Totta kai uskaltaa Pitää olla pätevä syy toki.On kyllä jännä jos edes koeajalla ei uskalla työntekijää kenkiä ilman oikeusjuttua. Ei näin.
Totta kai uskaltaa Pitää olla pätevä syy toki.On kyllä jännä jos edes koeajalla ei uskalla työntekijää kenkiä ilman oikeusjuttua. Ei näin.
Niin, kyllähän tämän pitäisi olla ihan pätevä syy potkia työntekijä pihalle ilman, että loisisto vie hommaa eteenpäin.On kyllä jännä jos edes koeajalla ei uskalla työntekijää kenkiä ilman oikeusjuttua. Ei näin.
Eli teki käytännössä ylitöitä. Kyllä työntekijästä Suomessa eroon pääsee, mutta ei sen takia pelkästään, että naama ei miellytä. Tietenkin tuossa mainitaan, että "yksi syistä", jotka Jokinen kyllä kaikki dumaa täysin keksityiksi. Onko sitten taustalla kuitenkin ollut jotain? Kohtalontovereita ainakin löytyy, jotka tuntevat itsensä kaltoin kohdelluksi. Mutta nuorille aikuisille ja teineille vain hyvää kuvaa siitä, että kyllä työ aina kannattaa. :)Työntekijä kirjoitti:Yksi syistä oli Jokisen kertoman mukaan tilanne, jossa hän oli poistunut työpisteeltä varaston puolelle neljä minuuttia ennen työvuoron loppumista, soittaakseen esimiehelleen työasioista. Esimies oli Jokisen mukaan itse pyytänyt yhteydenottoa. Puhelu alkoi varastolla ja jatkui vielä kotimatkallakin.
Ei koeajan loppumisesta automaattisesti seuraa mitään palkankorotusta, vaan jos on noin on niin se perustuu Ihan vapaaehtoiseen sopimiseen (olen muutamia kertoja itsekin jotain tuon tyyppistä sopinut). Koeajan palkankin on oltava tesien mukainen joten tuo tarkoittaisi että koeajan jälkeen palkka olisi vähintään 20% yli tessin.Blogissaan Jokinen toteaa seuraavaa:
"Olin aistinut jo edellistä työntekijää lempattaessa, että saatan hyvinkin työskennellä yrityksessä, jolla on tapana kierrättää työntekijöitä (palkkani olisi noussut 20% seuraavan kuun ensimmäisestä päivästä alkaen). Arvailtiin toisinaan muiden työntekijöiden kanssa, että kukahan saa seuraavaksi kengänkuvan takamukseensa. Minä se olin!"
Eikös tämä todistustaakka ole juuri päinvastoin? En usko että tuo neljän minuutin "varastaminen" menee oikeudessa läpi.Työntekijän vastuulla on sitten todistaa, että potkiminen on tapahtunut epäasiallisesta syystä.
Ei koeajan loppumisesta automaattisesti seuraa mitään palkankorotusta, vaan jos on noin on niin se perustuu Ihan vapaaehtoiseen sopimiseen (olen muutamia kertoja itsekin jotain tuon tyyppistä sopinut). Koeajan palkankin on oltava tesien mukainen joten tuo tarkoittaisi että koeajan jälkeen palkka olisi vähintään 20% yli tessin.
Helpompaa ja fiksumpaa olisi olla tekemättä tuollaista ehtoa. Tuo on lose-lose.
https://lindblad.fi/irtisanominen-koeajalla/Eikös tämä todistustaakka ole juuri päinvastoin? En usko että tuo neljän minuutin "varastaminen" menee oikeudessa läpi.
