Hallitus 2015–? Kolme ässää, sinivalkoinen hätätilahallitus?

  • 1 148 845
  • 10 753

Tuamas

Jäsen
Autovero tulee väkisin tiensä päähän, jolloin kaikki jotka eivät juuri sillä hetkellä ole vaihtamassa autoa häviävät lyhyellä tähtäimellä.

Ei tällaista ole verotuloja merkittävästi pudottamatta mahdollista hoitaa enää siten, etteikö verokertymän vajetta paikattaisi vuotuismaksuilla.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mitä tarkoitat? Et ilmeisesti pelkästään volkkari-keissiä? Mielenkiinnosta kysyn kun en ole hirveästi tähän asiaan perehtynyt. Vastasin siis viestiin sähköautoista, jotka kait ovat ympäristöystävällisempiä kuin polttomoottoriset autot eritoten jos sähkö tulee ydinvoimalalta...

Kun katsoo koko tuotantoketjua ja sen kuormittavuutta luonnolle niin sähköautot ja hybridit eivät välttämättä ole ihan niin ympäristöystävällisiä kuin annetaan ymmärtää. Kannattaa tutustua aiheeseen.
 

Jämerä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi, Oranje
Jos/ kun ostat uuden auton tulevaisuudessa, eikö kulut silloin laske selvästi?
Niin, autoveron poistosta hyötyvät eniten ne jotka ostavat parin vuoden välein uuden auton. Ymmärrän sinänsä syyn miksi autokantaa pyritään uudistamaan, mutta uskon että ympäristön kannalta on parempi että ajan omaa neloskoppaista Golfia 10000 km/vuodessa paaliin asti, kuin että hankin uuden auton. Se uusi autokaan kun ei ihan ilmaiseksi ympäristön kannalta synny. Henkilökohtaisella tasollahan uuden auton osto on taloudellisesti suurin piirtein typerin mahdollinen teko. Eli siinäkään mielessä autoveron poistosta ei juuri hyötyä kerry, kun auton arvon aleneminen syö verohyödyn vs vaihtoehto jossa vanha kiesi ajetteisiin loppuun asti.

Katselin että kustannukset kasvaisivat tuolle autolle yhteensä noin 300€/vuodessa. Ei tuollainen summa tietenkään taloutta kaada, mutta jostakinhan tuokin on pois. Omassa tapauksessa kotimaisesta kulutuksesta, sijoittamisesta kun ei tällä eläke-epävarmuudella hirveästi halua tinkiä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kun katsoo koko tuotantoketjua ja sen kuormittavuutta luonnolle niin sähköautot ja hybridit eivät välttämättä ole ihan niin ympäristöystävällisiä kuin annetaan ymmärtää. Kannattaa tutustua aiheeseen.
Selvä homma. Täytyy tutustua joskus kun on aikaa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Niin, autoveron poistosta hyötyvät eniten ne jotka ostavat parin vuoden välein uuden auton. Ymmärrän sinänsä syyn miksi autokantaa pyritään uudistamaan, mutta uskon että ympäristön kannalta on parempi että ajan omaa neloskoppaista Golfia 10000 km/vuodessa paaliin asti, kuin että hankin uuden auton. Se uusi autokaan kun ei ihan ilmaiseksi ympäristön kannalta synny. Henkilökohtaisella tasollahan uuden auton osto on taloudellisesti suurin piirtein typerin mahdollinen teko. Eli siinäkään mielessä autoveron poistosta ei juuri hyötyä kerry, kun auton arvon aleneminen syö verohyödyn vs vaihtoehto jossa vanha kiesi ajetteisiin loppuun asti.

Katselin että kustannukset kasvaisivat tuolle autolle yhteensä noin 300€/vuodessa. Ei tuollainen summa tietenkään taloutta kaada, mutta jostakinhan tuokin on pois. Omassa tapauksessa kotimaisesta kulutuksesta, sijoittamisesta kun ei tällä eläke-epävarmuudella hirveästi halua tinkiä.

Autovero poistuu myös käytettyjen autojen kohdalla, joten tulevaisuudessa myös ne paaliin ajettavat autot ovat halvempia.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Autovero poistuu myös käytettyjen autojen kohdalla, joten tulevaisuudessa myös ne paaliin ajettavat autot ovat halvempia.
Sen nyt käytetyn auton omistaja vaan ei höydy siitä veron poistosta mitenkään nyt, ehkä sitten tulevaisuudessa jos vaihtaa uuteen autoon.
Toivottavasti tämä Bernerin aivopieru ei mene läpi sillä todellisuudessa ei tämä ainakaan pienennä autoilun kustannuksia vaan lisää niitä välittömästi.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Sen nyt käytetyn auton omistaja vaan ei höydy siitä veron poistosta mitenkään nyt, ehkä sitten tulevaisuudessa jos vaihtaa uuteen autoon.
Toivottavasti tämä Bernerin aivopieru ei mene läpi sillä todellisuudessa ei tämä ainakaan pienennä autoilun kustannuksia vaan lisää niitä välittömästi.

