Jää nähtäväksi mikä on lähestyvien kuntavaalien vaikutus nähtyyn penseyteen. Edellinen hallitus laittoi tämän selvityksen käyntiin ja uskon, että taustalla koko poliittisella jengillä on jaettu näkemys suunnasta. Painotukset ovat varmasti erilaiset, mutta kunhan käydään perinteinen poliittinen hauisten pullistelu läpi, löydetään esityksestä kompromissi, jonka kanssa "voidaan elää", kuten sanonta kuuluu. Luvut muuttuvat poliittisessa mankeloinnissa varmasti ja osapuolet keksivät erilaisia vähennyksiä ja tukiaisia sinne tänne. Siten tarkkojen laskelmien teko häviäjistä ja voittajista on turhaa. Varmasti joku saa isomman kakkupalasen ja joku toinen pienemmän kakkupalasen.
Alkuvaiheen karvahattuversiona suurin vaikutus liittyisi autoveroon ja vuotuisten maksujen uusiin nimiin. On selvää, että pelkkä yhtiöittäminen ja könttämaksut ei muuta ajotottumuksia ja ohjaa liikennevirtoja halutuilla tavoilla. Toki ymmärrän, että tämä on realismia lainsäätämistyön kannalta. Nyt on sentään myönnetty realiteetit, eikä tavoitella suurta megamullistusta heti ensi vuoden alusta. Aika näyttää, päästäänkö paikannusta sisältäviin versioihin koskaan. Mutta ilman paikannukseen perustuvaa laskutusta kokonaisuus on torso.
Työryhmän hanke on kunnianhimoinen ja sen läpivienti nykyisessä mielipideilmastossa hankalaa. Asiaa ei helpota, että lopputuotos henkilöityy "Berner sitä ja hallitus tätä"-tyyliseen karikatyyrien viskelyyn tikalla. Ymmärrän hyvin ne ongelmat, johon ratkaisuehdotus yrittää pitkällä aikavälillä vastata. Sitä viisautta minulla ei ole onko aika kokonaisuudelle vielä tarpeeksi kypsä. Tällä mallilla yritetään ehkäistä ongelmia, joita tulevaisuuden _arvellaan_ tuovan. Sinänsä epätyypillistä politiikkaa - soten ja eläkeiän noston tavoin pitäisi antaa ongelman kypsyä ensin isommaksi, jotta siihen voisi puuttua.
Keppiäkin täältä tulee. @Fordel:n tavoin ihmettelen mihin perustuu väite, ettei valtiolla ole rahaa tienpidon rahoitukseen. Jos autoilusta kerätyt miljardit kohdistetaan autoilun olosuhteiden parantamiseen, niin miten valtio aikoo kattaa verotuloihin tulevan aukon? Mistä leikataan? En jaksa uskoa, että pelkät ulkomaalaiskuskeilta kerättävät tulot tai mystiset kerrannaisvaikutukset nostavat tuloja merkittävästi nykyisestä. Muun verotuksen nostaminen vastaavasti ei kuulosta realistiselta (alvia 3-4 prosenttiyksikköä ylöspäin?). Ilmeisesti sama autoilun verotuksesta kertyvä summa siis kerätään autoilusta käyttömaksuina ja tuloutetaan valtion kassaan osinkotuloina. Entistä autoveroa maksetaan siis jatkossa "pienissä osissa" vuosittain kertapompsin sijaan. Mikä hankinnassa voitetaan, se vuosimaksuissa hävitään. Siten lupaukset siitä etteivät kokonaiskustannukset kasva, on tulkittava hyvin laveasti.
@ipaz Ville Niinistön luulisi olevan autoverotuksen asiantuntija. Hänellähän oli kiistaa valtion kanssa miksei Suomessa saa ajaa Ruotsin kilvissä olevalla autolla.
Ministeri Niinistö nurkui autoveroaan – Sai myös mätkyt - Talouselämä