Hallitus 2015–? Kolme ässää, sinivalkoinen hätätilahallitus?

  • 1 148 466
  • 10 753

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
Tässä taas ei ole kyllä logiikkaa, jos siis se ekakin saikkupäivä jo kaataa talouden niin sitten kurjistetaan itse sitä asiaa vielä lisää. Kyllähän tämä nykyinen systeemi nimenomaan on sellainen, että miksei samantien olla pidempäänkin saikulla kun ei se mihinkään vaikuta? Ja siihen pitäisi jotenkin saada muutos.

Eihän se välttämättä sen juopon taloutta kaadakaan, mutta jonkun muun talouden se voi kaataa. Muutenkin outoa iloita siitä, että nyt jää joltain penalta ehkä pari sataa saamatta, kun ryyppy jää päälle. Sen mitä minä niitä holisteja tiedän niin silloin kun juodaan niin huominen ei ole ensimmäinen asia mielessä. Tässä tapauksessa minä joudun nyt maksumieheksi sen takia että osalle porukasta maistuu ja se halutaan laittaa kuriin. Ja joo, eihän se yksi päivä taloutta ainakaan minulla kaada, mutta se kuka meistä osaa ennustaa edes huomisen tapahtumat summittain oikein saa ilmottautua. Itse en ainakaan uskalla tässä ja nyt luvata, että seuraavan viiden vuoden aikana olen yhtä vähän töistä pois kuin nyt.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Lomarahan poisto olisi kyllä ainakin rakennusalalle ihan todellinen "tuottavuusloikka" ja jopa niin suuri että aiheuttaisi takuulla joukkoirtisanoutumisen tai ainakin helvetin pitkän lakon (ehkä jopa työnantajan silmiin ihan aiheellisen sellaisen) samointein. On meinaan ihan perusjampalla sellasen 5000-6000€...

Raksalla tuo on kyllä ihan totaalinen poikkeus, kun TES:ssa lomarahan suuruudeksi on sovittu 18,5 % vuosiansiosta. Yleisimmin - lue: lähes kaikissa sopimuksissa - se on 50 % lomapalkasta, joka perustasolla on siis noin 0,6 kuukausipalkkaa (eli noin viisi prosenttia vuosiansiosta).
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Eihän se välttämättä sen juopon taloutta kaadakaan, mutta jonkun muun talouden se voi kaataa. Muutenkin outoa iloita siitä, että nyt jää joltain penalta ehkä pari sataa saamatta, kun ryyppy jää päälle. Sen mitä minä niitä holisteja tiedän niin silloin kun juodaan niin huominen ei ole ensimmäinen asia mielessä.

Mä olisin ihan aidosti tyytyväinen siihen, jos ne krapulasaikut, "pitkät viikonloput" ja motivaatiovempat saisi jollain kitkettyä pois. Mullakin oli yksi tuttu, joka ihan avoimesti aina välillä kertoi että otti saikkua kun ei huvittanut mennä töihin vaan lähti mieluummin vaikka kaupungille pyörimään. Palkka kyllä kelpasi, mutta työt ei. Ei noita tarvitse työnantajan maksaa ja ne pitäisi jollain saada karsittua pois, vaikka sitten sillä että selkeitä tapauksia olisi helpompi varoittaa ja sitä myöten irtisanoa.

Tässä tapauksessa minä joudun nyt maksumieheksi sen takia että osalle porukasta maistuu ja se halutaan laittaa kuriin. Ja joo, eihän se yksi päivä taloutta ainakaan minulla kaada, mutta se kuka meistä osaa ennustaa edes huomisen tapahtumat summittain oikein saa ilmottautua. Itse en ainakaan uskalla tässä ja nyt luvata, että seuraavan viiden vuoden aikana olen yhtä vähän töistä pois kuin nyt.

Kyllähän tuossa uudessa saikkuehdotuksessa on paljon moraalis-eettisiä ongelmia, kuten nyt vaikkapa se että ei ole oikein rangaista työntekijää siitä että hän sairastuu työtehtäviensä takia. Tai se, että lapsen varjolla on ilmeisesti helppo huijata. Tai se, että pitää tulla ensin sairaana töihin jotta saa palkkaa siltä päivältä. Siispä tuohon tulee vielä paljon korjauksia, enkä ihmettelisi jos se hylättäisiin kokonaan.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Sairaslomakarenssi on kyllä kaksipiippuinen juttu. Oikeustaju sanoo ettei työnantajan pitäisi olla velvoitettu maksamaan tyhjästä. Toisaalta, mikäli työntekijä oikeasti on kipeä ilman omaa syytänsä, niin ei se ihan reilua ole häneltä koko palkkaa ole pois ottaa.

Voisiko asiaa tulla auttamaan AY-liike, saisivat hekin tehdä välillä jotain hyvää. Ehdotankin että sairauslomapäivät siirtyvät AY-liikkeen kassasta maksettaviksi, saadaan verovapaudelle hyötykäyttöä. Näin myös liitot alkaisivat kannustaa jäseniään terveellisempiin elämäntapoihin. Olen käsityksessä että pahimmat tapasaikuttajat ovat yleensä ns. Liiton miehiä.

