Yleisin palkkamuoto taitaa olla läpituntipalkka. Siinä kuljettaja "menettää" joitain lisiä, mutta useinhan tuo tuntihinta kattaa ylityöt noin sataan tuntiin asti kahden viikon jaksossa, eli ilta- ja yölisät jäävät saamatta plus mahdollinen sunnuntailisä, riippuu tietysti siitä, kuinka ahne isäntä on kyseessä, mutta periaatteessa homma menee noin. Itse olen tehnyt töitä sekä läpituntipalkalla ja TES:n palkalla ja oma kokemus on, että läpituntihinnalla pääsee paremmille liksoille, eli saa tehdä töitä sen 100-110 tuntia kahteen viikkoon, TES:n hinnoilla tunnit ovatt useinkin 85-90. Kun töitä on yli 100 tuntia palkkajaksoon, yrittäjä voittaa ja rauhallisena aikana (noin 80 tuntia palkkajaksoon) kuljettaja voittaa. Koko vuosi menee hieman yrittäjän eduksi, mutta ainakin itse olen ollut tyytyväinen vuosiansioihin tuollaisella sopimuksella. Kilometrihinnalla tai kuormahinnalla en sitten lähtisikään töitä tekemään, siinä kuljettaja ei voi muuta kuin hävitä. Onko muuten vielä niin, että jos tuntipalkka jää alle TES:n minimin ei työttömyysturva kerry lainkaan? Muistelisin tällaisen pykälän olleen ainakin joskus voimassa.