Onneksi tuota autoveroa nyt kammetaan oikeasti pois, koska EU sen pakottaisi poistamaan muutenkin mm. vapaan tavaran liikkuvuuden ja leasing-sääntöjen vuoksi. Oikeastaan valtio on poistamassa autoveron samoilla syillä kuin se tätä liikenneuudistusta ajaa. Vanha malli ei toimi enää nykytilanteessa uusien autojen pienten päästöjen vuoksi ja EU:n takia, jolloin valtion verotulot tippuisivat lopulta.
Lisäksi Suomi on jarruttanut viimeiset 20v autoveron poistoa. Jos olisi tehty pikkuhiljaa, ei kerrannaisvaikutus olisi niin iso kun nyt tullee olemaan. Aivan kuten muussakin talouden sopeuttamisessa, jos vain jahkaillaan ja ei tehdä mitään jatkuvasti, tulee lopulta isompi korjausliike jossa on isoja voittajia ja isoja häviäjiä. Aivan kuten nyt tässä autoverokeissin kanssa. Ostit viime vuonna kalliin auton ja autorahoituksen määrä on isompi kuin auton arvo. Toisaalta auton voi myös viedä maasta, rekisteröidä ulkomaille, hakea veron palautusta ja sitten ostamaan uusi tilalle. Mutta ensiauton ostajalle on nyt hyvät apajat tulossa.
Jotta menetykset olisi mahdollisimman pienet, pitäisi autovero poistaa per heti. Mitä nopeammin, sitä vähemmän valtio ja autokaupat häviävät. Päivätahti autoverotuloissa on n. 2,5 miljoonaa euroa ja autokaupan alv:sta n. 2 miljoonaa euroa. Ruotsikin pudotti autoveronsa aikoinaan pois yhdessä yössä.
Pahin kärsijä olisi luonnollisesti se joka osti juuri rahoituksella kalliin auton. Jos vaihtaa välirahan kanssa niin vaikka vanhan ja uuden arvo muuttuu niin väliraha on korkeintaan saman arvoinen, pääasiassa hieman pienempi: n. 25 000e auto olisi veropoiston jälkeen 20 000e. Tuot liikkeeseen vaihdokkia joka veron aikana on 15 000e ja verottomana 11 000e. Autoveron aikana välirahasi oli täten 10 000e, ilman autoveroa 9 000e.