Liittoihin kuulumaton työntekijä voisi ottaa vakuutuksen sairauksien varalle tai sitten vaan kärsii sairautensa palkatta.
 

Centre Bell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Entisaikojen TPS.
Huomenta sinne kaivoon! Oliko pimeää? Se kun ei ole siitä kiinni, että haluaako olla sunnuntaina töissä vaan siitä, että PITÄÄKÖ olla. Mulle käy sillä lailla, että sunnuntaisin, koska varjo ei näe mitään tuottavuutta eikä järkeä sunnuntaitöissä, niin poliisit, pelastuslaitos, sairaalat, rajat ja vankilat ovat sunnuntaisin kiinni tai no vankilan kohdalta auki. Ei nuo ammatit hirveästi tuota varmasti, pelkkää menoerää vaan, mutta jotenkin hassusti tuntuu, että nuo on pakko olla pyörimässä täydellä teholla eikä vain ma-la tai tyyliin "nyt ei vaan nappaa.

Minun jakeluuni ei mene se että miksi pitäisi maksaa jotain ekstraa jos on sunnuntaina töissä. Se sunnuntai päivä kompensoidaan siten että viikolla on esim. tiistaina vapaata. Ja jos oikeasti vituttaa olla sunnuntaina töissä niin ei siihen sitten kyllä pieni sunnuntai lisäkään auta. Ja mille ammattiryhmälle poliisi, pelastuslaitos, sairaalat, rajat ja vankilat nämä sunnuntai työt tulevat yllätyksenä? Jos ei ole tyytyväinen nykyisiin oloihin niin sitten pitää vaan vaihtaa ammattia.

Tässä on yritetty selittää noita lisiä sillä, että miten vuorotyöt lyhentää elinikää 5-7 vuotta(pois veronmaksajilta) ja sotkee muuten elämän/vapaa-ajan/lapset ja muut rytmit normaaliin ma-pe 8-16 tekevään, niin sitä kompensoidaan hieman sitten palkalla. Toki eihän se riitä, koska kaikkien pitää olla yhtä kurjissa tai yhtä hyvissä oloissa..

Nyt en kyllä ymmärrä miten raha kompensoi lyhentyneen eliniän? Nyt karrikoin tarkoituksella mutta olisitko valmis sanotaan vaikka pommin purkajaksi jos tietäisit että kuolet 99% varmuudella seuraavan 5 v aikana mutta saisit esim 20.000 € kuukaudessa käteen? Korvaako raha menettämäsi elämän? Eikö olisi parempi vaihtaa ammattia jos ei ole nykyisiin tai tuleviin työoloihin tyytyväinen?

Toisaalta, mitäs vittua tänne enää kirjoittamaan. Joka päivä löytyy yksi-neljä uutta idioottia ja tämänkin ketjun keskustelu on sama jo kuin pakolaisketjussa..

Olen samaa mieltä, tämäkään keskusteluketju ei etene mihinkään suuntaan. Kumpikin puoli on kaivautunut poteroihin ja sieltä huudellaan vain sitä omaa mielipidettään että minulta ei ainakaan saa leikata yhtään mitään. Nuo samat vihervassarit jotka pakolaisketjussa haluavat Suomeen lisää pakolaisia ovat tässä ketjussa vastustamassa valtion menojen leikkauksia. Mistä ihmeestä nuo kaikenmaailman Fabut sun muut luulevat että valtion kassassa riittää rahaa jos veron maksajia pistetään joka viikko yhä enenevässä määrin kilometritehtaalle. Ja kun yrität kysellä heiltä kongreettisia ehdotuksia mitä heidän mielestään pitäisi tehdä että pitkäaikaistyöttömät ja nuorisotyöttömät saataisiin töihin niin vastaus on vain liirum laarumeita. Saat itse päätellä kuulutko mielestäsi tuohon Fabu ryhmään vai et.

Minäkään en ole tyytyväinen tähän hallituksen esitykseen koska minua rokotetaan aivan samalla lailla mitä kaikkia muitakin. Minä kuitenkin ajattelen että olen siinä onnellisessa asemassa että minulla on ainakin toistaiseksi töitä ja haluaisin että muillakin olisi siksi olen valmis tinkimään omasta hyvinvoinnistani että joku jolla on asiat todella huonosti saisi työpaikan.
Koska kirjoituksestasi sain sen käsityksen että sinä et usko näihin hallituksen esityksiin niin voisitko sitten ystävällisesti esittää omat ehdotuksesi millä keinoin tästä suosta Suomi saadaan nousuun.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Jos iso osa valkokaulusväestä saattaa satunnaisesti viettää sunnuntainsa työmatkalle lähdössä, ilman mitään 200% korvauksia, niin miksi ihmeessä duunarin pitää saada samalta päivältä jotenkin lisäkorvausta kun sille korvaukselle ei varsinaisesti ole mitään tuottavuudellista perustetta, ei sunnuntaina tuotettu paperi ole myöskään yhtään kalliimpaa paperifirmalle myydä mutta silti sen tekeminen maksaa enemmän.

