Hallitus 2015–? Kolme ässää, sinivalkoinen hätätilahallitus?

  • 1 147 156
  • 10 753

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
FASlapsi ja Jari Porttila
Mitä tuossa tiedotustilaisuudessa tuli ilmi, niin yksittäiselle autoilijalle muutos ei tule olemaan kummoinenkaan taloudellinen kustannus. Ellei sitten ole tapana ajaa pillurallia ympäri kyliä jollain bensarosvo V8:ssä - ja sellaisesta turhuudesta saakin maksaa enemmän.

En katsonut tiedotustilaisuutta, mutta tuohon muutokseen olisi mukava kuulla jotain infoa. Emäntä ajelee 2008 vuoden 1.4 Corollalla, jossa päästöluku on 159 g/km ja autovero 230€ vuodessa. Kilometrejä kertyy n.25 000 vuodessa tuolle autolle. Nyt jos mukaan astuu tuo kiinteä tiemaksu niin veikkaan kyllä ettei veronpoisto ja "bensa-ale" millään tavoin kompensoi syntyvää kustannusten muutosta. Niin paljon ei kyllä bensa halpene.

Jos käyttöön tulee jossain vaiheessa kilometreihin perustuva tiemaksu, niin puhutaan varmaan jo 25000 kilometrin ajolla 1000€ vuotuisesta maksusta.
 

ipaz

Jäsen
En katsonut tiedotustilaisuutta, mutta tuohon muutokseen olisi mukava kuulla jotain infoa. Emäntä ajelee 2008 vuoden 1.4 Corollalla, jossa päästöluku on 159 g/km ja autovero 230€ vuodessa. Kilometrejä kertyy n.25 000 vuodessa tuolle autolle. Nyt jos mukaan astuu tuo kiinteä tiemaksu niin veikkaan kyllä ettei veronpoisto ja "bensa-ale" millään tavoin kompensoi syntyvää kustannusten muutosta. Niin paljon ei kyllä bensa halpene.

Jos käyttöön tulee jossain vaiheessa kilometreihin perustuva tiemaksu, niin puhutaan varmaan jo 25000 kilometrin ajolla 1000€ vuotuisesta maksusta.

Niin pointtihan tässä muutoksessa on, että tulevaisuudessa auton käyttömaksujen palveluvaihtoehdot tulevat kasvamaan samalla tavalla kun miten puhelinyhtiöt ovat muokanneet palveluitaan vuosien saatossa. Asiakas voi itse valita palvelun tarjoajien välillä, että minkälaisella sopimuksella autoaan käyttää. Esim. joko vuosimaksuna tai sitten kilometrien mukaan. Mitä sieltä nyt sitten markkinoille tuleekaan palveluja myytäväksi.
 
Ja paljonko maksaa se, ettei kukaan osta autoa tänä vuonna, kun autovero poistuu ensi vuonna? Voi mennä aika moni myyjä konkurssiin tämän vuoden aikana. Myös käytettyjen autojen varastojen arvo laskee. No kai ne sitten osaa laskea paremmin kuin minä näitä juttuja.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Onneksi tuota autoveroa nyt kammetaan oikeasti pois, koska EU sen pakottaisi poistamaan muutenkin mm. vapaan tavaran liikkuvuuden ja leasing-sääntöjen vuoksi. Oikeastaan valtio on poistamassa autoveron samoilla syillä kuin se tätä liikenneuudistusta ajaa. Vanha malli ei toimi enää nykytilanteessa uusien autojen pienten päästöjen vuoksi ja EU:n takia, jolloin valtion verotulot tippuisivat lopulta.

Lisäksi Suomi on jarruttanut viimeiset 20v autoveron poistoa. Jos olisi tehty pikkuhiljaa, ei kerrannaisvaikutus olisi niin iso kun nyt tullee olemaan. Aivan kuten muussakin talouden sopeuttamisessa, jos vain jahkaillaan ja ei tehdä mitään jatkuvasti, tulee lopulta isompi korjausliike jossa on isoja voittajia ja isoja häviäjiä. Aivan kuten nyt tässä autoverokeissin kanssa. Ostit viime vuonna kalliin auton ja autorahoituksen määrä on isompi kuin auton arvo. Toisaalta auton voi myös viedä maasta, rekisteröidä ulkomaille, hakea veron palautusta ja sitten ostamaan uusi tilalle. Mutta ensiauton ostajalle on nyt hyvät apajat tulossa.

Jotta menetykset olisi mahdollisimman pienet, pitäisi autovero poistaa per heti. Mitä nopeammin, sitä vähemmän valtio ja autokaupat häviävät. Päivätahti autoverotuloissa on n. 2,5 miljoonaa euroa ja autokaupan alv:sta n. 2 miljoonaa euroa. Ruotsikin pudotti autoveronsa aikoinaan pois yhdessä yössä.

Pahin kärsijä olisi luonnollisesti se joka osti juuri rahoituksella kalliin auton. Jos vaihtaa välirahan kanssa niin vaikka vanhan ja uuden arvo muuttuu niin väliraha on korkeintaan saman arvoinen, pääasiassa hieman pienempi: n. 25 000e auto olisi veropoiston jälkeen 20 000e. Tuot liikkeeseen vaihdokkia joka veron aikana on 15 000e ja verottomana 11 000e. Autoveron aikana välirahasi oli täten 10 000e, ilman autoveroa 9 000e.
 
Viimeksi muokattu:

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
FASlapsi ja Jari Porttila
Niin pointtihan tässä muutoksessa on, että tulevaisuudessa auton käyttömaksujen palveluvaihtoehdot tulevat kasvamaan samalla tavalla kun miten puhelinyhtiöt ovat muokanneet palveluitaan vuosien saatossa. Asiakas voi itse valita palvelun tarjoajien välillä, että minkälaisella sopimuksella autoaan käyttää. Esim. joko vuosimaksuna tai sitten kilometrien mukaan. Mitä sieltä nyt sitten markkinoille tuleekaan palveluja myytäväksi.

Trafilla on tarjolla laskuri muutoksesta. Siinä kysytään yhtenä kohtana %-osuutta yhtiön teillä. Pitää ilmeisesti sitten, jos kilometri seurantaan mennään, niin alkaa tarkkaan valita reittiänsä kotiin. :D
 

jle01

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En katsonut tiedotustilaisuutta, mutta tuohon muutokseen olisi mukava kuulla jotain infoa. Emäntä ajelee 2008 vuoden 1.4 Corollalla, jossa päästöluku on 159 g/km ja autovero 230€ vuodessa. Kilometrejä kertyy n.25 000 vuodessa tuolle autolle. Nyt jos mukaan astuu tuo kiinteä tiemaksu niin veikkaan kyllä ettei veronpoisto ja "bensa-ale" millään tavoin kompensoi syntyvää kustannusten muutosta. Niin paljon ei kyllä bensa halpene.

Jos käyttöön tulee jossain vaiheessa kilometreihin perustuva tiemaksu, niin puhutaan varmaan jo 25000 kilometrin ajolla 1000€ vuotuisesta maksusta.

Pikaisella kokeillulla TraFin laskurilla tuli tällaisia summia:
Nyt: 1159.18
Km-perustaisella maksulla: 1977.71
Kiinteä maksu: 1391.52

Kohta "Auton arvo" on jätetty tarkoituksella tyhjäksi koska se Autovero ostettaessa on jo kuitenkin maksettu...
 

ipaz

Jäsen
Trafilla on tarjolla laskuri muutoksesta. Siinä kysytään yhtenä kohtana %-osuutta yhtiön teillä. Pitää ilmeisesti sitten, jos kilometri seurantaan mennään, niin alkaa tarkkaan valita reittiänsä kotiin. :D

Juu kannattaa valita palvelu ja operaattori joka tulee itselleen edullisimmaksi.
 

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
FASlapsi ja Jari Porttila
Pikaisella kokeillulla TraFin laskurilla tuli tällaisia summia:
Nyt: 1159.18
Km-perustaisella maksulla: 1977.71
Kiinteä maksu: 1391.52

Kohta "Auton arvo" on jätetty tarkoituksella tyhjäksi koska se Autovero ostettaessa on jo kuitenkin maksettu...

Pitikin tulla kysymään, että tuo kohta tuossa hämää aika paljon sitä kokonaislaskelmaa? Mitä tuohon pitäisi ilmoittaa, auton nykyinen arvo?
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Pitikin tulla kysymään, että tuo kohta tuossa hämää aika paljon sitä kokonaislaskelmaa? Mitä tuohon pitäisi ilmoittaa, auton nykyinen arvo?

Kieltämättä hyvä kusetus tuossa laskelmassa. Ilmeisesti arvioi paljonko autossa on autoveroa jäljellä. Hyvä kikka hilata eroa haluttuun suuntaan kun eihän käytetyn ostaja siitä maksetusta verosta hyödy. Pisti mullakin silmään, että aika moni laskelma pyörähtää tappiolle kun sen jättää pois.
 

jle01

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pitikin tulla kysymään, että tuo kohta tuossa hämää aika paljon sitä kokonaislaskelmaa? Mitä tuohon pitäisi ilmoittaa, auton nykyinen arvo?

Se taitaa laskea jotain jäljellä olevaa veroa jostain... Ihan puhdasta kusetusta jotta saadaan tuo näyttämään paremmalta kuin oikeasti on.
 

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
FASlapsi ja Jari Porttila
Kieltämättä hyvä kusetus tuossa laskelmassa. Ilmeisesti arvioi paljonko autossa on autoveroa jäljellä. Hyvä kikka hilata eroa haluttuun suuntaan kun eihän käytetyn ostaja siitä maksetusta verosta hyödy. Pisti mullakin silmään, että aika moni laskelma pyörähtää tappiolle kun sen jättää pois.

Se taitaa laskea jotain jäljellä olevaa veroa jostain... Ihan puhdasta kusetusta jotta saadaan tuo näyttämään paremmalta kuin oikeasti on.

Tuolla emännän Corollalla tulee kyllä useiden satasien korotus vuotuiseen kustannukseen. Pidän tuota kyllä jo merkittävänä.
 

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
Mulla nousee 270e vuodessa verrattuna nykyisiin vero+bensakustannuksiin. Laskennallista autoveroa ei kannata käytetyn kohdalla edes miettiä - ellei laske siihen käytetyn auton arvonalennuksen.

Uuden (käytetyn) auton hankinta ajankohtainen vasta 3-4 vuoden päästä joten saa nähdä miten käytettyjen hinnat kehittyy siinä välissä.
 

Outsider

Jäsen
Siihen laskuriin kannattaa tietenkin laittaa auton arvoksi mahdollisimman paljon, niin jatkossa säästää enemmän...
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Joo, tästä ketjusta tulee varmaan nyt sellainen laskurin tulosten ilmoitteluketju. Joten:
Meidän perheen ajeluilla (arvioin 60000km josta 90% valtion teillä) laskurin mukaan kiinteillä asiakasmaksuilla lisää maksettavaa tulisi runsas 400€ euroa vuodessa. Km-määrään perustuvalla systeemillä taas pitäisi maksaa n 1500€ vuodessa lisää nykytilanteeseen nähden. Luulen että meille ei tule tuota paikannusta.
edit: Paitsi kesäautoon, jolla saan nipistettyä paikannuksella näköjään runsaan satkun nykykuluistakin pois kun asiakasmaksulla tulisi tuplat lisää.
Tämähän on fantastinen systeemi.
 
Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Välttämättä se asia ei vaan ole niin kuin markkinamiehet sanoo. Vähäpäästöisyys (varsinkaan tehtaan ilmoittama) ei vielä tarkoita ympäristöystävällistä.
Mitä tarkoitat? Et ilmeisesti pelkästään volkkari-keissiä? Mielenkiinnosta kysyn kun en ole hirveästi tähän asiaan perehtynyt. Vastasin siis viestiin sähköautoista, jotka kait ovat ympäristöystävällisempiä kuin polttomoottoriset autot eritoten jos sähkö tulee ydinvoimalalta...
 
Viimeksi muokattu:

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Autoverohan on ollut yksi tyhmimmistä veroista ikinä, joten ei tulisi ikävä. Vaan enpä tiedä miten hyvä tämä korvaava malli on. Käyttömaksut ovat tavallaan loogisia, mutta toisaalta tiestöstä hyötyvät valtavasti myös ne, jotka eivät sitä juurikaan käytä: koko valtakunnan logistiikka hyvin pikälle perustuu tiestön toimivuuteen: ajokortiton henkilö epäilemättä arvostaa sitä, että joku on toimittanut sitä leipää naapurikorttelin Alepaan.

Sitten on tietysti tämä mahdollinen (lue todennäköinen) tulevaisuus, jossa eri pätkät myytäisiin yksityisille toimijoille - ehkä sitten on liikaa nationalistin vikaa, kun pitää väylästöä jonkinlaisena kansallisomaisuutena, joka kuuluu tämän maan asukkaile, eikä amerikkalaisille sijoitusyhtiöille. Ehkä sitten vain liian sentimentaalista ja vanhanaikaista ajattelua tämä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Autoverohan on ollut yksi tyhmimmistä veroista ikinä, joten ei tulisi ikävä. Vaan enpä tiedä, miten hyvä tämä korvaava malli on. Käyttömaksut ovat tavallaan loogisia, mutta toisaalta tiestöstä hyötyvät valtavasti myös ne, jotka eivät sitä juurikaan käytä: koko valtakunnan logistiikka hyvin pikälle perustuu tiestön toimivuuteen, ajokortiton henkilö epäilemättä arvostaa sitä, että joku on toimittanut sitä leipää naapurikorttelin Alepaan. Sitten on tietysti tämä mahdollinen (lue todennäköinen) tulevaisuus, jossa eri pätkät myytäisiin yksityisille toimijoille - ehkä sitten on liikaa nationalistin vikaa, kun pitää väylästöä jonkinlaisena kansallisomaisuutena, joka kuuluu tämän maan asukkaile, eikä amerikkalaisille sijoitusyhtiöille. Ehkä sitten vain liian sentimentaalista ja vanhanaikaista ajattelua tämä.
Eivätkös ne ammattiautoilijatkin tule maksamaan tätä tienkäyttömaksua(-veroa) jolloinka se tulee näkymään kuljetuskustannuksissa sekä näin ollen Alepan tuotteiden hinnoissa. Muuten samaa mieltä. Tuntuu käsittämättömältä yhtiöittämiseltä. Ilman eduskunnan lupaa yhtiötä tosin ei voi myydä niille amerikkalaisille, mutta eiköhäm jokin tuleva hallitus senkin tee.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Berner piti tiedotustilaisuutensa ja mä ainakin olen odottavainen että tämä voisi toimia. Ministerin vertaukset FInaviaan (entinen Ilmailulaitos) ja televerkkojen yksityistämiseen olivat hyviä, koska ainakin näissä kahdessa mittavassa toimintakentässä sekä palveluiden laajuus on kasvanut ja monipuolistunut, sekä hinnat kilpailukykyisempiä verrattuna siihen mitä oli muutama kymmenen vuotta sitten. Jo se että kaikki Hki-Vantaan kentän investoinnit on tehty Finavian tuloksesta eikä valtion budjetista on on hyvä asia - ihan sama maksaako se aamupala lentokentällä yhdeksän euroa vai ei. Ei sitä ole pakko ostaa. Nyt kuitenkin lentokenttä on yksi maailman toimivimpia ja tärkeä etappi lännen ja Aasian välillä yhä useammalle lentoyhtiölle.
Lentokenttiä ei ole kuitenkaan pakko käyttää ja niistäkin voi valita sen mitä käyttää.
Sen sijaan autoa on Suomessa käytännössä pakko käyttää jos ei satumaan yksinasuva helsinkiläinen.
Mitä "palveluita" nuo palvelun tarjoajat tarjoavat ei se ole palvelu, että saat ajaa määrän x kilometrejä on maksetulla tiellä sitä on turha verrata esim. matkapuhelin verkkoihin kun operaattorit ovat itse ne rakentaneet.
Nyt taas tiestön kohdalla olisi kyse pelkästä rahastuksesta, joka ei varmasti tuosta tule yhtään halpenemaan kun siihen vielä lisätään se puuttuvat osuus veroista mitkä jäävät saamatta kun autoilun verot laskevat niin todellisuus tarkoittaa selvää verojen/maksujen nousua.

Mitä tuossa tiedotustilaisuudessa tuli ilmi, niin yksittäiselle autoilijalle muutos ei tule olemaan kummoinenkaan taloudellinen kustannus. Ellei sitten ole tapana ajaa pillurallia ympäri kyliä jollain bensarosvo V8:lla - ja sellaisesta turhuudesta saakin maksaa enemmän. Lisäksi kun sähkö- ja kaasuautot tulevat väkisinkin lisääntymään ja niiden hinnat alentumaan, niin ajetusta matkasta maksaminen on vaan reilumpaa kaikille.[/QUOTE]Niin mitä nyt vähintäänkin satasten tasolla vuodessa normi autoilijalla.
Ei se autoveron poisto nyt jo auton omistavaa hyötytä millään tavalla.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Eivätkös ne ammattiautoilijatkin tule maksamaan tätä tienkäyttömaksua(-veroa) jolloinka se tulee näkymään kuljetuskustannuksissa sekä näin ollen Alepan tuotteiden hinnoissa. Muuten samaa mieltä. Tuntuu käsittämättömältä yhtiöittämiseltä. Ilman eduskunnan lupaa yhtiötä tosin ei voi myydä niille amerikkalaisille, mutta eiköhäm jokin tuleva hallitus senkin tee.

Totta, hyvä huomio. Silti tämä kuvio epäilyttää vaikka en todella ole pitänyt autoveroa hyvänä verona - Suomen väylästö ei yksinertaisesti tunnu sellaiselta hyödykkeeltä, jota myytäisiin kuin jotain maitoa ja joka tuottaisi sitten voittoa joillekin satunnaisille amerikkalaisille eläkesäätiöille.
 

Bay

Jäsen
Mites ne puheet menikään että autoilun kustannukset ei ainakaan nouse.. Laskelman mukaan nykyiset kuluni ovat 1464 ja kiinteillä kk-maksuilla 1668 euroa. Omasta mielestäni ne nousisivat 200 eurolla.
 

Jussizip

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Porin Ässät, Chelsea FC
Mites ne puheet menikään että autoilun kustannukset ei ainakaan nouse.. Laskelman mukaan nykyiset kuluni ovat 1464 ja kiinteillä kk-maksuilla 1668 euroa. Omasta mielestäni ne nousisivat 200 eurolla.

Tähän sopisi mainiosti: "Yllätyitkö? Minä en". Tämä oli niin tiedossa, että puheet kulujen pysymisestä ennallaan oli valetta.
 

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ei tule menemään läpi, onneksi
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös