No, ei varmaan anna. Tuo luottoministeriys on muuten kummallinen juttu - Bernerin Finavia-toiminta on puhdas skandaali, josta olisi pitänyt tehdä hyvin nopeat johtopäätökset, mutta sen sijaan Sipilä näyttää antaneen avoimen shekin tälle "luottoministerilleen".
Näin varmasti esson baarissa jossa tuomiot annetaan nopeasti eikä faktoihin jakseta keskittyä.
Bernerin toiminta Finaviassa on vieläkin ns. avoin kirja eli viimeistä lukua ei ole kirjoitettu. Sen sijaan paljon paskaa on Berneristä kirjoitettu erityisesti Iltalehden vakiopaskakasojen Ainola & Parkkinen toimesta.
On mielenkiintoista miten Finavian entisen hallituksen pj Tiuraniemen toiminta arvioidaan tulevaisuudessa.
Maaliskuussa 2015 Finavian hallitus yksimielisesti (huom. Tiuraniemi mukana) päätti olla nostamatta kanteita Deloittea kohtaan. Puoli vuotta myöhemmin sama hallitus päätti hajaäänin nostaa kanteen ja tämän jälkeen ministeriöstä alettiin selvittämään asiaa.
Niin, mitätön pikkujuttuhan se on, että ministeri antaa hakkereille ja tiedustelijoille käytännössä katsoen avaimet käteen..
Heh. Kerrotko ihan omin sanoin miten hakkereille annettiin avaimet käteen?
Taksikuskien oma edunvalvontapuolue persut onnistui sitten vesittämään Liikennekaaren. Uberlin toimintaa vaikeutetaan. MTV3:n mukaan taksiluvat säilyvät ja lupa tarvitaan jatkossakin myös pienimuotoiseen, alle 10 000 euron liikevaihdon ajoon.
Häh? Uberin toimintaa helpotettiin tällä Liikennekaaren esityksellä, nyt riittää että kaikki potentiaaliset Uber-kuskit hakevat taksiluvan (joka on enemmän tai vähemmän ilmoitusluontoinen ellei rikosrekisteriä ole ja osaat tilata suomeksi kebabin). Nykylainsäädännöllä Uberointi on laitonta joka suhteessa, tulevaisuudessa ei.
Facebookissa Kokoomuksen Lepomäki juhlii, että nyt Yberin ajamisesta tulee laillista. Täällä väitetään päinvastaista. Kuka kusettaa (tai on pihalla)?
Aika moni. Tällä hetkellä Uber-kuskaus on joka suhteessa laitonta, jatkossa ei ole kunhan täyttää tietyt ehdot.
Itse olisin toivonut taksitoiminnan täydellistä vapauttamista vapaan markkinatalouden armoille. Tosin ilman mitään verovapautta. Sen verran tunnen taksiyrittäjiä, että heidän mukaansa kulut ovat ainakin tällä hetkellä korkeat ja toiminnan kate heikohkoa.
Ollaan jopa laskeskeltu yhdessä näitä tuloja ja menoja. Eräs sukulainen(ei verisukua) omistaa tällä hetkellä muistaakseni jo kuusi lupaa, eikä taatusti kusettaisi näissä asioissa.
Jos sukulaisellasi on kuusi taksilupaa pk-seudulla niin tod,näk. vetää ihan hyvät massit.
Jos en nyt ihan väärin muistele, niin jos auton mittariin ajaa vuodessa 200k€, niin kuljettajalle/yrittäjälle jää palkkaa siitä 80k€. Tuosta sitten työnantajan sivukulut, lomat, yms. pois niin verotettavaa tuloa jää 40k€. Siitä sitten verot, eläkemaksut ja työttömyysvakuutusmaksut pois niin kuljettajalle/yrittäjälle jää 28k€? Se miten tuohon 200k€ tulon ja kuljettajan 80k€ palkkakustannuksen välillä olevaa 120k€ eroa voitaisiin kaventaa, olisi tässä kohtaa se homman pihvi
Tuli mieleen vähän aikaa sitten kuultua taksarin kertomus että jos mittarissa on 30€ niin siitä menee 10€ auton kuluihin, 10€ isännälle ja 10€ rengille. Tiedä sitten onko kuinka lähellä totuutta.
Eli jotta yrittäjä tai renki saisi nettona n. 2300€/kk, niin hänen pitäisi ajaa autoa lähes 24/7 vuoden ajan. Esittämissäni luvuissa saattaa olla heittoja, koska muistin varassa mennään, eli korjatkaa jos faktaa löytyy. Suuruusluokat(pilkkujen paikat) pitäisi olla kuitenkin oikein ja laskelman muutenkin suuntaa-antavasti sinne päin.
Tietämättä tarkkoja lukuja, jos tuo pitäisi paikkaansa niin kukaan ei ajaisi taksia Suomessa ainakaan verokortilla.
Tuohon 120k€ maagiseen summaan kuuluvat mm. auton pääomakulut, polttoaineet, huollot, korjaukset, renkaat, siivoukset, pesut, ajoneuvon säilytyspaikan kustannukset, vakuutukset, mittarin vuokra, oheistarvikkeet (ajopäiväkirjat, kuittirullat yms.), diesel-vero, lupamaksut, asemamaksut, ajonvälitysjärjestelmäkulut, teostomaksut ja yrityksen muut kiinteät kustannukset (sähkö-, taloushallinto-, markkinointi- ja puhelinkulut).
Jos tätä vähän alkaa avaamaan niin vaikea on uskoa.
Pääomakulut (50K€ ilman alvia) ~ 17K€/v jos auto ajetaan ns. paalaamoon kolmessa vuodesa.
Polttoaineet 9000K€/v (7l/100km, 1,23€/l)
Huollot sanotaan 2000€/v
Korjaukset 0€ (takuu+vakuutus)
Vakuutukset sanotaan 2000€/v
Renkaat 1000€/v
Mittarit (vuokra, kuitit yms.) sanotaan 1000€/v
Diesel-vero 500€/v
Autotalli 1200€/v
Muut (en tiedä)
Näistä on aika vaikea saada yli 50K€ ja tämä siis ns. paalausarvolla.
Tämä. Ainakaan Yleä ei voi syyttää mamu-taustaisen Bernerin pehmokäsittelystä - uutisoinnin perusteella hänestä on jo leivottu syyllinen.
Berner on kussut muroihin, mutta oliko lautasella omat vai jonkun muun cornflakesit, on vielä epäselvää. Veikkaan, että kepustakin löytyy punamultakaarti, joka olisi toivonut hänen tekevän jo "vetävän poliittiset johtopäätökset" ja ottavan Uber-kyydit Lastensairaalan rakennustyömaalle. Sitkeä daami, jos pitää jakkarastaan kiinni ministerikauden loppuun asti.
Jep, en olisi yllättynyt jos Kepun vahakabinetin lähipiiristä olisi annettu tietoja julkisuuteen.
Mutta fakta on se että nyt esitetty liikennekaari on jotain mitä ei oltaisi saatu tehtyä jos LVM ministeri olisi ollut ns. ammattipoliitikko, sen verran rajusti uudistetaan.
Mahtoiko tuohon sisältyä tipit? Varmaan tippienkin määrä on korttimaksamisen aikakaudella romahtanut, mutta luulisi nyt muutama satanen kuukaudessa niistäkin kertyvän.
Rohkenisin epäillä että nykyisin korttiaikaan tipit on kuollut aika pitkälti.