On tässä sellainenkin puoli, että monella alalla pyhä- ja vuorokorvaukset ovat jo muodostuneet ns. vakiintuneeksi palkan osaksi. Toisin sanoen nuo korvaukset ovat vaikuttaneet siihen, että alan peruspalkka on jäänyt hieman pienemmäksi, kun työnantaja on pystynyt palkkatarjouksiaan perustelemaan hyvillä lisillä, jotka tulevat automaattisesti näitä vuoroja tekeville.

Vuorotyön rasittavuus on tutkittu juttu, ja siitä voidaan minusta palkita, samoin viikonloppuvuoroista, koska aikaa jää perheen kanssa vähemmän. Tosin kaikilla ei ole lapsia, mutta voidaan jatkaa samalla systeemillä, että lisät kaikille. Voihan noita vähän leikata, kuten tehtiinkin.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
BTW miten se juttu nyt meni kun jossain uutisoitiin että yksityiselle sektorille tulisi myös 30pv maksimivuosilomat? Ei kai se nyt mitenkään voi niin mennä? Vittuako se valtiolle kuuluu vaikka äijät lomailisi ympäri vuoden jos firmalla kestää perse ja on halua maksaa?
Kai nyt paikallisesti työnantaja ja työntekijä voivat solmia yhteisellä ymmärryksellä työntekjiän kannalta TESsiä parempiakin sopimuksia... Ja tuskin se työntekijäkään ainakaan lähtee lavertelemaan eteenpäin, että "hei mulla on täällä liian hyvät oltavat!". Ja näin myös yrittäjänä tuntuu vähän perse edellä puuhun menemiseltä, mutta kattotaan nyt.

Enkä nyt lähde edes ulisemaan, että kun yrittäjän asema on huono blaablaa.

On tässä puolensa. Esimerkiksi tällä hetkellä ei kauheasti tunnu missään nämä hallituksen kaavailut.
 

Fremont

Jäsen
Ihan mielenkiinnosta, millä alalla maksetaan palkkaa tai matkoja siitä, että ihminen käy työterveyslääkärillä?
Työajasta maksetaan kaikilla aloilla palkaa, tai ainakin lain mukaan pitäisi maksaa. En oikein jaksaisi jankuttaa, mutta et ilmeisesti viitsinyt lukea tai ymmärtänyt asian kontekstia; nyt keskusteltiin siitä että jos palkkaa ei ensimmäiseltä päivältä makseta, mutta työnantaja vaatii sairaslomatodistuksen, voit hommata sen parhaaksi katsomallasi tavalla.
Työnantaja voi toki vaatia poissaolotodistuksen, mutta ei voi määritellä paikkaa, sen voi hakea vaikka naapurin lääkäriltä mikäli tämä praktiikkaa pitää. Mikäli työnantaja vaatii vapaa-ajalla josta ei palkkaa maksa käymään määrittelemässään työterveydessä, tämä on työaikaa. Yksinkertainen esimerkki, josta työnantajat toki yrittävät luistaa, on lakisääteinen työhöntulotarkastus tai ikäkausitarkastukset. Ne ovat työaikaa ja niistä joko maksetaan korvaus, tai vaihtoehtoisesti niissä käydään työajalla. Lisäksi tulee ottaa huomioon työntekijälle koituvat kustannukset, eli maksaa esim. bussilippu, tai vaikka kuljettaa työntekijä työterveysasemalle.
Itse tulen karenssipäivän toteutuessa hoitamaan asian niin, että käyn työterveydessä/itse valitsemassani paikassa vain sellaisina päivinä joista maksetaan palkkaa. Mikäli työnantaja on riittävän typerä ja vaatii käyntiä työterveydessä palkattomana päivänä, saa myös korvata aikani ja kuluni, työterveydessä käynnin aiheuttamien kustannusten lisäksi.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Tämä. Ja sen jälkeen voidaankin esittää kysymys että mikä järki on yleensäkin harrastaa maataloutta näillä leveyksillä siinä määrin missä sitä nyt harrastetaan.

Siinä vaiheessa on syytä pohtia myös syitä miksi asua näillä leveysasteilla. Ajattelitko että voimme luottaa kykyymme/mahdollisuuksiin tuoda ruokamme maailman tappiin rajojen ulkopuolelta.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS

Syöttöpiste

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Siinä vaiheessa on syytä pohtia myös syitä miksi asua näillä leveysasteilla. Ajattelitko että voimme luottaa kykyymme/mahdollisuuksiin tuoda ruokamme maailman tappiin rajojen ulkopuolelta.

