Voisiko tässä olla kyse uuden asian uudenlaisesta "markkinoinnista"? Näin iso juttu ei mene läpi eduskunnassa, se juuttuisi kokoushuoneiden sivupöydille arkojen kansanedustajien toimesta. Nyt se on räväytetty esille, ensi syksynä, kunnallisvaalien jälkeen, uusi kierros?
Toki voi olla tämä tai sitten kyseessä on poliittisen pelisilmän puute, joka tuntuu Sipilää ja Berneriä vaivaavan toistuvasti.
Sipilän kohuista liki kaikki olisi osaavalla viestinnällä ja pienellä pelisilmällä jäänyt kokonaan syntymättä, mutta insinööri haluaa tehdä kuten insinööri haluaa.
Bernerin osalta liikennekaaren valmistelu ja läpivienti olisi ollut kovimpia poliittisia vetoja lähivuosikymmeniin (ottamatta kantaa siihen, olisiko muutos ollut parempaan vai huonompaan suuntaan), mutta taas joko lähdettiin markkinoimaan muutosta tai sitten pelisilmä oli niin puutteellinen, ettei haettu sitä läpimenoon ehdottomasti vaadittavaa tukea muilta hallituspuolueilta ennen asian esittämistä.
Tuntuu että kriisiviestintätoimistoilla olisi nykyajan poliitikoilla melkoisesti tarvetta.
Kun katsotaan liki kaikkia poliittisia kohuja viime vuosilta, niiden mittasuhteita sekä lopputuloksia, ei voi olla päätymättä johtopäätökseen siitä, että osaavammalla viestinnällä kohu olisi jäänyt syntymättä, olisi ollut huomattavasti laimeampi tai seuraus olisi jäänyt realisoitumatta.
Pahinta on, kun poliitikot lähtevät pystymetsästä selittelemään, joka johtaa usein sitten valehteluun joka johtaa sitten lähes poikkeuksetta suosion romahtamiseen ja/tai eroon.
Osaavalla kriisiviestinnällä Hautala olisi vetänyt ministerinpestinsä loppuun, Bernerin liikennekaari etenisi, Sipilän sijoitukset sekä sukulaisten sijoitukset olisi ajat sitten unohdettu, Ike olisi vetänyt ulkoministeripestinsä loppuun...