Toki Jungle Juice Bar saa tästä niin huonoa mainetta että kalliiksi on jo nyt tullut tämä irtisanominen
Kiitos tiedosta, tuollainen mahdollisuus on ainakin minulle uusi. Jos tuosta on kyse, niin muuttaa kohtuullisen paljon tilannetta. En koko järjestelmästä luopuisi, mutta estäisin ketjuttamisen mahdollisuuden.Todennäköisesti kyse ei ole koeajan palkasta 20 % yli tessin. Se olisi outoa. Sen sijaan luulen kysymyksessä olleen harjoittelupalkka, jota voidaan maksaa säännösten mukaan koeajalla ennakkoon sovitusti. Tällöin palkkaus on alle ns. normaalin tessin. Kun koeaika päättyy, palkka nousee, jos työntekijä jatkaa.
Minä taas löysin googlettamalla tällaisen:Eka Googlen vastaus:
Työntekijällä on näyttötaakka epäasiallisesta syystä
Työnantajalla näyttövelvollisuus purkuperusteen asianmukaisuudesta
Tuomiot osoittavat, että työnantajan on pystyttävä näyttämään suorittamansa koeaikapurun perustuneen asianmukaisiin, työntekijän työn suorittamiseen tai työhön sopeutumattomuuteen liittyviin seikkoihin. Koeaikapurkua ei saa käyttää työntekijän työsuhdeturvan kiertämiseen.
Viime aikoina on paljon ollut keskustelusta pienten yritysten irtisanomissuojan muuttamisesta ja muutoksen tarpeellisuudesta.
Tapauksen juridinen puoli on toki vielä auki, eikö minusta niin kovin kiinnostavakaan.
Sen sijaan voisi olla paikallaan miettiä, että miksi yritys on toiminut kuten on ja kuka tässä on voittanut. Selvää lienee, että työntekijä on irtisanottu koeaikana koska vakinaistaminen on koettu liian isoksi riskiksi. Yritys on mieluummin antanut kenkää hyvälle työntekijälle ja kouluttanut uuden. Työntekijä ei ole päässyt vakituiseksi työntekijäksi ja työnantajalle on tullut turhia kustannuksia koulutuksista. Jos vakinaiset työntekijät eivät olisi niin iso riski, niin tähän tilanteeseen ei olisi koskaan päädytty. Työntekijä olisi päässyt irtisanomisaikojen piiriin ja työnantajan ei olisi tarvinnut tuollaiseen rumbaa lähteä. Win-win
Okei. Voi olla noinkin. Kaikki mikä netissä lukee ei välttämättä pidäkään paikkaansa.Minä taas löysin googlettamalla tällaisen:
Herättääkö se mielenkintoisia ajatuksia, että sanoin myöhemmässä viestissäni että jos kyseessä on minimipalkan kiertäminen niin tilanne muuttuu?Tämä kyllä herättää mielenkiintoisia ajatuksia, kun peilataan aiheesta viime aikoina käytyä keskustelua. Koko irtisanomiskeskustelun johtava teema on koko ajan elinkeinoelämän puolelta ollut se, ettei yksikään yritys palkkaa irtisanoakseen. Ja se, että hyvistä työntekijöistä halutaan pitää kiinni kaikin keinoin.
Nyt kuitenkin syntyy vaikutelma, että hyvästä työntekijästä ei haluttu pitää kiinni. Vaikuttaisi siis siltä, että hyvillä työntekijöillä on syytä huolestua irtisanomisten helpottamisesta, koska heistä halutaan eroon, vaikka muuta väitetään.
Tämä kaikki siis sillä tiedolla, että tapauksen todellisia syitä emme tiedä. Ideologisesti ollaan kuitenkin sitä mieltä, että vakituinen työsuhde ja nykyinen irtisanomissuoja on huono juttu.
Ei koeajan loppumisesta automaattisesti seuraa mitään palkankorotusta, vaan jos on noin on niin se perustuu Ihan vapaaehtoiseen sopimiseen (olen muutamia kertoja itsekin jotain tuon tyyppistä sopinut). Koeajan palkankin on oltava tesien mukainen joten tuo tarkoittaisi että koeajan jälkeen palkka olisi vähintään 20% yli tessin.
Helpompaa ja fiksumpaa olisi olla tekemättä tuollaista ehtoa. Tuo on lose-lose.
Okei. Voi olla noinkin. Kaikki mikä netissä lukee ei välttämättä pidäkään paikkaansa.
