Ongelmahan on se että Suomen tieverkoston kunto heikkenee vuosi vuodelta, eikä eduskunta ole saanut ohjattua sen ylläpitämiseen tarpeeksi rahaa. Syntyy siis "korjausvelkaa". Liikenteen osuus valtion keräämistä veroista on noin 7,3 miljardia - mutta liikenneverkon osuus menoista vain 1,9 miljoonaa. LTM:n keräämiä veroja jaetaan siis eduskunnan päätöksillä 5,4 miljardia muille aloille. Berner business-naisena on nyt ottanut työkseen saada korvamerkittyä ne rahat jotka hänen ministeriönsä kerää tällä hetkellä liikenteestä veroina.
Tämä esitelty uudistus pyrkii kaiketi siihen että LTM kerää verot, mutta myös palauttaisi ne mm. väyläinvestointeihin ilman että sieltä joku sosiaali- ja terveysministeriö vetäisi pari miljaardia välistä omiin tarpeisiinsa. Tässä tulee tietysti esiin sellainen skenaario, että pitäisikö jokaisen ministeriön olla tuottavia kustantaakseen omat inventointinsa. Ei se ihan niinkään valtion talous taida toimia...
Niin eli rahoitus siis riittäisi jo nyt jos olisi halua homma hoitaa kuten pitäisi.
Nyt sen sisaan ollaan rakentamassa uutta rahastuskonetta, jonka ansiosta autoilusta tullaan keräämään enemmän rahaa mutta ei sinne tule senkään jälkeen palautumaan tuota enempää rahaa kun pitäähän se uuden järjestelmän ylläpito jollain maksaa.
Kumma miten mm. YLE- tai -kirkollisvero voidaan korvamerkitä mutta sama ei onnistu tienpidon kanssa?
Sen sijaan voi varmasti sanoa, että nuo autoilusta saamatta jäämät rahat tullaan keräämään jollain muulla nostetulla verolla esim. ALV nostolla eli kun se lasketaan noiden maksujen päälle niin kas kummaa taas autoilija maksaa enemmän.
Uutta järjestelmää pitäisi suunnitella nimenomaan kohdennettuna sähkö- ja hybridiautoihin jotka eivät maksa vastaavia summia polttoaineveroa tai käyttömaksua.
Vaikka Berner niin kovasti on sitä mieltä, että sähköautojen määrä moninkertaistuu Suomessa nopeasti niin ei tule käymään ihan puhtaasti tekniikan keston takia näissä sääoloissa.