@TosiFani ja
@Kisapuisto, en nyt jaksa enempää tunkea vääntönne väliin kun aihe ei henkilökohtaisesti niin lähellä sydäntä ole, mutta:
Työehtosopimuslain 6 §: "Jos työsopimus joiltakin osiltaan on ristiriidassa siinä noudatettavan työehtosopimuksen kanssa, on työsopimus näiltä osiltaan mitätön ja niiden sijasta käyvät noudatettaviksi työehtosopimuksen vastaavat määräykset."
Työehtosopimuslain 7 § 1 momentti: "Työehtosopimukseen sidottu työnantaja ja työntekijä, joka tietensä rikkoo tai jonka olisi perustellusti pitänyt tietää rikkovansa työehtosopimuksen määräyksiä, voidaan tuomita siitä maksamaan, työnantaja enintään 23 500 euron ja työntekijä enintään 230 euron hyvityssakko."
Huomioidaan tosin myös lain 7 § 3 momentti: "Nämä määräykset voidaan työehtosopimuksessa poistaa tai muuttaa."
Samoin työsopimuslain 7 § 1-2 momentti "Työnantajan on noudatettava vähintään valtakunnallisen, asianomaisella alalla edustavana pidettävän työehtosopimuksen (
yleissitova työehtosopimus) määräyksiä niistä työsuhteen ehdoista ja työoloista, jotka koskevat työntekijän tekemää tai siihen lähinnä rinnastettavaa työtä.
Työsopimuksen ehto, joka on ristiriidassa yleissitovan työehtosopimuksen vastaavan määräyksen kanssa, on mitätön ja sen sijasta on noudatettava yleissitovan työehtosopimuksen määräystä."
Mikään ei siis estä työntekijää ja työnantajaa sopimasta TES:n vastaisesti työehdoista, mutta juridisessa mielessä työsopimus ei tällöin ole pätevä työehtosopimusta rikkovilta osin. Työnantajalla on laillinen velvoite noudattaa vähintään TES:n määräyksiä, kuten työsopimuslaissa on todettu. Toisaalta työehtosopimuslaissa mainitulla tavalla myös työntekijä, joka tietensä rikkoo TES:n määräyksiä, voi joutua mahdollisesti hyvityssakon maksajaksi.
Eri asia toki on, millainen käytännön merkitys tällä on tilanteessa, jossa molemmat ovat sitoutuneet vapaasta tahdostaan TES:n vastaiseen työsopimukseen, eikä heidän tilanteensa ole julkisesti tunnettu. Itse sanoisinkin, että väite "ihminen voi tehdä töitä alle TES:n, jos itse niin haluaa" on faktisesti totta, kyllähän niitä töitä voi tehdä vaikka ilmaiseksi jos niin tahtoo. Työsopimus ei silti ole laillinen näiltä osin, joten yhtä faktisesti oikein olisi vaikka väite "Pentti voi lyödä vaimoaan turpaan, koska vaimo mielestään sen ansaitsee provosoituaan Penttiä." Ei sekään laillista ole, mutta voihan Pentti niin tehdä. (HUOM! En väitä, että nämä kaksi olisivat moraalisesti toisiinsa verrannollisia, vain argumentaatiotavaltaan)
Ei tästä enempää mun osalta, tuo vaan
hyvin lyhyellä perehtymisellä aiheeseen. Joku minua viisaampi voi jatkaa, kumota tai täsmentää aihetta, kunhan heitin oman välikommentin tähän. Pahoittelut palaamisesta lähes parin tunnin takaiseen aiheeseen, oli välissä pitkähkö puhelu joka hidasti vastaamista.