Tässä on hieman asian ydintä siihen miksi Suomessakin harjoitetaan maa- ja metsätaloutta. Kyllä valtiolla pitää olla jonkinlainen omavaraisuusaste, mitä raaka-aineiden tuotantoon tulee. Koska Suomen olosuhteet ovat mitä ovat, niin valtion on tuettava tätäkin teollisuuden haaraa, ettei tuonnin osuus olisi liian suuri. Jos Suomalaiset ruuantuottajat joutuisivat kilpailemaan eurooppalaisten ja EU:n ulkopuolelta tulevan tuottajan kanssa ilman tukia, joituisi tämä lopettamaan elinkeinonsa harjoittamisen aika nopeasti. Kun maanviljelijä pistää pillit pussiin, ei kohta enää tarvita kotimaassa myöskään meijereitä, eikä teurastamoja. Tuokin teollisuudenala työllistää aika monta ihmistä kun lasketaan koko ketju sinne aina sieltä viljelijästä lähtien. Elintarvikkeilla on nykyisin aika tiukat laatuvaatimukset, joten todennäköisesti valikoima kaupoissa pienenisi jos kaikki liha ja meijerituotteet pitäisi tuoda ulkomailta.

Ei olisi pahitteeksi jos ihmiset katsoisivat asioita hieman laajemmalla perspektiivillä. On helppo tarttua siihen, jos joku viljelijä tai maidontuottaja saa tukea toiminnalleen. Tämä joukko on verrattain pieni, mutta heidän työnsä mahdollistaa aika monen muun työpaikan luomisen. Jostain se ruoka sinne kauppaan tulee, vähän samalla tavalla kuin se raha sinne pankkiautomaattiinkin. Kyllähän Suomessa tuetaan mm. telakkateollisuutta, joka loppuisi Suomesta todennäköisesti täysin ilman valtion tukea. Siinäkin veronmaksajien rahaa kannetaan yrittäjän taskuun. Silti jopa vasemmiston puolella oltiin taannoin tyytyväisiä kun valtio päätti tukea kotimaista telakkateollisuutta. Valtion on pakko tukea kotimaista teollisuutta, mikäli se haluaa kasvattaa viennin osuutta tietyillä aloilla. Vaihtoehtoisesti voimme tietysti ajaa alas suurimman osan maan neljänneksi suurimmasta teollisuudenalasta. Lakkautetaan maatalouden tukeminen ja sitä kautta koko maatalous. Samalla jätetään työttömäksi nippu muitakin työntekijöitä. Onpahan ainakin kaikilla samantasoiset tulot. Se kai tässä nykyään on tärkeintä?

Ja ei, en ole viljelijä, enkä edes työskentele tuolla alalla. Minulla ei ole edes sukulaisia alalla. Omistan ainoastaan yhden hehtaarin peltoa ja sekin on kaavoitettu tontiksi. En nosta mitään tukia tuon maatilkun avulla. Lähellä asuva isäntä käy hakemassa pellolta heinät kerran pari kesässä eläimilleen. Saamani vuokratulo tuosta pläntistä juuri ja juuri kattaa kiinteistöveron. Pysyypähän maisema siistinä kun joku hoitaa peltoa. On helpompi sitten joskus ehkä rakentaa talo siihen kun ei ole raivattavaa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tässä on hieman asian ydintä siihen miksi Suomessakin harjoitetaan maa- ja metsätaloutta. Kyllä valtiolla pitää olla jonkinlainen omavaraisuusaste, mitä raaka-aineiden tuotantoon tulee.

Tämä on totta. Vähän ihmeellistä on lukea kuinka Suomen maataloustuotanto tulisi ajaa alas tai sitä pitäisi harjoittaa markkinaehtoisesti. Ei toimi.

Mutta kyllä kritiikki on paikallaan. Tukijärjestelmä ei toimi. Se johtaa vain ns. näennäisviljelyyn ja tukien optimointiin. Alla aiheesta lisää Maaseudun Tulevaisuudesta:

Maataloustuet – kunnes kuolema meidät erottaa - Maaseudun Tulevaisuus

On aika hyvin linjassa sen kanssa mitä olen vuosia aiheesta keskustellut suomalaisen suurtilallisen kanssa. Kuuluu sukuun, niin aihe on tullut tutuksi. Hänen mukaansa tuki tuottajalle pienenee koko ajan koska tuesta siirtyy eri tavoin yhä suurempi osa mm. kaupalle.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Työelämässä pitää lähtökohtaisesti toimia siten, että hyviä työntekijöitä ei rangaista huonojen työntekijöiden vuoksi. Sairaspoissaolojen karenssin osalta tämä periaate ei pidä.

Ensisijaisesti lähtisin miettimään muita ratkaisuja. Esimerkiksi esimiehen soittovelvollisuus sairastuneelle on osoittautunut hyväksi tavaksi useammassakin eri paikassa.

Stora Enso karsii poissaoloja: Pomolta soitto heti kun sairastut - Työelämä - Talous - Helsingin Sanomat

Yritys voisi budjetoida joka vuosi tietyn rahan ensimmäisen sairaspäivän palkkaan ja jos sairaspäivät jäävät tämän alle, firma maksaisi ensimmäisen sairaspäivän palkan bonuksena. Hieman erikoinen bonus tietysti, poissaolosta palkitaan, mutta tällainen tapa ehkä kannustaisi työntekijöitä välttämään turhia poissaoloja.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tämä on totta. Vähän ihmeellistä on lukea kuinka Suomen maataloustuotanto tulisi ajaa alas tai sitä pitäisi harjoittaa markkinaehtoisesti. Ei toimi.