Jos autovero poistetaan jossain vaiheessa, joku kärsii varmasti. Eli muutoksia ei saa tehdä, koska siirtymävaiheessa kustannukset nousevat?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Lehtijutun perusteella Anttonen kritisoi yhtiöittämistä, ei niinkään tiemaksuja. Mitä merkitystä sillä on Anttosen bisnekseen, kerääkö valtio rahansa polttoaineverolla vai tiemaksuilla?
Ei minulla ole faktapohjaista vastausta mutta mikäli valitut verotusratkaisut eivät ole neutraaleja eri käyttövoimaa käyttäviä ajoneuvoja kohtaan niin on sitä merkitystä nyt ainakin. Joku voi laskea että kun veron osuus on niin merkittävä niin katteen osuus on pienempi.
 

Rushlow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Eli meinaat että autokauppiaat ottavat veron verran itselleen?

En. Tarkoitan sitä, että sellaisen teippifiksi-corollan 300 euron arvo tulee siitä että se on leimattu ja toimii jotenkuten. Ei autoveron poisto muuta sen hintaa millään tapaa. Käytettyjen autojen hinnat tulevat kyllä laskemaan, mutta romutettavaksi menevät autot tulevat olemaan jatkossa saman arvoisia kuin nykyisin, eli ~0-500 euroa. Autojahan romutetaan siksi, kun ne ovat tiensä päässä eikä niillä ei ole enää arvoa. Ei sellaisen hinta voi tippua.
 
Viimeksi muokattu:

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Jos autovero poistetaan jossain vaiheessa, joku kärsii varmasti. Eli muutoksia ei saa tehdä, koska siirtymävaiheessa kustannukset nousevat?
Kärsii varmasti ei siinä mitään mutta tuo järjestelmä on kokonaisuudessaan täysin järjetön kun ei tuollaista järjestelmää saada pidettyä pystyssä ilmaiseksi.
Mutta muutoksia ei tule tehdä muutoksen vuoksi kuten tässä vaan siksi, että nykyinen järjestelmä ei toimi mutta se tällä hetkellä toimii joten ei ole mitään syytä muuttaa sitä.
Järjestelmän ylläpitokulut tulevat olemaan varmasti miljoonia kun nykyinen polttoaine vero on käytännössä kustannusneutraali.
Enemmin kaikki autoiluun kohdistuva verotus polttoaineisiin sen voi rakentaa myös koskemaan sähkö/hybridiautoja jos haluaa olla edellä kävijä keinoja siihen on ja uudet keinot on paljon helpompi laittaa uusiin autoihin eikä jälkikäteen vanhoihin.
Esim. vuoden 2018 alusta sähköautoihin "latausmittari" jonka mukaan maksetaan veroa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
En. Tarkoitan sitä, että sellaisen teippifiksi-corollan 300 euron arvo tulee siitä että se on leimattu ja toimii jotenkuten. Ei autoveron poisto muuta sen hintaa millään tapaa. Käytettyjen autojen hinnat tulevat kyllä laskemaan, mutta romutettavaksi menevät autot tulevat olemaan jatkossa saman arvoisia kuin nykyisin, eli ~0-500 euroa. Autojahan romutetaan siksi, kun ne ovat tiensä päässä eikä niillä ei ole enää arvoa. Ei sellaisen hinta voi tippua.

Uskoisin, että @Jämerä tarkoitti hieman kalliimpia autoja, jotka sitten ajetaan paaliin. Sellaisia, joita autokauppiaat myyvät siitä pihalta.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Ihan hatustako tämä maalaisliitto saa vetää näitä ideoitaan, ja kaikki sopii pääkaverille?

Toki ymmärrän, että päästöt ja ruuhkautuminen ruuhka-alueilla ovat ongelma, mutta kunpa ministerit eivät menisi aidan matalasta kohdasta, kunhan ei vaikuta heidän taksimatkoihinsa.

Keskustan kannattaisi nyt oikeasti ottaa pieni tamilisä ja sisäisesti raivota energiat ylös. Kauan ei enää jatku näin, oli kriisit isoja tai pieniä, mutta et voi seikkailla ongelmasta toiseen.
 
Viimeksi muokattu:

ipaz

Jäsen
Mutta muutoksia ei tule tehdä muutoksen vuoksi kuten tässä vaan siksi, että nykyinen järjestelmä ei toimi mutta se tällä hetkellä toimii joten ei ole mitään syytä muuttaa sitä.

Ongelmahan on se että Suomen tieverkoston kunto heikkenee vuosi vuodelta, eikä eduskunta ole saanut ohjattua sen ylläpitämiseen tarpeeksi rahaa. Syntyy siis "korjausvelkaa". Liikenteen osuus valtion keräämistä veroista on noin 7,3 miljardia - mutta liikenneverkon osuus menoista vain 1,9 miljoonaa. LTM:n keräämiä veroja jaetaan siis eduskunnan päätöksillä 5,4 miljardia muille aloille. Berner business-naisena on nyt ottanut työkseen saada korvamerkittyä ne rahat jotka hänen ministeriönsä kerää tällä hetkellä liikenteestä veroina.

