Yksinkertaisesti palkan pitää perustua tuottavuuteen, ei siihen mikä on ennen ollut tapa. Jos 200% palkka sunnuntailta ei yksinkertaisesti ole perusteltavaa niin ei sitä vaan voi maksaa, vaikka kuinka niin on aina tehty. Jos iso osa valkokaulusväestä saattaa satunnaisesti viettää sunnuntainsa työmatkalle lähdössä, ilman mitään 200% korvauksia, niin miksi ihmeessä duunarin pitää saada samalta päivältä jotenkin lisäkorvausta kun sille korvaukselle ei varsinaisesti ole mitään tuottavuudellista perustetta, ei sunnuntaina tuotettu paperi ole myöskään yhtään kalliimpaa paperifirmalle myydä mutta silti sen tekeminen maksaa enemmän.
Huomenta sinne kaivoon! Oliko pimeää? Se kun ei ole siitä kiinni, että haluaako olla sunnuntaina töissä vaan siitä, että PITÄÄKÖ olla. Mulle käy sillä lailla, että sunnuntaisin, koska varjo ei näe mitään tuottavuutta eikä järkeä sunnuntaitöissä, niin poliisit, pelastuslaitos, sairaalat, rajat ja vankilat ovat sunnuntaisin kiinni tai no vankilan kohdalta auki. Ei nuo ammatit hirveästi tuota varmasti, pelkkää menoerää vaan, mutta jotenkin hassusti tuntuu, että nuo on pakko olla pyörimässä täydellä teholla eikä vain ma-la tai tyyliin "nyt ei vaan nappaa".
Tässä on yritetty selittää noita lisiä sillä, että miten vuorotyöt lyhentää elinikää 5-7 vuotta(pois veronmaksajilta) ja sotkee muuten elämän/vapaa-ajan/lapset ja muut rytmit normaaliin ma-pe 8-16 tekevään, niin sitä kompensoidaan hieman sitten palkalla. Toki eihän se riitä, koska kaikkien pitää olla yhtä kurjissa tai yhtä hyvissä oloissa.
Toisaalta, mitäs vittua tänne enää kirjoittamaan. Joka päivä löytyy yksi-neljä uutta idioottia ja tämänkin ketjun keskustelu on sama jo kuin pakolaisketjussa. On vaan puolesta ja vastaan ja nekin tuntuu olevan vain ääripäitä. Aivan turha yrittää keskustella edes järkevästi. Itse olin talkoisiin osallistumassa suht isolla summalla eli lomarahan poistolla(myös jopa extra 8 lomapäivää ja arkipyhiä voisin miettiä), mutta eipä se kelvannut, kun esim. lomarahan kohdalla vaan 90% pinnaa saa sen. Sunnuntailisistä nauttii kuitenkin peräti 12%, joten se onkin järkevämpi vaihtoehto heti. Jään mielenkiinnolle sivulle toki seuraamaan tätä ketjua, mitä kaikkea paskaa sieltä kiven alta rupeaa tänne ryömimään ja kertomaan tuottavuuksista ja miten nämä leikkaukset edistää Suomen vientiä ja lisää työpaikkoja.