Mutta kyllä kritiikki on paikallaan. Tukijärjestelmä ei toimi. Se johtaa vain ns. näennäisviljelyyn ja tukien optimointiin...

Juttelin tutun heinäntuottajan kanssa ja kertoi melkoisia tarinoita tämän kesän kylvöistä. Kylvöt piti hoitaa kesäkuun loppuun mennessä, jotta olisi tukikelpoinen. No, moni kylvi kesäkuun viimeisellä viikolla vesipeltoon siemenet, jotta saisi tuet. Oli aivan selvä, että nämä pellot eivät mitään tuota. Takarjan pitävyys oli varmistettu ennen juhannusta, mutta viimeisen viikon perjantaina oli tullut ilmoitus, että takarajaan saa kyllä pidennystä mikäli pellot ovat kylvökelvottomia.

Heinän tuotannossa tulee ongelmia EU:n uuden viiden vuoden välein vaadittavan vaihtokylvön kanssa. Monilla heinänviljelijöillä ei ole vaadittavaa kalustoa muiden viljalajien viljelyyn. Tämä tulee nostamaan heinän hintaa ja näin vaikeuttaa karjatilojen tilannetta.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Tässä on hieman asian ydintä siihen miksi Suomessakin harjoitetaan maa- ja metsätaloutta. Kyllä valtiolla pitää olla jonkinlainen omavaraisuusaste, mitä raaka-aineiden tuotantoon tulee. Koska Suomen olosuhteet ovat mitä ovat, niin valtion on tuettava tätäkin teollisuuden haaraa, ettei tuonnin osuus olisi liian suuri. Jos Suomalaiset ruuantuottajat joutuisivat kilpailemaan eurooppalaisten ja EU:n ulkopuolelta tulevan tuottajan kanssa ilman tukia, joituisi tämä lopettamaan elinkeinonsa harjoittamisen aika nopeasti. Kun maanviljelijä pistää pillit pussiin, ei kohta enää tarvita kotimaassa myöskään meijereitä, eikä teurastamoja. Tuokin teollisuudenala työllistää aika monta ihmistä kun lasketaan koko ketju sinne aina sieltä viljelijästä lähtien. Elintarvikkeilla on nykyisin aika tiukat laatuvaatimukset, joten todennäköisesti valikoima kaupoissa pienenisi jos kaikki liha ja meijerituotteet pitäisi tuoda ulkomailta.

Tässä on aika hyvin omaksuttu näköjään Maaseudun tulevaisuuden, MTK:n ja kepun tupailtojen propaganda.

Jos nyt lähdetään liikkeelle tuosta omavaraisuudesta. Vuonna 2006 Suomen omavaraisuusprosentit eri maataloustuotteiden osalta: lihat 105, kananmunat 116, maito 105, maidosta jalostettu rasva 128, leipävilja 96. On päivänselvää, ettei nykyisen laajuista maataloustuotantoa voida perustella "jonkinlaisella omavaraisuusasteella".

Toisekseen on tietysti niin, ettei nykyisten tukisummien kritisoiminen todellakaan tarkoita sitä, että kannattaisi tukien lopettamista. Onhan se nyt hilpeää, että viiden miljoonan kansa maksaa EU-alueella toiseksi eniten kansallista maataloustukea absoluuttisena määränä, suhteellisessa vertailussa olemme tietenkin ylivoimainen ykkönen. On kertakaikkiaan kestämätön tilanne, että Suomen maataloustuotannon arvosta yli puolet on julkisia tukiaisia. Tämähän käytännössä tarkoittaa sitä, että systeemi on ennemmin sosialistinen kuin kapitalistinen, erotuksena toki se, että voitot ovat yksityisiä.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Tulipa sairaspoissaoloista vielä mieleeni iso kysymys.

Miksi vaikka nyt koulunkäynnin ohjaajilla on keskimäärin 27 sairaspäivää vuodessa kun opettajat pääsevät alle kymmenellä päivällä? Veikkaisin että tässä ollaan jo työmoraalin puolella jolloin uudistus ajaa asiaansa. Onko myös niin että enemmän koulutetut pitävät paremmin huolta itsestään? Koulutustasolla näyttäisi olevan saikutteluun iso vaikutus.
 
Tässä on aika hyvin omaksuttu näköjään Maaseudun tulevaisuuden, MTK:n ja kepun tupailtojen propaganda.

Jos nyt lähdetään liikkeelle tuosta omavaraisuudesta. Vuonna 2006 Suomen omavaraisuusprosentit eri maataloustuotteiden osalta: lihat 105, kananmunat 116, maito 105, maidosta jalostettu rasva 128, leipävilja 96. On päivänselvää, ettei nykyisen laajuista maataloustuotantoa voida perustella "jonkinlaisella omavaraisuudella".

Toisekseen kyse ei ole ainoastaan siitä kuinka paljon Suomessa tuotetaan nyt yli "oman tarpeen". Jos sellainen kriisi tulisi että Suomi olisi jollakin tavalla yksin, ei tuollaista määrää pystyttäisi tuottamaan koska koneet, varaosat, energiahuolto jne. Suomi on joka suhteessa riippuvainen ulkomaankaupasta, kuten kansainvälisessä maailmassa luonnollista onkin.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Toisekseen kyse ei ole ainoastaan siitä kuinka paljon Suomessa tuotetaan nyt yli "oman tarpeen". Jos sellainen kriisi tulisi että Suomi olisi jollakin tavalla yksin, ei tuollaista määrää pystyttäisi tuottamaan koska koneet, varaosat, energiahuolto jne. Suomi on joka suhteessa riippuvainen ulkomaankaupasta, kuten kansainvälisessä maailmassa luonnollista onkin.

Täsmälleen näin. Jos jostain putkahtaisi esiin sellainen kriisi, joka estäisi ruuan tuomisen maahan, niin kaiken järjen mukaan se estäisi myös esimerkiksi öljyn tuomisen. Ilman öljyä on paha maataloudestakaan hyötyä pidemmän päälle.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tulipa sairaspoissaoloista vielä mieleeni iso kysymys.

Miksi vaikka nyt koulunkäynnin ohjaajilla on keskimäärin 27 sairaspäivää vuodessa kun opettajat pääsevät alle kymmenellä päivällä? Veikkaisin että tässä ollaan jo työmoraalin puolella jolloin uudistus ajaa asiaansa. Onko myös niin että enemmän koulutetut pitävät paremmin huolta itsestään? Koulutustasolla näyttäisi olevan saikutteluun iso vaikutus.

Veikkaisin, että tähän vaikuttaa työn rakenne. Jos sairasloman aikana tekemättä jääneet työt odottavat työpöydällä, kynnys sairaslomiin on varmasti kovempi. Koulunkäyntiavustajan sairastaminen ei näy mitenkään hänen työtaakassaan, opettaja joutuu yleensä opettamaan sairasloman aikana väliin jääneet asiat, sijaiset harvon pystyvät etenemään opetuksessa. Lisäksi tulevat opetuksen ulkopuoliset jutut ja luokan rauhattomuus jne.

Tämä sama pätee muihin vastaaviin työtehtäviin eli jos paperipino kasvaa sairasloman aikana pöydällä, kynnys sairaslomiin on kovempi.
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Minun jakeluuni ei mene se että miksi pitäisi maksaa jotain ekstraa jos on sunnuntaina töissä. Se sunnuntai päivä kompensoidaan siten että viikolla on esim. tiistaina vapaata. Ja jos oikeasti vituttaa olla sunnuntaina töissä niin ei siihen sitten kyllä pieni sunnuntai lisäkään auta. Ja mille ammattiryhmälle poliisi, pelastuslaitos, sairaalat, rajat ja vankilat nämä sunnuntai työt tulevat yllätyksenä? Jos ei ole tyytyväinen nykyisiin oloihin niin sitten pitää vaan vaihtaa ammattia.
Menee nyt ehkä samojen asioiden jankkaamiseksi, mutta kyllähän sunnuntailisälle löytyy selkeitä perusteluita. Esimerkiksi suurella enemmistöllä työtätekevästä väestöstä työviikko on maanantaista perjantaihin. Samaten koulussa käydään "arkipäivinä" (näihin kuuluvat kohta varmaan myös lauantai ja sunnuntai). Enemmistö omasta sosiaalisesta piiristä, ystävät, puoliso ja lapset ovat todennäköisesti vapaalla juuri lauantaisin ja varsinkin sunnuntaisin. Tämä siis on se väli, jolloin kyseisiä ihmisiä voi tavata ajan kanssa tai viettää etukäteen suunniteltua laatuaikaa perheen ollessa kyseessä. Eli sunnuntai on ennakkoon se viikon kiva päivä, jota ei mielellään viettäisi töissä. Jonkun on kuitenkin tehtävä työt edellä mainitsemissasi hommissa, mutta silti lienee kohtuullista että silloin saa myös jonkinlaisen hyvityksen menetetyistä muistoista ja henkisesti eheyttävistä iloista.

Sunnuntaityöt eivät luonnollisesti tule kenellekään noissa ammateissa yllätyksenä. Töitä on silti usein otettava sieltä mistä vielä saa ja vakituista työpaikkaa ei hullukaan lähde tässä tilanteessa kovin hevillä vaihtamaan. Työntekijät mukautuvat kyllä sunnuntailisien muutoksiin, mutta ainakin omasta mielestäni kritiikki ja pieni nurina on täysin oikeutettua ja ymmärrettävää.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Veikkaisin, että tähän vaikuttaa työn rakenne. Jos sairasloman aikana tekemättä jääneet työt odottavat työpöydällä, kynnys sairaslomiin on varmasti kovempi. Koulunkäyntiavustajan sairastaminen ei näy mitenkään hänen työtaakassaan, opettaja joutuu yleensä opettamaan sairasloman aikana väliin jääneet asiat, sijaiset harvon pystyvät etenemään opetuksessa. Lisäksi tulevat opetuksen ulkopuoliset jutut ja luokan rauhattomuus jne.

Tämä sama pätee muihin vastaaviin työtehtäviin eli jos paperipino kasvaa sairasloman aikana pöydällä, kynnys sairaslomiin on kovempi.

Tämä on hyvä näkökulma asiaan. Monesti korkeammin koulutetut työtehtävät sisältävät vastuita enemmän ja juuri tämän työtehtävien kasaantumisen. Silti en jotenkin ihan osta että syy olisi pelkästään tässä. Voiko ero olla kolminkertainen ohjaaja-->opettaja, hoitaja-->lääkäri?
 

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
Täsmälleen näin. Jos jostain putkahtaisi esiin sellainen kriisi, joka estäisi ruuan tuomisen maahan, niin kaiken järjen mukaan se estäisi myös esimerkiksi öljyn tuomisen. Ilman öljyä on paha maataloudestakaan hyötyä pidemmän päälle.

Juuri näin. Jos Suomeen ei voitaisi kriisin sattuessa tuoda ruokaa, niin ei tänne kyllä tuoda silloin mitään muutakaan ja siinä sitten viimeinen sammuttaa valot. Ja kuten sanoit, ei tässä koko maataloutta olla ajamassa alas, mutta eihän se herranjumala mitään lisärahaa ainakaan tarvitse.
 

Syöttöpiste

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mutta kyllä kritiikki on paikallaan. Tukijärjestelmä ei toimi. Se johtaa vain ns. näennäisviljelyyn ja tukien optimointiin.

Kuten sanoin, en ole viljelijä. En ole kauhean hyvin perillä siitä, mitä tukia ja millä perusteilla Suomessa jaetaan viljelijöille. Se on kuitenkin selvää, että tukea tuolle alalle on jaettava, mikäli se halutaan pitää hengissä. Tukien myöntämisperusteille ja määrille on varmasti paikallaan tehdä tarkastuksia, mutta tuossa asiassa vaikutusta on varmasti EU.n tukijärjestelmällä. Sen muuttaminen ei sitten olekaan niin helppoa. Nopeasti ajatellen tuen pitäisi olla sellaista, joka kannustaa tuotantoon. Ylituotannon ehkäisemiseksi suomalaisen elitarviketeollisuuden pitäisi kehittää omaa osaamistaan viennin saralla. Tähän toki vaikuttaa myös sellaiset asiat, joihin oma elintarviketeollisuutemme ei pysty vaikuttamaan.

Tässä on aika hyvin omaksuttu näköjään Maaseudun tulevaisuuden, MTK:n ja kepun tupailtojen propaganda.

Jos nyt lähdetään liikkeelle tuosta omavaraisuudesta. Vuonna 2006 Suomen omavaraisuusprosentit eri maataloustuotteiden osalta: lihat 105, kananmunat 116, maito 105, maidosta jalostettu rasva 128, leipävilja 96. On päivänselvää, ettei nykyisen laajuista maataloustuotantoa voida perustella "jonkinlaisella omavaraisuusasteella".

Toisekseen on tietysti niin, ettei nykyisten tukisummien kritisoiminen todellakaan tarkoita sitä, että kannattaisi tukien lopettamista. Onhan se nyt hilpeää, että viiden miljoonan kansa maksaa EU-alueella toiseksi eniten kansallista maataloustukea absoluuttisena määränä, suhteellisessa vertailussa olemme tietenkin ylivoimainen ykkönen. On kertakaikkiaan kestämätön tilanne, että Suomen maataloustuotannon arvosta yli puolet on julkisia tukiaisia. Tämähän käytännössä tarkoittaa sitä, että systeemi on ennemmin sosialistinen kuin kapitalistinen, erotuksena toki se, että voitot ovat yksityisiä.

Ensinnäkin, en ole istunut MTK:n tai kepun tupailloissa, enkä lue Maaseudun tulevaisuutta. Mutta tällähän ei ole mitään merkitystä asian kanssa. On vain siistiä mennä henkilökohtaisuuksiin asiallisessa keskustelussa. Sillä osoittaa olevansa hyvä keskustelija.

Kuten @Pavlovin Koira tuossa jo mainitsikin, niin kansallinen huoltovarmuus on yksi seikka joka puoltaa korkeaa omavaraisuusastetta. Juu, ei varmaan tule öljyä maahan, mutta sitä varten on HVK:lla varmuusvarastot myös öljyn osalta. Jos niitä aletaan käyttämään, niin siinä vaiheessa voi olla, että yksityisautoilija ei paljoa polttoainetta huoltoasemalta saa. Kriittiset pyörät pidetään kyllä pyörimässä ja esimerkiksi lähes kaikki rekkaliikenne Suomessa on sitä kriittistä liikennettä. Nämä pyörät pystytään pitämään pyörimässä aika pitkään HVK:n varastoilla. Lisäksi kohta voi olla tilanne se, että emme olekaan niin riippuvaisia ulkoa tuotavasta öljystä. Nykyään kun dieseliä voidaan valmistaa jo vähän muustakin kuin raakaöljystä.

Hyvä että tuosta omavaraisuudestakin on olemassa tilastotietoa, vaikkakin se on yhdeksän vuotta vanhaa. Tuo että tuotamme yli oman tarpeen, kertoo siitä että meillä on hieman vientiäkin. Tuskin tuota ruokaa mittavissa määrin suoraan roskiin tuotetaan tarkoituksella. Äkkiseltään kun itse kaivoin tuoreempia tilastoja niin tässä Työ- ja elinkeinoministeriön tuottamasta raportista ilmenee seuraavia lukuja vuodelta 2012: Sianliha 98,9%, Naudanliha 81,7%, Broileri 108,1%. Lihat yhteensä 95%. Kun puhutaan viennin ja tuonnin suhteesta, niin tämä saman tahon teettämän raportin mukaan vuonna 2014 Suomen elintarvikeviennin arvo oli 1,6mrd€ ja tuonti 4,3mrd€. Olen ollut siinä käsityksessä, että saadaksemme lisää vaurautta maahamme meidän kannattaisi viedä enemmän tavaraa ulos kuin tuoda sitä. Pyörittämällä kauppaa keskenämme ei rahan määrä käsittääkseni lisäänny. (linkit TEM:n sivuilla julkaistuihin raportteihin)

Kuten tuossa ylempänä toin ilmi, niin tukia tarvitaan kyllä, mutta niihin on varmasti paikallaan tehdä jonkinlaisia tarkastuksia. Tarkastusten tavoite pitää olla kuitenkin se, että saadaan rahaa virtaamaan maahan enemmän kuin se, ettei se naapurin isäntä vaan tienaa enemmän kuin minä. Jos Suomi maksaa enemmän tukia kuin muut, niin mitä sitten? Jos ei omaa tuotantoa saada muuten ylläpidettyä, niin vaihtoehtoja ei varmaankaan ole. Ranskan ei varmaan tarvitse maksaa tukia niin paljoa, koska olosuhteet ovat siellä otollisemmat ja volyymit suuremmat. Ja eikö näiden erilaisten tukien tarkoitus olekin auttaa niitä, joilla on hieman vaikeampaa? Yhtenä huomiona vielä se, että vaikka maajussilla olisikin keskimääräisesti suuremmat tulot, niin kyllä se maajussi tekee myös keskimääräistä enemmän työtä tunteina kuin muut. Kaikki yrittäjät eivät lain mukaan edes saa tehdä niin pitkää päivää kuin haluavat (vrt kuljetusala). Huoltovarmuuden vuoksi joudumme pitämään yllä omaa elintarviketuotantoa. Kaikkea elintarviketta kun ei voi varastoida pahan päivän varalle. Jotta oma tuotantomme pyörisi, ja siitä olisi hyötyä myös näin normaalina aikana, on sen toimintaa tuettava. Tuen määrän kuitenkin pitäisi määritellä se, mikä on markkinatilanne myös rajojemme ulkopuolella.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Tulipa sairaspoissaoloista vielä mieleeni iso kysymys.

Miksi vaikka nyt koulunkäynnin ohjaajilla on keskimäärin 27 sairaspäivää vuodessa kun opettajat pääsevät alle kymmenellä päivällä? Veikkaisin että tässä ollaan jo työmoraalin puolella jolloin uudistus ajaa asiaansa. Onko myös niin että enemmän koulutetut pitävät paremmin huolta itsestään? Koulutustasolla näyttäisi olevan saikutteluun iso vaikutus.
Koulunkäyntiavustajia on paljon mm. kehitysvammaisilla, jotka eivät osaa estää taudin tartuttamista. Muutenkin heidän työhönsä voi liittyä myös hoitotoimenpiteitä. Itselläni sairastumiset lisääntyivät, kun olin vammaistyössä - asiakkaat eivät mm osanneet/tajunneet pestä käsiään, pärskivät naamalle yms...

Ja toki rikkailla on varaa esim. ostaa terveellisempää ruokaa ja käydä vaikka säännöllisesti jumpalla. Itsellä tällä hetkellä mahdoton jopa löytää (naisten) sählyporukkaa epäsäännöllisten työvuorojen takia.

EDIT: Muutenkin esim. hoitoalalla on paljon työstä johtuvia sairaslomia. Esim. asiakkaiden WC:t ovat usein niin ahtaita, että edes vessassa käyttämistä ei voi tehdä ergonomisesti oikein. Kun tätä "virheliikettä" tekee jopa kymmeniä kertoja päivässä vuosien ajan, niin sitten on kädet, jalat ja selkä paskana... syy myös siis työoloissa.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Onhan koko EU:n tukijärjestelmä perseestä. Se perustuu aluetukeen eli tuetaan pinta-alan mukaan tiloja. Kun viljan hinta on alhaalla, ei työn hyvin tekemisellä ole juurikaan merkitystä. Valtaosa tuloista tulee pinta-alan mukaan.

Viljan alhainen hinta on taas maailman rikkaiden maiden politiikka. Tukijärjestelmillä pidetään esim.Afrikka ja muut kehitysmaat pois viljamarkkinoilta.

Tämä ongelma ei silti ratkea että juuri Suomi aloittaisi maatalouden alasajon.Monessa muussa asiassa Suomi on ampunut itseään jalkaan ja huonosti on käynyt.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös