusta koko maan työllisyyteen. Yrittäjien sivujen tilasto alla:

https://www.yrittajat.fi/sites/default/files/yrittajyystilastot.pdf
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Näyttäisi olevan Yrittäjien kalvot yrittäjistä vaikka niissä puhutaan työllisten määristä (Yritysten henkilöstö, eri kokoluokkien yrityksissä vuonna 2016), koska Tilastokeskuksen mukaan menee näin, linkki alla:

Palkansaajia oli 2 147 000 vuonna 2017, mikä oli 43 000 enemmän kuin edellisvuonna. Yrittäjien ja yrittäjäperheenjäsenten määrä laski; vuonna 2017 yrittäjiä ja yrittäjäperheenjäseniä oli yhteensä 326 000, josta yrittäjäperheenjäseniä oli 10 000. Yrittäjien ja yrittäjäperheenjäsenten lukumäärä väheni 18 000 hengellä ja osuus työllisistä laski prosenttiyksiköllä 13 prosenttiin.

Tilastokeskus - 2 Työllisyys ja työttömyys vuonna 2017

Niinpä mikrotason yritykset työllistävät yrittäjät mukaan lukien hyvinkin enemmän kuin noin 345 000 vuonna 2016 eli varmaan luku 500 000 - 600 000 on oikea. Tällöin mikroyritysten työllisyyden paraneminen esimerkiksi 1-2 prosentilla on kenties hitusen merkittävämpää kuin aluksi oletin, mutta ei sillä edelleenkään ole koko maan tilastoihin merkittävää vaikutusta. Tässä mielessä hallituksen saamat selvitykset ovat todennäköisesti oikeita. Huolestuttavaa on se, että yrittäjien määrä laskee (yllä tilasto).

Kun vähennetään yrittäjät puolisoineen Tilastokeskuksen lukuina mikroyritysten arviolta noin 600 000 henkilön määrästä, saadaan noin 275 000 palkkatyöntekijää eli noin 10 prosenttia kaikista työntekijöistä Suomessa. Työntekijöiden määrää (palkkatyöntekijä) voitaisiin kasvattaa, jos ehdot mikroyönantajan työpaikkojen laajentamiselle olisivat nykyistä houkuttelevammat. Tällaisia mahdollisuuksia löytyy sekä työllistämiseen että irtisanomiseen.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
mikroyrityksiä on yhteensä noin 345 000 ja näistä työllistävät mikroyritykset 154 000 yritystä työllistävät 620 000 työntekijää.

Lisäsit lähteen, kiitos siitä. Entisenä yrittäjänä katson tilastoja siten, että yrittäjät ja perheenjäsenensä eivät ole työntekijöitä. Sama lähtökohta on on viranomaisilla. Eroja on paljon, mutta yksi niistä on se, tekeekö työtä työnantajalle vai omaan lukuunsa. Työntekijöitä mikroyrityksissä on jotain 300 000 henkilöä, ei suinkaan 620 00. Loput ovat yrittäjiä tai heidän perheenjäseniä. Tämä selviää helposti Tilastokeskuksen luvuista.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
YT-laki ei vain koske alle 20 hengen yrityksiä, joiden irtisanomisen helpottamisesta on kyse on pääasiassa ollut.
Jos kokee YT-menettelyn jotenkin helpommaksi niin tokihan pienissäkin yrityksissä sitä saa käyttää, tiedän sellaista tapahtuneenkin... Siinä tilanteessa yrittäjä halusi olla reilu työntekijöitään kohtaan.
 
Viimeksi muokattu:

hege

Jäsen
Tässä alle 20-henkilön asiassa tuntuu itsestä siltä, että ns. asiantuntijayritykset ovat vähän unohtuneet. Itse olen muutamalta alihankkijafirmalta ymmärtänyt että jo aikaisemmin oli vaikea saada kokeneita kavereita palkattua isoista firmoista koska ihmiset kokivat ison työnantajat "reiluksi" ja "luotettavaksi" vaikka todellisuudessa pienelle firmalle se oma juttu on se tärkein asia ja isossa firmassa saattaa sen ydinliiketoiminnan ulkopuolella oleva tekeminen vaikka olisikin kuinka tuloksellista mennä joskus pesuveden mukana pihalle. Takaisin asiaan, eli muutamassa paikassa on tämä irtisanomisen helpottaminen nähty nimenomaan sellaisena asiana jonka takia voi joutua maksamaan vielä vähän extraa työntekijöille pelkkien mielikuvien takia.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Takaisin asiaan, eli muutamassa paikassa on tämä irtisanomisen helpottaminen nähty nimenomaan sellaisena asiana jonka takia voi joutua maksamaan vielä vähän extraa työntekijöille pelkkien mielikuvien takia.

Onpas mielenkiintoinen tieto. Hallituksen esityshän lähti siitä, että irtisanomista helpotetaan, jos irtisanomisperuste johtuu henkilökohtaisista syistä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös