Millä tavalla tuo sitten olisi pitänyt lukea? Tuosta rautalanka-kohdasta olen saman mieltä, eli koulutus ei ole automaatio töihin ja hyvään palkkaan, miksi pitäisikään olla? En tiedä kuinka montaa kertaa joudun vielä itse kouluttautumaan (ainakin yhden tutkinnon hommaan vielä, jos jaksan, tosin se on puhtaasti omasta mielenkiinnosta, ei työllisyydestä tai pakosta, eikä tule luultavasti näkymään edes tuloissani), kun yksi ns. oikea tutkinto löytyy taskusta (eli lukiota en laskenut mukaan tähän), töitä on ainakin riittänyt tähän mennessä ja "paskahommia" olen tehnyt viimeksi opiskeluaikoina. En itse ainakaan näe että nykyään on pakko kouluttautua useampaan kertaan, mutta en myöskään näe että opiskeluistaan olisi oikeus ja kohtuus saada jotain takaisin. Miksi pitäisi? Jos kyseiselle työlle (tai oikeastaan työntekijälle) ei ole tarvetta, joko kysynnän pienuuden tai työntekijä-tarjonnan takia, niin miksi pitäisi päästä oman alan töihin? Olisihan se hienoa että nämä kaikki egyptologian maisterit työllistyisivät tuottaviin/kannattaviin töihin, mutta se ei vain ole realistista. Jos välttämättä haluaa oman alansa töitä, eikä niitä ole tarjolla, niin yrittäjyys on oikeasti lähes ainoa vaihtoehto. En oikeasti pysty käsittämään että mikä "oikeus" tutkinnon suorittaneella pitäisi olla oman alansa töihin.