Tämä esitelty uudistus pyrkii kaiketi siihen että LTM kerää verot, mutta myös palauttaisi ne mm. väyläinvestointeihin ilman että sieltä joku sosiaali- ja terveysministeriö vetäisi pari miljaardia välistä omiin tarpeisiinsa. Tässä tulee tietysti esiin sellainen skenaario, että pitäisikö jokaisen ministeriön olla tuottavia kustantaakseen omat inventointinsa. Ei se ihan niinkään valtion talous taida toimia...
 

Jämerä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi, Oranje
Uskoisin, että @Jämerä tarkoitti hieman kalliimpia autoja, jotka sitten ajetaan paaliin. Sellaisia, joita autokauppiaat myyvät siitä pihalta.
Jos otetaan nyt esimerkiksi tuo oma 15 vuotta vanha Golf, niin en usko että tuollaisten autojen arvot tulevat juurikaan tippumaan. Alkuperäisen viestin pointti oli kuitenkin se, että uusi esitys nostaa autoilun kustannuksia niiltä jotka ajavat matalan autoveron autoilla. Tällöin tosin auton arvo ei enää juurikaan laske, mutta silti tulee kalliimmaksi kuin nykymeno. Toisaalta taas siirtymällä korkean autoveron kieseihin säästää itse verossa, mutta ottaa takkiin auton arvonalenemassa. Toisin sanoen autoilun kustannukset tulevat nousemaan, ellei ole jo valmiiksi kuulunut korkean autoveron porukkaan. Käytännössä uudistus tulee iskemään vähävaraisiin jotka joutuvat ajamaan vanhoilla kipoilla sekä itseni kaltaisiin joille auton ainoa funktio on päästä pisteestä A pisteeseen B ja tämän takia siitä ei ole kiinnostusta maksaa yhtään ylimääräistä.
 

Jussizip

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Porin Ässät, Chelsea FC
Jos/ kun ostat uuden auton tulevaisuudessa, eikö kulut silloin laske selvästi?

Juu saa auton muutama tonni halvemmalla tulevaisuudessa. Sitä odotellessa ei haittaa yhtään korkeammat vuosimaksut tai se, että nykyisten autojen arvo putoaa merkittävästi veron poistuessa.
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Portaittainen autoveron alentaminen ja vastaavasti vuosittaisen ajoneuvoveron nostaminen ajaa saman asian ja sen voisi vielä tehdä ilman muutoksia, lisäkustannuksia ja epäoikeudenmukaista kertarysäystä. Bernerin sekoiluissa ei ole järkeä.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Ongelmahan on se että Suomen tieverkoston kunto heikkenee vuosi vuodelta, eikä eduskunta ole saanut ohjattua sen ylläpitämiseen tarpeeksi rahaa. Syntyy siis "korjausvelkaa". Liikenteen osuus valtion keräämistä veroista on noin 7,3 miljardia - mutta liikenneverkon osuus menoista vain 1,9 miljoonaa. LTM:n keräämiä veroja jaetaan siis eduskunnan päätöksillä 5,4 miljardia muille aloille. Berner business-naisena on nyt ottanut työkseen saada korvamerkittyä ne rahat jotka hänen ministeriönsä kerää tällä hetkellä liikenteestä veroina.

Tämä esitelty uudistus pyrkii kaiketi siihen että LTM kerää verot, mutta myös palauttaisi ne mm. väyläinvestointeihin ilman että sieltä joku sosiaali- ja terveysministeriö vetäisi pari miljaardia välistä omiin tarpeisiinsa. Tässä tulee tietysti esiin sellainen skenaario, että pitäisikö jokaisen ministeriön olla tuottavia kustantaakseen omat inventointinsa. Ei se ihan niinkään valtion talous taida toimia...
Niin eli rahoitus siis riittäisi jo nyt jos olisi halua homma hoitaa kuten pitäisi.
Nyt sen sisaan ollaan rakentamassa uutta rahastuskonetta, jonka ansiosta autoilusta tullaan keräämään enemmän rahaa mutta ei sinne tule senkään jälkeen palautumaan tuota enempää rahaa kun pitäähän se uuden järjestelmän ylläpito jollain maksaa.
Kumma miten mm. YLE- tai -kirkollisvero voidaan korvamerkitä mutta sama ei onnistu tienpidon kanssa?
Sen sijaan voi varmasti sanoa, että nuo autoilusta saamatta jäämät rahat tullaan keräämään jollain muulla nostetulla verolla esim. ALV nostolla eli kun se lasketaan noiden maksujen päälle niin kas kummaa taas autoilija maksaa enemmän.

Uutta järjestelmää pitäisi suunnitella nimenomaan kohdennettuna sähkö- ja hybridiautoihin jotka eivät maksa vastaavia summia polttoaineveroa tai käyttömaksua.
Vaikka Berner niin kovasti on sitä mieltä, että sähköautojen määrä moninkertaistuu Suomessa nopeasti niin ei tule käymään ihan puhtaasti tekniikan keston takia näissä sääoloissa.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös