Grillaus – keskustelua eri grillimalleista ja grillauksesta yleisesti

  • 378 500
  • 979

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Kyllä vaan, ei ollut tarkoitus sanoa, että esikypsennys jotenkin väärin olisi. Itse olen vain oppinut tuohon, että grillaus on useamman tunnin projekti, jonka aikana voi samalla napsia "apetaisereina" kaikkea pientä. Itse pääruoka - ribsit - ovat sitten valmiita kun ovat.

Tuossa esikypsennyksessä on todellakin etuna se, että grillissä ribsejä ei tarvitse käyttää kauaa ja sen myötä sopii isomman porukan ruokkimiseen paremmin kuin mun käyttämä metodi.

Jälkiruuaksi grillatessa olen tykästynyt maisseihin. Hyvin yksinkertainen resepti:

Sulata voita n. 2-3 rkl mikrossa, purista sekaan sitruunasta mehua ja sekoita joukkoon suhteessa 1:1 tai hieman alle haluamaasi chilikastiketta. Mausta kevyesti suolalla. Leikkaa maissit (yksi tölkki = 4 tähkää) kahteen tai kolmeen osaan ja sekoita kulhossa tuohon sörsseliin.

Paista grillissä ja nauti. Halutessasi mausta vielä suolalla päälle. Parhaiten onnistuu, kun ripottelet hieman suolaa lautaselle ja "dippaat" maissia siihen syödessäsi.

Yksinkertaista ja herkullista.

Lopuksi vielä kaikille grillaajille mainio YouTube kanava: BBQ Pit Boys Food Channel. Herrojen reseptejä löytyy miesten kotisivuilta.
 

Juippi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Onko kokemusta tai tietoa mustang-merkkisistä grilleistä?
Hinnalla ei ilmeisesti pilattu, mutta miten on laadun laita?

Kaasugrilli Mustang Benidorm (155€)

• 3 teräspoltinta 15,9 kW (1135g/h)
• Pulverimaalattu kupu
• Lämpöhylly
• Lämmöntasauslevyt
• Rasvapelti
• Valurauta grilliritilä (620x465cm)
• Suojakangas
• Lukittavat pyörät


Kaasugrilli Mustang Dallas (199€)

• Musta pulverimaalattu runko
• 4 poltinta 11,6 kW
• Sivukeitin
• Teräksinen sivupoltin 2,9 kW
• Alumiiniset lämmöntasauslevyt
• Grillausala 660x400 mm, emaloitu ritilä ja parila
• Alakaappi
• Lukittavat pyörät
• Lämpömittari kannessa


Kuvat löytyvät tästä: Kaasugrillit - Mustang

Tässä vielä ominaisuustalukko: http://www.mustang-grill.eu/files/1834/Mustang_kaasugrillien_ominaisuustaulukko_2012.pdf

Mulla on tuo linkistä löytyvä Mustang ( valurautaritilällä ja parilalla ) ja hyvin on pelannut. Laadukas grilli.

Smartia - Asumisen, rakentamisen ja harrastamisen verkkokauppa - Grillit ja pihakeittiöt - Mustang kaasugrilli Palma
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Possunliha, varsinkin ribsit, kannattaa marinoida ananasmehupohjaisella liemellä. Ananasmehu hajoittaa lihan sitkeämpiä osia ja lopputulos on mureampi. Myös inkivääri, jauheena tai mielummin tuoreena tai tahnana on loistava mauste possulle.
 

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
Aika usein kuitenkin nuo ammattikokitkin tuntuvat tekevän veden tai uunin kautta kyljen ja ribsit.

Esikypsentämisessä on sekin hyvä puoli, että itse grillaus ei vie välttämättä pitkään, vaan siinä haetaan vain pinta.
Tämä on taasen kerrottu ihan niin kuin en tietäisi tätä asiaa. Alkuperäinen viesti väitti, että ilman esikypsennystä ei voida ribsejä paistaa. Ja tämä taasen on täyttä skeidaa vaikka kuinka monta kyvytönta Chikos kokkia tässä epäonnistuisi.

Ribsejä voi esikypsentää, paistaa suoraan grillillä tai jälkikypsentää - ja jos osaa asiansa niin kaikilla tavoilla voi saada hyvää aikaan, tosin itse pidän esikypsentämistä keittamisellä lihan tappamisena (joka tosiaankin on varmaan yleisin tapa), mutta kukin omalla tavallaan.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
On tullut itse tehtyä ribsejä niin uunissa, keittämällä + uunissa kuin hiiligrillissä, mielestäni joka kerta on ollut onnistunut lopputulos, vielä kun joskus pääsisi kunnon savustimessa testaamaan. Ei minusta tuohon ole mitään yhtä oikeaa tapaa, miten tekee riippuu omista preferensseistä, käytössä olevista menetelmistä ja siitä miten aikaansa haluaa käyttää. Pitäiskin varmaan taas vaikka ensi viikolla pari riviä käydä lihakauppiaalta hakemassa.
 

Dante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kovasti on näköjään tullut sanomista, että väärin grillattu. Kertokaa nyt ihmeessä, miten paistetaan iso kasa kylkiriviä hyväksi ilman esikypsennystä? Mieluusti niin tekisin ja olen yrittänytkin, mutta uunin/kattilan kautta pukkaa parempaa. Paistoaika? Välineet? Kastike?

Hyvä ribsihän on siis sellainen, että luun voi suunnilleen imaista puhtaaksi. Ei mikään järsittävä pala karstaa.
 

Jype

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kovasti on näköjään tullut sanomista, että väärin grillattu. Kertokaa nyt ihmeessä, miten paistetaan iso kasa kylkiriviä hyväksi ilman esikypsennystä? Mieluusti niin tekisin ja olen yrittänytkin, mutta uunin/kattilan kautta pukkaa parempaa. Paistoaika? Välineet? Kastike?

Näillä Virtual Weber Bulletin ohjeilla ei voi mennä hirveästi pieleen, kertoohan kokonaisuuden (rubi, paistotapa ja -aika, kastike) nimikin jo sen. Vaatii toki matalaa lämpöä ja aikaa, mutta eihän ribsien teossa kiire minnekään voi olla. Lämpötilan hallinta hiilien tai brikettien kanssa lienee haastavinta.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Vaikka olen lihansyöjä pahimmasta päästä, niin iänikuiset pihvinlätkyt ovat alkaneet tökkimään pahemman kerran, kuten myös ribsit. Tänä kesänä olen päättänyt grillata aiempaa harvemmin ja kokeilla uusia pienempiä juttuja. Esim. halloumi grillistä, taivaallista!

Wigrenin bratwursteja ja frankfurtereita on tullut kärtsättyä ja vaikka ovat vähän arvokkaita, niin pesee kyllä Wilhelmit satanolla.

Kesäkurpitsa. Aivan, hyi vittu! Mutta siitä saa kyllä erinomaista lisuketta, kun vetelee hyvän kokoisia siivuja ja tein marinadin, johon tuli tilkka rypsiöljyä, HP:ta, Texas Peteä ihan pikku tippa, grillausmaustetta, pieni viskiliraus, paprikamaustetta ja chiliä tietysti. Sitten vaan sivalteloo kurpitsalätkät ja antaa maustua tovin. Sitten vaan grillille ja makuasia on, että kuinka paljon niitä haluaa kärtsätä. Mutta jos nyt koppuroiksi päästää, niin tuskin tuo marinadi sitten enää maistu...

Olisin voinut vannoa, etten ikimaailmassa pistä kyseistä ällötystä suuhuni, mutta silmät kiinni suostuin sitten väkisin maistamaan ja nyt tulee vedelteltyä noita kurpitsalätkiä pää märkänä.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tänä kesänä olen päättänyt grillata aiempaa harvemmin ja kokeilla uusia pienempiä juttuja.

Kesäkurpitsalle peukku, maistuu todellakin hyvältä grillattuna hyvän marinadin jälkeen.

Tykkäätkö tulisesta safkasta? Jos vastauksesi on kyllä niin suosittelen kokeilemaan tälläistä yhdistelmää: Ostat kaupasta chilejä, täytät ne cheddarilla (hyvällä sellaisella) ja käärit pekoniin. Sitten grillaat koko yhdistelmän ja syömään.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Keski-Euroopassa säät alkavat pikkuhiljaa suosia kesän 2013 grillimaestroa! :)

Olisiko kenelläkään mitään hyviä vinkkejä ruostuneen grilliritilän puhdistukseen? Hinkutin tuota nyt reilun puolisen tuntia karhunkielellä ja grilliharjalla. Tulos on jo lähtökohtaan nähden hyvä, mutta vielä parempi saisi olla. Hyviä ehdotuksia?
 

Kampitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Wild, Avalanche
Keski-Euroopassa säät alkavat pikkuhiljaa suosia kesän 2013 grillimaestroa! :)

Olisiko kenelläkään mitään hyviä vinkkejä ruostuneen grilliritilän puhdistukseen? Hinkutin tuota nyt reilun puolisen tuntia karhunkielellä ja grilliharjalla. Tulos on jo lähtökohtaan nähden hyvä, mutta vielä parempi saisi olla. Hyviä ehdotuksia?

Hiekkapuhalla hänet. Tai anna teräsharjalaikkaa.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Hiekkapuhalla hänet. Tai anna teräsharjalaikkaa.
Haussa oli ehkä vähän kotikutoisempia vinkkejä eikä tuo lähtökohta nyt ihan mikään umpiruostunut ollut. Yhtä kaikki - tunnin verran tuossa iltapäivällä istuskelin parvekkeella (kysymykseni jälkeen) ja edellämainituilla välineillä kiillottelin. Ei se nyt edelleenkään mikään pakasta vedetty ole, mutta käyttökelpoinen kuitenkin. Jo testattu ja hyväksi todettu.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Grillikausi 2013 on virallisesti avattu! Melko tasan tarkkaan kolme kuukautta kauden 2012 päättymisestä. Sen verran vilpoinen tuuli tuohon parvekkeelle tosin kävi, että keväisestä auringonpaisteesta huolimatta huppari piti olla päällä ja sisätiloissa piti syödä.

Kauden avausateria oli myös melkoinen sillisalaatti - kaikkea piti kokeilla vähän:
- muutama kanansiipi
- muutama Cipollata
- muutama Cervela
- pari Vaasan Ruispalaa

Lautasella yllämainittujen lisäksi riisi-tonnikalasalaattia sekä tuoretta vihreää salaattia, tomaattia ja kurkkua. *NAM*
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Haussa oli ehkä vähän kotikutoisempia vinkkejä eikä tuo lähtökohta nyt ihan mikään umpiruostunut ollut. Yhtä kaikki - tunnin verran tuossa iltapäivällä istuskelin parvekkeella (kysymykseni jälkeen) ja edellämainituilla välineillä kiillottelin. Ei se nyt edelleenkään mikään pakasta vedetty ole, mutta käyttökelpoinen kuitenkin. Jo testattu ja hyväksi todettu.
Mitä tuohon nyt enää kotikutoisempia neuvoja voisi antaa kuin ne joita olet jo käyttänyt.

Monet kerrat olen ripsinyt ruostunutta ritilää ekaksi teräsharjalla ja sen päälle vielä antanut epelille tiskiharjaa ja fairya. Samalla lähtevät ruosteet ja mahdolliset vanhat grillausjätteet. Sitten ritilä tulille. Kai noita joku silavalla käsittelisi tuollaisessa tilanteessa, kuten etenkin parilaa kannattaa käsitellä sellaista käyttöön otettaessa.

Olen yhden todella paskottuneen grilliritilän muuten joskus hipeltänyt hiekkapuhaltamalla, koska välineet ja tilaisuus niiden käyttämiseen järjestyivät. Ihan joka taloudesta ei näitä löydy, ei minultakaan. Kunnon paineilmavehkeet pitäisi muuten hankkia ihan omaksi, kun kerran näin omakotiasujana voisin sellaisia nurkissani sopuisasti säilyttää.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
...Olen yhden todella paskottuneen grilliritilän muuten joskus hipeltänyt hiekkapuhaltamalla, koska välineet ja tilaisuus niiden käyttämiseen järjestyivät. Ihan joka taloudesta ei näitä löydy, ei minultakaan. Kunnon paineilmavehkeet pitäisi muuten hankkia ihan omaksi, kun kerran näin omakotiasujana voisin sellaisia nurkissani sopuisasti säilyttää.

Omakotitalo, eikä mukamas edes paineilmakompressoria ja hiekkapuhalluslaitteita löydy pihagrillin kunnossapitoon? Mikäs helvetin kaappihumanisti ja huumeensyöjä sinä oikeasti oikein olet? Varmana laitat salaa tofuakin siihen grilliisi paistumaan.

P.S. Minulta löytyy. Vastaus esitettyyn kysymykseen on siis kompressori ja hiekkapuhalluslaitteet.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Niin, kyllä paineilmavermeet pitää olla ainakin näön vuoksi, vaikka hämäämässä naapureita. Juuri tällä tavalla isännän epämiehekkäille harrastuksille luodaan savuverhoa. Siksi meinaankin semmoiset hankkia. Mielellään käytettynä, jotta kuvittelisivat minun niillä jotain tekevänkin.

Tofua voisi ihan vittuuttaan grillatakin, hyvä kun otit FF asian puheeksi. Sitä ehkä kannattaisi varata ei-toivotuille grillausvieraille. Siis olettaen etteivät ole valmiiksi vegaaneja tai muita hinttapuleja, jotka ovat tälle hätisteelle immuuneja. Yhden potentiaalisen riesan tiedänkin, jonka varalta tofupihvejä voisi olla jemmassa.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Nyt on kaasugrilli hakusessa vaikka en niitä pahemin diggaile. Olosuhteiden pakosta pitää moinen paska hankkia. Mutta hankitaan sitten kerralla kunnon paska. Hinta ei ole niin ongelma kunhan pyörii siinä 800-1000 euron kulmilla. Grillattavaa pitää tulla kerralla keskimäärin neljälle hengelle lihasta kasviksiin ja päinvastoin. Desing on myös tärkeä juttu. Rosteria ja tummaa puuta...?Tai jotain.

Ideoita?
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Nyt on kaasugrilli hakusessa vaikka en niitä pahemin diggaile. Olosuhteiden pakosta pitää moinen paska hankkia. Mutta hankitaan sitten kerralla kunnon paska. Hinta ei ole niin ongelma kunhan pyörii siinä 800-1000 euron kulmilla. Grillattavaa pitää tulla kerralla keskimäärin neljälle hengelle lihasta kasviksiin ja päinvastoin. Desing on myös tärkeä juttu. Rosteria ja tummaa puuta...?Tai jotain.

Ideoita?

Merkkeinä Weber ja Landmann ovat oikeasti hyviä jos tuonkin verran meinaat sijoittaa. Ehkä kallistuisin Weberiin kun hintavammasta grillistä on kyse.
Weber - Kaasugrilli
http://www.talotarvike.com/kauppa/product_details.php?p=7524'
(Landmannilla on ollut ainakin hyvä ja toimiva asiakaspalvelu. Vuoden vanhassa grillissä hajosi osa, soitto maahantuojalle. 2 päivää ja posti toi osan kotiin)

Sitten kun kasvan isoksi ostan tällaisen. Monet huippuraflat käyttävät ja olen itsekin testannut. Ainoa miinus on hinta... noin 5t€.
Puuhiilissä on muuten valtava ero. Parhaat hiilet (kovat ja tiiviit tulevat tuolta keski-Amerikan suunnalta ja ovat sellaisia 20cm pitkiä järkyttäviä paloja...)
INKA P-600 Charcoal Oven | INKA Charcoal Ovens
 

timop

Jäsen
Suosikkijoukkue
jyp
Haussa oli ehkä vähän kotikutoisempia vinkkejä eikä tuo lähtökohta nyt ihan mikään umpiruostunut ollut. Yhtä kaikki - tunnin verran tuossa iltapäivällä istuskelin parvekkeella (kysymykseni jälkeen) ja edellämainituilla välineillä kiillottelin. Ei se nyt edelleenkään mikään pakasta vedetty ole, mutta käyttökelpoinen kuitenkin. Jo testattu ja hyväksi todettu.

Kai olet hangannut myös öljyn avulla sitä ritilää?

Sinäänsähän nuo ritilät on kulutustavaraa eivätkä kestä ikuisesti. Nyt kyllä vähän jännittää että minkänäköinen grillin sisusta tuleekaan vastaan varastosta kunhan lumet sulaa...

e: joo tosiaan aika huonosti ilmaistu, varasto on siis sisätiloissa ja lumien sulaminen liittyy siihen että grillille sulaa paikka jonne sen voi kesän ajaksi nostaa. Putsailin ritilän ja öljysin melko runsaalla kädellä mutta vähän jännittää että oliko mun käsittely riittävä.

ee: ja siis grilli on mallia mukana raahattava Weber Q 1xx. Painaa about 10kg niin ei ole iso homma nostaa sisälle talvehtimaan. Aluksi epäilytti grillin pienuus mutta kun plantagenissa pääsi vertailemaan muihin kaasugrilleihin niin ns "normaaleihin" verrattuna ei oleellisesti pienempi. 10 polttimen lusifeerokset sit erikseen. Parempi tuo on omaan käyttöön kun yleensä grillaillaan 1-4 henkilön ruoat. Kaasua ei tunnu menevän nimeksikään, taitaa mennä useita vuosia ennenkuin tarvitsee ekan kerran käydä tyhjää 10kg pulloa vaihtamassa täyteen.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Ei niitä ritilöitä ja pariloita kannata jättää talveksi sinne grilliin ruostumaan. Minä aina syksyn tullen otan ne pois grillistä, puhdistan ja voitelen silavalla. Sitten talveksi kuivaan ja lämpimään paikkaan.

Keväällä ei tarvitse sitten tehdä muuta, kuin nostaa ne grilliin ja laittaa ankanrintafileet tulille.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Ei niitä ritilöitä ja pariloita kannata jättää talveksi sinne grilliin ruostumaan. Minä aina syksyn tullen otan ne pois grillistä, puhdistan ja voitelen silavalla. Sitten talveksi kuivaan ja lämpimään paikkaan.

Keväällä ei tarvitse sitten tehdä muuta, kuin nostaa ne grilliin ja laittaa ankanrintafileet tulille.
Ehdoton komppaus tähän. Muiden törkyjä olen joskus joutunut keväällä siivoamaan, kuten edellä mainitusti joskus hiekkapuhaltamalla. Tämä on turhauttavaa hommaa, koska Freddien mainitsemilla konsteilla pääsee niin paljon vähemmällä vaivalla. Toisekseen välineiden käyttöikä on fiksusti toimimalla pidempi kuin jos ruostuttaa niitä tyhmyyttään. Kolmas ja ehkä painavin hyöty on grillattavan ruoan laatu. Syön huomattavasti mieluummin siistissä grillissä kypsennettyä safkaa kuin tavaraa, joka on peräisin epämääräisen mustan kötinän peittämältä ritilältä.

Asian voi tietysti hoitaa niinkin, että syksyn tullen grilli heitetään jätelavalle ja keväällä ostetaan taas uudet vermeet. Tällä tavoin ei tarvitse huolehtia sen enempää grillin syyssiivouksesta kuin talvisäilytyksestäkään. Jos grillaus tapahtuu kuppaisimmalla hinnat alkaen -mallilla, niin tämän lähestymistavan saattaa jopa ymmärtää.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Merkkeinä Weber ja Landmann ovat oikeasti hyviä jos tuonkin verran meinaat sijoittaa. Ehkä kallistuisin Weberiin kun hintavammasta grillistä on kyse.

Ehdottomasti suosittelen Weberiä. Landmannista ei ainakaan minulla ole kovin hyviä kokemuksia. Vanhemmat hankkivat jonkun noin 300 € Landmannin viime kesänä ja alle kuukaudessa tuosta grillistä hajosi ainakin kaksi polttimen säädintä. Pyörivät siis tyhjää, jolloin liekin säätämisessä on "pieniä" vaikeuksia. Kaipa nuo takuuseen saisi vaihdettua, mutta paskan kuvan tuollainen vika laitteesta ja valmistajasta jättää silti.
 

Tuamas

Jäsen
Ehdottomasti suosittelen Weberiä. Landmannista ei ainakaan minulla ole kovin hyviä kokemuksia. Vanhemmat hankkivat jonkun noin 300 € Landmannin viime kesänä ja alle kuukaudessa tuosta grillistä hajosi ainakin kaksi polttimen säädintä. Pyörivät siis tyhjää, jolloin liekin säätämisessä on "pieniä" vaikeuksia. Kaipa nuo takuuseen saisi vaihdettua, mutta paskan kuvan tuollainen vika laitteesta ja valmistajasta jättää silti.

Landmann on myös omien kokemuksien perusteella ihan "perusgrilli" joka ei juuri eroa markettimalleista.

Weber taasen on vakuuttanut oikeastaan jokaisella tuotteella johon olen törmännyt, oli kyseessä sitten hiili- tai kaasugrilli.
Laadun tuntu on melko vakuuttavaa, kun vertaa lähes mihin tahansa muuhun merkkiin.

Ehdottomasti Weberiä kehiin, jos on varaa lyödä liki tonnin grilliin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös