Hallitus 2015–? Kolme ässää, sinivalkoinen hätätilahallitus?

  • 1 141 941
  • 10 753

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Todennäköisesti mukana ovat lomarahavapaat, ne tilastoidaan yleensä lomapäiviksi ja selittävät tuon.

Lomarahavapaat ei varsinaiseesti ole lomapäiviä, vaan silloin on luovuttu rahoista, ja otettu nämä vapaana.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Olisiko kyseessä ns. tarkoitushakuinen tutkimus? Varmaa on kuitenkin se, että julkisella puolella ei normaali vuosilomia Suomessa ole yli 38 päivää. Mikäli olet jättänyt lomia säästöön, tai/ja vaihdat lomarahat lomiksi, niin asia on eri, silloin voit olla lomalla yhtenä vuonna vaikka huru kauan.
Todennäköisesti. Kuitenkin aloittava työntekijä saa 28 lomapäivää, joka vuosien karttuessa nousee maksimiin eli 38(15v). Jotain hämärää on, mutta en tiedä mikä.
 

Pulle Nah

Jäsen
Suosikkijoukkue
Palevan Kallo
Edes lomittaja ei käynyt ikinä tilalla? Käsittämätön ihminen, nostan hattua.
No heh, kyllähän lomittajaakin tarvittiin. Mutta hänellä ei ollut puolisoa jakamassa taakkaa. Noin 30-40 elukkaa, 80 ha metsää ja muistaakseni noin 20 ha peltoa.

Lomia oli pari krt vuodessa, yleensä viikko. Jos sairastui pahemmin, tuli tietty lomittaja. Mutta ei todellakaan "joka toinen vko".
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Todennäköisesti. Kuitenkin aloittava työntekijä saa 28 lomapäivää, joka vuosien karttuessa nousee maksimiin eli 38(15v). Jotain hämärää on, mutta en tiedä mikä.

Meillä se taitaa nykyään mennä niin, että aloittelevalla on 30 päivää, ja viidentoista vuoden jälkeen nousee 38 päivään. Aikaisemmin oli aloittelevilla 30+6 ja viidentoista vuoden jälkeen 36+9.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Noin 30-40 elukkaa, 80 ha metsää ja muistaakseni noin 20 ha peltoa.
Eikös tuossa ole ikään kuin kaksi eri "firmaa": maatalousyritys ja metsätalousyritys? Kyllähän kellä tahansa työtunnit lisääntyy jos tekee töitä kahdelle eri firmalle.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Käsitykseni mukaan poliisit eivät ole koskaan olleet lakossa. Joskus -70 -luvulla, vai oisiko jopa -80 -luvulla ehkä joku lakon tapainen toimenpide on ollut, mikä kuitenkin meni täydellisesti vihkoon, mutta varsinaisesti lakossa ei tämä luuseri -ammattikunta ole ollut koskaan, vaikka kuinka porattaisiin kakkoseen. Samoin kävi palomiehillekin -90 -luvulla.

Lakkoilu on melko vaikeaa, jos ei ole lakko-oikeutta.

No, mä olin "siellä jossakin" 3/75 ja tuolloin ainakin oli poliisien lakko. Sitä en muista menikö vihkoon vai ei.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
No heh, kyllähän lomittajaakin tarvittiin. Mutta hänellä ei ollut puolisoa jakamassa taakkaa. Noin 30-40 elukkaa, 80 ha metsää ja muistaakseni noin 20 ha peltoa.