"Yhtiötä edustavan lakimiehen mukaan ”koeaikapurun syitä ei lähtökohtaisesti ole tarpeen selvittää työntekijälle”."
"”Lähtökohtaisesti perusteena työsuhteen päättämiselle on nimenomaisesti koeaika eikä muuta perustelua vaadita”, yhtiö toteaa Helsingin käräjäoikeudelle jättämässään vastauksessa.""
Herättääkö se mielenkintoisia ajatuksia, että sanoin myöhemmässä viestissäni että jos kyseessä on minimipalkan kiertäminen niin tilanne muuttuu?
mitä juridisesta puolesta sanoin, nin tarkoitan että yksityistapaukset eivät minua niinkään kiinnosta, vaan järjestelmän säännöt ja toimivuus. Se että jos omistajat välttyvät tuomiolta sillä, että saavat perusteltua ko. työntekijän kohdalla ongelman olleen jossain hyväksyttävässä asiassa, ei isoa kuvaa muuta.
Iso kuva on voimassaoleva lainsäädäntö, ei yksittäisen työntekijät tai työnantajan lain rikkominen.Mikä se iso kuva on?
Tuo on sitten sellaista maalitolppien siirtelyä, johon "huonot" työnantajat iskevät, kun ovat saaneet erityisluvin ensin palkata väkeä normaalia halvemmalla. Sitten se oikea palkkataso onkin heidän mukaansa se harjoittelupalkka, eikä tess.Isossa kuvassa kysymys on toki siitä, että mehun myynti ei niin vaikeaa ole, että siihen mitään sellaista harjoittelua tarvitaan. Tämän takia ”pätevän” mehunmyyjän tuottavuus ei ole niin merkittävästi korkeampi kuin harjoittelijan, että tuo palkkaero olisi perusteltu.
Silloin se erityislupa pitää joko ottaa pois tai kieltää noiden ketjuttaminen. Tätä taisin aamulla ehdottaa,Tuo on sitten sellaista maalitolppien siirtelyä, johon "huonot" työnantajat iskevät, kun ovat saaneet erityisluvin ensin palkata väkeä normaalia halvemmalla. Sitten se oikea palkkataso onkin heidän mukaansa se harjoittelupalkka, eikä tess.
Kiitos tiedosta, tuollainen mahdollisuus on ainakin minulle uusi. Jos tuosta on kyse, niin muuttaa kohtuullisen paljon tilannetta. En koko järjestelmästä luopuisi, mutta estäisin ketjuttamisen mahdollisuuden.
Kiitos edelleenkin, tuo matchäisi aika hyvin tuohon 20%iin. Ei ole tuttuja TESejä kun eivät ole omalla alalla käytössä (ei sillä että oman alankaan TESiä oikeasti tuntisin).Harjoitteluajan pienempi palkka nuorille on tyypillistä eri aloilla. Ottamatta kantaa yksittäistapaukseen jota en tunne, alla PAM:n ohjeistus siitä, miten nuorille maksetaan 70-85 prosenttia 0-2 vuoden palkkataulukoista:
Nuorten ja kesätyöntekijöiden palkat marava-aloilla - PAM - Palvelualojen ammattiliitto
Tää viidakkomehupaikan työntekijä taisi olla 29v.Harjoitteluajan pienempi palkka nuorille on tyypillistä eri aloilla. Ottamatta kantaa yksittäistapaukseen jota en tunne, alla PAM:n ohjeistus siitä, miten nuorille maksetaan 70-85 prosenttia 0-2 vuoden palkkataulukoista:
Nuorten ja kesätyöntekijöiden palkat marava-aloilla - PAM - Palvelualojen ammattiliitto
Kiitos edelleenkin, tuo matchäisi aika hyvin tuohon 20%iin. Ei ole tuttuja TESejä kun eivät ole omalla alalla käytössä (ei sillä että oman alankaan TESiä oikeasti tuntisin)..
Tää viidakkomehupaikan työntekijä taisi olla 29v.