Lomia oli pari krt vuodessa, yleensä viikko. Jos sairastui pahemmin, tuli tietty lomittaja. Mutta ei todellakaan "joka toinen vko".
Edelleen nostan hattua, yleensä lienee kuitenkin pariskunta kyseessä tai ainakin vanhempi tai nuorempi sukupolvi auttamassa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Meillä se taitaa nykyään mennä niin, että aloittelevalla on 30 päivää, ja viidentoista vuoden jälkeen nousee 38 päivään. Aikaisemmin oli aloittelevilla 30+6 ja viidentoista vuoden jälkeen 36+9.
Sama juttu itselläkin ja valtiolla töissä. Onhan noi 38 päivän lomat ihan käsittämättömät. Omat 30 päivän lomatkin (6 viikkoa) ovat pitkät. Nekin voisi leikata yksityisen tasolle (5 viikkoa).
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Sama juttu itselläkin ja valtiolla töissä. Onhan noi 38 päivän lomat ihan käsittämättömät. Omat 30 päivän lomatkin (6 viikkoa) ovat pitkät. Nekin voisi leikata yksityisen tasolle (5 viikkoa).
Valtiollahan on palkat lähteneet käsistä verrattuna kuntapuoleen, joten samaa mieltä. Kuntapuolella edelleen palkat huonot ja pidemmät lomat ovat kompensaatio huonoista palkoista.
 

Pulle Nah

Jäsen
Suosikkijoukkue
Palevan Kallo
Eikös tuossa ole ikään kuin kaksi eri "firmaa": maatalousyritys ja metsätalousyritys? Kyllähän kellä tahansa työtunnit lisääntyy jos tekee töitä kahdelle eri firmalle.
No ei hän metsässä muuten heilunut, teetätti isommat hakkuut ulkopuolisella mutta polttopuita teki.
2000-luvun alussa hommasi ruokintarobotin avuksi ja jtn muutakin mutta pirun pitkään jaksoi puurtaa.
Muutamia vuosia sitten sai jotain konetta huoltaessaan laakerin silmäänsä, näkö meni toisesta silmästä. Elukat oli laitettava mäkeen kun ei saanut enää raskaita nostella. Oli tällöin noin 45-vuotias. Vakuutusyhtiö maksoi uudelleenkoulutuksen ja tekee nyt muita hommia. Ehkä näönmenetys oli jopa "onni", koska ei varmaan muuten olisi ollut rohkeutta lopettaa maataloustoimintaa. Se oli kuitenkin nykypuulla pieni tila, jos siitä olisi halunnut oikeasti kannattavaa, olisi pitänyt laajentaa raakasti, velalla.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Ensin EK:n-sipilän-soinin hallitus ajoi paikallista sopimista. Seuraavaksi se päätti säätää lain, jonka mukaan mitään ei saa sopia, mitä EK ei hyväksy. Häkämies on ymmärrettävästi hurrannut päätöstä julkisuudessa.

Ensi viikollako hallituksen nimissä tullaan julkaisemaan EK:n sanelemat työttömyyskorvausten leikkaukset, joiden toteuttamisesta Sipilä ja Soini eivät vielä ole puhuneet.
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
No, mä olin "siellä jossakin" 3/75 ja tuolloin ainakin oli poliisien lakko. Sitä en muista menikö vihkoon vai ei.

Olen kuullut "juttuja" tuosta episodista. Osa porukasta kuulemma oli lakossa, mutta keikat kuitenkin hoidetiin. Joten oliko kukaan kuitenkaan lakossa?
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Sama juttu itselläkin ja valtiolla töissä. Onhan noi 38 päivän lomat ihan käsittämättömät. Omat 30 päivän lomatkin (6 viikkoa) ovat pitkät. Nekin voisi leikata yksityisen tasolle (5 viikkoa).

Tuosta voisin hyvinkin luopua.
 

Vatso

Jäsen
Lomarahavapaat ei varsinaiseesti ole lomapäiviä, vaan silloin on luovuttu rahoista, ja otettu nämä vapaana.

Toki kustannusmielessä nuo ovat työnantajalle täysin erilaisia poissaoloja kuin vuosilomat, koska lomarahavapaa on käytännössä palkaton poissaolo. Vaikea kuitenkaan kuvitella, että tuolla voisi olla yli 40 vuosilomapäivää mitenkään muuten kuin niin, että tuossa on mukana nämä vapaat.

Itse asiassa tutkin tuota vuosikertomusta vähän tarkemmin ja sieltä löytyy tätä olettamaa tukeva tilasto. Vuodessa on n. 250 työpäivää, joten 40 lomapäivää olisi tuosta jotain 16-17%, lisäksi tuohon tulisi päälle lomarahat ja päättyville työsuhteille maksettavat lomakorvaukset, kuitenkin HUS vuosikertomuksen mukaan palkkamenoista lomapalkat olivat "vain" 9%.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Toivottavasti tuo ulosmarssi jää mitättömäksi. Itse aion haistattaa vitut jokaiselle opettajalle, joka ei opeta minua perjantaina varhaiskasvatuksen alalle. Luulen kuitenkin, että opettajat eivät tuohon lähde. Kannustan jokaista tekemään töitä ja mieluiten ylitöitäkin perjantaina. Tai jos on tehnyt jo viikon tunnit, niin tarjoamaan ilmaista työtä. Tai tekemään ihan mitä tahansa, jota voisi työksi kutsua. Pääasia, että Ay-liikkeelle näytetään kansan puolella persettä ja mahdollisimman karvaista.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Tässä hiukan tilastoa siitä, paljonko pelkkien lisien leikkaus vaikuttaa eri ammateissa. Iitseltä tosiaan lähdössä se n. 100€/kk ja lisäksi olen alalla, jossa on suuri riski saada flunssa/vatsatauti/jopa jotain pahempaa työn takia.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Olen kuullut "juttuja" tuosta episodista. Osa porukasta kuulemma oli lakossa, mutta keikat kuitenkin hoidetiin. Joten oliko kukaan kuitenkaan lakossa?

Kyllä ainakin meitin ykköshäly partioi tampesterissa ja me oltiin lähtö asap valmiudessa vuoroissa. Kaippa tuostakin episodista jostain dataa löytäis, jos kaivella jaksais. Näin oli kuitenkin meillä silloin.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Toivottavasti tuo ulosmarssi jää mitättömäksi. Itse aion haistattaa vitut jokaiselle opettajalle, joka ei opeta minua perjantaina varhaiskasvatuksen alalle. Luulen kuitenkin, että opettajat eivät tuohon lähde. Kannustan jokaista tekemään töitä ja mieluiten ylitöitäkin perjantaina. Tai jos on tehnyt jo viikon tunnit, niin tarjoamaan ilmaista työtä. Tai tekemään ihan mitä tahansa, jota voisi työksi kutsua. Pääasia, että Ay-liikkeelle näytetään kansan puolella persettä ja mahdollisimman karvaista.

Virkasuhteessa olevilta opettajilta on poliittinen lakkoilu kielletty, joten työt hoidetaan. Eikä opettajat nyt ole muutenkaan kovin innokkaita lakkoilijoita olleet, joten eiköhän tunnit pidetä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Virkasuhteessa olevilta opettajilta on poliittinen lakkoilu kielletty, joten työt hoidetaan. Eikä opettajat nyt ole muutenkaan kovin innokkaita lakkoilijoita olleet, joten eiköhän tunnit pidetä.

Tietämättä asiasta enempää arvelisin näitä opettajia työsuhteisiksi, koska varhaiskasvatusta opetettaneen yliopistoissa.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Tuosta yhteiskuntasopimuksesta tuli mieleen että hallituksen olisi minusta kannattanut ajaa läpi joku EK:n vastustama uudistus joka ei suoraan nostaisi työvoimakustannuksia. Yksi sellainen olisi työntekijäjärjestöjen vuosia ajama ryhmäkannelaki. Tai olisivat edes sanoneet Häkämiehelle että ottaa vähemmällä hehkuttamisella vastaan tuon hallituksen esityksen. Psykologisesti kehnoa toimintaa.

Ryhmäkannelaki toimii siinä vaiheessa kun laittomien lakkojen korvaukset asetetaan täysimääräiseksi kuten esim. Ruotsissa.

Olen itse ollut jo pitkään pitkälomalainen, ja se on 38 päivää vuodessa. En pysty mitenkään uskomaan, että jossakin olisi yli 40 päivän vuosilomia. Aloitin työurani jo 25 vuotta sitten, ja tähän mennessä on eläkeikä lisääntynyt 7 vuodella, nyt viedään 8 päivää lomaa ja suntis-korvaukset pienennetään.

Voi kyynel. Eläkeikä määräytyy kansakunnan maksukyvyn mukaan ja se että sinulta viedään 8pv lomaa siten että se romautetaan yksityisen sektorin tasolle ei saa yhtään sympatiaa.

Lomarahavapaat ei varsinaiseesti ole lomapäiviä, vaan silloin on luovuttu rahoista, ja otettu nämä vapaana.

Silloin on luovuttu rahoista jotka 60-luvulla sovittiin jotta työntekijät palaavat duuniin loman jälkeen. Pitäisikö tämäkin palauttaa nykypäivään?
 

kristian

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK - Muita ei oo
Oma vaimo myös julkisen sosiaalialalla päällikkönä mm. tekemässä ja vastaamassa budjeteista. Tiedän nämä saikuttelut paremmin kuin hyvin. Vaimo ymmärtää lomaleikkauksetkin täysin, sillä sijaistukset maksavat tähtitieteellisiä summia. Ja kaikki menee kuten hyvin tiedämme, veronmaksajien piikkiin.

Voisiko raportin vuosilomaan sisältyä lomarahat vaihdettuna vapaisiin? Ainakin nykyään tämä on melko yleistä niin yksityisellä, kuin julkisella sektorillakin. Valtion leivissä on maksimi lomamäärä muistaakseni 10 viikkoa 4 päivää. Tuo on saatu aikaan juuri tuolla lomarahojen vaihtamisella vapaisiin. Kunnan hommissa sama maksimi oli jotain 8 viikon paikkeilla.

Jos tuon HUS:n tilaston mukaan töistä ollaan 100 päivää vuodessa vapaalla (tavalla tai toisella), niin onhan tuo aivan täyttä Kreikkaa. Itse olen aina ihmetellyt sitä leväperäisyyden määrää, mikä Stadin kaupungilla on. Samat tyypit lintsaavat vuodesta toiseen eikä kukaan laita porsastelua kuriin.

Arvostan naisia yli kaiken, mutta poliitikkoina ja johtajina ne ovat pääsääntöisesti käveleviä katastrofeja. Hoitoalalla on nimenomaan paljon naisjohtajia. Ikävä kyllä.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Jos tuon HUS:n tilaston mukaan töistä ollaan 100 päivää vuodessa vapaalla (tavalla tai toisella), niin onhan tuo aivan täyttä Kreikkaa. Itse olen aina ihmetellyt sitä leväperäisyyden määrää, mikä Stadin kaupungilla on. Samat tyypit lintsaavat vuodesta toiseen eikä kukaan laita porsastelua kuriin.

Arvostan naisia yli kaiken, mutta poliitikkoina ja johtajina ne ovat pääsääntöisesti käveleviä katastrofeja. Hoitoalalla on nimenomaan paljon naisjohtajia. Ikävä kyllä.

Kristian, ihan puuttumatta tuohon pläjäykseen - kaikki ne on vähän samaa levyä - niin oletko ikinä ajatellut, miten kotoisa paikka Homma-foorumi olisi sinulle? Vai ajatteletko että sulautuisit liikaa joukkoon?
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Virkasuhteessa olevilta opettajilta on poliittinen lakkoilu kielletty, joten työt hoidetaan. Eikä opettajat nyt ole muutenkaan kovin innokkaita lakkoilijoita olleet, joten eiköhän tunnit pidetä.

Pahoin pelkään, että ovat kaupunginhallinnon ulkopuolisessa koulussa työsuhteessa. Sähköpostiosoitteetkin ovat @koulu.fi sen sijaan, että olisivat turku.fi. Sen lisäksi ainakin osalla opettajista on foliohatut päässä ja harrastavat salaliittoteorioita hallituksen kostotoimista koulujärjestelmää vastaan. Voi olla, että menen telttailemaan ja vaadin opetuksen ilmaiseksi ylitöinä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös